Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az árpolitika (ismétlés) Marketing-mix Ár fogalma Árpolitika

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az árpolitika (ismétlés) Marketing-mix Ár fogalma Árpolitika"— Előadás másolata:

1 Az árpolitika (ismétlés) Marketing-mix Ár fogalma Árpolitika
Kereslet törvénye Árrugalmasság Termékéletgörbe Fedezeti pont

2 Az árpolitika Az ár fogalma
A termék pénzben kifejezett ellenértéke, az a pénzmennyiség, amennyiért az adott árú megvehető, eladható. Az ár funkciói Fedezze a költségeket Tükrözze a piaci viszonyokat Fejezze ki a társadalmi preferenciákat Orientálja a vásárlókat

3 Az árpolitika Az árkialakítás tényezői: 1. A piaci erőviszonyok
Piaci szituáció Viszonteladói ár meghatározója Fogyasztói ár meghatározója Domináns termelő termelő Domináns kereskedő kereskedő Kiegyenlített erőviszonyok alku

4 Az árpolitika 2. Vevők ármagatartása Árrugalmasság Vevő preferenciái
Árimázs Az adott üzletet a vevők mennyire tartják az árak szempontjából kedvező vásárlási helynek

5 Az árpolitika Az árérzékenységet befolyásoló tényezők:
A termék egyedisége Helyettesítő termékek Költekezés mértéke Költségmegoszlás Ár-minőség hatása Raktározási hatás

6 Az árpolitika 3. A versenytársak jellemző magatartása
4. Szállítók magatartása Fizetési feltételek Kedvezmények Többletszolgáltatások Szállítás módja Csomagolás módja

7 Árstratégia Fogalma: Árképzés módja, hosszú távra kijelölt vállalati ármagatartás Az ár stratégiai szerepe - tükrözi a vállalat stratégiáját - imázs – erősítés - utalás a termék minőségére,értékére - utalás a termékéletgörbén elfoglalt helyre - bevétel- megtérülés

8 Árképzés 1. költségelvű árképzés Ár = önköltség + haszon
Ár = beszerzési ár + árrés

9 Fedezeti pont TR Ft Fedezeti pont TC VC FC Q Kritikus mennyiség

10 Fedezeti pont Fp = Állandó költség
Eladási ár – Átlagos változó költség

11 Árképzés 2. Kereslethez igazodó p S D Az ár csökken Az ár növekszik Q

12 Árképzés 3. Versenytársakhoz igazodó árképzés - új termék
- oligopólium - gyenge piaci pozíció - árérzékeny termékek esetén

13 Árstratégia - életgörbe
BEVEZETÉS Módszer Lefölözés Behatolás Gyors Magas ár Magas promóció Nincs versenytárs Alacsony ár Árérzékeny vevő Éles verseny Lassú Alacsony promóció Magas profit

14 Árstratégia - életgörbe
Növekedés és érés Lefölözés Behatolás Árcsökkentés Ha a magas áron már csökkent a kereslet Áremelés Ha már ismert a termék Védekező jellegű árcsökkentés Konkurenciával szembeni védekezés Kihívó áremelés Alacsony árrugalmasságú termék Támadó jellegű árcsökkentés Versenytárs támadása Árfelhajtás Versenytörvény tiltja

15 Árstratégia - életgörbe
Hanyatlás – kivonulás Árcsökkentés fedezetig szakasz megnyújtása kivonás

16 Ár – minőség stratégiák
Megnevezés Magas ár Közepes ár Alacsony ár Jó termékminőség Felár Nagyon kedvező ajánlat Hihetetlenül kedvező ajánlat str Átlagos termékminőség Túlértékelő Átlagos stratégia Kedvező str Rossz termékminőség Átvágós Hamis spórolás stratégia Takarékos str

17 Ártaktika Mindennapi árdöntések, végső ár megállapítás
Az ár taktika szerepe: Kereslet befolyásolása Igazodás a versenytársakhoz Támogatja az első vásárlást Válságkezelés

18 Ártaktika 1. Árdifferenciálás Ugyanazt a terméket eltérő áron
Idő szerint Elhelyezkedés szerint Földrajzi Szegmentumonként Kivitelezés szerint (mennyiség) Saját márka

19 Ártaktika 3. Promóciós árképzés
- termék megismertetése, értékesítés növelése Eszközei: Árleszállítás Lélektani ártaktika Presztizsár -Törzsvásárlói kártya 9 esre végződő - Bevásárlókártya 5 ösre végződő - Árgarancia Kedvezmény túlárazás után - Kuponok Hitelre történő vásárlás - Új vevő árengedménye Csereakció - Árucsomagog Kilóra történő árusítás

20 Ártaktika 2. Árengedmények Éppen észlelhető különbség JND
Árengedmény fajtái Skontó Rabatt Funkcionális engedmény Szezonális

21 A eladási ár felépítése
Az árak fajtái: Önköltségi ár Termelői ár Nagykereskedelmi ár Kiskereskedelmi ár

22 Árlépcső a klasszikus elosztási csatornában
Termelő Nagykereskedő Kiskereskedő Önköltségi ár + termelő haszna TERMELŐI ÁR - árengedmény + felár Termelő nettó eladási ár = Nagyker. N. besz. Ár + ÁFA Nagyker árrés Termelő bruttó ea ár Nagyker. N. ea ár = Kisker. N besz.ár + ÁFA Kisker árrés Nagyker br ea ár Kisker n ea ár + ÁFA Fogyasztói ár

23 Az árak jogi szabályozás
1. A termékek, szolgáltatások árformájára vonatkozó előírások 2. Az eladási árakba beépülő preferenciák és diszpreferenciák Fogyasztói árkiegészítés Fogyasztói adó Árakba beépülő jövedéki adó ÁFA Fogyasztói törvény Árak feltüntetésének szabályai Tisztességes piaci magatartás tilalma A tisztességtelen verseny tilalma A fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolásának tilalma A gazdasági versenyt korlátozó megállapodás tilalma A gazdasági erőfölénnyel való visszaélés tilalma


Letölteni ppt "Az árpolitika (ismétlés) Marketing-mix Ár fogalma Árpolitika"

Hasonló előadás


Google Hirdetések