Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A KÉMIA TÁRSADALMI MEGÍTÉLÉSE

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A KÉMIA TÁRSADALMI MEGÍTÉLÉSE"— Előadás másolata:

1 A KÉMIA TÁRSADALMI MEGÍTÉLÉSE
Kovács Lajos Szegedi Tudományegyetem Orvosi Vegytani Intézet MKE Vegyészkonferencia Hajdúszoboszló, 2008 június 19-21

2 Miért? “…ha a valóságra vonatkozó ismeretek csak a tudósok szűk körének tulajdonában maradnak, akkor a társadalom szegényebb lesz, tévhitek és babonák áldozatává válik, és egyre nagyobb lesz a szakadék a tudomány, a tudományos közösség, valamint a társadalom között. Ennek következménye lehet például a tudomány támogatásának megvonása a társadalom részéről.” “A legnagyobb ‘bűnünk’ az, hogy nem tettünk meg mindent annak érdekében, hogy elmagyarázzuk az embereknek, mi a munkánk lényege, és annak milyen következményei lehetnek.” Aaron Klug biológus, Nobel-díjas Berényi Dénes: A tudomány harmadik funkciója. Természet Világa, 2008, 139,

3 A résztvevők és egymáshoz való viszonyuk
Kutatók ‘public understanding of science’ Közvélemény Média A résztvevőket a kölcsönös ismerethiány, a bizalmatlanság, rosszabb esetben az ellenségeskedés jellemzi. J. Gregory, S. Miller: Science in public. Communication, culture, and credibility. Basic Books, Cambridge, 1998. John Brockman: The third culture,

4 Hogyan állunk idehaza? “…a hagyományosan demokratikus országokban a természettudományos tárgyakat kisebb óraszámban oktatják. A diktatórikus rendszerek sajátsága, hogy a tananyagban felduzzasztják ezeket a humán tárgyak rovására.” Vekerdy Tamás gyermekpszichológus Ónody-Molnár Dóra: Vekerdy szerint kiölik az érdeklődést a gyerekekből. Népszabadság, november 28, “Bár a hazai tudományos szféra évente százmilliós összeget költ kommunikációs célokra, az adófizetők továbbra is keveset tudnak arról, hogy milyen munka folyik az akadémiai kulisszák mögött. A tudományos kommunikációt részlegesen privatizálták, ám ezzel csak a pénzmozgás iránya módosult, az eredmény (vagy inkább az eredménytelenség) változatlan.” Hargitai Miklós: Tudomány zárt ajtók mögött. Népszabadság, április 10,

5 A kémia sajátos helyzete
A kémiai tudományok és a rajtuk alapuló technológiák jelenlegi életformánk fenntartásában megkerülhetetlen szerepet játszanak. Ugyanakkor a laikus közvélemény ezt a civilizációs szerepet nem ismeri el, a vívmányokat maguktól értetődőnek tartja, a kémiai jelenségekkel szemben igen gyakran értetlenül, néha pedig ellenségesen viselkedik. A kémia művelői hosszú távon nem térhetnek ki ezen kihívás elől.

6 A dioxinnal szennyezett guármézga esete
2007 nyarán az India Glycols Ltd. által forgalmazott guármézga szállítmányokban a határértéket meghaladó koncentrációjú pentaklórfenolt és poliklór-dibenzodioxinokat (pl. TCDD) találtak. A szennyezés környezeti eredete (vegyi környezetszennyezés, növényvédőszerek) miatt nem volt kizárható más indiai gyártók érintettsége sem. Két svájci cégen keresztül 9 tagállamba kerülhetett a kérdéses tételekből, az Európai Bizottság elrendelte valamennyi tagállam számára, hogy tegye meg a szükséges intézkedéseket valamennyi Indiából származó guármézga (‘guárgumi’) vizsgálata kapcsán. (Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal Központi Élelmiszer- és Takarmánybiztonsági Igazgatóság, John Emsley: "The consumer's good chemical guide", W. H. Freeman-Spektrum, Oxford, 1994, o. Kovács Lajos: Kemofóbia és -hisztéria, laikus változat: Kemofóbia, HVG, október 6,

7 A természettudományos tantárgyak, ezen belül a kémia óraszámainak tervezett csökkentése
A éves korosztály természettudományi óráinak, többek között a kémia óraszámok csökkentését előrevetítő „kerettanterv-rendelettervezet” jelent meg 2007 novemberben az Oktatási és Kulturális Minisztérium honlapján. A jogszabály tervezet nem várt körű és mértékű reakciókat váltott ki, a petíciót több mint 2400-an írták alá, közöttük nagy számban kutatási intézményekben és a versenyszférában dolgozók is. A Magyar Kémikusok Egyesülete levélben fordult az oktatási és kulturális miniszterhez kérve a tervezet felülvizsgálatát, egyúttal felajánlva közreműködését. Az Új iskola, új tudás címen meghirdetett programcsomag tervei között szerepel, hogy 2012-től megszűnik az ötödik osztálytól a kémia-, a fizika- és a biológiaoktatás, helyette integrált természettudományi ismereteket tanulnának a gyerekek. Ez a struktúra maradna a középiskolában is, sőt az egyetemeken, alapképzésben is (Népszabadság, március 5, „Nem kell mindenkiből tudóst nevelni, de valamilyen alapvető tudományos ismeretre mégis mindenkinek szüksége van... Egy kis ország, mint Magyarország nem engedheti meg, hogy csökkentse közoktatása színvonalát. A jó tudományos alapképzés a legjobb befektetés…. és ahogy a világ alakul, a természettudományos tárgyak… nem elhanyagolható fontosságúak.” Oláh György, kémiai Nobel-díjas A finn LUMA program (LU = ‘luonnontieteet’, természettudomány, MA = matematika) KEMMA = kémia és matematika:

8 A brómcián-ügy “Egyelőre nem tudni, ki és miért tett bróm-cián feliratú dobozt az egri Markhot Ferenc Kórház intézeti gyógyszertárának hűtőkamrájába.” (Független Hírügynökség, február 15, “Brómcián: az egyik legveszélyesebb gáz…a hidrogén cianid gáz "sója" a kálium cianid, amit a népnyelv ciánkáliként emleget.” (HVG-online, február 18, Kovács Lajos: A brómcián, Magyar Kémikusok Lapja, 2008, 63(4), e-EROS (Encyclopedia of Reagents for Organic Synthesis, John Wiley & Sons,

9 A „B17-vitamin” “vitamin b17” (2008.06.17): Yahoo: 230,000 találat
Google: 65,100 találat 12,300 magyar nyelvű találat “…scientists have tested substances called "Laetrile" in more than 20 animal tumor models as well as in humans and found no benefit either alone or together with other substances…The side effects of laetrile are like the symptoms of cyanide poisoning.” US NIH National Cancer Institute Objektív információk: Wilson, B: The rise and fall of laetrile. Nutrition Forum, 1988, 5,

10 Amikor a tudatlanság sokba kerül: egy meghiúsult beruházás története
5,6 milliárd Ft-os beruházás kezdődik a Hajdú-Bihar megyei Tetétlenen. Az akkumulátor-regeneráló üzemet eredetileg Vekerden tervezték megvalósítani, de a környékbeli települések ellenállása miatt ez meghiúsult. Az üzem tonna ólomakkumulátor újrahasznosítását képes elvégezni, Magyarországon mintegy tonna használt akkumulátor keletkezik évente. A beruházás megvalósítója a Greentech Kft, Budapest. MR1 Kossuth Rádió, 180 perc, Joób Sándor: A polgármester szállítja az ebédet a legszegényebb faluba. Index, , M. László Ferenc: Az úgy hagyott Magyarország 5. - A Csonkabihar: Megköszönni a morzsákat is. Magyar Narancs,

11 A 2007. évi kémiai igNobel-díj esete
“Az igNobel-díj (ignoble: angol; alantas, fölösleges, semmire sem való), a Nobel-díj paródiája... A nemzetközi tudományos élet azon szereplői részesülhetnek benne, akiknek tevékenysége értelmetlen felfedezésekhez, használhatatlan találmányokhoz vagy egészen egyszerűen mulatságos javaslatokhoz vezetett.” “CHEMISTRY: Mayu Yamamoto of the International Medical Center of Japan, for developing a way to extract vanillin - vanilla fragrance and flavoring - from cow dung.” 2007 igNobel Medicine Prize: "Sword Swallowing and Its Side Effects."

12 A REACH-szabályozás háttere
REACH = Registration (regisztráció), Evaluation (értékelés), Authorization (engedélyezés) of CHemicals–ból alkotott betűszó. Körtvélyessy Gyula: A REACH-ről másképp: Mindenkinek. ACH-rol.pdf s%20valaszok.htm Schuchtár E., Gáspárné Bada M., Körtvélyessy Gy., Murányi I., Sógor A.: REACH a gyakorlatban. Kézikönyv az ipari szereplők számára. Budapest,

13 Az MKE megújult honlapja: http://www.mke.org.hu/
Hírek, aktualitások A kémia világa Fórum Szakértők Sajtószolgálat

14 Kutatók éjszakája Kutatók éjszakája 2007: Szegedi rendezvények: ELTE Kémiai Intézet: Alkímia ma. Az anyagról mai szemmel, a régiek megszállottságával,

15 A technológia mérföldkövei kémikus szemmel c. vándorkiállítás
Az Amerikai Kémiai Társaságban Pavláth Attila elnöksége alatt, 2001-ben bemutatott tablókiállítást Rideg Nóra és Németh Veronika (SZTE Fizikai Kémiai Tanszék) adaptálta magyar nyelvre, amely vándorkiállításként tekinthető meg (online változat: A kiállítás témái: Energiaszolgáltatás Kommunikáció Orvostudomány Mezõgazdaság és élelmiszerbiztonság Eddigi helyszínek: 2007 november, Kunszentmiklósi Református Kollégium 2008 február, Monor, Nemzetőr Általános Iskola 2008 február, Sopron, Szent Orsolya Római Katolikus Általános Iskola és Gimnázium 2008 március, Győr, Krúdy Gyula Gimnázium 2008 április, Nagykőrös, Arany János Református Gimnázium 2008 április, Kiskunhalas, Szilády Áron református Gimnázium 2008 április-július, Budapest, ELTE 2008 szeptember-október, Szeged, SZTE További igényeket az MKE titkárságán lehet bejelenteni (Androsits Beáta, tel.: ,

16 “Azért népszerűsítek, hogy jobban megértsem azt, amit népszerűsítek
“Azért népszerűsítek, hogy jobban megértsem azt, amit népszerűsítek.” Michel Crozon


Letölteni ppt "A KÉMIA TÁRSADALMI MEGÍTÉLÉSE"

Hasonló előadás


Google Hirdetések