Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Pr ― meggyőzés helyett bevonással Mikulás Gábor Információs és pr-tanácsadó, a Magyar Public Relations Szövetség tagja

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Pr ― meggyőzés helyett bevonással Mikulás Gábor Információs és pr-tanácsadó, a Magyar Public Relations Szövetség tagja"— Előadás másolata:

1 Pr ― meggyőzés helyett bevonással Mikulás Gábor Információs és pr-tanácsadó, a Magyar Public Relations Szövetség tagja mikulasg@gmconsulting.humikulasg@gmconsulting.hu • www.gmconsulting.huwww.gmconsulting.hu Bakonybél, 2006. okt. 11.

2 Tartalom   A pr (public relations)   Arculat, imázs és a többi   Könyvtár 2.0   Várható 2.0-s eredmények   Imázs és kultúra   A KIT Hírlevélről

3 Pr – public relations   Egy szervezet, valamint külső—belső környezete közötti bizalmi kapcsolatot megteremtő és fenntartó tevékenységek rendszere.   Kulcsfogalmai: 1. üzenet 2. bizalom 3. meggyőzés (ebben a sorrendben!) vagy személy, osztály, közösség…

4 A pr nem…   Marketing, mely az eladást szabályozza.   Reklám, mely a marketing eszköze, akárcsak a fizetett „píár”   Népszerűsítés, mert igazából ügyfeleink hasznára szeretnénk lenni (nem a népszerűség, vagy az elismerő szöveg számít) vö.: Nagy Könyv „blöff” 

5 A pr céljai   Hosszú távú bizalmi kapcsolat megteremtése   Hatalomkultúrában: leginkább az érdekcsoportok meggyőzése a támogatás szükségességéről   Személy- és feladatkultúrában: a szolgáltatás és ügyfélszolgálat megfelelőségére koncentrálás, mely „kikényszeríti” a fenntartás költségeit   Sőt, újabban: szerves beépülés az ügyfelek információs rendszerébe; lehetővé tenni számukra az együttműködést (vö.: könyvtár 2.0)

6 Értéklánc, értékrend, kultúra Könyvtár HASZNÁLÓK Fenntartó túlfejlettsége a hatalomkultúra, nagy hatalmi távolság jellemzője öntudatos szolgáltatói attitűd, individualizmus

7 A pr tevékenységi körei   Használói szempontból minőségi munka; külső és belső környezet (amiben minden frontember részes)   Arculatteremtés → imázsformálás   Sajtókapcsolatok menedzselése   Szakmai kapcsolatok alakítása   Belső pr (kapcsolatban a HR-rel és tudásmenedzsmenttel)   Rendezvényszervezés   Public affairs; lobbizás, pénzügyi kapcsolatok   Válságkommunikáció   Issue management   Szponzorálás, mecenatúra Dolgozz jól, és beszélj róla!

8 Énkép (vagy önimázs, amit magunkról tartunk) A valóságtól az imázsig Arculat (kép, amit magunkról mutatunk) - akaratlagos (pl. logó, névjegy, egyenruha) - spontán (a szolgáltatás vagy termék egésze) külső környezet Valóság (senki sem ismeri pontosan) Imázs (kép, amit mások látnak rólunk) ?

9 Ugyanarról beszélünk?! „Anya, forró a leves!” válasz: „Nem is forró, fiam!” „A könyvtár nem figyel ránk, idős olvasókra.” válasz: „De igen, külön munkatársunk is van erre.” gondolkodásra inkább: Miért az a tapasztalata? Mit tehetek a változásért? imázsról beszél arculat, énkép imázsról beszél arculat, énkép valóság―imázs

10 Web 2.0 és József Attila   „Hiába fürösztöd önmagadban, csak másban moshatod meg arcodat” (Nem én kiáltok)   Radikális használóbevonás, forrásmegosztás   Web 2.0: interaktív technológiák egybeépülése, pl.: - szociális hálózatokat kezelő alkalmazások - feljegyzéseket készítő rendszerek (tagging, wikik, blogok)   Pl.: Encyclopædia Britannica ― Wikipedia (angol), Windows ― Linux, (OSZK ― MEK) Web 1.0, 2.0 ― mint a „középkor” neve

11 Könyvtár 2.0 ― új elemek   Email- és chat-referensz (multimédiás is)   Levelezőlisták mellett: blogok, wikik, RSS-ek   Osztályozási sémák mellett: használói címkézés is   Nyílt OPAC: személyre szabott közösségi hálózati interfész (találkozó- és metszéspont)   A használók közötti kommunikáció gerjesztése   Interaktív adatbázisok és megoldások felkínálása   Nyomtatott mellett elektronikus tartalmak az OPAC-ban: honlapok, blogok, wikik stb. vö.: Cassei―Savastinuk, Library Journal, September 1, 2006

12

13 Önmagunkban fürösszük arc(ulat)unkat?   Győzzük meg a használót, hogy érdemes használni a könyvtárat  Helyette: serkentsük magunkat és használóinkat, hogy a igényeik, elvárásaik szerint, együtt építve alakuljon szolgáltatásunk N E M !

14 Miről szóljunk, hogyan artikuláljunk? Amiről szeret olvasni a közönség Ami hidegen hagyja a közönséget Szívesen közli a sajtó autók, borok, sztárok, … leves, müzli, gyógyszer, … Vonakodva közli a sajtó sör, üdítőital, sportszer, … könyvtár általában, margarin, …  A befogadóknak fontos üzenettel lehet megjelenni  A könyvtárhasználati vetélkedő pl. gyakran tévút

15 Várható előnyök a Könyvtár 2.0-vel   Változik a pr természete és eszközei: a használó mondja el kiválóságunkat :-)   Fókusz: interaktív kapcsolat a használókkal (megmondó attitűd helyett: bevonás, inspirálás)   Egybeépülés a használók információs rendszereivel (→ majd bolondok lesznek így leépíteni)   A hierarchikus függés csökkenése hosszabb távon (helyette szolgáltató attitűd); direkt imázsépítés helyett a használók kompetenciáival együttdolgozni

16 Teendők mától:   Használói igények elfogulatlan és alapos vizsgálata   Technológiák beszerzése (általában ingyenes) és betanulása, rendszerszolgáltatók izzítása   Használói csoportok tevőleges bátorítása a részvételre, tartalmaik behozása, OPAC-on elérhetővé tétele   Szolgáltatások folyamatos felülvizsgálata

17 Néhány konkrét példa   Az olvasók bevonása a szerzeményezési döntésbe (gazdák, plébános, tanító, lakatos…)   Olvasóktól ajándékkönyvek (szponzorok motiválása; adományozó feltüntetése)   Részvétel ügyfélkommunikációs tréningen   Gazdálkodás a meglévő szaktudással ……

18 Leépítendő hatalomkultúra…   Kisebbrendűség és fölényesség együtt (hajlam a kényszeres bizonyításra és önfényezésre), vö. pl.: Kecskeméti vándorgyűlés és témája   Meggyőzésre figyel a bevonás helyett   Súlyos következmény: az önimázs és imázs közötti (teljesítményen alapuló) különbség miatt a piacon a munka értéktöbbletét nem tudjuk érvényesíteni!

19 A KIT Hírlevél, mint pr-eszköz A KIT heti elektronikus hírlevél (szemlék, hírek, kommentárok) információs szakembereknek   Tulajdonosi stratégia: formális / informális irányítói szerep az információs szektorban   Eszközök: naprakész hazai és külföldi szakmai ismeretek beszerzése, hálózatépítés   KIT: „melléktermék” és további eszköz: kompetencia, tudásbázis és közösségépítés

20 KIT-célok   A hazai könyvtári információs és kommunikációs infrastruktúra fejlesztése   A szakmai közgondolkodás gyorsítása   Provokáló gondolatok, asszociációk közzététele: gondolat-generálás, a szakmai és gondolkodási határok módszeres feszegetése   Szerkesztőknek: folyamatos szellemi készenlét

21 A KIT készítése   Szerkesztőség: egymást inspiráló 4 fő;   Napi 10-15 könyvtári hír szemlézése, 2-3 magyar / angol szakcikk, referátum olvasása (kb. 800 tételes referált cikkgyűjtemény)   Szerkesztési és technikai tevékenység   Költsége: kb. 40-50e Ft/hét (befektetés)   Technikai háttér: hírlevél-szerver, honlap, profi visszakereső rendszer folyamatban

22 KIT-eredmények   Masszív informális véleményformálás   Rutinos szerkesztőség, együttgondolkodás   Heti 3-4 saját hír, kommentár   4 év alatt 220 db, hetente friss lapszám   2400 olvasó   Kb. 6000 hír a kereshető archívumban;   Partnerek: TMT, Könyvtári Figyelő, hazai és külföldi könyvtárosok

23 Kérdés, kommentár, névjegy, KIT-megrendelés :-) Mikulás Gábor, információs és pr-tanácsadó mikulasg@gmconsulting.hu www.gmconsulting.hu/inf


Letölteni ppt "Pr ― meggyőzés helyett bevonással Mikulás Gábor Információs és pr-tanácsadó, a Magyar Public Relations Szövetség tagja"

Hasonló előadás


Google Hirdetések