Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
L O G I S Z T I K A A L A P J A I
2
Amerikai Egyesült Államok Logisztika Tanácsa, 1998
3 L O G I S Z T I K A „A logisztika – az ellátásilánc-menedzsment (Supply Chain Management, röviden SCM) részeként – alapanyagok, félkész- és késztermékek, valamint a kapcsolódó információk származási helyről felhasználási helyre való hatásos és költséghatékony áramlásának tervezési, megvalósítási és irányítási folyamata, a vevői elvárásoknak történő megfelelés szándékával.” Amerikai Egyesült Államok Logisztika Tanácsa, 1998
3
L O G I S Z T I K A Kívülről - befelé fuvarozó szállítmányozó Ø
4
L O G I S Z T I K A Kívülről - befelé Logisztikai központ Ø
5
Optimális termeléshez
Ø L O G I S Z T I K A belülről - kifelé Optimális termeléshez Megfelelő feltételek
6
Minden anyagáramlási folyamat
4 L O G I S Z T I K A Minden anyagáramlási folyamat Beszerzés, alapanyag-ellátás, – gondoskodni a szükséges anyagokról (mennyiség, minőség, ár, beérkezések ütemezése, átvétel rendje, minőség-ellenőrzés, stb.) Elosztás, áruterítés, – gondoskodni az elkészült termékek eljuttatásáról a vevő/felhasználó részére (szállítási határidő-, kiszállítási tételnagyság-, szállítóeszköz meghatározása, visszáru kezelése, stb.)
7
Minden anyagáramlási folyamat
4 L O G I S Z T I K A Minden anyagáramlási folyamat Készletgazdálkodás, – gondoskodni, hogy az egyes alapanyagokból, alkatrészekből, vagy részegységből a mindenkor szükséges mennyiség – de (ideális esetben) ne több – mindig rendelkezésre álljon. Raktározás, – gondoskodni a készletek fizikai elhelyezéséről, biztonságos tárolásáról, gyors hozzáférhetőségéről, stb.
8
Minden anyagáramlási folyamat
4 L O G I S Z T I K A Minden anyagáramlási folyamat Szállítás, anyagmozgatás, – gondoskodni, hogy a bejövő, illetve kimenő anyagok megfelelő módon, gyorsan és biztonságosan kerüljenek a rendeltetési helyükre. Szállítmányozás, – a termékek szállításához szükséges szállítási mód, eszköz, tétel összeállítása, fuvarszervezés, a hozzá tartozó adminisztratív folyamatokkal pl. vámügyintézés, kvóták figyelembe vétele, stb.
9
Minden anyagáramlási folyamat
4 L O G I S Z T I K A Minden anyagáramlási folyamat Rendelésfeldolgozás, – a bejövő igényekre rövid határidővel árajánlatot adni, a megrendeléseket visszaigazolni, ütemezni, a kiszállított árut számlázni, nyomon követni (garancia, egyéb ex-post szolgáltatások). Informatikai háttér, – gondoskodni a folyamatok közötti információáramlás minél zökkenőmentesebb megvalósításáról, beleértve az adatok gyűjtését, kiértékelését, felhasználóik szerinti csoportosításukat (mindenki csak olyan adatokat kapjon, ami a munkájához szükséges, de azt minél hamarabb, és hiánytalanul).
10
Iparvállalat logisztikai modellje
5 Vállalati logisztika Ellátási környezet Ellátási logisztika Termelési logisztika Elosztási logisztika Felhasználó környezet Távolsági szállítás Raktári Üzemi anyagmozgatás Raktári Távolsági szállítás I P A R V Á L L A L A T Beszerzési piac Értékesítési piac Alapanyag raktár Termelőüzem Késztermék raktár Hulladékkezelési logisztika Anyagáramlás (alapanyag, alkatrész, félkész termék, késztermék, segédanyag, stb.) Anyagáramlás (újrahasznosítható hulladék, üres rakományhordozók, cserepalackok stb.) Információáramlás
11
9 M L O G I S Z T I K A Megfelelő információ, Megfelelő anyag,
5 L O G I S Z T I K A 9 M Megfelelő információ, Megfelelő anyag, Megfelelő energia, Megfelelő személyek, Megfelelő mennyiségben, Megfelelő minőségben, Megfelelő időpontban, Megfelelő helyre, Megfelelő költséggel.
12
A logisztika céljainak változása az idő függvényében
Ø Vevő kiszolgálás A logisztika célja Értéknövelt szolgáltatások Logisztikai teljesítmény Az értékesítés támogatása A termelés támogatása 1950 1970 1985 1995 2005
13
A logisztika területei
7 Logisztika Ellátás (beszerzés) Alapanyag, alkatrész, félkésztermék, termék, fogyasztási cikk stb. Elosztás (értékesítés) Felhasználás, fogyasztás, újrahasznosítás, stb. Informatika Termékelőállítás, szolgáltatás végzés, üzemeltetés stb. Gazdasági rendszer - Gazdasági szervezet
14
L O G I S Z T I K A termelés beszerzés értékesítés
Ø L O G I S Z T I K A termelés Marketing ? beszállítók vevők beszerzés értékesítés termelésmenedzsment termelésszervezés Logisztikai koncepció A teljes folyamat összehangolása a vevőtől indulva
15
Nagyon komplex kapcsolat- és folyamatrendszer
6 Értékesítési logisztika, marketinglogisztika, vagy elosztási logisztika, – célja, hogy a termék vagy szolgáltatás eljusson a vevőkhöz; 1 Termelési logisztika, – minden a termék előállításával, vagy a szolgáltatás nyújtásával kapcsolatos teendő, lásd termelésmenedzsment, termelésszervezés; 2 Beszerzési logisztika, vagy ellátási logisztika, – gondoskodni, hogy a szükséges alkatrészek, alapanyagok rendelkezésre álljanak. 3 Nagyon komplex kapcsolat- és folyamatrendszer
16
Logisztika - vállalati stratégia
6 Mindhárom területre léteznek mérőszámok Cél: Komplex mutatószámrendszer, mely a teljes folyamatot méri (még nincs)
17
A logisztikával kapcsolatban levő főbb szakterületek
8 Logisztika Gyártás-technika Kommuni-kációs technika Informatika Közlekedés-technika Szállítás- és rakodás-technika Üzem- és vállalatgaz-daságtan Marketing Raktározás-technika Csomagolás-technika
18
A logisztikával kapcsolatban levő főbb szakterületek
8 Közlekedés-technika google Gyártás-technika Szállítás- és rakodás-technika Logisztika logistics Csomagolás-technika Üzem- és vállalatgaz-daságtan Találatok száma: Raktározás-technika Marketing finance Kommuni-kációs technika Informatika
19
Mi a probléma? 1 2 2 folyamatot kell megtervezni!
8 Mi a probléma? Logisztika Gyártás-technika Kommuni-kációs technika Informatika Közlekedés-technika Szállítás- és rakodás-technika Üzem- és vállalatgaz-daságtan Marketing Raktározás-technika Csomagolás-technika 2 folyamatot kell megtervezni! 1 Működési mechanizmus, milyen modellt választunk? Fizikai megvalósítás, hogyan működtessük a rendszerünket? 2
20
Költségek !? 1 2 2 fő költségcsoport! Fizikai megvalósítás költségei,
9 Logisztika Gyártás-technika Kommuni-kációs technika Informatika Közlekedés-technika Szállítás- és rakodás-technika Üzem- és vállalatgaz-daságtan Marketing Raktározás-technika Csomagolás-technika Költségek !? 2 fő költségcsoport! Adminisztratív, irányítási költségek a beszerzés, a készletezés, az értékesítés, a termelésellátás adminisztratív költségei + az információrendszer működtetésének költsége 1 Fizikai megvalósítás költségei, szállítás, tárolás, anyagmozgatás, csomagolás 2
21
Költségek !? Vállalati költségcsökkentési stratégiák
10 Vállalati költségcsökkentési stratégiák Ez az év is jól kezdődik? FIGYELEM! csak egymás rovására módosíthatók! Ki viszi el a balhét? Az egyes területek költségeinek csökkenése adott esetben más területeken költségnövekedést eredményezhet szállítás összköltség raktárkészletek csomagolás szállítási károsodások megbízás lebonyolítása beszerzés ügyfélszolgálat külső raktár raktározás gyártás L O K Á I S O P T I M U
22
merev termékstruktúra
Logisztika - vállalati stratégia Ø Egymás rovására teljesíthető feltételek Rendelkezésre állás Magas raktárkészlet Magas készlet és/vagy merev termékstruktúra Kiszolgálási idő Testre szabott termék, DE hosszú átfutási idő Kiszolgálás minősége
23
13 Ellátási lánc - Porter
24
Ellátási lánc - Porter Minden cég „felrajzolja” magának.
Ø Ellátási lánc - Porter Minden cég „felrajzolja” magának. Az egyik kimenete = a másik bemenete Vajon hol vagyunk mi ebben a láncban? Jó logisztikai rendszer = a teljes értéklánc menedzselésével!
25
Az ellátási lánc menedzselése
14 Miért fontos a teljes lánc figyelése? Termelési és kiszolgálási stratégiák mennyiség minőség egyediség kapacitás < igény kap. > igény dönt. krit. minőség dönt. krit. testre szabás Logisztikával kapcsolatos elvárások mindent mi beszállítók partnerek aquizíció(k) minősítési rendszer outsourcing Hogyan tudom a vevői igényeket a „legjobban” kielégíteni?
26
EGYKOR 1920-as évek „stratégiája”
Ø Hogyan tudom a vevői igényeket a „legjobban” kielégíteni? 1920-as évek „stratégiája” A teljes ellátási lánc „saját” üzem acélgyár üveggyár szénbánya
27
ÉS MA Ø Hogyan tudom a vevői igényeket a „legjobban” kielégíteni? Koncentráljunk a magkompetenciánkra! Economies of scale profit center – cost center outsourcing partnerek 2+1
28
Vállalati környezet PIAC VEVŐI IGÉNYEK TERMÉKÉLETCIKLUS
15 PIAC globalizáció piacbővülés de globális a verseny is! stratégiai partner Pl. autóipari, elektronikai beszállítók „rabszolga” VEVŐI IGÉNYEK minőség ár szállítási határidő TERMÉKÉLETCIKLUS egyre rövidül lépést kell tartani INFORMÁCIÓS TECHNOLÓGIA gyors, pontos információáramlás földrajzi távolság
29
Értékrendszer Ritkán múlik egy vállalaton pl. egyedi szoftver
17 Ritkán múlik egy vállalaton pl. egyedi szoftver alapanyag beszállító feldolgozó (több lépcső) vevő / felhasználó legnagyobb LOGISZTIKAI kihívás A vállalaton átnyúló folyamatláncokkal A szervezeti egységeken átnyúló folyamatláncokkal TANULSÁG Egy vállalat funkcionális területein belül kölcsönös függőség
30
Ellátási lánc információhiány együttműködés hiánya
20 információhiány együttműködés hiánya K Ö V E T K E Z M É N Y az ellátási lánc egyik tagja sem tud rendesen tervezni! OSTORCSAPÁS - effektus
31
Ellátási lánc Döntetlen?
20 mely csatornákon, milyen költségek mellett jön az INPUT? mely csatornákon, milyen közvetítőkön keresztül jutunk el a FOGYASZTÓHOZ? Gyártás: 50 % Elosztási csatorna: 50 % A jövő az elosztási csatornák versenye Kompenzálja-e hozzáadott érték? „DRÁGA” szaküzlet „OLCSÓ” bevásárlóközpont Döntetlen?
32
Ostorcsapás - effektus
23 sörgyár nagykereskedő infó áru fogyasztó infó áru kiskereskedő áru infó
33
Az ellátási lánc dinamikája
Kisker. rendelések Rendelési tételnagyság Vásárlói igény Nagyker. rendelések Termelési terv Idő
34
Készletek és információk az ellátási láncban: az ostorcsapás effektus
Rendelési tételnagyság Vásárlói igény Termelési terv Idő
35
Készletek és információk az ellátási láncban: az ideális állapot
Vásárlói igény Mennyiség Termelési terv Idő
36
A sörös játék elve Mennyiség Idő Vásárlói igény Termelési terv
37
Ostorcsapás - effektus
24 Kiváltó okok 1 Keresleti előrejelzések pontatlansága 2 Megrendelések periodikus feladása 3 Áringadozás hatása 4 Félelem a hiánytól
38
Ostorcsapás - effektus
24 Kiváltó okok 1 Keresleti előrejelzések pontatlansága Múltbeli adatokra épül + biztonsági készlet A lánc minden további tagja ugyanígy kalkulál! Multiplikátor hatás!
39
Ostorcsapás - effektus
24 Kiváltó okok 2 Megrendelések periodikus feladása Nem folyamatos rendelés – nagyobb tételnagyság Pl. MRP modul heti egyszeri futtatása A gyártó is ezzel kalkulál! Nagyobb készletet fog tartani!
40
Ostorcsapás - effektus
24 Kiváltó okok 3 Áringadozás hatása Instabil árak – „spájzolás” A várakozás erősíti ezt a hatást! Ugyanez igaz akciós árak esetén is!
41
Ostorcsapás - effektus
24 Kiváltó okok 4 Félelem a hiánytól hiány – elvesztett vevő átlagosan 100 napos készlet! Törekedjünk minél nagyobb biztonságra! A valósnál nagyobb rendelés, hátha fellendül a kereslet. A 4 ok együttes hatása kivédhetetlen! Pl. AUDI motor
42
Optimális telephelyek tervezése
26 Elsősorban stratégiai döntés „Üzemi” feladatok Telephely katalógus területi paraméterek (fekvése, mérete, beépíthetőség és egyéb építészeti előírások) közlekedési és szállítási feltételek (út - és vasúthálózat, vízi szállítási lehetőség) egyéb infrastrukturális tényezők munkaerő (típusa, száma, képzési szintje) beszerzés és ártalmatlanítás (nyersanyagok, víz, energia, kommunális - és veszélyes hulladékok kezelése, illetve elszállítása) értékesítési lehetőségek (lakossági potenciál, vásárlóerő, konkurencia) személyes preferenciák (lakó - és pihenési lehetőségek)
43
Optimális telephelyek tervezése
26 Elsősorban stratégiai döntés Üzemi feladatok Telephely katalógus egy terület bármely pontja elvileg alkalmas lehet egy terület véges számú pontja jöhet szóba lehetséges telephelyként Döntési szempontok: szállítási költségek beruházási költségek várható termelési és raktározási költségek
44
Beszerzési Logisztika
62 Hasonló megfontolások mint az értékesítésnél, csak most mi vagyunk a vevők Szerencsétlen eset: Mind felfelé a vevőink felé, mind lefelé a beszállítóink felé alkalmazkodnunk kell
45
Beszerzési Logisztika
64 mi beszállító Milyen a kapcsolatunk? kapcsolatmenedzsment 1. eset Tranzakció orientált modell 2. eset Kapcsolat orientált modell 3. eset Stratégiai partnerkapcsolat
46
Beszerzési Logisztika
64 1. Tranzakció orientált modell Középpontban az ár Cél a legalacsonyabb áron, folyamatos ellátást biztosítani A beszállító ellenfél rövid távú kapcsolat Nyertes – vesztes felállás Pl.: autóipar, elektronikai ipar, mezőgazd. termékek, stb.
47
Beszerzési Logisztika
64 2. Kapcsolat orientált modell tevékenységek megosztása problémák közös megoldása a beszállító partner hosszú távú kapcsolat, bizalom Nyertes – nyertes felállás manapság a legelterjedtebb
48
Beszerzési Logisztika
3. Stratégiai partnerkapcsolat tevékenységek integrálása együttműködés, komplex beszerzés a kevés beszállító megbízható partner hosszú távú szoros kapcsolat egymásra utaltság Pl.: autóipar, elektronikai ipar, stb.
49
Hogyan tudjuk a beszállítói kapcsolatunkat értékelni?
Logisztika 65 Hogyan tudjuk a beszállítói kapcsolatunkat értékelni? Kraljic-mátrix Beszerzés kockázata kicsi nagy Beszerzés fontossága Befolyásolható termékek Stratégiai termékek rutintermékek Szűk keresztmetszetű termékek
50
Hogyan tudjuk a beszállítói kapcsolatunkat értékelni?
Logisztika 65 Hogyan tudjuk a beszállítói kapcsolatunkat értékelni? Kraljic-mátrix Beszerzés kockázata kicsi nagy Beszerzés fontossága Befolyásolható termékek Stratégiai termékek rutintermékek Szűk keresztmetszetű termékek elengedhetetlenek a vállalat alapvető tevékenységének végzéséhez, és beszerzésük gyakran jelent problémát, ezért célszerű stratégiai partnerkapcsolat kialakítása a beszállítóval
51
Hogyan tudjuk a beszállítói kapcsolatunkat értékelni?
Logisztika 65 Hogyan tudjuk a beszállítói kapcsolatunkat értékelni? Kraljic-mátrix Beszerzés kockázata kicsi nagy Beszerzés fontossága Befolyásolható termékek Stratégiai termékek rutintermékek Szűk keresztmetszetű termékek nélkülözhetőek ugyan, de beszerzésük néha nehézségekbe ütközhet, ezért kapcsolatorientált viszony kiépítése célszerű a beszállítókkal, mert az összehangolt tevékenységgel csökkenthető a beszerezhetőség kockázata
52
Hogyan tudjuk a beszállítói kapcsolatunkat értékelni?
Logisztika 65 Hogyan tudjuk a beszállítói kapcsolatunkat értékelni? Kraljic-mátrix Beszerzés kockázata kicsi nagy Beszerzés fontossága Befolyásolható termékek Stratégiai termékek rutintermékek Szűk keresztmetszetű termékek fontosak a vállalat számára, de nem fenyeget hiány az inputpiacon, ezért a vállalatnak alternatív döntési lehetősége van. Az adott szituációtól függ, hogy melyik kapcsolatmenedzsment modellt alkalmazza
53
Hogyan tudjuk a beszállítói kapcsolatunkat értékelni?
Logisztika 65 Hogyan tudjuk a beszállítói kapcsolatunkat értékelni? Kraljic-mátrix Beszerzés kockázata kicsi nagy Beszerzés fontossága Befolyásolható termékek Stratégiai termékek rutintermékek Szűk keresztmetszetű termékek nem célszerű jelentős erőforrásokat lekötni a beszerzésre, hiszen a termékek nem lényegesek a működés szempontjából, és beszerzésük is biztosított. A cél általában a lehető legjobb ár kiharcolása.
54
Egy autógyár ellátási láncának kapcsolati rendszere
Amerikai: első vonalbeli Japán: 3. Szintű beszállítók 2. Szintű beszállítók 1. Szintű beszállítók 1. Szintű vevők 2. Szintű vevők 3. Szintű vevők/ végfelhasználók Alapanyag beszállítók 3. szint az n-edik beszállítóhoz 1 1 Vevők / végfelhasználók 2 2 1 n n 1 1 3. szint az n-edik Vevőkhöz 1 2 n n 2 1 1 n 2 3 1 2 3 n n n n 1 n Irányított folyamati kapcsolatok Monitorizált folyamati kapcsolatok Irányítás nélküli folyamati kapcs. Külső tagok folyamati kapcs. Központi cég (OEM) A központi cég ellátási láncának tagjai A központi cég ellátási láncának nem tagja
55
Akkor végül is hogyan jutunk el a vevőhöz?
Ø Logisztikai folyamataink legyenek összhangban az elosztási csatorna jellegzetességeivel!
56
Az értékesítési csatornák alaptípusai
50 Az értékesítési csatornák alaptípusai T E R M E L Ő K Közvetítő (ügynök) Nagy-kereskedő Nagy-kereskedő Nagy-kereskedő Pl. „háztáji” Kis-kereskedő Szaküzlet Pl. piac Szupermarket Hipermarket Kis-kereskedő Pl. Electro Word F E L H A S Z N Á L Ó K, F O G Y A S Z T Ó K klasszikus „szerep” porszívó
57
Vevőkiszolgálás Tipikus célok 1. Logisztikai költségek csökkentése
51 Tipikus célok 1. Logisztikai költségek csökkentése mérhető output, teljesítményadatok rendelkezésre állnak 2. Jobb vevőkiszolgálás komplikált elemzés, adatok megbízhatósága ? 1 új vevő megszerzése = 6 régi vevő megtartása pénzügyi mutatók nincsenek Mit mérjünk? más piaci szegmensek, eltérő vevőkör Keveredik a Logisztika és a MARKETING - MIX
58
Vevőkiszolgálás dilemmája
52 megfontolandók „alá”tervezés „fölé”tervezés elvárt kiszolgálási szint konkurencia gyakorlata fizetési hajlandóság a kiszolgálási szint költségei Hogyan különböztessük meg termékeinket? ár költség termékhez kapcsolódó szolgáltatások
59
Beszerzés jövedelmezőség „mini” számpélda
40 jövedelmezőség „mini” számpélda Bevételének több mint felét anyagra költi Átlagos vállalat Árbevétel: 10 Mil. lej Beszerzés: 5 Mil. lej Átlagos hozam: 10 % Profit: 1 Mil. lej A vezetőség szeretné a profitot növelni: 25 % -al 1. eset 2. eset Forgalom növelése: Költségek csökkentése: 250 ezer lejjel 5 % -al 2,5 Mil. lejjel 25 % -al
60
Beszerzés Minden évben újabb „költségcsökkentés”
Ø Minden évben újabb „költségcsökkentés” Autóiparban, elektronikai iparban „kötelező” Évi 2 – 3 % az elvárt csökkenés Ezt csak a saját folyamataink állandó tökéletesítésével (folyamatos javítás) tudjuk biztosítani
61
Korszerű beszerzési megoldások
43 Korszerű beszerzési megoldások Cross - Docking Continuous Replenishment Quick Response
62
Wal – Mart „találmánya” Áru csak teljes tételnagyságban szállítható
Beszerzés 43 Cross - Docking Konténerek és raklapos szállítmányok gyors átrakása Wal – Mart „találmánya” Áru csak teljes tételnagyságban szállítható Átrakás „röptében”
63
Konténerek és raklapos szállítmányok gyors átrakása
Beszerzés 44 Cross - Docking Konténerek és raklapos szállítmányok gyors átrakása
64
Beszerzés Continuous Replenishment
45 Continuous Replenishment Beszállító bevonása az ellátás megtervezésébe Az ellátó vállalat „látja” a vevő készletszintjét, és külön rendelés nélkül szállít ha kell. A „pull” elv egy lehetséges megvalósítása Erős informatikai támogatás kell hozzá
65
Beszerzés Continuous Replenishment
45 Continuous Replenishment Beszállító bevonása az ellátás megtervezésébe Vendor Managed Inventory – beszállító által menedzselt készlet A szállító teljesen önállóan figyeli a készletet, és amikor kell feltölti a raktárt Cél: csökkenteni a készletszintet mind a vevőnél, mind a szállítónál
66
Beszerzés Continuous Replenishment
45 Continuous Replenishment Beszállító bevonása az ellátás megtervezésébe Co - Managed Inventory – közösen menedzselt készlet A szállító a készletet egyes elemeit figyeli, de ezt teszi a felhasználó vállalat is Cél: csökkenteni a kockázatot
67
Beszerzés Quick Response Beszállító bevonása az ellátás megtervezésébe
47 Quick Response Beszállító bevonása az ellátás megtervezésébe Nemcsak készletezés, és fizikai raktározás, hanem gyors reagálás A szállító folyamatosan látja a felhasználó készletét és automatikusan gyártani kezd, ha vmelyik termék fogytán van. Cél: javítani a vevőkiszolgálást Pl. Benettonnál heti 2 x rendelés Pl. Adidasnál félévente 2 x rendelés
68
Összefoglalás Telephely optimális kiválasztása. 1. eset
Ø Telephely optimális kiválasztása. 1. eset Véges számú lehetséges telephely 2. eset Egy terület (sík) tetszőleges pontja mint lehetséges telephely „példák”
69
disztribúciós központ, gyár
Példa az első esetre: Coca Cola Ø Jelmagyarázat: disztribúciós központ, gyár hagyományos raktár csereszekrényes átrakóhely átfolyó raktár
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.