Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
FELVÉTELI A KÖZÉPFOKÚ ISKOLÁKBAN
A 2012/2013. TANÉVBEN
2
A 2012/2013. tanévi középfokú felvételi eljárást meghatározó jogszabályi helyek
A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény 31. § (2) bekezdése; 47. § (1)-(2) bekezdése; §; 79. § (6) bekezdése; 92. § (9)-(10) bekezdése. A nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII.8.) EMMI rendelet 7. § (1) és (3) bekezdései; 22. § (5) bekezdése; 23. § (3), (4), (6), (7), (9) és (10) bekezdései
3
Iskolatípusok Gimnázium: 4 v. 5 év, két idegen nyelv, közismereti tantárgyak, érettségi Szakközépiskola: 4 v. 5 év, egy idegen nyelv, közismereti + szakmai előkészítő tantárgyak, szakmai érettségi Szakiskola: 3 év szakmatanulás, egy idegen nyelv
4
Mi lehetsz, ha nagy leszel?
Ha jó vagy matematikából, lehetsz: mérnök, pénzügyi munkatárs, építész, pénztáros, informatikus, közgazdász, matematikus, statisztikus és még sok minden más. nyelvtanból, lehetsz: kereskedő, műsorvezető, tanár, eladó, képviselő, szóvivő, író és még sok minden más. környezetismeretből, lehetsz: biológus, erdész, borász, kertész, állattenyésztő, állatgondozó, környezetvédő és még sok minden más. rajzból, lehetsz: művész, grafikus, illusztrátor, tervező és még sok minden más. technikából, lehetsz: technikus, szerelő, műszerész, szerszámkészítő és még sok minden más. testnevelésből, lehetsz: úszómester, élsportoló, edző és még sok minden más.
5
Alapelvek Szabad iskolaválasztás a tanuló részéről
A középfokú iskolák igazgatói törvényben biztosított döntési jogának érvényesülése Informatikai támogatás a felvételi eljáráshoz (KIFIR) és a központi írásbeli vizsgákhoz (Közfelvir) 2
6
Szabad iskolaválasztás a tanuló részéről
Tetszőleges számú jelentkezés A jelentkezések sorrendjének meghatározása A tanulói szándékok, a tanulmányi területek egyéni sorrendjének titkossága Minden felvételi kérelem egymástól független, érdemi elbírálása az általános felvételi eljárásban A tanuló a felvételi vizsgák után módosíthatja eredeti felvételi szándékait 3
7
A középfokú iskolák igazgatói törvényben biztosított döntési jogának érvényesülése
Saját hatáskörben döntenek a jelentkezők felvételéről E jogkörük gyakorlásának módja: a tanulói rangsorok kialakítása tanulmányi területenként A középfokú iskola igazgatója felajánlhatja a felvételizőnek az „átirányítást” egyik tanulmányi területről a másikra 4
8
Informatikai támogatás (KIFIR - Közfelvir)
A tanulói elhatározások, választások és a középfokú iskolák felvételi szándékainak a lehető legnagyobb mértékű összhangba hozása Egységes tanulmányi terület kódrendszer A Tanulói adatlapok alapján adatbázis készül a felvételi jelentkezésekről A középfokú iskolák igazgatói készen kapják a hozzájuk jelentkezett tanulók névsorát 5
9
A 2012/2013. tanévre történő beiskolázás néhány adata 1.
A felvételt meghirdető középfokú iskolák száma 1 064, közülük gimnáziumi tanulmányi területet intézmény hirdetett meg (ebből 9. évfolyamos tanulmányi területet 508 intézmény), szakközépiskolai tanulmányi területet intézmény hirdetett meg, szakiskolai tanulmányi területet intézmény hirdetett meg. A telephelyek száma, ahová felvételt hirdettek meg 1 305, közülük gimnáziumi tanulmányi területet telephelyen hirdettek meg (ebből 9. évfolyamos tanulmányi területet 525 telephelyen), szakközépiskolai tanulmányi területet telephelyen hirdettek meg, szakiskolai tanulmányi területet telephelyen hirdettek meg. A meghirdetett tanulmányi területek száma 6 758, ebből gimnáziumi tanulmányi terület (ebből 9. évfolyamos tanulmányi terület 1 740), szakközépiskolai tanulmányi terület , szakiskolai tanulmányi terület 6
10
A 2012/2013. tanévre történő beiskolázás néhány adata 2.
Nyelvi előkészítő évfolyamot meghirdető iskolák száma 361 (ez a középiskolák 39,9 %-a) Közülük csak gimnáziumi tanulmányi területet intézmény hirdetett meg, csak szakközépiskolai tanulmányi területet intézmény hirdetett meg, gimnáziumi és szakközépiskolai tanulmányi területet is intézmény hirdetett meg. A meghirdetett nyelvi előkészítő tanulmányi területek száma 701, ebből gimnáziumi tanulmányi terület 464 (ebből 31 db 6 vagy 8 évf.-os gimn.), szakközépiskolai tanulmányi terület 237. A nyelvi előkészítő tanulmányi területek közül a nyelv 448-ban az angol, 207-ben a német (együtt 655; 93,4 %). 3 éves képzési idejű szakképzést meghirdető szakiskolák száma 266 A meghirdetett ilyen tanulmányi területek száma 1572 7
11
A 2012/2013. tanévre történő beiskolázás felvételi típusai (A 9
A 2012/2013. tanévre történő beiskolázás felvételi típusai (A 9. évfolyamra történő felvételi valamint a 8 és 6 évfolyamos gimnáziumi felvételi eljárások együtt) A résztvevő iskolák száma (és aránya) A meghirdetett tanulmányi területek száma (és aránya) Felvétel kizárólag a tanulmányi eredmények alapján 630 (59,2%) 4 175 (61,7%) Felvétel a tanulmányi eredmények és egyéb feltételek megléte alapján 69 (6,4%) 122 (1,8%) Felvétel a tanulmányi eredmények és az egységes, kompetenciaalapú írásbeli(k) eredményei alapján (esetleg további feltételekkel), szóbeli meghallgatás nélkül 256 (24,0%) 909 (13,4%) Felvétel a tanulmányi eredmények és az egységes, kompetenciaalapú írásbeli(k) eredményei és a szóbeli meghallgatás alapján (esetleg további feltételekkel) 342 (32,1%) 1 340 (19,8%) Felvétel kizárólag a tanulási képességet vizsgáló szakértői és rehabilitációs bizottságok szakértői véleménye alapján 71 (6,6%) 190 (2,8%) Felvétel a HHTAJTP tehetségbeválogatáson szerzett minősítés és az egységes, kompetenciaalapú írásbeli(k) eredményei alapján 22 (2,0 %) (0,3 %) Összesen: 1 064* 6 758 *az intézmények a különböző tanulmányi területeiken eltérő felvételi követelményeket is támaszthattak, ezért több sorban is szerepelhetnek 8
12
A 2012/2013. tanévre történő beiskolázás írásbeli vizsgáinak adatai
A tanulmányi területek fajtája A résztvevő iskolák száma (és aránya az adott iskolatípusban) Az írásbelin résztvevő tanulók száma aránya a jelentkezők között 8 évfolyamos gimnáziumi tanulmányi terület (az 5. évfolyamra jelentkezők számára) 45 (47,8%) 4 125 83,4% 6 évfolyamos gimnáziumi tanulmányi terület (a 7. évfolyamra jelentkezők számára) 63 (45,6%) 5 308 84,8% A 9. évfolyamra jelentkezők számára 489 (47,1%) 54 405 62,1% ebből tehetséggondozó tanterv szerinti képzésre jelentkezők számára készült feladatlapot (is) írtak 18 (85,7%) 2 817 3,2%** Összes érintett iskola: 506* Összes érintett tanuló: * egy-egy iskola többféle képzési típusban is hirdetett felvételit, amelynek keretében kérte az egységes írásbelin való részvételt a diákoktól ** a 9. évfolyamra jelentkezők számához viszonyítva 9
13
Az egységes, kompetenciaalapú írásbeliken való részvétel
(8 és 6 évfolyamos gimnáziumi felvételi) A résztvevő iskolák számának változásai A résztvevő tanulók számának változásai A 2012/2013. tanévre 8 évfolyamos gimnáziumi beiskolázást végző 94 gimnázium közül 45-ben, 6 évfolyamos beiskolázást végző 138 gimnázium közül 63-ban az általános iskolai tanulmányi eredményeken kívül az egységes, kompetenciaalapú írásbelik eredményeit is figyelembe vették a felvételi során. 10 13
14
Az egységes, kompetenciaalapú írásbeliken való részvétel
(9. évfolyamra történő felvételi) A résztvevő iskolák számának változásai A résztvevő tanulók számának változásai A 2012/2013. tanévre a 9. évfolyamra felvételt hirdető középfokú iskolák 52,8%-a az általános iskolai tanulmányi eredmények alapján vette fel a tanulókat, azaz nem tartott felvételi vizsgát. A többi 489 iskola a felvételi eljárása keretében felvételi vizsgát is tartott, közülük a központi írásbeli után 318 (63,7%-uk) szóbeli felvételit is. 11 14
15
Az egységes, kompetenciaalapú írásbelik eredményei
12 15
16
2010/2011.tanév
17
A dolgozatok eredményei (átlagpontszám)
8. évfolyamos összesített 53,2 48,5 50,7 52,0 57,4 48,7 magyar nyelv 30,0 28,0 27,9 35,5 30,4 25,2 matematika 23,3 20,6 22,6 16,5 27,0 23,5 8. évfolyamos tehetséggondozó összesített ,6 58,4 63,7 52,9 magyar nyelv ,1 37,1 35,9 26,9 matematika ,8 21,5 28,1 26,0 6. évfolyamosok összesített 66,2 68,3 72,4 54,2 62,5 65,6 magyar nyelv 38,0 36,1 41,3 34,2 35,3 38,8 matematika 28,2 32,2 31,3 20,1 27,2 26,8 4. évfolyamosok összesített 61,1 58, ,5 72,0 61,4 magyar nyelv 39,8 34,8 41,8 34,9 34,1 27,1 matematika 21,9 23,4 30,3 32,8 37,7 34,3
18
Az általános felvételi adatok változásai a KIFIR 13 évében*
* A 8 és 6 évfolyamos gimnázium, és a 9. évfolyamos beiskolázás adatai együtt ** A számok a 2011/2012. tanévi felvételi adatok 13
19
Továbbtanulási szándék a 2012/2013
Továbbtanulási szándék a 2012/2013. tanévre első helyen benyújtott tanulói jelentkezések alapján* * Az általános felvételi eljárásban résztvevő valamennyi tanulóra vonatkozó adatok 14
20
A felvettek aránya az általános felvételi eljárásban a 2012/2013
A felvettek aránya az általános felvételi eljárásban a 2012/2013. tanévre iskolatípusok szerint A már felvett tanulók száma: fő 15
21
Az általános felvételi eljárásban felvett tanulók számának változásai a KIFIR 13 évében iskolatípusok szerint * A szakiskola és a speciális szakiskola együtt ** A számok a 2011/2012. tanévi felvételi adatok 16
22
A 9. évfolyamra történő beiskolázás néhány számadata a 2011/2012
A 9. évfolyamra történő beiskolázás néhány számadata a 2011/2012. tanévben (felvétel a 2012/2013-as tanévre) a jelentkezést leadó tanulók száma (az előző tanévben fő) a beküldött tanulói adatlapok száma , ebből módosító adatlap (a tanulók 12,0%-a élt a módosítás lehetőségével) a diákok 96,2%-át felvették az általános felvételi eljárásban ( tanuló) a felvett diákok 76,6%-át az általuk elsőnek jelölt tanulmányi területre vették fel a felvett diákok 95,2%-át az általuk első három helyre jelölt tanulmányi terület valamelyikére vették fel az ekkor kimaradók részére (3 277 tanuló) létszámuknál 16,1-szer több szabad férőhely maradt a középfokú iskolákban a rendkívüli felvételi eljárás időszakára 17
23
A felvételek aránya a 9. évfolyamra
a 2012/2013-as tanévre a tanulók szándéka szerint az általános felvételi eljárás időszakában 18
24
Felvétel a nyelvi előkészítő évfolyamokra
a 9. évfolyamon az általános felvételi eljárásban Gimnáziumi és szakközépiskolai tanulmányi területre, a 9. évfolyamra, az általános felvételi eljárásban tanuló nyert felvételt. Nyelvi előkészítő tanulmányi területet (is) megjelölt tanuló, és közülük tanulót vettek fel ilyen tanulmányi területre. Ez az általános felvételi eljárásban a középiskolai 9. évfolyamokra felvettek 16,3 %-a. 19
25
A nyelvi előkészítő évfolyamok fő adatai a 2012/2013. tanévben*
Az induló nyelvi előkészítő Az indító intézmények száma A csoportok száma** A tanulói létszám gimnáziumi csoport 194 518 7015 ebből 6 ill. 8 évfolyamos képzésben 16 44 514 szakközépiskolai csoport 104 260 3859 gimnáziumi és szakközépiskolai csoport is 7 Összesen: 305 778 10 874*** ** Az egyes tanulmányi területekre felvett tanulókat az intézmények csoportokba osztották be szint és/vagy a második idegen nyelv szerint. *** A középiskolák a rendkívüli felvételi eljárásban az általános felvételi eljáráshoz képest újabb tanulókat is felvehettek a nyelvi előkészítő tanulmányi területekre. intézmények száma tanulmányi területek száma tanulók száma 2004/2005. tanév 407 749 11 834 2005/2006. tanév 431 818 14 764 2006/2007. tanév 436 858 15 131 2007/2008. tanév 886 15 295 2008/2009. tanév 855 15 133 2009/2010. tanév 403 896 15 010 2010/2011. tanév 404 767 16 014 2011/2012. tanév 364 670 13 833 2012/2013. tanév 305 554 10 874 (a 436 fő 6 és 8 évf. gimn.-i tanulóval együtt) (az 533 fő 6 és 8 évf. gimn.-i tanulóval együtt) (az 548 fő 6 és 8 évf. gimn.-i tanulóval együtt) (az 550 fő 6 és 8 évf. gimn.-i tanulóval együtt) (az 586 fő 6 és 8 évf. gimn.-i tanulóval együtt) (a 499 fő 6 és 8 évf. gimn.-i tanulóval együtt) (a 492 fő 6 és 8 évf. gimn.-i tanulóval együtt) (az 514 fő 6 és 8 évf. gimn.-i tanulóval együtt) * a beiratkozások alapján
26
* a beiratkozások alapján
A nyelvi előkészítő évfolyamok jellemzői a 2012/2013. tanévben a 9. évfolyamon* A tanult nyelvek száma szerinti megoszlás a 9. évfolyamon csoportok száma tanulói létszám arány a nyelvi előkészítőn 1 nyelvet tanul 461 6 462 62,4% a nyelvi előkészítőn 2 nyelvet tanul 273 3 816 36,8% az intézmény nem adott meg adatot - 82 0,8% Összesen: 734 10 360 100,0% A tanult nyelvek szerinti megoszlás a 9. évfolyamon csoportok száma tanulói létszám arány angol nyelvet tanul (egyetlen, vagy első nyelvként) 531 7 760 74,9% együtt 95,7% német nyelvet tanul (egyetlen, vagy első nyelvként) 169 2 151 20,8% spanyol nyelvet tanul (egyetlen, vagy első nyelvként) 12 164 1,6% francia nyelvet tanul (egyetlen, vagy első nyelvként) 159 1,5% más nyelvet tanul (egyetlen, vagy első nyelvként) 10 126 1,2% Összesen: 734 10 360 100,0% Ahol 2 idegen nyelvet oktatnak a nyelvi előkészítő évfolyamon (a középiskola 9. évfolyamán) csoportok száma tanulói létszám a második idegen nyelv az angol 82 1 122 a második idegen nyelv a német 137 1 986 a második idegen nyelv a spanyol 9 108 a második idegen nyelv a francia 19 261 a második idegen nyelv más nyelv 26 339 Összesen: 273 3 816 * a beiratkozások alapján
27
Férőhelyek a 2012/2013-as tanévre
22 27
28
Gimnáziumi tanulmányi területek betöltöttsége az általános felvételi eljárás után a 2012/2013-as tanévre Az összes felvett tanuló: 8 évfolyamos gimnáziumba 6 évfolyamos gimnáziumba 4 vagy 5 évfolyamos gimnáziumba (a 9. évfolyamra a korábbi 1. helyen történő jelentkezés alapján még kb. 829 tanuló jelentkezése várható, ez kb. 2,1%-os betöltöttség-növekedés lenne) 23
29
Szakközépiskolai szakmacsoportok betöltöttsége
a 2012/2013-as tanévre 24
30
Szakiskolai szakmacsoportok betöltöttsége a 2012/2013-as tanévre
25
31
3 éves képzési idejű szakképzés a szakiskolákban
a 2012/2013-as tanévben Intézmény Tanulmányi terület Szakképesítés Meghirdetés 266 1572 90 ebből az indítás visszavonva 138 nem vettek fel tanulót 293 vettek fel legalább 1 tanulót 257 1279 80 A 3 éves képzési idejű szakképzésben indítható összes szakképesítés: 104 Adott szakiskola egy adott tanulmányi területén a betöltöttség, ahol van felvett tanuló (felvettek száma/meghirdetett helyek száma) Legnagyobb Legkisebb Átlag 100% 5,0% 49,5% Szakképesítés Felvettek száma A szakképesítés tanulására felvettek száma az országban szakács 1865 fő pincér 1045 fő élelmiszer- és vegyiáru-eladó 1001 fő hegesztő 679 fő ... … elektromechanikai műszerész 1 fő állattenyésztő (sertés) állattenyésztési gépüzemeltető, gépkarbantartó Összes felvett fő . . . . 26
32
A kötelezően kiírt rendkívüli felvételi eljárás adatai a 2012/2013-as tanévre
Tanulmányi területek Gimnázium Szakközép-iskola Szakiskola 8 évf. gimn. 6 évf. gimn. 4 vagy 5 évf. gimn. Az összes meghirdetett tanulmányi terület 124 194 1740 1804 2896 Tanulmányi terület, ahol az igazgató döntése alapján nem indul el az oktatás 9 71 78 275 Az általános felvételi eljárásban a tanulmányi területek feltöltöttségének arányai: 100%-ra feltöltött tanulmányi területek 62,1% 55,7% 42,0% 28,2% 12,8% 90-99%-ra feltöltött tanulmányi területek 11,3% 6,2% 4,4% 4,5% 1,9% 50-89%-ra feltöltött tanulmányi területek 12,1% 23,2% 25,2% 28,0% 21,9% 1-49%-ra feltöltött tanulmányi területek 7,3% 8,2% 22,1% 32,0% 42,9% 1% alatt feltöltött tanulmányi területek 0,0% 2,1% 2,3% 2,9% 10,9% Tanulmányi területek, ahol nincs felvett tanuló 4,9% 2,4% 3,0% 9,5% A felvételt hirdető intézmények száma 94 138 508 525 473 A rendkívüli felvételi eljárás kiírására kötelezett intézmények száma és aránya 18 19,1 % 52 37,6% 319 62,7% 392 74,6% 399 84,3% A rendkívüli felvételi eljárás kötelező kiírása összesen 767 intézményt érint. 27
33
Időpontok és teendők Az EMMI pályázatot hirdet a Hátrányos Helyzetű Tanulók Arany János Tehetséggondozó Programjába, a Hátrányos Helyzetű Tanulók Arany János Kollégiumi Programjába, valamint a Halmozottan Hátrányos Helyzetű Tanulók Arany János Kollégiumi-Szakiskolai Programjába történő jelentkezésről. A Hivatal honlapján közlemény formájában nyilvánosságra hozza a középfokú iskolák tanulmányi területeinek meghatározási formáját. A középfokú iskolák a Hivatal által közzétett közleményben foglaltak szerint meghatározzák tanulmányi területeik belső kódjait és a Hivatal által meghatározott formában megküldik a Felvételi Központnak. A középfokú iskoláknak felvételi tájékoztatóban kell nyilvánosságra hozniuk a felvételi eljárásuk rendjét, és a felvételi tájékoztatót közzé kell tenniük a közoktatás információs rendszerében. Az általános iskola szóban tájékoztatja a nyolcadikos tanulókat a felvételi eljárás rendjéről. A Hivatal közzéteszi a 6 és 8 évfolyamos gimnáziumi központi írásbeli felvételi vizsgát szervező gimnáziumok, továbbá a nyolcadik évfolyamosok számára központi írásbeli felvételi vizsgát szervező középfokú intézmények jegyzékét. A tanulók jelentkezése a központi írásbeli felvételi vizsgára közvetlenül a központi írásbeli felvételi vizsgát szervező - a Hátrányos Helyzetű Tanulók Arany János Tehetséggondozó Programjára történő pályázat benyújtása esetén a pályázatban megjelölt - intézménybe.
34
A Hátrányos Helyzetű Tanulók Arany János Tehetséggondozó Programjára történő pályázatok benyújtása. A központi írásbeli felvételi vizsgát szervező intézmények eddig az időpontig jelentik a Hivatalnak - a Hivatal által meghatározott módon - a hozzájuk a központi írásbeli felvételi vizsgákra jelentkezettek alapján a feladatlap-igényüket. Az általános felvételi eljárás kezdete. A Hátrányos Helyzetű Tanulók Arany János Tehetséggondozó Programjába tartozó intézmények megszervezik a találkozást a programba jelentkezőkkel. , Központi írásbeli felvételi vizsgák az érintett 6 és 8 évfolyamos gimnáziumokban. , Központi írásbeli felvételi vizsgák a kilencedik évfolyamra és a Hátrányos Helyzetű Tanulók Arany János Tehetséggondozó Programjába jelentkezők számára az érintett középfokú intézményekben. , Pótló központi írásbeli felvételi vizsgák a 6 és 8 évfolyamos gimnáziumokban, továbbá a kilencedik évfolyamra, valamint a Hátrányos Helyzetű Tanulók Arany János Tehetséggondozó Programjába jelentkezők számára azoknak, akik az előző írásbelin alapos ok miatt nem tudtak részt venni.
35
A Hátrányos Helyzetű Tanulók Arany János Tehetséggondozó Programjába tartozó intézmények megszervezik a találkozást a programba jelentkező, a pótló írásbelin részt vett tanulókkal. A megyei kormányhivatal, a fővárosban a főjegyző megküldi az általános iskolának a kötelező felvételi feladatot ellátó középfokú iskola nevét és címét. Jelentkezés a Belügyminisztérium és a Honvédelmi Minisztérium által fenntartott iskolákba. A központi írásbeli felvételi vizsgát szervező középfokú intézmények az Oktatási Hivatal által meghatározott módon értesítik az írásbeli eredményéről a tanulókat. A Hátrányos Helyzetű Tanulók Arany János Tehetséggondozó Programjában részt vevő intézmények a programra benyújtott pályázatok eredményéről - egymás egyidejű előzetes értesítésével és az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Arany János Programirodájának bevonásával - értesítik az érdekelt szülőket, tanulókat és általános iskolákat. Az általános iskola továbbítja a tanulói jelentkezési lapokat a középfokú iskoláknak, a tanulói adatlapok első példányát pedig a Felvételi Központnak. (A 6 és 8 évfolyamos gimnáziumba történő jelentkezésről a tanuló közvetlenül is megküldheti a jelentkezési lapot a gimnáziumnak, a tanulói adatlapot a Felvételi Központnak.)
36
20. 2013. 02. 18.-03. 08. A szóbeli meghallgatások az általános felvételi eljárás keretében.
A középfokú iskola eddig az időpontig nyilvánosságra hozza az ideiglenes felvételi jegyzéket. A tanulói adatlapok módosításának lehetősége az általános iskolában. Az általános iskola eddig az időpontig elzárva őrzi az eredeti, korábban beküldött tanulói adatlap második példányát. A módosító tanulói adatlapot ekkor kell megküldeni a Felvételi Központnak. A Felvételi Központ elektronikus formában megküldi a középfokú iskoláknak a hozzájuk jelentkezettek névsorát ABC sorrendben. A Felvételi Központ a módosító tanulói adatlapok alapján kiegészíti az ideiglenes felvételi jegyzékben közzétett névsort. A középfokú iskola igazgatója a végleges felvételi jegyzéket (rangsor, felvehető létszám, a biztosan fel nem veendők listája) megküldi a Felvételi Központnak (elektronikus úton és írásban).
37
A Felvételi Központ egyezteti az elektronikusan és levélben érkezett igazgatói döntéseket, kialakítja a végeredményt az igazgatói döntések és tanulói adatlapok egyeztetése alapján, és elküldi azt a középfokú iskoláknak (egyeztetett felvételi jegyzék). A felvételt hirdető középfokú iskolák megküldik a felvételről vagy az elutasításról szóló értesítést a jelentkezőknek és az általános iskoláknak. Rendkívüli felvételi eljárást kell tartani, ha az általános felvételi eljárás keretében a felvehető létszám 90%-ánál kevesebb tanulót vettek fel. A középfokú iskola igazgatója rendkívüli felvételi eljárást írhat ki. A ig megtartott rendkívüli felvételi eljárást meghirdető iskola igazgatója dönt a felvételi kérelmekről. A benyújtott kérelmek alapján lefolytatott jogorvoslati eljárás befejezése a fenntartónál.
38
Az általános iskola értesítést küld a tanulóról a tanuló állandó lakhelye, tartózkodási helye szerint illetékes fővárosi, megyei kormányhivatal részére, ha a tanköteles tanulót nem vették fel középfokú iskolába, vagy ha a tanév során a tanköteles tanuló a tizenötödik életévét betölti, alapfokú iskolai végzettséggel nem rendelkezik, de legalább hat általános iskolai évfolyamot sikeresen elvégzett, és az általános iskola kezdeményezi a tanuló felvételét a Híd II. programba. A kormányhivatal kijelöl legalább egy, a megye területén működő Híd-I. vagy Híd-II. programban részt vevő köznevelési intézményt, amely a tanulót felveszi tankötelezettségének teljesítése érdekében. Beiratkozás a középfokú iskolákba az iskola igazgatója által meghatározott időben. Beiratkozás a Honvédelmi Minisztérium által fenntartott szakképző iskolába. Beiratkozás a Belügyminisztérium által fenntartott rendészeti szakközépiskolákba.
39
A középfokú felvételi eljárásban illetékes kormányhivatalok
Csongrád Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztály Illetékességi területe: Bács-Kiskun megye, Békés megye, Csongrád megye Cím: 6741 Szeged, Rákóczi tér 1. Telefon: 06/62/ , fax: 06/62/ Békés Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztály Békéscsaba, József Attila u (20 iroda) Fax: (66)
40
Segítség! Nyílt napok az iskolákban Szórólapok, cikkek, kiadványok
Beszélgetések barátokkal, ismerősökkel, rokonokkal Megyei Munkaügyi Központ pályaválasztási napja Békés Megyei Kereskedelmi és Iparkamara, Békéscsaba Egyéni pályaválasztási tanácsadás Foglalkozás-egészségügyi szakorvos Honlapok:
41
Mit kérdezzen a szakképzésbe készülő?
Milyen formában nyújtja a képzést az iskola? Milyen szintű a szakképzés? Milyen bemeneti követelmények vannak? Mennyi a képzés ideje? Milyen karrierlehetőségeket kínál az adott szakma? Milyen képességek szükségesek a kiválasztott szakmához? Melyek a szakmára legjellemzőbb feladatok? Milyen gyakorlati képzést biztosít az iskola? Segítenek-e gyakorlati helyet találni? Segítenek-e állást találni? Milyen támogatási lehetőségeket kínálnak
42
Sikeres évet, sikeres választást!
Köszönöm figyelmüket! Fekete Gabriella pályaválasztási tanácsadó tanár
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.