Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás"— Előadás másolata:

1 Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
Szállodák és vendéglátó egységek üzemeltetési formái

2 Független - szervezeti
Független, kis és középvállalkozások Szervezeti Kooperáció, szállodavállalat, szállodakonszern, szállodalánc, konszernszálloda 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

3 Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
Független szállodák Tipikusan kis és középüzemek Családi üzlet (a család az üzemben aktívan közreműködik és vezeti azt) A tulajdonosi és a vezetői funkció nem válik el Kimeríti a klasszikus vállalkozó fogalmát 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

4 Mit tudnak elérni a független szállodák?
A vendég jól érezze magát. Személyre szabott szolgáltatások 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

5 A független szállodák és a marketing
„családi üzem koncepció” ?=? „marketingszemlélet” gazdasági összefüggések ismeretének hiánya döntések üzemgazdasági módszerek nélkül a család túlterheltsége koncentrálás a „főzésre, felszolgálásra, törődésre” világos vállalati célkitűzések vállalkozóként való megfogalmazása hiányzik 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

6 A független szállodák sorsa
Generációról generációra továbbadják Tönkremegy, okok: Nem versenyképes, mint ingatlant más célra eladják. Az utódlás nem oldható meg. Hiányzik a vezetési hajlandóság. Egzisztenciakockázat. Önállóvá válásra való hajlandóság hiánya. 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

7 A „magán-szállodaipar” jövőbeni pozitív fejlődésének feltétele:
ÖNÁLLÓSÁG KOCKÁZATVÁLLALÁS Ha az ingatlan a generációváltások során a „szakmában” marad, felújítással és/vagy bővítéssel versenyképes állapotban kell tartani! 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

8 Konkurencia: szállodaláncok
Esély: sajátos arculat kialakítása A családnak az üzlet iránti személyes elkötelezettsége és érdeklődése. Személyes kapcsolat a vendégekkel. Egyedi kiszolgálás (személyre szabott szerviz) Egyedi jegyek (a kivitelezésben, dekorációban, ízlésességben /szoba, étterem, stb./). „know-how” megújulási képesség. Választékelemek minőségi fejlesztése. 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

9 Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
Fő probléma Csökkenő, stagnáló kihasználtság Alacsony forgalom Költségek emelkedése Kiegyenlítési lehetőség az árakon keresztül nehezen kivitelezhető Csökkenő, stagnáló kereslet kapacitás-többlet Árlenyomó hatás Költség-növekedés áremelés 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

10 Megoldás: profilírozás
Piaci rés megteremtése sajátosságok (pl. gyermek-, családbarát szolgáltatás) Minőségteremtés Márkateremtés 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

11 Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
Kooperáció Kínálati piac Költség-csökkentő ésszerűsítések Minőség-biztosításra való törekvés Aktív piaci lépések kooperáció 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

12 A kooperációban való részvétel előnyei
Gazdasági és jogi önállóság megőrzése (?) Közös akciók szervezése, területei: Beszerzés Termelés Értékesítés Marketing Horizontális együttműködés 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

13 Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
A kooperáció szintjei Az irányítószerv jogi elkülönítése Irányítószerv létrehozása („rendszerfej”) Több vállalati funkció elkülönítése (beszerzés, értékesítés, marketing, képzés) Egy-egy vállalati funkció elkülönítése (pl. beszerzési kooperáció) Információk közös gyűjtése, kiértékelése Információ, tapasztalatcsere 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

14 Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
Az együttműködés intenzitásának foka függ a kitűzött kooperációs céloktól! 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

15 Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
A kooperációk fajtái Egyetlen szolgáltatásra kiterjedő Utell: CRS Prognos: beszerzés Részleges szolgáltatásra kiterjedő „Leading Hotels of the World” Átfogó szolgáltatású kooperáció Ring Hotels, Best Western 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

16 Az együttműködés előnyei
Beszerzés Megtakarítások Visszatérítések Megrendelések támogatása Fizetési kondíciók Könyvelés egységesítése Diszázsió csökkentése Marketing A kooperáció neve, mint márka, márkajel Reklám PR-intézkedések Értékesítés Disztribúció Tájékoztatás Továbbképzés 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

17 Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
A szállodavállalat Szállodakonszern Konszernszálloda A konszernszálloda olyan szállodákat foglal magában, amelyek egy szállodakonszernhez tartoznak, és amelyek gazdasági önállósága a szállodatársaság céljainak megfelelően részben vagy egészében korlátozott. 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

18 Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
Elsődleges cél A házak jövedelmezőségének hosszú távú biztosítása A gazdaságosság növelése Racionalizálás (költségcsökkentés) Versenyképesség mutatása a hitelezők felé Márkanév Vevők Szállítók 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

19 Minőségi jellemzők – skálahatás
Központi számvitel, kontrolling, költségvetés racionalizálási előnyök, hatékony vezetés Termelékenységnormák operatív költségelőnyök (konyha, housekeeping) Mennyiségtől függő beszerzési előnyök nagy tárgyalási erő Központi marketingtevékenység reklám, árpolitika, értékesítés, saját foglalási rendszer, GDS Fejlődés Üzemek száma nő Piaci név bevezetése Multiplikátorok száma nő Az egységesítés mértéke azonosság, a márka elterjedésének hatékonysága Normák egységesítése (szobanagyság, berendezés, éttermi kiszolgálás, stb.) 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

20 Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
Piaci előnyök a helyszín megszerzése piaci erő, márkanév, beszerzési lehetőségek személyzet felvétele hírnév, képzés, továbbképzés lehetősége finanszírozási források megszerzése tőke-hozam garanciák, forgalom- költségelőnyök kihasználtság növelése számítógépes foglalási rendszerek használata 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

21 A tulajdonosi- és üzemeltetési funkció szétválásának formái
saját ház saját menedzsmenttel idegen tulajdonban lévő ház saját menedzsmenttel saját ház idegen menedzsmenttel franchise-ba adott üzemi koncepció 1980-as évek óta domináns 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

22 A szálloda-beruházások szereplői
Ingatlanfejlesztő cégek Tulajdonostársaságok Üzemeltető (menedzsment) társaságok 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

23 Az ingatlanfejlesztő feladata
alkalmas ingatlant találjon ingatlan parcellázása, összevonása az ingatlan biztosítása (opció-kamat) építési koncepció készítése építési terv készítése építési engedély megszerzése a befektető és az üzemeltető megkeresése 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

24 A tulajdonostársaságok
Gyakori befektetők: bankok ingatlanalapok biztosítótársaságok nyugdíjpénztárak Miben érdekeltek? befektetett tőke kockázattal arányos kamatozása anyagi növekedés (jövőbeni érték!) szinergiahatások (beruházók ösztönzése, pl. Lufthansa) 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

25 Üzemeltetői koncepciók
szállodavezetési know-how = Az üzemeltető tőkéje szakmai tekintély márkanév ismertsége marketing- és értékesítési szervezet Formái: Fióküzem-rendszer Menedzsmentszerződés Haszonbérleti szerződés Franchise rendszer 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

26 Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
Fióküzem-rendszer összeredményre törekvő politika veszteségkiegyenlítés pénzügyi technikája adózás leírások, veszteség-kimutatás új piacok feltárása saját szolgáltatáskínálat teljessé tétele 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

27 Menedzsmentszerződés
Ügyviteli szerződés 20-25 év futamidő + hosszabbítási lehetőség Kik között jön létre? tulajdonos (befektető, építtető, tulajdonos társaság) menedzsmenttársaság (működtető, üzemeltető-üzemvezető társaság) 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

28 Menedzsmentszerződés
a M.T. a tulajdonos számlájára tárgyal a M.T. a szállodát saját nevében vezeti a nyereség/veszteség a tulajdonos kockázata a M.T. image-kockázata: a szerződést idő előtt felbontják 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

29 Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
A menedzsment díj a M.T. a tevékenységéért menedzsmentdíjat kap, ennek részei: forgalomtól függő rész (GR, Gross Revenues) 3-5 % eredménytől függő rész (GOP, Gross Operating Profit) 8-20 %, de kb. 10 % A menedzsmentdíj fedezi központi reklámköltségek számítógépes foglalási rendszer (CRS, GDS) know-how (tervezés, ellenőrzés, igazgatás) a személyzet potenciálja (képzettségi szint, képzés, továbbképzés) 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

30 Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
A tulajdonos szerepe biztosítja a felelősségi körébe tartozó vagyoni költségeket „leírások” külső tőke kamatai és törlesztése ingatlanadó épületbiztosítás pótberuházások A menedzsment-társaságok elterjedése és versenye A tulajdonos befolyása erősödik 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

31 A tulajdonos befolyása
a M.T. kölcsönnel, saját tőkével részesedik a szerződés futamideje csökken a menedzsmentdíjak méretre szabottak operatív üzleti tevékenység befolyásolása üzletpolitikai irányelvek költségvetés elfogadása igazgatói, részlegvezetői posztok információhoz való jog 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

32 Haszonbérleti szerződés
Befektető és üzemetető között jön létre Futamidő: 20 év (rendszerint) Az üzemeltető a saját nevében és saját kockázatára vezeti a szállodát. Az üzemeltető az épület átadásáért és használatáért bérleti díjat fizet. 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

33 Haszonbérleti szerződés kockázata
A befektető anyagi kockázata: karbantartási kötelezettség be nem tartása A befektető image-kockázata: rossz gazdálkodás  színvonal romlik 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

34 Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
A bérleti díj A bérleti díj számítása: a befektetett tőke utáni kamat-igény alapján A bérleti díj felépítése: fix (az alaptőke ? %-a) változó (a forgalom ? %-a) kombinált bérleti szerződés: „lease & profit sharing” 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

35 Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
Franchise-rendszer Szerviz kooperáció (franchisor – franchise) A rendszer sikerének feltétele: a rendszergazda termékének sikeresélyeit a gyakorlatban is be tudja mutatni. Franchise partnerek megnyerése Franchise rendszer indítása Fióküzletek létrehozása 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

36 Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
Franchise - Licence franchise-rendszer licenc-rendszer termelési eljárások meghatározása teljes munkarendszer 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

37 Franchise gazda szolgáltatás-tényezői
Anyagi jellegű tervezés, építés, berendezés (elvégzés vagy segítségnyújtás) áruk, berendezési és felszerelési tárgyak szállítása, szállítók listájának átadása üzemgazdasági know-how (számvitel, kontrolling, helyszínelemzés, piackutatás, reklám, SP, munkaerő-toborzás, -tervezés, -képzés) Immateriális „használati utasítás” (üzemi kézikönyv) termék-, cég- és márkajel engedélyezés, kötelezővé tétel marketing koncepciók kialakítása rendszerpartnerek ösztönzése 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

38 Franchise bérlő szolgáltatás-tényezői
Anyagi jellegű a program és üzlet (berendezés) átvétele, kifizetése belépési díj, folyamatos szolgáltatási díjak fizetése Immateriális vállalkozói kezdeményezés személyes elkötelezettség tőkebefektetés kockázatának vállalása kötelező forgalmazás minőségi szint tartása ellenőrzés, felügyelet tűrése képzések, továbbképzések rendszeres jelentések (adatok, eredmények) a „jó hírnév” ápolása 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

39 Franchise fajták 1. Szolgáltatáscsomag
A bérlő építi fel a szállodát; segítséget kap: tervezés, finanszírozás építés, kialakítási normák operatív tevékenység (marketing, képzések) 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

40 Franchise fajták 2. Korlátozott forma
A rendszergazda tervezi, építi, finanszírozza a szállodát. a franchise-bérlőnek az ingatlant eladja csak az operatív tevékenységben kap segítséget 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

41 Franchise fajták 3. Csökkentett forma
Támogatás az operatív üzlet bizonyos funkcióiban Név franchising CRS rendelkezésre bocsátás 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

42 Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
fix, ill. szoba-számtól függő, egyszeri Franchise díjak licencdíj Belépési díj foglalási rendszer díja marketing- díj forgalomtól függő, rendszeres 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

43 Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
Köszönöm megtisztelő figyelmüket, viszontlátásra! 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás


Letölteni ppt "Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás"

Hasonló előadás


Google Hirdetések