Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

BEVEZETÉS A HUMÁN ERŐFORRÁS MENEDZSMENTBE

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "BEVEZETÉS A HUMÁN ERŐFORRÁS MENEDZSMENTBE"— Előadás másolata:

1 BEVEZETÉS A HUMÁN ERŐFORRÁS MENEDZSMENTBE
Előadó: Gősi Mariann SZIE Emberi Erőforrás- és Kommunikációtudományi Intézet (28) /3128

2

3 A TÁRGY KÖVETELMÉNYRENDSZERE
A hallgatókat is régóta foglalkoztatja a kérdés: KI TALÁLTA FEL A VIZSGÁT? ÉS MÉG MIÉRT NEM….? A tantárgy írásbeli vizsgával zárul. A vizsga alapja: Az előadások anyaga + jegyzet

4 A szervezet fogalma, jellemzői A szervezeti kultúra fogalma, szintjei
A TÁRGY TARTALMA A szervezet fogalma, jellemzői A szervezeti kultúra fogalma, szintjei A vállalati kiválóság Munkaadó - munkavállaló Munkavállaló = emberi erőforrás Az emberi erőforrás-gazdálkodást végző szervezet missziója

5 A HEM fogalma, környezeti feltételei A HEM célja, funkciója, küldetése
A TÁRGY TARTALMA A HEM fogalma, környezeti feltételei A HEM célja, funkciója, küldetése A humánstratégia célkitűzései A humánstratégiát támogató funkcionális programok A HEM történeti összefoglalása A HEM funkciók és egymásra épülésük

6 Az emberi erőforrás tervezése Munkakörök elemzése, tervezése
A TÁRGY TARTALMA Az emberi erőforrás tervezése Munkakörök elemzése, tervezése Kompetenciák A munkaerő toborzása A munkaerő kiválasztása Belső Külső forrásból Bevezetés, betanítás

7 A szervezet életciklusai
Eredmények vállalkozás növekedés hanyatlás megújulás, menedzselt változások a változás szakasza Idő, erőforrások…

8

9

10 Egyén, csoport, szervezet

11 MENEDZSMENTKONCEPCIÓK TÍPUSAI
PIAC KÖZPONTÚ MŰSZAKI FEJLESZTÉS KÖZPONTÚ TERMELÉS KÖZPONTÚ LOGISZTIKA KÖZPONTÚ HUMÁNERŐFORRÁS KÖZPONTÚ IMMATERIÁLIS ERŐFORRÁS KÖZPONTÚ SZERVEZET- ÉS IRÁNYÍTÁSKÖZPONTÚ VESZTESÉGFORRÁS KÖZPONTÚ PROJEKT KÖZPONTÚ PROBLÉMA KÖZPONTÚ KOCKÁZAT KÖZPONTÚ PÁLYAMÓDOSÍTÓ PARADIGMAVÁLTÓ HOVÁNYI GÁBOR: Menedzsment koncepciók, menedzsment módszerek JPTE, Pécs, (Gazdálkodástani doktori program)

12 A VÁLALATI KIVÁLÓSÁG DÍJ MÉRŐPONTJAI
I. A vezetés II. Stratégia és tervezés III. A dolgozók irányítása: A szervezet hogyan hasznosítja a dolgozók képességeit? IV. Erőforrások: Hogyan menedzseli a szervezet erőforrásait hatékonyan és hatásosan? V. Minőségirányítási rendszer és folyamatok VI. Vevői elégedettség VII. Dolgozói elégedettség: Mit ért el a szervezet a dolgozói elégedettség terén? VIII. Társadalmi hatás IX. Üzleti eredmények

13 VII/1. A dolgozók véleménye a szervezetről
Bemutathatók azok a visszajelzések, amelyeket a szervezet a dolgozóitól kap, és amelyek lehetővé teszik, hogy a szervezet értékelje, mérje és megértse, hogy milyen mértékben elégíti ki a dolgozók igényeit és elvárásait: munkakörnyezet kommunikáció vezetési stílus képzés, oktatás elismerés, megbecsülés, karrierlehetőség alkalmazási feltételek

14 VII/2. A dolgozói elégedettségre vonatkozó további mutatók
A vizsgálandó területek olyan kiegészítő információkat tartalmazhatnak, amelyeket a szervezet annak megítélésére használ, hogy milyen mértékű a dolgozók elégedettsége. távolmaradások megbetegedések munkaerő-elvándorlás

15 MUNKAVÁLLALÓ - MUNKAADÓ
A munkavállaló önként csatlakozik a szervezethez – a munkaerőpiac lehetőségei szerint. Munkavégző képességért cserébe a vállalat lehetőséget, pozíciót, bért és egyéb kompenzációt kínál. A nyereség az egyik oldal – a költség a másik, ezek összehangolása a menedzsment feladata.

16 MUNKAERŐ = EMBERI ERŐFORRÁS
Emberi erőforrás: a vállalatnál (adott szervezetnél) alkalmazott munkavállalóknak a munkavégzéshez szükséges képességeik, szakismeretük és a munkamegosztásban elfoglalt helyük szerint strukturált összessége. A munkaerővel azonos értelemben használjuk. Alapvető jellemzője: rendelkezik az erőforrások minden tulajdonságával. Megkülönböztető jegye: a szabad akarat – teljesítményét szabályozni képes (motiváltsága függvényében).

17

18 Az emberi erőforrás gazdálkodást végző szervezet missziója/küldetése
A legtágabb értelemben vett feladata, hogy a szervezet célkitűzéseinek eléréséhez olyan emberi erőforrás állományt biztosítson, amely megfelelően képzett, kellően motivált és hatékony munkavállalókból áll.

19 A HEM célja, funkciója Célja: a szervezeti hatékonyság biztosítása.
A feladat ellátásához szükséges emberi erőforrás biztosítása és célszerű hasznosítása, a munkaerővel összefüggő ráfordítások optimalizálásával. (Megfelelő emberek, elegendő mennyiségben, a szükséges helyen, a kellő időben és minőségben.)

20 A HR tevékenység folyamata, támogató funkciói
1) Munkaerő-gazdálkodási információk gyűjtése 2) Tervezés 3) Munkakörök meghatározása, elemzése, értékelése 4) A munkaerő toborzása-kiválasztása 5) A munkavállaló beillesztése, karriertervezés 6) Jövedelemgazdálkodás 7) Teljesítményértékelés 8) Oktatás-képzés-fejlesztés 9) A munkaerőtől való megválás (pl.: outplacement) 10) Humán kontrolling Szervezetfejlesztés, kommunikáció, kapcsolat az érdekvédelmi szervezetekkel, egészségvédelem.


Letölteni ppt "BEVEZETÉS A HUMÁN ERŐFORRÁS MENEDZSMENTBE"

Hasonló előadás


Google Hirdetések