Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Entel Műszaki Fejlesztő Kft
A Zeneakadémia Történelmi épületének teremakusztikai tervezése A hangzás, mint a műemléki érték szerves része Borsiné Arató Éva Arató Akusztikai Kft Huszty Csaba Entel Műszaki Fejlesztő Kft
2
A Zeneakadémia rekonstrukció teremakusztikai tervezési feladata
A Zeneakadémia rekonstrukció teremakusztikai tervezési feladata Teremakusztikai tervezés: nem csak a Nagyteremre és nagyobb előadó termekre korlátozódott A műemléki épület miatt nagy a teremakusztikus tervezői felelőssége: minden módosító vagy éppen konzerváló lépésben Három kategória: 1. kategória: a teremakusztikailag legigényesebb helyiségek: - a tervezett utózengési időt tolerancia határokkal megadva - további teremakusztikai paraméterekre is, tervezés: Nagyterem Kisterem Kupolaterem
3
A Zeneakadémia rekonstrukció teremakusztikai tervezési feladata
2. kategória: utózengési idő tolerancia határokkal pl. Opera tanszék tanterme (206. X. .terem) Opera stúdió (337. XLV.terem) Kamara stúdió (306. XXIII.terem) Multimédiás előadó terem (101. I.terem) 3. kategória: közepes utózengési idő - az összes tanterem - gyakorlók 4. kategória: jó akusztikai komfort biztosítás, részben a használati zajszint csökkenetése, jó beszédérthetőség pl. Aula, Rendezvényterem Öltözők (szólisták, művészek), Tanácsterem
4
Nagyterem hangzása: mint műemléki érték
A Nagyterem hangzása: szerves része a műemléki értékeknek A zenészek és a zeneértők egyöntetű véleménye volt: a Nagyterem hangzása ne változzon, ismerik a jó tulajdonságok mellett a hibákat is – ezekkel együtt élnek. Kérdés: mitől jó az „imádott” terem? Teljes körű felmérésre volt szükség Fizikai adottságok: Terem alakja, mérete, arányok – adottak Mennyezet formája – adott Hangvetők elhelyezésére a műemléki adottságok miatt nem volt lehetőség
5
Nagyterem hangzása: mint műemléki érték
Elemek, amelyekhez hozzá lehetett és kellett nyúlni: Oldalfal burkolatok Burkolatok anyaga, szerkezete –műemléki szempontok (fa, textil, festés) Felületen való elhelyezésük, helyük: adott. A mikéntje lehet kérdés. A terem további felületeinek meghatározása Pódium mérete, kialakítása, szerkezete – részben adottak – új szerkezet – szempontok, lehetőségek – külön előadás foglalkozik a kérdéssel. Nézőtéri padló szerkezete – külön előadás Berendezés: székek, széksorok kialakítása, anyaga Lényeges elem: nagy felület
6
Átépítés előtti teremakusztikai paraméterek
Előzmény Magyarország akusztikai örökségének megőrzése Teremakusztikai mérési módszerek korszerűsítése (BME TDK) Mérés ENTEL – LFZE Együttműködési megállapodás 2005. július 29; augusztus 14-15 2008. február: átadás Arató Kft-nek HUSZTY CS., MARSCHALL M., JUHÁSZ F., LAKATOS G., A teremakusztikai hangtérképezés új módszerei és alkalmazásai, BME Tudományos Diákköri Konferencia, Nov (I. díj és a Pro Progressio Alapítvány Különdíja)
8
Átépítés előtti teremakusztikai paraméterek
Utózengési idő
9
Átépítés előtti teremakusztikai paraméterek
Kisebb frekvenciákon többtagú exponenciális lecsengés: eltérő időállandójú csatolt tér
10
Mérési eredmények Mért utózengési idő – üres teremben– T60 [sec] : zárt helyiségekre vonatkozó frekvenciafüggő jellemző. Definíció szerint az az idő, mely a hangforrás kikapcsolása után a zengő energia 60 dB-a csillapodásának eléréséig telik el. Tm = 2,25 sec . De: 60 Hz körül hiány, magas hangoknál csökken az utózengési idő
11
Mérési eredmények Jellemző impulzusválasz és energia lecsengési görbe
12
Mérési eredmények Időkésés retesz
Teremérzet, meghittség – ITDG – a nézőtérre az átlag msec, jó
13
Mérési eredmények Zengés – megfelelő
Basszuskiemelés – melegség – 1,12, jó, de 60 Hz tartományban hiány, javítani kellett
14
Mérési eredmények Hangtisztaság - C80 – az átlag 100 – 4000 Hz között: ± 3dB, jó Magas hang arány - fényesség – 0.67, alacsony érték, javítani kell
15
Mérési eredmények: csörgővisszhang A jelenség nem szüntethető meg
Csörgővisszhang - mennyezet formája ↓ Zavaró hatás
16
A jelenség nem szüntethető meg
Mérési eredmények: csörgővisszhang A jelenség nem szüntethető meg Előny: csak a terem tengelyében mérhető és érzékelhető ez a jelenség Ábrát rajzolni!
17
További vizsgálatok Szemrevételezés – hozzáférhető szerkezetek vizsgálata Színpad A pódium padlójának szerepe összetett. Összetettebb, mint a terem egyéb felületeinek az akusztikára gyakorolt hatása – szempontok, elvégzett részletes vizsgálatok, javaslat a szerkezetre – külön előadás
18
További vizsgálatok Egyedi fejlesztett műszer – melynek lényeges láncszeme a fül Hangforrás – színpadon elhelyezett metronom Érzékelő – mikrofon egy parabola fémtányér közepében + erre csatlakoztatva fülhallgató ↓ A reflexiók intenzitása és iránya letapogatható
19
További vizsgálatok Cél: a terem akusztikai paraméterei alapvetően ne változzanak. Mérés: keresni kellett egy olyan módszert, amivel helyszínen lehet hangelnyelési fokot mérni Microflown PU impedancia mérője: Egy részecskesebesség érzékelőből és egy mikrofonból áll – mindkét érzékelő egy szondában – a mérendő felület közelében helyezzük el –hangforrás egy adott konstans távolságban van Pontatlan eredményeket kaptunk – a mérési módszert tovább kell fejleszteni.
20
Következtetések a mérések alapján
Vizsgálatok eredménye: a terem akusztikailag nagyon jó – de vannak hibák, pl. csörgővisszhang, 60 Hz tartományban hiány, fényesség – 0.67, alacsony Cél: a hangzás megtartása kisebb javításokkal – melyek figyelembe veszik a felhasználói, a zenészek és a közönség igényeit is.
21
Következtetések a mérések alapján
Kisebb korrekciókra van szükség: Fa felületek: ezek közül a nézőtéren körben a kazettás faburkolat légréssel van rögzítve: membránként működik. Mérés: a helyszíni impedancia mérés pontatlan. A burkolat anyagából és a mögötte lévő légrésből számítható a működési tartomány – 60 – 80 Hz. Szubjektív tapasztalat: a nagybőgők és a csellók kissé gyengébben szólnak.
22
A terem eredeti teremakusztikai paraméterei –szubjektív ítéletek
Színpad - előadói vélemények Nézőtér – hallgatóság véleménye Alapvetően – kitűnőnek tartották a terem akusztikáját. Színpad: Zenészek együtthallása Karmester – zenészek együtthallása Szólamok egyensúlya Szólista és zenekar egyensúlya Színpad padozata és a hangszerek - kölcsönhatás
23
A terem eredeti teremakusztikai paraméterei –szubjektív ítéletek
Nézőtér (összefoglalva) Teremérzet, meghittség – ITDG – msec, jó Hangtisztaság - C80 – az átlag 100 – 4000 Hz között: ± 3dB, jó Csörgővisszhang - mennyezet formája ↓ zavaró hatás? Zengés – megfelelő Basszuskiemelés – melegség – 1,12 jó, de 60 Hz tartományban hiány, javítható Magas hang arány – fényesség – 0,67, kicsit javítható
24
Nagyterem mint teremakusztikai tervezési feladat
Nagyterem mint teremakusztikai tervezési feladat. Meglévő terem – műemlék Oldalfalak burkolati kialakítása: Burkolatok anyaga, szerkezete –műemléki szempontok Felületen való elhelyezése – helye: adott De a hangelnyelő képesség csökkenthető a membránok hatásfokának csökkentésével: kimerevítés
25
Nagyterem mint teremakusztikai tervezési feladat
Nagyterem mint teremakusztikai tervezési feladat. Meglévő terem – műemlék Textil felületek Az erkély szinten az ülések mögötti textilburkolat mögött különböző légrés volt – magas frekvencia tartományban hangelnyelés. Minél nagyobb a légrés, annál jobban kiszélesedik a hangelnyelés frekvenciatartománya. A mérések azt mutatták, hogy az utózengési idő a magas frekvenciatartományban túl rövid – a világossági szint alacsony. Javítás: felújításkor a textilt hasonló minőségűre cserélték, de azt légrés nélkül tették vissza. - Festett felületek – nincs változás
26
Nagyterem mint teremakusztikai tervezési feladat
Nagyterem mint teremakusztikai tervezési feladat. Meglévő terem – műemlék Csörgővisszhang megszüntetése- a mennyezethez nem lehetett nyúlni műemléki okok miatt Elképzelés: pódium fölötti csillár részeként 3-4 m átmérőjű, átlátszó lap – a színpadon hozott volna javulást a zenészek számára – műemléki okok miatt nem volt elfogadható Így: maradt a már műemlékként számon tartható érdekes akusztikai jelenség
27
Nézőtéri székek A székek nagy felületet foglalnak el.
Átépítés előtt 579 ülőhely a földszinten, rekonstrukció után 432. Magas hangoknál kisebb elnyelés – hosszabb utózengési idő
28
Ellenőrző mérések a rekonstrukció után
Utózengési idő: T20 rekonstrukció előtt és után
29
Ellenőrző mérések a rekonstrukció után
Paraméterek összehasonlítása Tm [sec] BR HR Rekonstrukció előtt 2,25 1,12 0,67 Rekonstrukció után 2,43 1,08 0,83
30
További vizsgálatok Az eddig elvégzett akusztikai mérések azt igazolják, hogy a történelmi épületben javultak a teremakusztikai paraméterek. A Nagyteremről a zenészek egybehangzóan pozitívan nyilatkoznak, a terem megtartotta eredeti kiváló akusztikáját, sőt bizonyos momentumokban javult is. Tervek szerint folytatódik a széles körű akusztikai mérési sorozat, amihez tudományosan összeállított szubjektív felmérés is párosul.
31
További vizsgálatok A további vizsgálatok alapján lehet majd megítélni, hogy sikerült-e legalább olyan maradandó eredményeket elérni, mint az épület eredeti megalkotóinak.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.