Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Fékberendezések III Légfékek I
1
2
Követelmények A légfék berendezéssel szemben az alábbi követelményeket támasztjuk: a./ A légsűrítő (kompresszor) által beszívott és tárolt levegő megszűrve, víztelenítve, megfelelő nyomáson, többszöri hatásos fékezésre elegendő legyen. b./ A fékezés ereje a gépkocsivezető izomerejével fokozatosan szabályozható legyen. c./ A fékkésedelem minél kisebb legyen, vagyis a kivezérelt, esetleg a tengely- terhelések függvényében módosított levegőnyomást minél gyorsabban vigye át a fékhengerekre, fékoldáskor pedig azokat minél rövidebb idő alatt ürítse ki. d./ A mechanikus rögzítő elemmel kombinált rögzítőféket pedig biztosan oldja. 2
3
Szerkezeti egységei a./ Az energia ellátó és tároló rendszer feladata a megfelelő mennyiségű, sűrített levegő előállítása, tisztítása és tárolása. b./ Az üzemi fékberendezés a gépjármű lassítására ill. megállítására szolgál. c./ A rögzítő fékberendezés, álló helyzetben rögzíti a járművet. Az üzemi fék meghibásodása esetén, szükségféknek is használható. d./ A pótkocsi fékberendezés a pótkocsi lassítását ill. megállítását, vagy álló helyzetben történő rögzítését végzi. Ehhez a csoporthoz soroljuk a vontató kocsin elhelyezett pótkocsi fékvezérlő szelepet is. e./ A tartós lassítófék berendezés feladata, lejtőn való haladás esetén a jármű tartós lassítása a fék túlmelegedése nélkül úgy, hogy a fékezőerőt a gépkocsivezető szabályozni tudja. 3
4
Az energia ellátó és tároló rendszer részegységei
4
5
A légsűrítő (kompresszor)
1. hengerfej 2. köztes lemez a szelepekkel 3. henger 4.dugattyú 5. hajtórúd 6. hajtómű ház 7. forgattyús tengely. 5
6
Nyomásszabályozó szelep
1. kapcsoló dugattyú 10. tömítőgyűrű 2. nyomórugó szűrőszita 3. lefújó szelep csatorna 4. membrán visszacsapó szelep 5. szeleprúd szelepülék 6. nyomórugó szelepcső 7. rugótányér védősapka 8. állítócsavar kieresztő szelep. 9. vezérlő dugattyú. 6
7
Olaj és vízleválasztó berendezések I
Egykamrás adszorpciós levegőszárító. 1. hangtompító 2. lefújó szelep 3. lefújószelep dugattyú 4. elővíztelenítő tér 5. visszacsapó szelep 6. fojtás 7. előszűrő 8. adszorbens granulátum 9. megkerülő szelep 10. regenerációs levegőtartály 7
8
Olaj és vízleválasztó berendezések II
Nyomásszabályozóval összeépített levegőszárító 8
9
Olaj és vízleválasztó berendezések III
Kétkamrás levegőszárító és jelölése. 1. elektromágnes váltó szelep 2. adszorbens granulátum 3. membrán 4. a szelep vasmagja 5. visszacsapószelep 6. furató 9
10
Fagymentesítő berendezések I
Kézi működtetésű fagymentesítő szivattyú. 1. ház nyomórúd 2. tömítő gyűrű fogantyú 3. tartály tömítő gyűrű 4. tárcsa vezetőtag 5. szűrő menet 6. menetes hüvely 18. szelepfészek 7. karmantyú visszacsapó szelep 8. dugattyú rugó 9. vezető fedél tömítő gyűrű 10. rugó zárócsavar. 11. rugótányér 12. fedél 10
11
Fagymentesítő berendezések II
Párologtató fagymentesítő. 1. vezérlőrúd fogantyúja 2. szintjelző pálca fordító füle 3. szintjelző pálca 4. ház 5. vezérlő rúd 6. alkohollal átitatott szövet tömlő 11
12
Védőszelepek 12
13
Kézi működtetésű vízleeresztő szelepek
Víztelenítő szelepek Kézi működtetésű vízleeresztő szelepek és jelképi jelölésük Automatikus víztelenítő szelep és jelképi jelölése. 1. szűrő 3. a szelep kúpja 2. szelep test 4. a szeleptányér pereme. 13
14
Üzemi fékberendezés 14
15
A főfékszelep Egykörös főfékszelep.
1. szelepház 6. furatos dugattyú toldat 2. dugattyú 7. textil bakelit szelep 3. tömítő karmantyú 8. nyomó rugó 4. pedál rugó 9. fékpedál. 5. támasztó rugó 15
16
A gépkocsi legfontosabb szerkezete a főfékszelep, amellyel vezéreljük a fékkamrába jutó levegő nyomását. Az ábrán az egykörös légfékrenszer klasszikus változata látható. Működése a következő. A pedálra egyre növekvő erőt fejtünk ki. Először a zöld rugótámasz mozdul meg, majd amikor az alatta lévő rugót annyira összenyomjuk, amekkora a fő rugó előfeszítettsége, a piros dugattyú is megmozdul. Ettől kezdve mindkét alkatrész halad lefelé mindaddig, míg a dugattyú szára el nem éri a szelepet, ami mögött a tartály sűrített levegője várakozik. Amikor ezután a pedálra akkora erőtöbbletet fejtünk ki, ami elegendő a légnyomással felszorított szelep lenyomására, akkor megkezdődik a levegő beáramlása.
29
Párhuzamos elrendezésű, kétkörös főfékszelep
1. fékpedál 8. alsó szelepfészek 2. állítócsavar 9. a légtartály csatlakozója 3. ütközőcsavar 10. a fékhenger csatlakozó 4. nyomórugó 12. rugótányérok 5. dugattyú 13. nyomócsap 6. felső szelep nyomáselosztó himba. fészek 7. kettős szelep 29
30
Soros elrendezésű, kétkörös főfékszelep
30
31
A fékhenger A fékhenger és a fékkulcs kapcsolata és jelképes ábrázolása. 1. dugattyú 5. szűrő 2. vezeték 6. dugattyúrúd 3. nyomó rugó 7. fékkar. 4. vezető cső 31
32
A fékkulcs 32
33
A fékhézag állító Fékhézag állító berendezés.
Automatikus fékhézag állító. 33
34
Rugóerő tárolós fékhenger
1. védő gumiharmonika 2. hlf. anya 3. dugattyúrúd 4. dugattyú és rugótányér 5. nyomórúd 6. a rögzítőfék rugója 7. az üzemi fék rugója 8. villafej 9. rögzítő anya 10. megvezető cső 12. henger és rugóház 13. az üzemi fék dugattyúja. 34
35
Arugóerő tárólós fékhenger működésének különböző fázisait mutatják az ábrák. A bal felső ábrán az alaphelyzet látható, mellette az üzemi fékezés. A második sor első ábráján a rugó fejt ki erőt, ami akkor lenne maximális, ha a lila dugattyú előtt teljesen megszüntetnénk a nyomást. Ez akkor is bekövetkezhet, ha például a gépjárművet javítás céljából légtelenítjük. Ilyenkor nem lehetne vonatóval sem megmozdítani a járművet. Viszont a zöld csavart kicsavarva a rugó már nem a fékpofákat nyomja, hanem házon belül rövidre záródik (jobb alsó ábra).
36
Rugóerő tárolós fékhenger
Fékkamrával kombinált, rugóero tároló fékhenger 36
37
Légfékkamra 1. nyomórúd 3. membrán 2. nyomórugó 4. membrán tányér. 37
38
Rögzítő fékberendezés
38
39
Relé szelep 39
40
Relé szelep 4. kézi kar 5. bütyök 6. dugattyú 7. támasztó rugó 8. lépcsős dugattyú 9. beáramló szelep 10. kiáramló szelep 11a. szeleptest 12. nyomó rugó 16. bütykös tárcsa. 40
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.