Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1 Tóth Gergely Vállalatok társadalmi felelőssége és a méret.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1 Tóth Gergely Vállalatok társadalmi felelőssége és a méret."— Előadás másolata:

1 1 Tóth Gergely Vállalatok társadalmi felelőssége és a méret

2 2 Tartalom:  CSR és méret  A gazdaság célrendszere  Megváltozott világ  A nagyok társadalmi felelőssége

3 3 100 legnagyobb gazdaság - 2005 1.Európai Unió13 446 050 2. Amerikai Egyesült Államok12 485 725 3.Japán4 571 314 4.Németország2 797 343 5.Kína2 224 811 6.Nagy-Britannia2 201 473 7.Franciaország2 105 864 8.Írország1 997 222 9.Olaszország1 766 180 10.Kanada1 130 208 11.Spanyolország1 126 565 12.Dél-Korea793 070 13.Brazília792 683 14.India775 410 15.Mexikó768 437 16.Oroszország766 180 17.Ausztrália707 992 18.Hollandia625 271 19.Belgium372 091 20.Svájc367 513 21.Törökország362 461 22.Svédország358 819 23.Tajvan346 141 24.Szaúd-Arábia307 770 25.Ausztria307 036 26.Lengyelország300 533 27.Norvégia296 017 28.Wal-Mart Stores285 220 29.BP285 060 30.Indonézia276 004 31.Royal Dutch/Shell Group265 190 32.ExxonMobil263 990 33.Dánia259 746 34.Dél-afrikai Köztársaság239 144 35.Görögország222 878 36.Irán196 409 37.Finnország193 491 38.General Motors193 450 39.DaimlerChrysler192 750 40.Portugália183 436 41.Argentína181 622 42.Hongkong, (Kína)177 723 43.Ford Motor170 840 44.Thaiföld168 744 45.Toyota Motor165 680 46.General Electric152 360 47.ChevronTexaco142 900 48.Arab Emírségek133 768 49.Venezuela132 848 50.Total131 640 51.Malajzia130 796 52.Csehország123 603 53.Izrael123 526 54.Kolumbia122 269 55.ConocoPhillips118 720 56.Pakisztán118 472 57.Szingapúr117 882 58.Chile113 956 59.Allianz Worldwide112 350 60.Magyarország109 483 61.Új-Zéland108 547 62.Citigroup108 280 63.Nippon Tel & Tel106 300 64.Algéria102 026 65.Nigéria99 147 66.Románia98 566 67.AXA Group97 920 68.Fülöp-szigetek97 653 69.IBM96 290 70.American Intl Group95 040 71.Siemens Group93 490 72.Egyiptom93 045 73.ING Group92 010 74.Carrefour Group88 660 75.Hewlett-Packard81 850 76.Ukrajna81 644 77.ENI79 310 78.Peru78 576 79.Honda Motor78 200 80.Kuvait74 598 81.Berkshire Hathaway74 210 82.Generali Group73 200 83.Home Depot73 090 84.Verizon Commun71 280 85.Nissan Motor71 170 86.Nestlé70 950 87.Deutsche Telekom70 240 88.Bank of America65 450 89.Aviva64 610 90.France Telecom63 980 91.Altria Group63 960 92.Crédit Agricole63 350 93.HSBC Group62 970 94.Fortis62 270 95.UBS62 220 96.Banglades61 218 97.Credit Suisse Group58 780 98.Zurich Financial Services56 300 99.Kazahsztán56 088 100.Renault Group55 240

4 4  EU Green Paper: A vállalatok önként hozzájárulnak a jobb társadalomhoz és a tisztább környezethez.  EU CSR útmutató: … Ez hasznot hozhat vállalkozásunknak, biztosíthatja hosszú távú versenyképességét.  EK Bizottság: a vállalatok … túllépnek a … minimális jogi előírásokon … az érdekelt partnerekkel együttműködve EU meghatározások

5 5 „CSR teljesítmény” Forrás: CSR Kutatás, BCCH CSR Évkönyv 2006.

6 6 Szabványok, eszközök

7 7 Szimbólumok és mítoszok

8 8 „Ebédünket nem a mészáros, a sörfőző vagy a pék jóakaratától várjuk, hanem attól, hogy ezek a saját érdekeiket tartják szem előtt. Nem emberiességükhöz, hanem önszeretetükhöz fordulunk, és sohasem a magunk szükségéről, hanem a rájuk váró előnyökről beszélünk nekik. … (Inkább célhoz ér, aki) „önzésüket nyergeli meg a maga javára és meggyőzi őket, hogy a saját előnyükre cselekszenek”. Smith „as usual” Adam Smith [1776]: An Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nations online verzió: http://www.online-literature.com/adam_smith/wealth_nations

9 9 „… mindenki, aki tőkéjét … használja, ezt a tevékenységet … úgy igyekszik irányítani, hogy termelésének értéke a lehető legnagyobb legyen … általában nem a közösség érdekét akarja előmozdítani, és nem is tudja, mennyire mozdítja azt elő. Ő csak a saját biztonsága miatt támogatja a hazai tevékenységet … és csak saját nyereségét keresi … Ebben.. Láthatatlan Kéz vezeti őt egy cél felé, amelyet ő nem is keresett … Azzal, hogy ő a saját érdekét követi, gyakran a társadalomét eredményesebben mozdítja elő, mintha annak előmozdítása lett volna a valóságos célja.” Smith „as usual” Adam Smith [1776]: An Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nations online verzió: http://www.online-literature.com/adam_smith/wealth_nations

10 10 Erősen támadta a korlátlan felelősség intézményét, amelyet Angliában betiltottak 1720 és 1862 között, a Londoni Értéktőzsde South Sea Bubble botránya miatt. „Smith csak akkor tartotta előnyösnek az önérdek követését, ha az kicsi, helyi közösségekben történik, helyi szinten.” Smith „as unusual” Russell Sparkes [2001]: Ethical investment: whose ethics, which investment?, in: Business Ethics – A European Review, Volume 10 Page 194 - July 2001

11 11 Forrás: Schumacher, E. [1991]: A kicsi szép, KJK, Budapest

12 12

13 13 Mítoszok kormányoznak bennünket „Azok a »gyakorlati emberek«, akik mentesek vélik magukat minden szellemi befolyás hatásától, rendszerint valamely rég elhunyt közgazdász rabszolgái. Magas állásokat betöltő őrültek, akik hangokat hallanak a levegőben, hajdani könyvmolyoktól kölcsönözték rögeszméik magvát. Meggyőződésem, hogy rendkívül eltúlozzák a hagyományos érdekek erejét az eszmék fokozatosan érvényesülő hatalmával szemben. Az eszmék nem azonnal, de egy bizonyos idő múltával utat törnek…”

14 14 Filmek

15 15 Tartalom:  CSR és méret  A gazdaság célrendszere  Megváltozott világ  A nagyok társadalmi felelőssége

16 16 USA: GDP 2004: 11 734 md USD (114 X) 1929: 103 md USD forrás: U.S. Department of Commerce

17 17 a kép forrása: Képmás, 2005. július

18 18 Schumacher: A kicsi szép Az elmarasztaló ítéletek mai tárházában kevés szónak van olyan lesújtó és döntő jelentése, mint a „ gazdaságtalan nak”. Ha egy tevékenységre rásütötték a gazdaságtalanság bélyegét, nemcsak hogy kérdésessé vált a létezéshez való joga, de egyszer s mindenkorra el is vesztette azt. Forrás: Schumacher, E. [1991]: A kicsi szép, KJK, Budapest Amiről egyszer kiderült, hogy gátolja a gazdasági növekedést, az szégyenletes dolog, és ha valaki mégis ragaszkodik hozzá, azt vagy szabotőrnek, vagy őrültnek tekintik. Mondd azt egy dologról, hogy erkölcstelen vagy csúf, hogy lélekölő vagy lealacsonyítja az embert, hogy veszélyezteti a világbékét vagy az eljövendő nemzedékek jólétét – nos, addig, amíg nem bizonyítottad be, hogy „gazdaságtalan”, valójában nem kérdőjelezted meg a létezéshez, a növekedéshez és a gyarapodáshoz való jogát.

19 19 Természet Társadalom Gazdaság Társadalom Természet Mi van miben? Régen és ma

20 20 Pl. Külterjes mezőgazdaság

21 21 Pl. Bevásárlóközpont

22 22 Tartalom:  CSR és méret  A gazdaság célrendszere  Megváltozott világ  A nagyok társadalmi felelőssége

23 23 Korok és problémák (54 hallgató véleménye) KorIdőszak kb.Fő probléma? Önellátás mértéke? Fogyasztás mértéke Őskor i.e. 2,4 millió – 3300 Táplálék, életbenmaradás 100%1 Ókor i.e. 3500 – a.d. 476 Háború 80%50 Középkor 476 – 1492 (1640) Közegészség 60% 100 Korai újkor 1492 – 1760 (1789) Gyarmatosítás, köztulajdon 40%200 Újkor 1760 - 1945Világháborúk, ideológiák 10%400 Globális kor 1945 - ???Túlnépesedés? Környezet- szennyezés 2-3%2000

24 24 „Ha mindnyájan gazdagabbak leszünk, kevesebb lesz a szegény.”

25 25 Forrás: Ringier

26 26 Éhhalál

27 27 USA: GDP és szegények 2004: 11 734 md USD (114 X) 1929: 103 md USD forrás: U.S. Department of Commerce 1959: 18,5% 2004: 10,2%

28 28 „Ha mindnyájan gazdagabbak leszünk, kevesebb lesz a szegény.”

29 29 „Igen, vannak lemaradók, de legalább a gazdagabbak jobban kielégítik a szükségleteiket.”

30 30 Forrás: Tim Kasser: Az anyagiasság súlyos ára, Ursus Libri, 2005. Személyes jövedelem és boldogok aránya (USA)

31 31 „Igen, vannak lemaradók, de legalább a gazdagabbak jobban kielégítik a szükségleteiket.”

32 32 „A technika majd megoldja a környezetszennyezés problémáját. Ez különben is piaci hézag. Majd ha lesz elég pénzünk, megoldjuk. Addig is foglalkozzanak vele a környezetvédők.”

33 33 Forrás: WWF: Living Planet Report 2004 Fajok

34 34 1986-ban fordult át!!!

35 35 Forrás: www.footprintnetwork.orgwww.footprintnetwork.org Lábnyomunk az elmúlt 40 évben

36 36 Forrás: Global Footprint Network & SAGE – UW Madison

37 37 Forrás: Global Footprint Network & SAGE – UW Madison

38 38 Lábnyomunk összetétele változik

39 39 A világ régiói www.footprintnetwork.org

40 40 „A technika majd megoldja a környezetszennyezés problémáját. Ez különben is piaci hézag. Majd ha lesz elég pénzünk, megoldjuk. Addig is foglalkozzanak vele a környezetvédők.”

41 41 Tartalom:  CSR és méret  A gazdaság célrendszere  Megváltozott világ  A nagyok társadalmi felelőssége

42 42 sekély!  EU Green Paper: A vállalatok önként hozzájárulnak a jobb társadalomhoz és a tisztább környezethez.  EU CSR útmutató: … Ez hasznot hozhat vállalkozásunknak, biztosíthatja hosszú távú versenyképességét.  EK Bizottság: a vállalatok … túllépnek a … minimális jogi előírásokon … az érdekelt partnerekkel együttműködve EU meghatározások

43 43 Fenntartható fejlődés Társadalmi felelősség

44 44 Új meghatározás (mély)  Vállalati felelősség: A vállalat… – felismeri, hogy a fenntarthatatlanság (a környezet pusztulása és a fokozódó társadalmi igazságtalanság) korunk legfontosabb kihívása, – elismeri, hogy a vállalatoknak és a kormányoknak gazdasági súlyukhoz mérten kell munkálkodniuk a megoldásokon – őszintén felméri saját súlyát és hozzájárulását a problémákhoz (max. 2-3) – tervszerűen és fokozatosan lépéseket tesz a fenntarthatóbb világért. Tóth Gergely

45 45 Herman Daly A fenntartható fejlődés a folyamatos szociális jobblét elérése anélkül, hogy az ökológiai eltartóképességet meghaladó módon növekednénk. A növekedés azt jelenti, hogy nagyobbak leszünk, a fejlődés pedig azt, hogy jobbak.

46 46 Minőségi javulás, nem mennyiségi növekedés

47 47 Merre fejlődünk? a kép forrása: Képmás, 2005. július

48 48 A nagyok legfőbb társadalmi felelőssége… … hogy megálljanak a növekedésben!


Letölteni ppt "1 Tóth Gergely Vállalatok társadalmi felelőssége és a méret."

Hasonló előadás


Google Hirdetések