Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaKarola Budainé Megváltozta több, mint 10 éve
1
Pr ― meggyőzés helyett bevonással Mikulás Gábor Információs és pr-tanácsadó, a Magyar Public Relations Szövetség tagja mikulasg@gmconsulting.humikulasg@gmconsulting.hu • www.gmconsulting.huwww.gmconsulting.hu Bakonybél, 2006. okt. 11.
2
Tartalom A pr (public relations) Arculat, imázs és a többi Könyvtár 2.0 Várható 2.0-s eredmények Imázs és kultúra A KIT Hírlevélről
3
Pr – public relations Egy szervezet, valamint külső—belső környezete közötti bizalmi kapcsolatot megteremtő és fenntartó tevékenységek rendszere. Kulcsfogalmai: 1. üzenet 2. bizalom 3. meggyőzés (ebben a sorrendben!) vagy személy, osztály, közösség…
4
A pr nem… Marketing, mely az eladást szabályozza. Reklám, mely a marketing eszköze, akárcsak a fizetett „píár” Népszerűsítés, mert igazából ügyfeleink hasznára szeretnénk lenni (nem a népszerűség, vagy az elismerő szöveg számít) vö.: Nagy Könyv „blöff”
5
A pr céljai Hosszú távú bizalmi kapcsolat megteremtése Hatalomkultúrában: leginkább az érdekcsoportok meggyőzése a támogatás szükségességéről Személy- és feladatkultúrában: a szolgáltatás és ügyfélszolgálat megfelelőségére koncentrálás, mely „kikényszeríti” a fenntartás költségeit Sőt, újabban: szerves beépülés az ügyfelek információs rendszerébe; lehetővé tenni számukra az együttműködést (vö.: könyvtár 2.0)
6
Értéklánc, értékrend, kultúra Könyvtár HASZNÁLÓK Fenntartó túlfejlettsége a hatalomkultúra, nagy hatalmi távolság jellemzője öntudatos szolgáltatói attitűd, individualizmus
7
A pr tevékenységi körei Használói szempontból minőségi munka; külső és belső környezet (amiben minden frontember részes) Arculatteremtés → imázsformálás Sajtókapcsolatok menedzselése Szakmai kapcsolatok alakítása Belső pr (kapcsolatban a HR-rel és tudásmenedzsmenttel) Rendezvényszervezés Public affairs; lobbizás, pénzügyi kapcsolatok Válságkommunikáció Issue management Szponzorálás, mecenatúra Dolgozz jól, és beszélj róla!
8
Énkép (vagy önimázs, amit magunkról tartunk) A valóságtól az imázsig Arculat (kép, amit magunkról mutatunk) - akaratlagos (pl. logó, névjegy, egyenruha) - spontán (a szolgáltatás vagy termék egésze) külső környezet Valóság (senki sem ismeri pontosan) Imázs (kép, amit mások látnak rólunk) ?
9
Ugyanarról beszélünk?! „Anya, forró a leves!” válasz: „Nem is forró, fiam!” „A könyvtár nem figyel ránk, idős olvasókra.” válasz: „De igen, külön munkatársunk is van erre.” gondolkodásra inkább: Miért az a tapasztalata? Mit tehetek a változásért? imázsról beszél arculat, énkép imázsról beszél arculat, énkép valóság―imázs
10
Web 2.0 és József Attila „Hiába fürösztöd önmagadban, csak másban moshatod meg arcodat” (Nem én kiáltok) Radikális használóbevonás, forrásmegosztás Web 2.0: interaktív technológiák egybeépülése, pl.: - szociális hálózatokat kezelő alkalmazások - feljegyzéseket készítő rendszerek (tagging, wikik, blogok) Pl.: Encyclopædia Britannica ― Wikipedia (angol), Windows ― Linux, (OSZK ― MEK) Web 1.0, 2.0 ― mint a „középkor” neve
11
Könyvtár 2.0 ― új elemek Email- és chat-referensz (multimédiás is) Levelezőlisták mellett: blogok, wikik, RSS-ek Osztályozási sémák mellett: használói címkézés is Nyílt OPAC: személyre szabott közösségi hálózati interfész (találkozó- és metszéspont) A használók közötti kommunikáció gerjesztése Interaktív adatbázisok és megoldások felkínálása Nyomtatott mellett elektronikus tartalmak az OPAC-ban: honlapok, blogok, wikik stb. vö.: Cassei―Savastinuk, Library Journal, September 1, 2006
13
Önmagunkban fürösszük arc(ulat)unkat? Győzzük meg a használót, hogy érdemes használni a könyvtárat Helyette: serkentsük magunkat és használóinkat, hogy a igényeik, elvárásaik szerint, együtt építve alakuljon szolgáltatásunk N E M !
14
Miről szóljunk, hogyan artikuláljunk? Amiről szeret olvasni a közönség Ami hidegen hagyja a közönséget Szívesen közli a sajtó autók, borok, sztárok, … leves, müzli, gyógyszer, … Vonakodva közli a sajtó sör, üdítőital, sportszer, … könyvtár általában, margarin, … A befogadóknak fontos üzenettel lehet megjelenni A könyvtárhasználati vetélkedő pl. gyakran tévút
15
Várható előnyök a Könyvtár 2.0-vel Változik a pr természete és eszközei: a használó mondja el kiválóságunkat :-) Fókusz: interaktív kapcsolat a használókkal (megmondó attitűd helyett: bevonás, inspirálás) Egybeépülés a használók információs rendszereivel (→ majd bolondok lesznek így leépíteni) A hierarchikus függés csökkenése hosszabb távon (helyette szolgáltató attitűd); direkt imázsépítés helyett a használók kompetenciáival együttdolgozni
16
Teendők mától: Használói igények elfogulatlan és alapos vizsgálata Technológiák beszerzése (általában ingyenes) és betanulása, rendszerszolgáltatók izzítása Használói csoportok tevőleges bátorítása a részvételre, tartalmaik behozása, OPAC-on elérhetővé tétele Szolgáltatások folyamatos felülvizsgálata
17
Néhány konkrét példa Az olvasók bevonása a szerzeményezési döntésbe (gazdák, plébános, tanító, lakatos…) Olvasóktól ajándékkönyvek (szponzorok motiválása; adományozó feltüntetése) Részvétel ügyfélkommunikációs tréningen Gazdálkodás a meglévő szaktudással ……
18
Leépítendő hatalomkultúra… Kisebbrendűség és fölényesség együtt (hajlam a kényszeres bizonyításra és önfényezésre), vö. pl.: Kecskeméti vándorgyűlés és témája Meggyőzésre figyel a bevonás helyett Súlyos következmény: az önimázs és imázs közötti (teljesítményen alapuló) különbség miatt a piacon a munka értéktöbbletét nem tudjuk érvényesíteni!
19
A KIT Hírlevél, mint pr-eszköz A KIT heti elektronikus hírlevél (szemlék, hírek, kommentárok) információs szakembereknek Tulajdonosi stratégia: formális / informális irányítói szerep az információs szektorban Eszközök: naprakész hazai és külföldi szakmai ismeretek beszerzése, hálózatépítés KIT: „melléktermék” és további eszköz: kompetencia, tudásbázis és közösségépítés
20
KIT-célok A hazai könyvtári információs és kommunikációs infrastruktúra fejlesztése A szakmai közgondolkodás gyorsítása Provokáló gondolatok, asszociációk közzététele: gondolat-generálás, a szakmai és gondolkodási határok módszeres feszegetése Szerkesztőknek: folyamatos szellemi készenlét
21
A KIT készítése Szerkesztőség: egymást inspiráló 4 fő; Napi 10-15 könyvtári hír szemlézése, 2-3 magyar / angol szakcikk, referátum olvasása (kb. 800 tételes referált cikkgyűjtemény) Szerkesztési és technikai tevékenység Költsége: kb. 40-50e Ft/hét (befektetés) Technikai háttér: hírlevél-szerver, honlap, profi visszakereső rendszer folyamatban
22
KIT-eredmények Masszív informális véleményformálás Rutinos szerkesztőség, együttgondolkodás Heti 3-4 saját hír, kommentár 4 év alatt 220 db, hetente friss lapszám 2400 olvasó Kb. 6000 hír a kereshető archívumban; Partnerek: TMT, Könyvtári Figyelő, hazai és külföldi könyvtárosok
23
Kérdés, kommentár, névjegy, KIT-megrendelés :-) Mikulás Gábor, információs és pr-tanácsadó mikulasg@gmconsulting.hu www.gmconsulting.hu/inf
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.