Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaJenő Fábián Megváltozta több, mint 10 éve
1
Informatika az iskolában – kényszerek és lehetőségek
„Scientia computationum est ancilla educationis?!” Informatika az iskolában – kényszerek és lehetőségek Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium A filozófia a teológia szolgálóleánya. (Philosophia est ancilla theologiae.) Aquinói Szent Tamás ( ) Scientia computationum est ancilla educationis. ("Szcienciá komputácionum eszt áncillá edukációnisz") Ferencvárosi Pedagógiai Nap, 2009 © BZ: IKT az iskolában
2
Nem úgy van most mint volt régen… Oktatás: tárgy és/vagy alany?
Amiről szó fog esni Nem úgy van most mint volt régen… Oktatás: tárgy és/vagy alany? egy e-learning rendszer Iskola = hivatal (is) e-napló Kommunikáció: egyedül nem megy… Válámi ván, dé ném áz igázi… © BZ: IKT az iskolában
3
Nem úgy van most mint volt régen…
„Megdöbbentőnek tartom, hogy az oktatás minőségének romlásával kapcsolatos sok hűhó és vita közepette figyelmen kívül hagyjuk a legalapvetőbb okot. A tanulóink radikálisan megváltoztak. A mai diákok már nem azok, akiknek a jelenlegi oktatási rendszert tervezték.” Marc Prensky: Digital Natives, Digital Immigrants; 2001 © BZ: IKT az iskolában
4
Digitális őslakosok, digitális bevándorlók
Digitális őslakosok (= diákjaink): együtt nőttek fel a számítógéppel, játékkonzollal, internettel, mobiltelefonnal, MP3 lejátszóval; anyanyelvük az internet; természetes „always on”; „multitasking”; gyors információ-elérés; vizualitás; játék, stb. Digitális bevándorlók (= mi, tanáraik): tanuljuk; könnyen/nehezen; akcentusunk van lassan, lépésről lépésre, egymás után, egyedül, „komolyan”, stb. Kommunikációs nehézségek „A digitális bennszülöttek számára az iskola gyakran olyannak tűnik, mintha erős akcentussal bíró, érthetetlen külföldiek tartanák az órákat.” 1991 Web 1997 SuliNet 2001 mobil 2002 Wiki 2003 MM mobil 2004 MP3 2005 HTML 2006 blog, iwiw 2007 YouTube © BZ: IKT az iskolában
5
© BZ: IKT az iskolában
6
Tehát: változnak az idők…
© BZ: IKT az iskolában
7
Nem csak a LKG-ban… KSH: A vállalkozások és a háztartások IKT-eszközökkel való ellátottsága és ezek használata, 2008 © BZ: IKT az iskolában
8
Mi is zajlik egy iskolában?
Oktatás (tanóra, HF,…) Kommunikáció (nyilvánosság, információcsere…) IKT eszközök, alkalmazások Hivatal, üzem (munkaügy, tanügyigazgatás, pénzügy…) © BZ: IKT az iskolában
9
Feltételek Vas Tudás Tartalom, eszközök Hozzáférés, használat
Iskola: SuliNet, informatikai normatíva, pályázatok, Otthon: tanárok =? (pl. SZT-IS-3/P); diákok, szülők =? Tudás Diák: tőlünk (is) kapja Tanár: külső/belső továbbképzések, önképzés, tanárképzés,… Tartalom, eszközök Immár van! (Pl. SDT, Realika, Sunflower, NDA, NAVA, stb.) „Tisztaszoftver”, „közkincs”, Creative Commons („kreatív közvagyon”) Hozzáférés, használat iskolában, otthon – óriási változások! oktatás-, munkaszervezési következmények?! © BZ: IKT az iskolában
10
Oktatás: munkamegosztás
eszköz: érthetőbb, színesebb, taníthatóbb Erőforrások (óraszám, pénz, eszköz, tudás) informatika Rozsdásodás! „rendes” tantárgyak cél, tartalom, gyakorlat, visszajelzés Az eszközöket (tárgyakat, tudást) használni kell – nem informatika órán is! Szabadítsuk ki az IKT eszközöket a számítástechnika kabinetek rabságából! © BZ: IKT az iskolában
11
Iskolai informatikai infrastruktúra
Kabinet(ek) Tanári(k) Iroda(k) Laptop(ok) Tantermek Könyvtár © BZ: IKT az iskolában
12
SDT (http://sdt.sulinet.hu/) Realika (http://realika.educatio.hu/)
(Fél)kész konzervek SDT ( Realika ( Filmhíradók online ( Sunflower ( Egyszervolt.hu ( E-tábla anyagok … © BZ: IKT az iskolában
13
Hot Potatoes (http://hotpot.uvic.ca/)
Magad uram… Hot Potatoes ( Excel a matematika/fizika/kémia órán… GeoGebra ( LeMill ( Pl. Emberjogi mozgalmak (Martin Luther King) Pl. Eszköz – mérés – értékelés; fizikai mérések Sinequanon; Calameo ( © BZ: IKT az iskolában
14
Egy lépéssel tovább – e-learning rendszerek
© BZ: IKT az iskolában
15
Mi is az a Moodle? (www.moodle.org)
A Moodle olyan nyílt forráskódú programcsomag, amely elektronikus tanulás és tanítás komplex lebonyolítását teszi lehetővé egy tanulási környezeten keresztül. Moodle = Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment CMS – Content/Course Management System LMS – Learning Management System VLE – Virtual Learning Environment Szabad forráskódú, ingyenes (GPL) Futtatási környezet a szerveren: „AMP” = Apache, MySQL, PHP Futtatási környezet a felhasználó gépén: tetszőleges böngésző, JavaScript és „cookie” használattal. © BZ: IKT az iskolában
16
Az e-learning keretrendszerek:
támogatják a tananyagok szerkesztését, megjelenítik a tananyagokat nyilvántartják a diákokat, eredményeiket, naplózzák a tevékenységeket, értékelik a tevékenységeket, kommunikációs felületet biztosítanak, kollaboratív felületet biztosítanak, stb. A MOODLE egy ilyen keretrendszer. © BZ: IKT az iskolában
17
Moodle szerverek a világban (2009. nov.)
209 országban (79 nyelven) regisztrált szerver, tanár, kurzus, felhasználó, … © BZ: IKT az iskolában
18
A Moodle alapeleme: a kurzus
Személyek Tanár(ok), diákok Tananyagok („források”) Szövegek, képek, filmek, animációk,… Feladatok („tevékenységek”) Dolgozatok, tesztek, projektek, viták,… Játékszabályok Követelmények, határidők, értékelések,… © BZ: IKT az iskolában
19
Források (~tananyag) Weblap (belső) – tanár készíti el
formázott, képeket, linkeket, stb. tartalmazhat pl. pontos specifikáció; „olvasnivaló” Állományok (belső vagy külső) képek, animációk, videók,… pl. kimenet képe, nyers állományok, elemzendő ábra, … Weboldal (külső) „olvasnivaló”, kép, animáció, teszt, háttérismeret, stb. címke!: mit, hogyan használjon belőle! Címkék eligazítás, teendők, utasítások © BZ: IKT az iskolában
20
Feladat (doc, xls, ppt, stb. beküldése)
Tevékenységek Tantárgyfüggő! Feladat (doc, xls, ppt, stb. beküldése) gyakran alkalmazható - viszonylag kevés előkészítő munka pontos specifikáció!; illik értékelni utómunka! Fórum (szabályozott eszmecsere) viszonylag kevés előkészület – de számos esetben nehéz elképzelni jó témafelvetés!; gondok az érveléssel; egymásnak feladat Teszt (feleletválasztós, kiegészítő, igaz/hamis, párosító, kitöltő, stb.) meghökkentően népszerű ↔ azonnali visszajelzés, komoly előkészítő munkát igényel (Hot Potatoes import!) kötött formák - diszlexia, diszgráfia! Lecke (több oldal, elágazási pontokkal) a differenciálás egy eszköze És még: Wiki, Párbeszéd, Műhely, stb. © BZ: IKT az iskolában
21
Egy példa… © BZ: IKT az iskolában
22
…a példa folytatása © BZ: IKT az iskolában
23
Mikor, hol használható? Tanórán Otthon Oktatáson kívül
Minden óra? Rendszeres óra? Alkalomszerű? ( gépterem!) feladatlap-jelleg! (egyértelmű utasítások; címkék használata) egyéni tempó, útvonal!; differenciálás Otthon ismétlés, háttéranyagok, házi feladatok,… hiányzás, magántanuló, alacsony óraszám kompenzálása (középiskolai) felnőttoktatási paradoxon!!! Oktatáson kívül közösség-építés; felmérések; e-ügyintézés © BZ: IKT az iskolában 23
24
A Moodle mindent lát! (~ „naplózás”)
Pl.: mit tevékenykedett Diák Dezső január 27-én? © BZ: IKT az iskolában 24
25
… a tesztek eredményeit, …
Excel export! © BZ: IKT az iskolában 25
26
… itemenként részletesen elemezve,…
Excel export! © BZ: IKT az iskolában 26
27
… a beadott feladatokat, …
© BZ: IKT az iskolában 27
28
… akár javítva is, … © BZ: IKT az iskolában 28
29
… és tanulnak-e egyáltalán?
© BZ: IKT az iskolában 29
30
Speciális alkalmazások 1.: e-ügyintézés
Kérdőív (Feedback) Excel export! © BZ: IKT az iskolában 30
31
Speciális alkalmazások 2.: felmérés
Kérdőív (Feedback) Excel export! © BZ: IKT az iskolában
32
Speciális alkalmazások 3.: közösség
Ez is egy „kurzus”! © BZ: IKT az iskolában
33
Amire lehetőség nyílik:
Miért is csináljuk? Amire lehetőség nyílik: változatos tevékenységi formák (~ „érdekes” óra, aktív diák), szemléltetés, interaktivitás, gyorsaság kiegészítő anyagok, tehetséggondozás, hátránykompenzáció, adaptivitás: egyéni utak, egyéni tempó hiányzás, alacsony óraszám kompenzálása IKT kompetenciák fejlesztése kommunikációs lehetőség (tanár-diák, diák-diák) visszajelzések, ellenőrzés, nyomonkövethetőség „újrafelhasználhatóság” távmunka (tanár), távtanulás (diák) © BZ: IKT az iskolában
34
Hivatali ügyek © BZ: IKT az iskolában
35
Hivatal: információs rendszer
Célok Minden érintett minden – a munkájához szükséges – információhoz, dokumentumhoz bármikor hozzáférjen. Gyorsuljon az intézményen belüli/kívüli kommunikáció. Csökkenjen a nyomtatási költség, a környezeti terhelés. Egységes, átlátható dokumentum tárolási rend kialakítása, használata. 1. szint: levelező listák tanári, munkaközösségi, igazgatósági, „hefop”, stb. © BZ: IKT az iskolában
36
Finomra hangolt hozzáférési jogok! (Távolról is!)
Dokumentumtár Tanároknak: „hivatal”: – jegyzőkönyvek, munkatervek, tantervek, névsorok,… „szakmai”: – munkaközösségi anyagok „hirdető”: – közös, átmeneti érvényű anyagok „fejleszt”: – PP, HTT, SzMSz, MIP, házirend íróinak Diákoknak: „szakmai”: – tanulni való ( munkaközösségek) DÖK anyagok Ügyvitel: munkaügyi, gazdasági, személyzeti, stb. dokumentumok Finomra hangolt hozzáférési jogok! (Távolról is!) © BZ: IKT az iskolában
37
Távoli hozzáférés © BZ: IKT az iskolában
38
LeN = Leövey e-Napló © BZ: IKT az iskolában
39
Miért? (= kinek az érdeke?)
Tanárok: – bárhonnan (minden „internetes” számítógépről) elérhető, használható; – egy helyen található meg az összes jegy, hiányzás, óra; – a statisztikák egy gombnyomásra elkészülnek. Diákok: – folyamatosan látják a beírt jegyeket, hiányzásokat; – fakultációs, nyelvi jelentkezéseiket, stb. elektronikusan intézhetik. Szülők: – naprakész információk gyermekeik hiányzásairól, jegyeiről; – fogadóórára jelentkezés elektronikusan Vezetés: – naprakész információk az órákról, diákokról, „tankörökről”; – a statisztikák egy gombnyomásra elkészülnek; – a határidők betartása ellenőrizhető; – „teljesítve van” az intézmény tájékoztatási kötelezettsége © BZ: IKT az iskolában
40
Szempontok Taninf MaYor Üzleti Rendelkezésre állás ? + Sebesség
Hibajavítás Szem. jogok Adatbiztonság Szerver - Kliens Java! Órarend (aSc) van(?) van nincs © BZ: IKT az iskolában
41
2008/2009: „kísérlet” két osztállyal
Mi kell hozzá? Szerver: „LAMP” = Linux, Apache, MySQL, PHP Külön szerver, napi biztonsági mentés, jelszavas védelem, biztonsági protokoll rendszergazda A felhasználó gépén: tetszőleges böngésző (IE, FF, stb.) 2008/2009: „kísérlet” két osztállyal egy „egyszerű” (egy nyelv, nincs fakultáció, stb.) – 9.B egy „bonyolult” (nyelvi sáv, fakultáció) – 11.B 35 tanár! (~ 60 %) © BZ: IKT az iskolában
42
Visszajelzés (online, Google dokumentumok / Űrlap)
Összességében mennyire tartja/tartod hasznosnak az e-naplót? 2009/2010: teljes körű bevezetés © BZ: IKT az iskolában
43
Mit tud az e-napló? Főbb funkciói:
tanárok és diákok adatainak kezelése órarend kezelése osztályokon és évfolyamokon átívelő „tankörök” (nyelvi sáv, fakultáció) kezelése haladási napló helyettesítések, óracserék, elmaradások, speciális tanítási napok kezelése hiányzások, igazolások kezelése osztályzatok kezelése szaktanári bejegyzések (dicséretek, figyelmeztetők) kezelése nyomtatás © BZ: IKT az iskolában
44
Szerepek, jogok Tanár(ok) Tanár: Osztályfőnök: Igh.: Diák Szülő
órák, hiányzások, jegyek, dolgozatok, beírások, stb. Osztályfőnök: hiányzások igazolása, statisztikák, nyomtatás, magatartás-jegy, stb. Igh.: helyettesítés, óracsere, ellenőrzés, stb. Diák megtekintés: jegyek, dolgozatok, hiányzás; e-ügyintézés: fakt, nyelv, stb. Szülő megtekintés: jegyek, dolgozatok, hiányzás, beírások, stb. © BZ: IKT az iskolában
45
Szülői szemmel… A bejelentkezés © BZ: IKT az iskolában
46
Az osztályzatok © BZ: IKT az iskolában
47
Haladási napló © BZ: IKT az iskolában
48
Dolgozatok, bejegyzések
© BZ: IKT az iskolában
49
Hiányzások naptár nézetben
© BZ: IKT az iskolában
50
Hiányzás részletezve © BZ: IKT az iskolában
51
Üzenetek, hibabejelentő
© BZ: IKT az iskolában
52
A (középfokú) oktatási intézményeket terhelő jelentési kötelezettségek
© BZ: IKT az iskolában
53
Communicare necesse est, vivere non est necesse
„Kell” jogszabályi előírások: dokumentumok (PP, SzMSz, MIP, stb.) nyilvánossága tájékoztatási kényszer (felvételi, mérések, taneszközök, stb.) „különös közzétételi lista” „Muszáj” elemi érdek (lenne?) a tájékozott szülő, diák, kolléga visszajelzések szerepe © BZ: IKT az iskolában
54
Kommunikáció: kell-e iskolai webhely?
© BZ: IKT az iskolában
55
Egy hónap adatai… (Google Analytics) © BZ: IKT az iskolában
56
Milyen legyen az iskolai webhely?
Tartalom: „külsőknek”: bemutatkozás, felvételi információk, dokumentumok, adatok, elérhetőség, hírek, hírlevelek, stb. „belsőknek”: órarend, eseménynaptár, „belső” dokumentumok, fórum, hírek Lényeg: aktuális, hiteles, fontos információk; „e-ügyintézés” Továbbá: áttekinthető, gyors, böngésző- és hardver-független szabványos (W3C), akadálymentes statikus (HTML) lap dinamikus portál (CMS), „szerkesztőség” © BZ: IKT az iskolában
57
Az „új” LKG portál © BZ: IKT az iskolában
58
E-ügyintézés © BZ: IKT az iskolában
59
Naptár © BZ: IKT az iskolában
60
Órarend © BZ: IKT az iskolában
61
Még mindig kommunikáció…
© BZ: IKT az iskolában
62
Kellene még: csoportmunka-szoftver
Tanári INTrAnet = TINTA © BZ: IKT az iskolában
63
TINTA (eGroupWare) Naptár (megosztható) Címjegyzék WebMail
Dokumentumtár (verziókövetéssel) Projektkezelő InfoLog: teendők, feljegyzések,… Erőforrás-kezelő (terem, technika, stb. igénylése) Hírszerkesztő Tudástár (kérdés, válasz,…) Hibajegy-kezelő (hiba bejelentése, kezelése…) Üzenetküldő © BZ: IKT az iskolában
64
Konfliktusok egy jó családban
nem (hogyan) működik az izé a gépen!? miért, mit, hogyan, minek tanítsak számítógéppel? Történet 1.: ~1680 – Newton és Leibnitz: megszületik a kalkulus ~1850 – Cauchy és Weierstrass: korrekt matematikai leírás ~1920 – elemei a középfokú oktatásban megjelennek Történet 2.: ~1991 – megszületik a WWW ~2002 – Moodle, SDT Csoda-e, hogy nincs minden a helyén, hogy bizonytalanok vagyunk a mit, a hogyan, a kinek kérdéseiben? ~250 év ~20 év © BZ: IKT az iskolában
65
1. Számítógép + hálózat: jött, látott, győzött
Muszáj? 1. Számítógép + hálózat: jött, látott, győzött a kommunikáció, információszerzés, munkavégzés eszköze e-levelezés, információgyűjtés, csoportmunka, távmunka, távoktatás, stb. digitális írástudás digitális analfabétizmus ↕ diákjaink életesélyei 2. Média/internet-generáció az iskolapadokban információ-özönben, kattintva nőnek fel vizualitás (MM) iránti igény, hipertext↔szekvencia, … Iskola érdektelenné, hiteltelenné (nem „evilági”), anakronisztikussá válhat! © BZ: IKT az iskolában
66
Köszönöm a figyelmet! www.leovey.hu/~bz/ banhegy@leovey.hu
© BZ: IKT az iskolában
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.