Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Készítette: Csíki Gyula
Multimédia Készítette: Csíki Gyula
2
Tartalom Multimédia fogalma Multimédia építőkövei (szöveg, hang, kép)
Képernyőhöz felépítése (alapfogalmak) Adatfolyam Multimédiás szöveg Szöveg elkészítésének menete Hypertext, Hypermédia, Multimédia (csomópontok, élek, horgony, horog, navigálások) Feladatok
3
Multimédia fogalma Multimédiának nevezzük a szöveg, kép, hang kombinációját, amely számítógépen, vagy egyéb elektronikus eszközön megjeleníthető.
4
Multimédia fogalma Interaktív multimédia: a felhasználó irányítani tudja, mikor milyen elemeket néz meg. Akkor válik hipermédiává, amikor ezeket az elemeket olyan összetett struktúrába rendezzük, ahol a felhasználó navigálni tud.
5
Multimédia fogalma Multimédiás anyag fejlesztése során az alábbi elemeket használhatjuk fel: Szöveg Animált szöveg Kép Animált kép Hang Videoklip Animáció
6
Multimédia alkalmazások építő kövei
7
Szöveg A multimédiaalkalmazások szöveges anyagai jelentik a közlésre kerülő információ alapját. Cím szöveges megjelenése Lényeges információk Navigáció
8
Szöveg Elkészítése: Begépelés Lapolvasó
OCR (Optical Character Recognition) – Kép szövegként való értelmezése
9
Szöveg Megfelelések: Tömör, lényegre törő (képernyőről való olvasás)
Olyan szavak, melyekhez további információt fűzünk Közismert szavak használata szöveges részben (kevesebb magyarázat) Szöveg átolvasása részletesen (helyesírási hibák)
10
Hang Multimédiás alkalmazást javíthatjuk ha hangot szólaltatunk meg.
Digitális formában lejátszott hang, vagy figyelmeztető jel Alkalmazás jeleket küld a hangkártya felé Hangkártyák feladata (Hang megszólaltatás, digitalizálás-külső hangforrás)
11
Grafikus objektum Minden multimédia alkalmazásban vannak grafikus objektumok Szövegek helyettesítése Lapolvasóval, vagy rajzolóprogrammal Grafikus állományban helyezkedik el Legelterjedtem grafikus formátumok: BMP, TIF, GIF, PNG, JPG Ezek különböző méretűek (más módszer)
12
Grafikus objektum X,Y méret, és színek száma fontos
Más felbontás-más monitor -> előforduló hibák Grafikus kártya nem támogatja a színek számát -> színek helytelen megjelenítése
13
Videóállomány Képernyőn digitalizált videóállomány Hang megszólaltatás
Szavakkal körülményesen elmagyarázott részeket helyettesítik a videók Grafikával nem élethű ezek helyettesítése
14
Videóállomány Animáció: Grafikus objektumok egymásutánisága, gyors váltakozása-animált kép 24 teljes kép -> folyamatos mozgás 50HZ -> 50 félkép/mp a minimum
15
Alapfogalmak Pixel: Képpont
Felbontás: Képernyőn megjelenített pixelek száma: X*Y Col: Képátló: 1” = 2.54cm Színmélyég: 1 pixel hányféle szín ábrázolására képes. Mértékegysége: bit
16
Alapfogalmak 8 bit-es színmélység esetén az 1 pixelre eső színek száma féle szín 16 bit esetén szín 24 bit esetén 16.7 millió 32 bit esetén 4 milliárd
17
Adatfolyam Az információ időben változó adatmennyiség ->adatfolyam
Ez csomagok sorozatából áll A multimédia rendszer is az adatokat külön egységekre bontva továbbítja -> adatcsomag
18
Adatfolyam Átviteli módok:
Aszinkron: nincs időbeli megkötés, lehető leggyorsabb célbaérés Szinkron: Maximális késleltetési időn belül érnek célba a csomagok Késleltetés: Az információ megjelenése és feldolgozása között eltelt idő
19
Multimédiás szöveg Olyan mint egy könyvformátum megalkotása
Kívánt szöveg begépelése Stílusok, kiemelések megvalósítása Ezt átadni a multimédia alkalmazás számára
20
Multimédiás szöveg Mivel a szöveg megalkotása általában papíron, szövegszerkesztővel, grafikák, képek nélkül vannak megtervezve, ezért felmerülnek a következő kérdések: Mekkora legyen a szövegmennyiség? Hogyan csoportosítsuk az információkat? Hogy nézzen ki szépen a szöveg?
21
Szöveg elkészítésének menete
Két dolog lehetséges: Eddig fel nem használt szöveget gépelünk be ->teljesen új Kész anyagból kell elkészíteni a multimédiás anyag szöveges részét
22
Szöveg elkészítésének menete
Új szöveg készítésekor 3 részre bonthatjuk a feladatot: Szöveg beírása valamelyik program segítségével Formázás, képernyőre bontás, megfelelő alak kialakítása Kész szöveg beépítése
23
Szöveg elkészítésének menete
Meglévő szöveg felhasználásával két lehetőség közül választhatunk: Kész szövegnek az előző szerinti begépelése Kész szöveg beolvasása valamely felismerő programmal (OCR, Recognita)
24
Szöveg elkészítésének menete
Megfelelő betűtípusok Legyen a szöveg elég nagy méretű Ne legyen kettőnél több betűtípus 1 oldalon Ne legyen túl sok szöveg 1 képernyőoldalon Ritkán szabad csupa nagybetűből álló szöveget elkészíteni
25
Szöveg létrehozásának menete
Egy attributumból ne használjunk háromnál többet egy oldalon Félkövér kiemelések Árnyékolt szöveg Keretezés Bekezdés háttérszín
26
Szöveg létrehozásának menete
Szövegelrendezés Sorkizárás Scrolling Sortörés
27
Hypertext, Hypermédia, Multimédia
Hypertext dokumentum: olyan szöveg, melyben hivatkozások lehetnek -> csomópontok ->más infórmációegységek Hypermédia dokumentum: Hypertext dokumentum, képek, szövegek,hangok, animációk Multimédia rendszer ->Hypermédia dokumentumok megjelenítése
28
Hypertext, Hypermédia, Multimédia
Hypermédia dokumentum struktúra ->gráf -> csomópontok, élek Csomópontok: információegységek -> szöveg, kép, hang Élek: Kapcsolat az információegységek között (link v. irányított él) Horgony: Két csomópont: forrás horgony és cél horgony
29
Hypertext, Hypermédia, Multimédia
Forrás horgony: kiindulópont, információegység Cél horgony: helyet elérve az információ egy adott része Link egyirányú mozgást enged -> csomópontok két linkkel való összekapcsolása
30
Hypertext, Hypermédia, Multimédia
Navigálás: dokumentumok lapozása -> gráfban való navigálás hypermédia dokumentumban Horog: hivatkozások kiindulópontja (URL) -> egyik dokumentumból a másikra való hivatkozás
31
Hypertext, Hypermédia, Multimédia
Horog ábrázolása: Grafikus kiválasztóelem Szövegben való kiemelés
32
Feladat Hozzon létre egy HTML dokumentumot, melyben elhelyez egy képet és átalakítja egy horoggá, mely elnavigál minket egy másik dokumentmra, és egy cél horgonyt mutat meg. A csomópontot kösse össze egy éllel!
33
Feladat Hozzon létre egy HTML dokumentumot, melyben elhelyez egy Grafikus horgot (Gombot), mely elnavigál minket egy másik dokumentmra, és egy cél horgonyt mutat meg. A csomópontot kösse össze két éllel!
34
A hang
35
A hang fizikai jellemzői
Rezgés egy közegben Hangérzet az emberekben Változó közeg Hangsebesség Emberi hallás: 16Hz – 20kHz Hangerő ->akusztikus decibel (dB)
36
A hang rögzítése Analóg rögzítés: a jel elektronikus jelformára való rögzítése, frekvenciái megfelelnek az eredetinek Lejátszás: rögzített jelek érzékelése, a hangjelek eredeti megjelenési formájára történő visszaállítása Pl: Hanglemez, hangszalag
37
A hang rögzítése Analóggal azonos módon történik
Különbség a rögzítés módjában van A hang analóg, időben folytonos jel Értéküket bináris formában ->digitális megfelelő Pl: Hangállományok
38
Hangállomány tömörítés
MPEG-audio: veszteséges tömörítés Két rész: Wav-ból tömörített bitfolyam, dekodolás utáni megszólaltatás Az eljárás a nem hallható elemeket törli
39
Hangállomány tömörítés
MPEG-audio Layer 3 Adott bitsebesség esetén a legjobb hangminőség 4-5 MB méretű tömörítés CD minőségben
40
MPEG-4 További működési paraméterek Változó bitsebesség (2-64kb/sec) 3D audio lehetőség
41
Hangállomány tömörítés
MPEG-2 Advanced Audio Coding (AAC) Környezeti hangtér kódolása Optimális hatékonyságot akartak elérni
42
Zenekar a gépben Musical Instrument Digital Interface (MIDI)
Hangszercsatolási protokoll Gép – elektronikus hangszerek adtacseréje MIDI állományokkal kommunikálnak (interfész) Hangok lejátszása, szintetizátor müködése
43
A videó
44
Felvétel Analóg felvétel (VHS kamerák) Digitális felvétel
45
Felvétel Analóg technika:
Folytonos jelet tárolunk egy szalagon, ahol bármely távolságon belül végtelen sok értéket találunk
46
Felvétel Digitális technika:
Egy adott távolságon belül, fix számú értéket találunk (0-ák, 1-ek) Előnye: romlás nélkül másolható, reprodukálható Analóg jel digitalizálása mindig minőségromláshoz vezet
47
Felvétel Digitális videó: Szebb színek, felbontás nagyobb,
48
Videóeszközök Kamerák Projektorok Monitorok Tv-tuner
Tv kimenetes kártya
49
Video kimenetek RF (antenna) csatlakozó nem használatos RCA, Scart
S-video
50
Színes TV rendszerek NTSC: 1949-ben USA-ban lett elfogadva
Képváltás: 29,97 képkocka/s = 59,94 félkép/s Sorok száma: 525 sor Képarány (aspect ratio): 4 : 3
51
Színes TV rendszerek SECAM: 1957-ben hozták nyilvánosságra
Képváltás: 25 képkocka/s = 50 félkép/s Sorok száma: 625 sor Képarány (aspect ratio): 4 : 3
52
Színes TV rendszerek PAL: 1961-ben jelentették be
Képváltás: 25 képkocka/s = 50 félkép/s Sorok száma: 625 sor Képarány (aspect ratio): 4 : 3
53
Színes TV rendszerek A TV készülékek képernyőinek becsült felbontása:
NTSC: Vízszintes felbontás: 525 x 4/3 = 700 képpont/sor Függőleges felbontás: 525 sor PAL/SECAM: Vízszintes felbontás: 625 x 4/3 = 833 képpont/sor Függőleges felbontás: 625 sor
54
Videójelek digitalizálása
Szoftverre van szükség Digitalizálás után lehet használni Három lépés: leképezés, mintavételezés, kvantálás
55
Videójelek digitalizálása
Digitalizálás lépései: Analóg jel ->leképezés ->kétdimenziós képfüggvény -> mintavételezés -> mintavételezett képkocka -> kvantálás -> digitális képkocka
56
Videójelek digitalizálása
Leképezés: Kétdimenziós képfüggvény Képjelek képkockái
57
Videójelek digitalizálása
Mintavételezés: Analóg képjelek képelemei és digitális képkockák képpontjai közötti kapcsolat Képelemekre bontás
58
Videójelek digitalizálása
Kvantálás: Bináris számok -> elektromos jel színkódjai Képpontonként 3 szín
59
Digitalizált videóállományok
Jellemzői: Képváltási frekvencia Képméret Színmélység
60
Digitalizált videóállományok
AVI: Hang kép váltakozása Kép és hang szinkronja Microsoft által kidolgozott formátum RIFF formátum speciális fajtája RIFF -> multimédia formátum, Microsoft és IBM együttes kidolgozása
61
Digitalizált videóállományok
MPEG eljárás: Veszteséges tömörítési eljárás 1.44 MB ->45 mp videó Kép és hangadatok tömörítése
62
Digitalizált videóállományok
MPEG – 1: 1992-ben fogadták el 320x240 videó -> 1.5Mbit/sec olvasás Min 2x sebességű CD-ROM meghajtó képes dolgozni
63
Digitalizált videóállományok
MPEG – 2: Átviteli sebesség változtatható: 3Mbit/sec – 40Gbit/sec Leggyakoribb érték: 4-15 Mbit/sec között Sebesség miatt akár 1920x1440 méretű képkockák tömörítése
64
Digitalizált videóállományok
MPEG – 3: HDTV számára kezdték kialakítani Ezek 1920x1440 képkockákkal dolgoznak MPEG – 2-vel is kielégíthetőek a HDTV elvárások, ezért ez a szabvány nem készült el
65
Digitalizált videóállományok
MPEG – 4: 1998 végére fejezték be a kidolgozást Interaktív grafikus alkalmazások, multimédia hálózati alkalmazások fogják használni Emiatt kis átviteli sebesség: 4.8 – 64 Kbit/sec MPEG 1-2 legtöbb lehetőségét ismeri 136 oldal.
66
AVI Fájl adatai tömbökre, „chunk”-okra vannak osztva
Egyetlen tömb a RIFF-en belül, ezután két altömb, és egy nem kötelező altömbre van bontva
67
AVI Első altömb: hdrl (metaadatok)
Második altömb: movi (kép hang adatok) Harmadik altömb: idxl (tömbök helymeghatározása)
68
AVI Movi tömb kódolható-dekódolható -> kodek
69
AVI Divx: Videókodek Nagy videók tömörítése
Egymás után következő képkockák hasonlósága -> képkockák tömörítése Hang – mp3
70
AVI Xvid: Nyílt forrású MPEG - 4 tömörítés
OpenDivx lezárása után készült
71
Grafikai alapok Pixel grafika:
Olyan digitális kép, ahol minden képpontot külön definiálunk Egyszerű algoritmus, gyors feldolgozás Mátrix szerűen felépített kép Pixelek különböző színűek Felbontás, Színmélység
72
Grafikai alapok
73
Grafikai alapok Programok: Adobe Photoshop GIMP Corel Photo Paint
74
Grafikai alapok Vektor grafika:
Képek leírására matematikai görbéket használunk Minimális memóriaigény Tetszőleges nagyítás Alakzat méretei tárolhatók (transzformációk) Nincs szükség fotorealisztikus megjelenítésre
75
Grafikai alapok
76
Grafikai alapok Programok: Corel Draw Adobe Illustrator
77
GIMP képszerkesztő Rétegek kezelése Pixel grafika
Szabadon felhasználható Néhány fájlformátumok: bmp, png, jpg, psd, xcf (gimp), ico, stb
78
GIMP képszerkesztő
79
Adobe Flash Adobe Systems termékcsalád
Webes alkalmazások, játékok, mozik Programozás – ActionScript nyelv Flash videók – flv Flash player – swf, flv videók
80
Adobe Flash
81
Dexter-modell Hipermédia rendszerek mechanizmusa
Komponensek – csomópontok, linkek, struktúrák Kétirányú linkek, dinamikusak
82
Dexter-modell Futtató réteg: felhasználóval való kapcsolat
Tároló réteg: Komponensek karbantartása Hypertext elemeit objektumonként kezeli azonosan
83
Multimédia modulvizsga
Multimédia fogalma Multimédia építőkövei (szöveg, hang, kép) Képernyőhöz felépítése (alapfogalmak) Adatfolyam Multimédiás szöveg Szöveg elkészítésének menete Hypertext, Hypermédia, Multimédia (csomópontok, élek, horgony, horog, navigálások)
84
Multimédia modulvizsga
Hang fizikai jellemzői Analóg-digitális hangrögzítés Hangállományok tömörítése (Layer-ek) MIDI interfész Analóg – digitális videófelvétel (jellemzők) Videóeszközök
85
Multimédia modulvizsga
Videó kimenetek Színes TV rendszerek jellemzői Videó Videó jelek digitalizálása Digitalizált videóállományok, jellemzőik AVI állomány AVI tömörítése (DIVX, XVID jellemzők) Pixel – vektor grafika Szerkesztő programok
86
Multimédia modulvizsga
Dexter-modell jellemzői
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.