Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaMarika Fodorné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Pannon Egyetem1 Műszaki Informatikai Kar „Logisztikai informatika a gyakorlatban” Vértes Edit vendég oktató 2007.11.22.
2
Pannon Egyetem2 Logisztika informatika IV.
3
Pannon Egyetem3 Termelésirányítás Kanban rendszer segítségével A gyártó üzemnél található anyagok készletszintjének optimális elérése, fenntartása, illetve az önvezérlő gyártási folyamat működtetése céljából a vállalatnál a közvetlen termelést az úgynevezett Kanban rendszer segítségével lehet támogatni ( A japán Toyota cég fejlesztette ki ). INFORMÁCIÓÁRAMLÁS ANYAGÁRAMLÁS KANBAN RAKTÁR GYÁRTÓSZIGET FELHASZNÁLÓ SOR A Kanban a „Just in Time” nevű vezetéselméleti gyártási rendszerben használatos japán fogalom, melynek szószerinti jelentése „jel”, vagy „utasítás kártya”.
4
Pannon Egyetem4 A Kanban-rendszer megfelelő funkcionálásához a következő szabályokat kell betartani: a felhasználó (nyelő) soha sem igényeljen a szükségesnél több anyagot, illetve ne tegye ezt meg a szükségesnél korábban; a termelő (forrás) soha sem termeljen több alkatrészt a szükségesnél, és ne továbbítsa azt a szükségesnél korábban; általában "napi" vagy még kisebb adagokat kell gyártani; csak minőségileg megfelelő alkatrészeket szabad a felhasználóhoz továbbítani; a gyártást irányítónak egyenletesen kell leterhelnie az egyes gyártó terülteket. A Kanban-rendszer előnyei: Egyszerű és jól átlátható rendelési folyamatok Minimális készletszint Nagyfokú rugalmasság Fix tárolási helyek Jól meghatározott felelősség és feladatkör a rendszer résztvevői számára Önműködő rendszer Termelésirányítás Kanban rendszer segítségével
5
Pannon Egyetem5 A vállalati hierarchia meghatározó szerepe nem vitatott a logisztikai szervezet szempontjából. De a logisztikai folyamatnak kell a vállalati struktúrára hatni és nem fordítva. Hagyományos szervezési meggondolások a cél - folyamat - szervezet hármas egységében alakulnak ki. Logisztikai folyamatok összetevői Ágazati sajátosságok ( eddig támogatott területek): Államigazgatás Divat és textilipar Egészségügy Élelmiszeripar Építőipar Gyártás – (Gép- és műszergyártás) Hulladékgazdálkodás Jövedéki termékek Kiskereskedelem Mobil értékesítés Nagykereskedelem Oktatásszervezés Szállítmányozás Üzleti szolgáltatások
6
Pannon Egyetem6 Számítógéppel támogatott gyártástervezés (Computer Aided Manufacturing - CAM)
7
Pannon Egyetem7 Horizontálisan két szintet különböztetünk meg: A vezérlések felett helyezkedik el a cella szint. Egy cellában azonos típusú gépek illetve funkciók vannak csoportosítva. A cellákat összefogó felső szint a diszpécser vagy supervisor szint, mely a koordinációt végzi, és a kommunikációt biztosítja a VIR megfelelő moduljaival. Vertikálisan a CAM rendszer szintén két fő feladatcsoportra osztható: a termelésvezérlésért, a gyártási logisztika vezérléséért felelős. CAM rendszerek szintjei
8
Pannon Egyetem8 INFORMÁCIÓTECHNOLÓGIA - az SAP-tól a hazai fejlesztésekig SAP A SAP, a legnagyobb európai szoftvercég 1972-ben jött létre, központja a németországi Waldorfban van. A mozaikszó: „Systemanalyse und Programmentwicklung” jelentése „Rendszerelemzés és Programfejlesztés”, melyet 5 korábbi IBM (Mannheim, Németország) fejlesztő hozta létre. Más megközelítésben: Structural Adjustment Program
9
Pannon Egyetem9 MFG/PRO - a vevők igényeire szabott megoldások Egy másik fejlesztő cég amit ajánl a közepes és nagyvállalatoknak, az az MFG/PRO. Az MFG/PRO alapvető jellemzői a hardvertől és az operációs rendszertől való függetlenség, a grafikus felhasználói felület, az a képessége, hogy több nyelvet, illetve több valutát tud kezelni (az 1998. január elsejétől megjelenő eurót is). INFORMÁCIÓTECHNOLÓGIA - az SAP-tól a hazai fejlesztésekig
10
Pannon Egyetem10 IFS Applications Az IFS Applications a vállalati folyamatok komplex informatikai támogatására ajánl informatikai technológián alapuló megoldásokat. Egyik kiemelt terület az integrált vállalatirányítási rendszerek kialakítása, teljes bevezetési és support szolgáltatással &endash. Az 1998–ban az IFS (Industrial and Financial Systems, Svédország) megjelent Magyarországon. Az IFS svédországi központú nemzetközi cég a tulajdonosa és fejlesztője az IFS/AVALON integrált szoftvernek és termékkövetőjének, a közepes és nagyvállalatok számára alkalmas IFS Applications elnevezésű ERP és Karbantartási rendszernek. Az IFS Applications termelésirányítási és karbantartási, disztribúciós, pénzügy/számviteli, és gyártmányfejlesztési alrendszerek moduláris és integrált együttese. INFORMÁCIÓTECHNOLÓGIA - az SAP-tól a hazai fejlesztésekig
11
Pannon Egyetem11 J. D. Edwards A J. D. Edwards jellemzése szerint az OneWorld platform- és technológia független, hálózatra tervezett, az Internetre csatlakoztatható, jól méretezhető szoftver. Első jellemzője azt jelenti, hogy többféle unixos környezetben, Windows NT alatt és más alapokon is használható. A technológiafüggetlenség lényege, hogy magukat a vállalatirányítási funkciókat tökéletesen elválasztották az informatikai alapoktól, így az ügyfélnek egyáltalán nem kell azzal foglalkoznia, milyen számítástechnikai bázison fut a rendszere. Ez a programcsomag bizonyos értelemben nem új idehaza, hiszen a Magyar Alumínium Rt. már ezt választotta, így annak négy cégében a könyvelés és a pénzügy folyamatai az OneWorld-ön futnak. (Ezeket követi a logisztikai modulok telepítése, majd 1999 végére a termelésmenedzsment modulok csatlakoztatása). INFORMÁCIÓTECHNOLÓGIA - az SAP-tól a hazai fejlesztésekig
12
Pannon Egyetem12 Microsoft Business Solutions–Navision A Microsoft Business Solutions–Navision integrált vállalatirányítási rendszer költség hatékony megoldás, amely kifejezetten a kis- és középméretű vállalatok igényei alapján készült. A rendszer használatával a vállalatok növelhetik termelékenységüket anélkül, hogy napi üzletmenetüket számottevően módosítaniuk kellene. A Microsoft Business Solutions–Navision integrált funkcionalitást biztosít a pénzügyi menedzsment, ellátási lánc menedzsment ügyfélkapcsolat- kezelés és eBusiness területeken. INFORMÁCIÓTECHNOLÓGIA - az SAP-tól a hazai fejlesztésekig
13
Pannon Egyetem13 Microsoft Axapta (új neve: Microsoft Dynamics) A Microsoft Axapta integrált vállalatirányítási rendszer kifejezetten a középméretű vállalatok számára készült komplex megoldás, amely segíti a vállalatokat lehetőségeik minél hatékonyabb kihasználásában. A rendszer gyorsan és költség-hatékonyan testre szabható az adott vállalkozás egyedi igényei szerint, és integrált funkcionalitása támogatja a vállalatvezetés minden területét, úgy mint. pénzügyi menedzsment, ellátási lánc, eBusiness, ügyfélkapcsolat-kezelés (CRM), üzleti elemzés, humán erőforrások stb. [1][1] http://www.microsoft.com/hun/BusinessSolutions/termekek/Axapta.mspx INFORMÁCIÓTECHNOLÓGIA - az SAP-tól a hazai fejlesztésekig
14
Pannon Egyetem14 Microsoft Navision A Microsoft Navision segítségével a vállalatok a folyamataikat eredményesen tudják racionalizálni, és növelhetik a cég hatékonyságát. Főbb előnyök: Nagyobb hatékonyság Jobb versenyképesség Zavartalan bővülés INFORMÁCIÓTECHNOLÓGIA - az SAP-tól a hazai fejlesztésekig A Navison kifejezetten azokat a közepes méretű vállalatokat célozza meg, amelyek napi üzemvitelük megzavarása nélkül szeretnék hatékonyabbá tenni működésüket.
15
Pannon Egyetem15 Integrált funkciói megoldást nyújtanak: Pénzügy, Ellátási lánc (SCM), Ügyfélkapcsolatok (CRM), Elektronikus kereskedelem terén. Microsoft Navision INFORMÁCIÓTECHNOLÓGIA - az SAP-tól a hazai fejlesztésekig
16
Pannon Egyetem16 Rendszerintegrátorok szerepe A tipikus rendszerintegrátor bár készít az ügyfél igényeinek megfelelő, egyedi szoftvereket is, de alapvetően "hozott anyagból" dolgozik, vagyis a más szoftvergyártók termékeiből építkezik. Ezért a cégek szoros kapcsolatban vannak velük, bízniuk kell a termékeikben és abban, hogy a gyártó a valódi üzleti problémáknak megfelelő szoftvereket fejleszt ki, a rendszerintegrátor pedig az alap problémának megfelelő szoftvert választja ki. INFORMÁCIÓTECHNOLÓGIA - az SAP-tól a hazai fejlesztésekig
17
Pannon Egyetem17 Az Internet elterjedésével megnő a lehetősége annak, hogy a világháló képes összekapcsolni különböző hátterű rendszereket. A távolságok emberi léptékűre zsugorodnak. Nincsenek tengeren túli, tengeren inneni rendszerek, csak egy nagy rendszer az Internet, mely kapcsolatot épít a világ minden egyes elérhető szegletével. A globális vállalatok a magas hozzáadott értékű, vagy stratégiai fontosságú tevékenységeiket általában a központjuknak helyet adó térségben koncentrálják, míg értékláncuk többi tevékenységét kihelyezik különböző távoli telephelyekre vagy más helyi vállalatokhoz (outsourcing). A globalizáció hatása a rendszerek kialakulására, használatára
18
Pannon Egyetem18 A globalizáció hatása a rendszerek kialakulására, használatára Globalizáció várható hatása fogyasztó mozgatja a piacot (customer driven market) bővített ellátási lánc (pl.: reverse supply chain) integrált szolgáltatások „rendelkezésre állása” A versenyhelyzet megköveteli minden létező hatékonyságnövelő eszköz használatát. A fejlődés nemcsak új eszközöket ad, hanem tágítja a látókört és formálja a szemléletet. A társulás végeredményét,– klaszternek hívják, a klaszteren belül a vállalkozások szoros kapcsolatban vannak egymással, szövetséget alkotnak a piaci versenyhelyzetük növelése érdekében.
19
Pannon Egyetem19 A vállalati együttműködés egyik eszköze az informatikai hálózat. Hogyan lehet az információ áramlását elősegíteni a klaszteren belül? A rohamosan fejlődő kommunikációs technológiák alkalmassá teszik a klaszterben résztvevő vállalatok hatékony módon történő kapcsolattartását. Mindezek a következők meglétére épül: piaci alapú együttműködés, közös informatikai közmű létrehozása (pl.: optikai hálózat kiépítése) azonos HW, és SW elemek alkalmazása, azonos adatstruktúrák, azonosító rendszerek bevezetése, folyamatos adat,- és információ csere. A klaszter sikerében a különböző csatornákon keresztüláramló információknak fontos szerepük van. A vállalkozások, gazdasági szereplők közötti információáramlás növeli az együttműködés hatékonyságát. A globalizáció hatása a rendszerek kialakulására, használatára KLASZTEREK
20
Pannon Egyetem20 Virtuális Vállalat A virtuális vállalat meghatározása A Virtuális Vállalat olyan területileg szétszórt, önálló vállalkozások, önálló szervezeti egységek, csoportja, amelyek ideiglenesen, vagy tetszőleges időpontig - önállóságuk megtartásával - együttműködnek a közös céljaik megvalósításában. Az együttműködés többek között kiterjed : fejlesztés, a ipar, a közlekedés, a mezőgazdaság, a szolgáltatás, a kereskedelem, közigazgatás bizonyos területeire
21
Pannon Egyetem21 Virtuális Vállalati menedzsment főbb feladata a tevékenységtől függően: Piacmenedzselés Reklám, marketing Beszerzés Logisztika Know-how átadással kapcsolatos feladatok stb. Virtuális Vállalti szerveződés főbb előnye: A vállalkozások önállóságuk megtartásával nagyvállalati piaci részvevőkké válnak, élvezik annak kedvező hatását, és nagyobb eséllyel vehetnek részt az egyre élesedő piaci versenyben. Virtuális Vállalat
22
Pannon Egyetem22 BeszerzésTermelés Értékesítés/ Disztribúció Igény Termékek P M S Szállító P M S Vevő Szerződések Igény Termékek Pl. Internet A virtuális vállalat Szerződések Treasury Szerződések Bank TermékekIgény Intranet Virtuális Vállalat Általános Vállalkozási Főiskola LOGISZTIKAI INFORMÁCIÓS RENDSZEREK
23
Pannon Egyetem23 Virtuális Piactér On-line aukció Az on-line árverések résztvevői egymással versenyeznek az aukció szervezője (a beszerző cég) által kiírt termék vagy szolgáltatás szállításának elnyeréséért. Az értékesítési aukciókon a szervező az értékesítő, A szervező vállalatok a beszerzési aukciók során nagyobb piaci versenyt, ezáltal számottevő megtakarítást, értékesítési aukcióikon pedig magasabb eladási árakat érhetnek el.
24
Pannon Egyetem24 Virtuális Piactér Aukciós szállítói adatbázis Ez az adatbázis olyan beszállítói kört takar, amely megbízható, ismerik a viselkedésüket és a termékeik minőségét. Katalógusmenedzsment Az elektronikus piactérhez szállítóként csatlakozó vállalatok termékei a társaság által üzemeltetett központi katalógusba kerülnek. Integrált beszerzési rendszer A virtuális piactérhez vevőként csatlakozó vállalatok az egyszeri aukciók szervezésén túl Integrált beszerzési- és szállítói rendszert is kialakíthatnak. Integrált szállító rendszer Az Integrált szállítói rendszer egy olyan Internet alapú üzleti dokumentumkezelő alkalmazás, mely az üzleti tranzakciók során alkalmazott különböző dokumentumok cseréjéhez, igény esetén azok elektronikus aláírásához biztosít Internet alapú biztonságos kapcsolatot a megrendelők és a szállítók között
25
Pannon Egyetem25 Köszönöm a figyelmüket, folytatás a következő órán
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.