Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Szatmáriné Tóth-Pál Ildikó igazgató
A tehetséggondozás hagyománya és gyakorlata a Sárospataki Református Kollégiumban Szatmáriné Tóth-Pál Ildikó igazgató
2
Tehetséggondozás Magyarországon
A tehetséggondozás intézményeisült formái Kormányprogram(ok)ban Arany János Tehetséggondozó Program – 10év Tehetséges diákok szervezetei -KUTDIÁK Tehetségsegítő Tanácsok - 4 Tehetségpontok – 208 db Tehetséggondozó képzések
3
„Tekints a múltba, nézz a jövőbe, S intsed hazád andalgó ifjait előre
„Tekints a múltba, nézz a jövőbe, S intsed hazád andalgó ifjait előre!” / Batsányi János /
4
Comenius ( ) „Azt kívánom, hogy itt senki a nemességből, senki a polgári rendű ifjúságból, senki a jobb tehetségű paraszti népből a tanultabb csiszoltságtól ne legyen távol. Gondoskodni kell arról, hogy az otthoni szűk anyagi helyzet senkit, aki művelődésre vágyik, ne akadályozhasson.” (1650)
5
„Sárospatak, a tehetség bölcsője”A szervezett hazai tehetségvédelmi mozgalom II. Időszaka(1935-1948)
1935. szept. -első tehetségvizsgák tehetséges, komoly erkölcsi értékeket hordozó, rászoruló református ifjak segítése sárospataki tehetségkutató alap (Harsányi István) A kiválasztás – lelkipásztorok / tanítók Jelentkezés : - lapon A gyermek egyéni családi adatai, környezetére Megfigyelési lap –érdeklődési kör/jellem Személyi lap – szabadidő, szokások
6
Az Angol Internátus, a „Manzárd”
7
Az Angol Internátus, a „Manzárd
Az Angol Internátusban – ahol a Manzárd-szoba lakói mind tehetségvizsgások voltak -a lakók célja és egyben feladata az angol nyelv minél tökéletesebb elsajátítása volt. Mindennap társalgási órán vettek részt a diákok, melyet két, Angliából érkezett tanár tartott kötetes angol nyelvű könyvtár, tíz külföldi újság és folyóirat segítette az idegen nyelvek tanulását. (1931)
8
A „Rácz-ház”
9
Harsányi István (1908-2002) Ars poetikája
„Mint tíz, húsz, ötven vagy hatvan évvel ezelőtt, most is vallom, hogy egy nép, egy nemzet nevelésének legtöbbre hívatott munkásai a jó szándékú, korrekt tehetségek. A bennük rejlő értékek elkótyavetyélése pedig megbocsáthatatlan pazarlás.”
10
Tehetséggondozás a Református Gimnáziumban az ezredfordulón
Általános iskola (1-4.o) - alapozó munkát - egyéni programmal lehet a fejleszteni A felső tagozat - speciális képességek megjelenése – csoportbontás, délutáni foglalkozások Gimnáziumi évek: hatékony speciális tehetségfejlesztés
11
Tehetséggondozás a Sárospataki Református Gimnáziumban
Felvételi : központi írásbeli és helyi szóbeli /jelentkezéskor megjelölik a tagozatot - másik tagozatot ajánlunk fel/ osztályokba, csoportokba sorolás / - speciális - emelt óraszámú- osztályok, heterogén csoprtok: szociális háttér/ tanórai differenciálás fakultáció
12
Tanórán kívüli foglalkozások I.
szakkör, önképzőkör stb. -Zemplén Tudományos Diákkör (2002 ) 10. évfolyam (Magyar) – Széphalom 11. évfolyam biológia fakultációsai több napos Terepgyakorlaton vesznek részt a Zempléni – hegységben hétvégi programok előadássorozat nyári –erdei – táborok
13
Tanórán kívüli foglalkozások II.
2006 TUDOK Regionális Központ „Refi” 2008. „Témanapokat és Témaheteket” szerveztünk, az általános iskolásokkal kozösen a Föld Napja, Víz Világnapja 2009. „Kutatók hete – Biológus szakhét” Versenyek: házi-országos Sárospataki – Országos Diákvegyész Napok Mentorálás irányai: tanár-diák -ált. iskola - Öregdiákok
15
Tantestületi munkamegosztás, speciális funkciók
Programvezető (igazgató, igazgatóhelyettes project felelősök / vezetők: “tehetségfejlesztő szakértő” 3 tanár Mentor-tanárok : 8-10 főből álló csoport, akik tanulás-módszertani képességfejlesztő tanfolyamokon Tehetséggondozó koordinátor Az egyes tanárok internátusok
16
Eredményeink I. 2008. International Sustainable World Project Olympiad, I-SWEEEP nemzetközi verseny (Houston, USA) – Bronz fokozat és Különdíj 2006 és Regionális TUDOK Konferencia – I. és III. helyek Országos TUDOK Konferencia: Nagydíj – különdíj Országos Diákvegyész Napok –Fődíj – II. hely – I. hely és Különdíj
17
Eredményeink II. 2008. Kossuth/ Eötvös József/ Mercurius Veridicus Szónokversenyeke országos döntő 2008. Szép magyar beszéd / Nyelvünkben élünk /Németh László Anyanyelvi Verseny 2008. Kazinczy-túra Emlékverseny 2008. Bertalan Imre Esszéíró Verseny – megosztott I. hely
18
Hűség az Alma Materhez A pataki öregdiákság is megmozdul, ha az Alma Mater jelenlegi tanulóiról van szó. A hét, általuk létrehozott és működtetett alapítvány tanulóifjúságunk 5-8 %-nak nyújt anyagi segítséget. Ez az arány az ezredfordulón 12-15% volt. 1941-es I./A Ösztöndíj Alapítvány, (1991) (Több mint 600 tanulót tamogatott eddig.)
20
Fogadalom ( Soós Gyula értesítője, 1941)
” Hálás szívvel köszönöm a Sárospataki Ref. Főiskolának az általa nekem nyújtott jótéteményeket, ígérem és fogadom, hogy ha az Isten nekem lehetőséget ad, ezt az összeget részben vagy egészben vissza fogom fizetni, hogy ezáltal az Alma Mater kebelében más szegény sorsú ifjak tanulmányait elősegítsem."
21
Összegzés az iskola a szülők és diákok számára vonzó
a középiskolák felvételi eredmények %-bíztatóak Olyan munka ez, amely méltó tanári-pedagógusi önbecsülésünkhöz, emberi tisztességünkhöz és az iskola hagyományaihoz.
22
Szatmáriné Tóth-Pál Ildikó
Köszönöm a figyelmet. Szatmáriné Tóth-Pál Ildikó Igazgató Sárospataki Református Kollégium Gimnáziuma, Általános Iskolája és Diákotthona 3950 Sárospatak, Rákóczi út 1. Tel:
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.