Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaHunor Faragó Megváltozta több, mint 9 éve
1
Minden, amit tudni akartál az on-line PR-ről (de nem merted megkérdezni) Dr. Sós Péter János, 2010. B. S WAN Partners www.bswan.hu spj@bswan.hu
2
2010. 03. 09.dr. Sós Péter János2 A „kályha” 0 1 Két jel, amely megváltoztatta a kommunikáció világát
3
2010. 03. 09.dr. Sós Péter János3 Az Internet Igaz legenda A világhálót hadi meggondolásokból hozták létre: egy olyan hálózat, amelynek nincsen(ek) középpontja(i) – ezért meg sem lehet azt (azokat) semmisíteni Az Internet szülőatyjai: J. C. R. Licklider és Lawrence RobertsJ. C. R. LickliderLawrence Roberts A WWW-t az európai fizikai kutatás fellegvárában, a CERN-ben fejlesztette ki 1989-ben Tim Berners-Lee. Széles körű elterjedésében az NCSA-ban (Nemzeti Szuperszámítógép Alkalmazási Központ, Illinois-i Egyetem, Egyesült Államok) létrehozott Mosaic böngésző (WWW kliens szoftver) játszott nagy szerepet. Joseph Carl Robnett Licklider
4
2010. 03. 09.dr. Sós Péter János4 Technológia Séma: A hálózatban az üzenetet a számítógép kis csomagokra bontja és külön-külön indítja útnak a cél felé A csomagok más-más úton jutnak el a célhoz – mindig az abban a pillanatban legcélszerűbb, legkevésbé forgalmas úton A célban a fogadó számítógép összeállítja a csomagokat Speciális „nyelvek” (HTML, HTTP) és böngészők (az első a ViolaWWW, azután a Mosaic Web Browser, s ebből a Netscape)
5
2010. 03. 09.dr. Sós Péter János5 Net-penetráció Az Internet elterjedésében két nagy momentum játszott közre Az államok – elsősorban az USA – felismerték az információforgalom jelentőségét (Al Gore alelnök: Information SuperHighway) Az érdekelt cégek felismerték, hogy az Internetben nagy üzleti lehetőség van (IBM és számítógépgyártók; Microsoft és egyéb software-készítők; a kábel- és telefontársaságok) Az egyes országokban más-más sebességgel hatolt és hatol be az Internet Magyarország: Az Internet-penetráció az utóbbi 2 évben gyorsult fel ahol van net, ott többnyire már széles sávú
6
2010. 03. 09.dr. Sós Péter János6 Mindennek az alapja: a tartalomszolgáltatás Nem kőtáblát, könyvet, festményt, képet, hangot készítesz: Csak TARTALMAT! … és ezt bármilyen formában sokszorosíthatod!
7
2010. 03. 09.dr. Sós Péter János7 Tartalomszolgáltatás A tartalom független az eszköztől, amit használsz Tartalomszolgáltató (Content Provider) vagy Meg kell találnod a megfelelő eszközt Ez a tartalomtól és a célközönségtől függ Régen hagyományosan elkülönült a tartalom előállítása és a tartalom publikálása Szerzők Kiadók Befogadó közönség Korlátozott visszajelzési lehetőség (kritika) Ma a tartalom előállítója közvetlenül publikálhat is Szerző On-line publikálás Közönség Szerző Azonnali visszajelzés, interaktivitás A digitális információ tehát egyben a klasszikus centralizált, diktatórikus kiadói és médiamodell végét is jelenti.
8
2010. 03. 09.dr. Sós Péter János8 Feltételek Technikai: CD-ROM és DVD Digitális fényképezőgép és videokamera Digitális hang- és képrögzítés, -tömörítés: mp3, mp4 USB és FireWire csatlakozás (minden mindenhez) Gazdasági: Az eszközök már a középosztály számára is megfizethetőek Ezen belül is sok eszköz 10 ezer Ft alatt van Infrastrukturális: Ingyenes blogterek Ingyenes közösségi médiafelületek (Web2.0) Ingyenes videómegosztók Ingyenes (a DSL vonalakhoz kapcsolt) FTP tárhelyek Olcsó (vagy ingyenes) honlap-építő szoftverek Széles körben elterjedt képszerkesztő szoftverek (PhotoShop, Studio, stb.)
9
2010. 03. 09.dr. Sós Péter János9 A Nagy Áttörés: Web2.0 Hagyományos levél, e-mail: egy egynek Hagyományos tömegkommunikáció, „Web1.0” egy sokaknak Web2.0 (közösségi média) sokak sokaknak A működés új feltétele: olyan közösségi felületek, ahol minden résztvevő fogadhat és szolgáltathat tartalmat, kommentezhet, cseveghet A közösségi médiában mindenki egy időben lehet tartalomfogadó és tartalomszolgáltató
10
2010. 03. 09.dr. Sós Péter János10 Fontos tudni! Ami egyszer felkerült a netre, soha többé nem lehet levenni onnan Rákattintanak, eltárolják, később újra felteszik – a tartalom útja követhetetlen A keresők eltárolják a pillanatnyi állást („cashed content”) Minden megadott adatod, oldalbeállításod profilképzők, kapcsolati térkép-készítők alapanyaga lesz Fejvadászok, HR-esek üzemszerűen használják az iwiwet, Facebookot, hasonló oldalakat … jónéhány esetben illegálisan is.
11
2010. 03. 09.dr. Sós Péter János11 Nyitott kérdések Hol maradnak a szerzői jogok? Általánossá válik a jogvédett művek lopása, terjesztése Igaz-e, amit látunk? Sohasem tudhatjuk, hogy a kapott tartalom valódi-e, vagy hamisított Hol marad a személyiségvédelem? Bárki közreadhat hamisított, módosított vagy lopott dokumentumot, fényképet, videót, stb. Miből finanszírozzák? A közösségi felületet nyújtók reklámokkal finanszírozzák a webhelyeiket A videó-megosztók eladhatják a rákattintók profiljait
12
2010. 03. 09.dr. Sós Péter János12 A Web komplexitása Többé már nincsen értelme külön beszélni reklámról, PR- ről, külső és belső, helyi és nemzetközi kommunikációról Ez már lényegét tekintve is integrált kommunikáció Eszközei: a (mozgó) kép, a hang, a szó együtt („rich media”) Új elem: az interaktivitás A képernyő előtt egy kattintással juthatunk több információhoz… … utánanézhetünk mások véleményeinek …vagy akár vásárolhatunk is …és kifejezhetjük a saját véleményünket
13
2010. 03. 09.dr. Sós Péter János13 Új közlési módok Vírusmarketing (Viral Marketing) Lánclevelek: elindítás után exponenciálisan terjednek Hátrányai Terjedelmi korlátok: max. 2-4 Mbyte Nem kapunk visszajelzést a terjedésről Videó-megosztók: Magasabb terjedelmi korlát (akár 100 Mbyte is, folyamatos letöltéssel Vásárolhatunk információt a terjedésről Közösségi média felületek Meghatározhatjuk, ki láthatja De ez is terjedhet lánclevélként Azonnali visszajelzések Csevegő-szobák Élő kisközösségek alakulnak ki Kiváló terep az áláczott PR-nek
14
2010. 03. 09.dr. Sós Péter János14 Új műfajok: „Fan Fiction” Népszerű művek rajongói webhelyein változatok, kiegészítések, kapcsolódó irodalmi és zenei művek, fantázia-játékok, rajzok Kialakultak az ismert szerzői körök Azonnali értékelések „Változatok változatai”
15
2010. 03. 09.dr. Sós Péter János15
16
2010. 03. 09.dr. Sós Péter János16
17
2010. 03. 09.dr. Sós Péter János17 Új műfajok: a.pps fantázia világa PowerPoint alapú összeállítások, azonnali vetített formátumban (.pps) Fotósok művészi alkotásai Festők, képzőművészek művei Tematikus összeállítások (az autózástól a soft / hard pornóig) Furcsaságok, érdekességek Külön iparág: a – közönségcsábító – turisztikai összeállítások Állami-regionális turisztikai promóció Terjesztése: vírusmarketing (lánclevél)
18
2010. 03. 09.dr. Sós Péter János18 Új műfajok: Rendszeres hírlevelek, cikkek Saját médium Kimerítik az „aktualitás” és „periodicitás” követelményét Terjesztésük: vírusmarketing (lánclevél)
19
2010. 03. 09.dr. Sós Péter János19 Új műfajok: a Blogok „Log”: hajónapló, napló Weblog Személyes, családi, közéleti, fotóbemutató, stb. Magyarországon a politika tette különlegessé: a 2006-os tavaszi választási kampányban pl. Gyurcsány Ferenc blogját önálló információ-forrásként használták Pl. a madárinfluenza hírt 1 órával előbb közölte, mint az MTI Mostanra minden politikai erő és személy használ blogot Profi? Amatőr? A blogok gyakorlatilag önálló újságként működnek Szelektálják a híreket egy igen szűk témakörön belül, és saját kommentjeikkel együtt publikálják Profik és amatőrök együtt Alapvető sajátosság: keverik tényközlést a véleménnyel Néhány blog szerzője híressé /hírhedtté vált
20
2010. 03. 09.dr. Sós Péter János20 Blogok a cégkommunikációban A vállalati blogok 2005 – 2007 körül terjedtek el Fő funkciójuk a belső kommunikáció Általában a menedzsment alkalmazottak útvonalon, intraneten A visszajelzések meglehetősen korlátozottak, mert az alkalmazottak sokszor félnek az őszinte visszajelzéstől Sok cégnél moderálják is a kommenteket Közösségfejlesztő céllal is használnak belső, tematikus blogokat Hasonló érdeklődésű alkalmazottak szervező ereje A legtöbbször csevegő felülettel kombinálva Nagy cégek a külső kommunikációban is használják Igen hatékonyak a márkavédelemben válságkommunikációban, viták esetén http://www.pressroom.toyota.com/pr/tms/our-point-of-view.aspx http://www.pressroom.toyota.com/pr/tms/our-point-of-view.aspx
21
2010. 03. 09.dr. Sós Péter János21 Új műfajok: A PhotoShop-világ A politikai kampányokban használták előszeretettel Először nyilvánvalóan a pártok kreatívjai indították… …de mára népmozgalommá vált Jellemzően lánclevélként terjesztik
22
2010. 03. 09.dr. Sós Péter János22 Új népművészet A hagyományos népművészet kis közösségekben élt tűz körül, fonóházakban, táncházakban, szájról-szájra terjedő (tehát nem írásbeli) művekben ezért a művek formálódtak, csiszolódtak, a gyengék kihulltak Az Új Népművészet a „Világfaluban” él természetes tere a közösségi média (Web2.0 felületek) digitális formában létezik (nem formálódik) a közösség azonban így is véleményt mond, szelektál Leszűkült a szakadék a „profi” és „amatőr” között Mindenki kiélheti a kreativitását és azonnal kaphat visszajelzést is
23
2010. 03. 09.dr. Sós Péter János23 Hírportálok Négy irányból fejlődtek ki: Nagy keresők többletszolgáltatása, mai mára elsődleges lett – pl. Yahoo) Software-gazda vagy kommunikációs operátor többletszolgáltatása (és címcsapdája) – pl. MSN, Origo, AOL Önálló kereskedelmi vállalkozás – pl. Index, Habostorta, Hírkereső TV-ből vagy újságból-hírmagazinból önállósult – CNN, Fox, BBC, HVG, FigyelőNet, NOL, MNO, TV2, RTLklub A TV-ből átalakultak már a digitális tévézés csíráit hordják magukban Ma már önálló videó-hír portálok is léteznek http://www.hircity.hu/cgi-bin/hircity/index.cgi http://www.hircity.hu/cgi-bin/hircity/index.cgi
24
2010. 03. 09.dr. Sós Péter János24
25
2010. 03. 09.dr. Sós Péter János25 „Ellenséges” portálok
26
2010. 03. 09.dr. Sós Péter János26 Az on-line reklám előnyei A hirdető szempontjából Pénzügyileg racionális – a médiaköltség szempontjából kevesebb az ún. „meddőszórás” Rugalmas – beállítható és módosítható hely-idő szerint A webhely működtetője szempontjából Ugyanarra a helyre több reklám is felfér Növeli az oldal információtartalmát Pontosan mérhető a látogatottság A fogyasztó szempontjából Interaktív – a figyelem felkeltése után azonnal rá lehet navigálni, pluszinformációt kérni Könnyű a termék összehasonlítása Ma már biztonságos a fizetés speciális bankkártyák, PayPal rendszer, stb.
27
2010. 03. 09.dr. Sós Péter János27 PR és reklám műfajok Klasszikus banner Szövegbe „rejtett” hivatkozás hypertext, link Agresszív módok Felugró ablakok, előtolakodó ablakok, lopakodó oldalak Spamek Fizetett hivatkozások keresőkben Lánclevél (vírusmarketing) Pl. videó- és zenemegosztókon „Álarcos” reklámok Kérdőívek, szavazások Játékok
28
2010. 03. 09.dr. Sós Péter János28 Profilképzés Főként a kereső- és hírportálokon, valamint a közösségi oldalakon Alakítható a tematika, az elhelyezés, a színvilág, a design A login (és az IP cím) azonosítóként működik Minden, amit önként elmondunk magunkról (pl. az iwiw-en), vagy önként látogatunk (chat-témák), profilképző Beazonosítható a látogatási gyakoriság, a témák gyakorisága Értékes alap-információk a hirdetők számára Témában, színvilágban, időben és térben pontosabb a célzás – ezzel pénzt takaríthatnak meg A profilok eladhatók hirdetés-tervezés céljaira Néha bűnüldözési, állambiztonsági és terrorista-ellenes célokra is felhasználják
29
2010. 03. 09.dr. Sós Péter János29 Keresőreklám – 1.
30
2010. 03. 09.dr. Sós Péter János30 Keresőreklám – 2. Hogyan fizetünk? A fizetési séma: Pay-per-Click (PpC) Csak akkor fizetünk, ha valaki rákattintott a megjelenésünkre Mennyit fizetünk? Meglepő: amennyit akarunk! … csak éppen a fizetett összeg határozza meg a megjelenésünk sorrendjét Ha előbbre akarunk kerülni – pl. az első oldalra –, akkor többet kell fizetnünk. De néha a kevesebb is elég A fizetett összeget rugalmasan változtathatjuk. Más helyütt más összeget ajánlunk fel Sok kijátszási kísérlet pl. a konkurencia „rákattintó-automatái”
31
2010. 03. 09.dr. Sós Péter János31 Keresőreklám – 3.
32
2010. 03. 09.dr. Sós Péter János32 Keresőreklám – 4.
33
2010. 03. 09.dr. Sós Péter János33 Keresőreklám – 5.
34
2010. 03. 09.dr. Sós Péter János34 Keresőreklám – 6.
35
2010. 03. 09.dr. Sós Péter János35 A közösségi portálok
36
2010. 03. 09.dr. Sós Péter János36 A közösségi portálok
37
2010. 03. 09.dr. Sós Péter János37 Twitter
38
2010. 03. 09.dr. Sós Péter János38 Hirdetés a közösségi portálokon
39
2010. 03. 09.dr. Sós Péter János39 Hitelességünk A PR lényege: a kétirányú kommunikáció. Ez kiteljesedhet a Web2.0-án Az egyirányú kommunikáció csak propaganda A visszajelzések viszont segítik a munkánkat Állandó jelenlét: Ahogyan a „hagyományos” PR-ben a kommunikátornak „benne kell élni” a közösségben és a médiában, az új PR-ben valóban folyamatosan on-line kell lennünk Nem bújhatunk a web site-unk sáncai mögé: meg kell jelennünk a közösségi portálokon is Tudnunk kell: a közösségi média kiveti magából a régi eszközöket, a hivatalos nyelvezetet Ez a hitelességünket veszélyezteti
40
2010. 03. 09.dr. Sós Péter János40 Médiafigyelés, tájékozódás A net-terjedés segítségével az információ- áramlás hihetetlenül felgyorsult A sajtóközleményünk kb. 20 perc alatt terjed szét a hírportálokon – esetleg világszerte A médiafigyelés 24 órás, szünet nélküli munka … különösen válsághelyzetekben (Early Warning) Nem elég a hírportálokat figyelni, ügyelni kell a blogokra és a csevegő-szobákra is A médiafigyelés gépesíthető RSS: monitorozza frissítéseket On-line médiafigyelő szolgáltatók (pl. Newsagent) Tagging: kulcsszavak rendszere, amelyekkel tájékozódhatunk A kulcsszavak gyakoriságából „felhőket” képezhetünk
41
2010. 03. 09.dr. Sós Péter János41 Közösségi jelenlét Az „Obama-jelenség” A közösségi portálokon (Facebook, Twitter, MySpace, stb.) rajongói és támogatói csoportok szervezése A csoportok tovább szervezték önmagukat Állandó információs utánpótlás Kis összegű adományok gyűjtése A rajongók megszólalási lehetőségre várnak – adjuk meg nekik Képviselőink – álcázva vagy önmagukat vállalva – megszólalnak a csevegő-szobákban Szervezzünk közösségi felületeket a belső kommunikációban is Meglepődünk majd, hogy mennyi pozitív visszhangot kapunk
42
2010. 03. 09.dr. Sós Péter János42 Például a BMW 7
43
2010. 03. 09.dr. Sós Péter János43 A valóság elől nem lehet elbújni Ne féljünk a kritikus hangoktól Azok mindenképpen megjelennek a neten – de ha mi is jelen vagyunk, azonnal válaszolhatunk http://index.hu/belfold/budapest/rakpa5188/
44
2010. 03. 09.dr. Sós Péter János44 Építsünk saját videó-megosztót http://www.bswan.hu/index.php?page=video &lng=hun Szervezzük meg a gyakori rákattintást, hogy előre kerüljünk a Google-en és a hasonló kereső-portálokon
45
2010. 03. 09.dr. Sós Péter János45 Búcsúzás előtt… … a mostani előadás szófelhője
46
2010. 03. 09.dr. Sós Péter János46 Integrált kommunikáció on-line Mi történt Valenciában, a központi piacon, 2009. november 13-án? Egy „gerilla-marketing” akció az opera népszerűsítésére A „flashmob”, a jó szándékú kultúra-támogatás és a happening keveréke …világhírű azonban a YouTube és a facebook segítségével lett Nézzük
47
2010. 03. 09.dr. Sós Péter János47 Köszönöm szépen a figyelmet! spj@bswan.hu
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.