Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

HUMÁNMENEDZSMENT/2. BMF KGK 2005/2006. tanév 1. félév

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "HUMÁNMENEDZSMENT/2. BMF KGK 2005/2006. tanév 1. félév"— Előadás másolata:

1 HUMÁNMENEDZSMENT/2. BMF KGK 2005/2006. tanév 1. félév
Dr.Tóth Judit BME IMVT

2 Kihívások az emberi erőforrás menedzsment területén
Globalizáció Globális verseny Globális munkaerőpiac Újszerű szervezeti struktúrák Hálózatos szervezetek Távmunka Foglalkoztatás és demográfia Alacsony foglakoztatási arány Csökkenő népesség Munkavállalói elvárások változása Dr.Tóth Judit BME IMVT

3 Intellektuális tőke összetevői
John Kenneth Galbraith: Intellektuális tőke= Szellemi tevékenységek + tudás, képesség Összetevői: Humán Tőke Kapcsolati tőke Szervezeti tőke Dr.Tóth Judit BME IMVT

4 Kapcsolati tőke elemei
A cég, az intézmény, a szakemberek hírneve Vevők köre Vevők lojalitása Intézményi kapcsolatok Elosztási, értékesítési csatornák Dr.Tóth Judit BME IMVT

5 Szervezeti tőke elemei
Szellemi vagyon Kutatás fejlesztési eredmények, Saját kifejlesztésű eszközök és eljárások Márkanév Infrastrukturális eszközök vezetési filozófia, szervezeti kultúra információs rendszerek, hálózatok, pénzügyi kapcsolatok Dr.Tóth Judit BME IMVT

6 Humán tőke elemei A végzett munkával kapcsolatos tudás
Képzettségi szint Know - how Kompetenciák Innovációs képesség Munkamorál és attitűd Dr.Tóth Judit BME IMVT

7 Emberek a szervezetben
EEM helye a menedzsment tudományban Az EEF speciális jellege, az EEM feladata Történeti fejlődés Az EEM modellje Dr.Tóth Judit BME IMVT

8 EEM helye a menedzsment tudományban
A menedzsment fogalma, funkciói technikai és társadalmi oldala A menedzsment tárgya struktúrák - folyamatok -emberek Az emberekkel való bánásmód az egyes irányzatok szerint Diszciplínák kapcsolódása Dr.Tóth Judit BME IMVT

9 A menedzsment irányzatok fejlődése
Dr.Tóth Judit BME IMVT

10 Szervezetelméletek Dr.Tóth Judit BME IMVT

11 Az emberi erőforrás sajátosságai
Tartós erőforrás hosszú életciklus, a felhasználás hatása Nem raktározható Innovatív Nem tulajdona a cégnek Döntéseket hoz Mobilitás Teljesítmény Dr.Tóth Judit BME IMVT

12 Az EEM fogalma Az emberi erőforrás menedzsment a menedzsment vezetési funkciójának olyan működése, amely az emberekkel, mint a szervezet alapvető erőforrásával foglalkozik; Célja: biztosítsa az alkalmazottak leghatékonyabb felhasználását a szervezeti és az egyéni célok magas szintű megvalósítása érdekében. A személyügyi menedzsment támogatást nyújt a menedzsmentnek a megfelelő munkaerő biztosításával a szervezeti célok eléréséhez. tevékenységét a hatékonyság és a humánum jellemzi. Dr.Tóth Judit BME IMVT

13 Történeti fejlődés Társadalmi reformerek Jótékony gondoskodó
Emberséges bürokrata Konszenzusteremtő Szervezeti ember Munkaerő - elemző Dr.Tóth Judit BME IMVT

14 Kinek a feladata? Menedzsment
Humán erőforrás/Személyzeti menedzsment funkció Szakszervezet Üzemi tanácsok Az EEM szervezet helye a struktúrában Dr.Tóth Judit BME IMVT

15 Az EEM modellje Az EEM alapfeladata Tevékenységei Eredményei
A belső környezet hatásai A külső környezeti hatások Dr.Tóth Judit BME IMVT

16 Az EEM eredményei Munkaerő-állomány Teljesítmény Megtartás Jelenlét
Elégedettség Egyéb Dr.Tóth Judit BME IMVT

17 közötti összhang megteremtése
Az EEM alapfeladata Munkakör Munkavállaló közötti összhang megteremtése Dr.Tóth Judit BME IMVT

18 Tevékenységei Az emberi erőforrások tervezése
Munkakörelemzés és értékelés Toborzás és kiválasztás Teljesítményértékelés Munkaerőfejlesztés, karriertervezés Bérezés, jutalmazás Fegyelem, kiválás, leépítés Munkakapcsolatok Dr.Tóth Judit BME IMVT

19 Az emberi erőforrások modellje
Gazdasági folyamatok Munkaerőpiac Jogrend és szabályozás Munkavállalói szervezetek Az emberi erőforrás menedzsmentjének Tevékenységei EEF tervezése Munkakörelemzés Toborzás és kiválasztás Teljesítményértékelés Munkaerőfejlesztés, karriertervezés Bérezés, jutalmazás Fegyelem Munkakapcsolatok Alapfeladata Munkavállalók Képességek Motivációk Munkakörök Követelmények ellenszolgáltatások Eredményei Munkaerőállomány Teljesítmény Megtartás Jelenlét Elégedettség Egyéb Belső környezet hatásai Jellemző folyamatok Szervezeten belüli szabályozás Stratégia Alkalmazottak kapcsolatai Dr.Tóth Judit BME IMVT

20 A munkaerő-szükséglet meghatározásának folyamata
A munkaerő-szükséglet meghatározása (kereslet) A munkaerő-állomány előrejelzése (kínálat) igen A munkaerő-felhasználás tervezése A munkaerő-állomány és a munkaerő-szükséglet fedik egymást? nem igen A munkaerő-leépítés tervezése Több a munkaerő? nem A kiegészítő személyzet biztosítása igen nem A munkaerő-szükséglet meghatározása (kereslet) A munkaerő-szükséglet meghatározása (kereslet) Dr.Tóth Judit BME IMVT

21 Bérezés, juttatások, ösztönzés
Dr.Tóth Judit BME IMVT 2

22 A motiváció alapja Motivációs modell: Ösztönzés Erőfeszítés
Teljesítmény Következmény A következmények értéke P(E T) P(T K) Valencia Ösztönzés Dr.Tóth Judit BME IMVT 3

23 Ellenszolgáltatások és a motiváció
Ellenszolgáltatások A vállalatnál végzett munkáért járó bármilyen értékes jutalmak (juttatások, munkatársak, a megélhetés biztonsága, elismerés) Javadalmak Anyagi javadalmazás, szolgáltatások, kedvezmények, amelyeket a dolgozók a vállalattól kaphatnak. Dr.Tóth Judit BME IMVT 2

24 Mi motiválja az embereket arra, hogy elvégezzenek egy tevékenységet?
Értékes ellenszolgáltatás A dolgozó számára értékes ellenszolgáltatást kell kínálni ami hozzájárul szükségletei kielégítéséhez Hit abban, hogy meg tudja csinálni A dolgozónak hinnie kell abban, hogy el tudja végezni a tevékenységet, ha nekilát. Kapcsolat a tevékénység és javadalmazás között A dolgozónak biztosnak kell lennie abban, hogy a tevékenység elvégzéséért jutalomban részesül. Dr.Tóth Judit BME IMVT 5

25 Ösztönzésmenedzsment
Célja olyan ösztönzési politika, stratégia és eljárások kidolgozása, amely elősegíti a szervezet céljainak megvalósulását a megfelelő emberek megszerzését és megtartását a munkaidő kihasználását a szaktudás és képesség fejlesztését rugalmas alkalmazás lehetőségét Dr.Tóth Judit BME IMVT

26 Az ösztönzés eszköztára
A javadalmazás kérdéseivel foglalkozunk bér, kiegészítései és juttatások), itt nem tárgyaljuk a motiváció további eszközeit: munkakörgazdagítás, karriertervezés, fejlődés lehetősége, előléptetés, vezetési stílus, bevonás és felhatalmazás, stb.. Dr.Tóth Judit BME IMVT

27 A bérrel szembeni követelmények
Legyen versenyképes a munkapiacon méltányos a szervezeten belüli más munkakörökhöz képest összhangban az elvégzett munkával Dr.Tóth Judit BME IMVT

28 Javadalmak szerkezete
Közvetlen Javadalmak Közvetett Alapbér Teljesítmény pótlék Bónuszok Költségtérítés Érdekvédelmi programok Szolgáltatások és előjogok Fizetés a le nem dolgozott időre Dr.Tóth Judit BME IMVT 4

29 Ösztönzési csomag főbb elemei: alapbér
alapbér (és kiegészítései) Időbér (órabér, havibér) Eredménytől függő bér (pl.darabbér) Teljesítménytől függő bér (egyéni, csoport,szervezeti teljesítményhez kötve, vagy kompetencia alapú egyéni bér) Dr.Tóth Judit BME IMVT

30 Ösztönzési csomag főbb elemei:
változó bér teljesítmény, minőség pótlék, részvény bónuszok (egyéni vagy csoportos alapon) prémium (előre kitűzött feladatokért) jutalom (eredményes munka után) juttatások nyugdíj és egyéb biztosítások pénzügyi támogatások személyes szükségletek (szabadság, óvoda) Költségtérítések, étkezés, telefon, hitelkártya... Dr.Tóth Judit BME IMVT

31 A bérrendszer kialakításának lépései
Bérszínvonal meghatározása (versenykésesség) Bérszerkezet kialakítása (munkakörök közötti különbség) Bérmegállapítás (munkavégzéssel arányos bérezés a munkaköri csoporton belül) Dr.Tóth Judit BME IMVT

32 Bérszint Bérszint: A munkakörökhöz kapcsolódó fizetések átlagos mértéke Munkaerőpiac bérek eloszlása Elvi bérszint Fizetések Kulcsmunkakörök A D G M Dr.Tóth Judit BME IMVT 6

33 A bérszint meghatározása
A bérszint befolyásoló hatása a dolgozók viselkedésére Belépnek a céghez A vállalatnál maradnak Kifejezik elégedettségüket a bérezéssel A megfelelő bérszint meghatározása: Azonosítjuk a versenytársakat és munkaköröket Felderítjük a bérszintet Meghatározzuk a vállalati bérszintet Dr.Tóth Judit BME IMVT 7

34 Motiválás a munkakörök közötti mozgásra: bérszerkezet
Bérszerkezet: a munkakörök egymáshoz viszonyított bérszínvonala a vállalaton belül A D G M N B,C E,F H,I,J,K,L Pontszám Nem kulcs- munkakörök 100 150 200 250 300 Bér Elvi bérszínvonal Dr.Tóth Judit BME IMVT 8

35 A bérszerkezet meghatározása
A bérszerkezet hatása a dolgozókra: Mobilitás Készségek fejlesztése Elégedettség kifejezése Kialakítása Eldöntjük, hogy mely tényezőkért fizetünk (készségek, erőfeszítés, felelősség, munkafeltételek) Mérjük a tényezőket Összehasonlítjuk (külső) Nem kulcsbeosztásokat beállítjuk a megfelelő szintre Dr.Tóth Judit BME IMVT 9

36 A munkakörön belüli teljesítmény növelésének ösztönzése
G M Elvi bérszínvonal Bérmegállapítás: különböző bérek azonos munkakörön belüli egyéni jellemzők alapján N B,C Bér D E,F 150 II. Max. Min. H,I,J, Pontszám Nem kulcs- munkakörök 100 200 250 300 K,L I. III. IV. V. Fokozatok Dr.Tóth Judit BME IMVT 10

37 Dolgozók motiválása a jelenlegi munka-körükben való nagyobb teljesítményre
A munkakörben tanúsított tényezők: Erőfeszítés Teljesítmény Rangidősség Készségek Csoportteljesítmény Mely viselkedést befolyásolja a bérmegállapítás? Nagyobb erőfeszítés Készségek fejlesztése Elégedettség kifejezése Dr.Tóth Judit BME IMVT 11

38 Egyéni vagy csoportteljesítményt honoráljuk?
Dr.Tóth Judit BME IMVT 12

39 Csoportjutalmak elosztása
Egyenlően Béralap-arányosan Előre meghatározott összegek Kölcsönös belső értékelés alapján Dilemma : Önérvényesítés Együttműködés Dr.Tóth Judit BME IMVT

40 Borítékon kívüli juttatások
Borítékon kívüli juttatások sokfélesége: Fizetett távollét Élet-, betegség- és balesetbiztosítás Nyugdíj utáni ellátások Miért adják ezeket a vállalatok? Kapcsolódjon a dolgozók igényeihez és hozzájárulásukhoz a váll. teljesítményhez Dr.Tóth Judit BME IMVT 13

41 Tendenciák a juttatási rendszerben
A teljesítmény bérezés nagyobb hangsúlyt kap A csoportbérezés jelentősége növekszik Az infláció-követő bérezés csökkenő súlyú A béren kívüli juttatások növekvő aránya A hosszú távú ösztönzők alkalmazásának erősödése Dr.Tóth Judit BME IMVT 14

42 Mi készteti az embereket cselekvésre? Hogyan fokozható ez a késztetés?
Motiváció Mi készteti az embereket cselekvésre? Hogyan fokozható ez a késztetés? Dr.Tóth Judit BME IMVT

43 A motiváció alapjai Cselekvéseink alapvető indítékai azok a késztetések, amelyeket valamely szükséglet hoz létre. A késztetéseket, amelyek a szükségletet csillapító viselkedésre irányulnak nevezzük motivációnak. Erősebb késztetés - nagyobb cselekvési készséggel párosul. Dr.Tóth Judit BME IMVT

44 Motívumok A biológiai motívumok (túlélési és szociális, pl. éhség, utódgondozás) motívumok mellett az ember motivációs rendszerében számos olyan motívum is van, amely tanulás és szocializáció eredménye. A motiváció ebben az esetben is az ember szervezetében fellépő feszültségi állapot csökkentésének igényéből fakad, ezek a motivációk nemegyszer erősebbek a biológiai motívumoknál. Dr.Tóth Judit BME IMVT

45 A motiváció folyamata Szükségletek Késztetés a szükségletek
kielégítésére Motivált magatartás Dr.Tóth Judit BME IMVT

46 A motiváció fogalma A motiváció fogalmát kétféleképpen is használjuk:
egyrészt a belső késztetések megszervezését nevezzük motivációnak (pszichológiai eredetű fogalom), másrészt az ösztönzés szinonimájaként használjuk, azt vezetői magatartást jelöli, amelyben beosztottjait a szervezeti célok elérésére készteti (vezetés-elméleti fogalom). Dr.Tóth Judit BME IMVT

47 A motivációs rendszer A motívumok komplex rendszert alkotva befolyásolják az emberi viselkedést, különféle cselekvésekre késztetnek. Közvetlenül nem figyelhetők meg, csak a viselkedésen keresztül. Az egyes motívumok különböző erősségűek és dinamikusan változnak Dr.Tóth Judit BME IMVT

48 Motívumok Elsődleges motívumok (nem tanult, fiziológiai alapú) pl. éhség, szomjúság, sex, stb. Általános motívumok (nem tanult, de pszichés alapú), pl. kíváncsiság, manipuláció, aktivitás, szeretet. Másodlagos motívumok (tanult motívum), pl. a siker, a hatalom, a szeretet, a biztonság és a státusz iránti igény A szervezeti viselkedés szempontjából az utóbbi kettő bír nagyobb jelentőséggel. Dr.Tóth Judit BME IMVT

49 Motiváció és teljesítmény
f(Képesség x Motiváció) Dr.Tóth Judit BME IMVT

50 A szervezetben megnyilvánuló motiváció alapmodellje
INPUT OUTPUT KÖZVETÍTŐ VÁLTOZÓ Emberi összetevők -egyéni jellemzők -csoporthatások Teljesítmény Vezetői motivációs stratégiák Szervezeti jellemzők -technológia -struktúra Elégedettség Dr.Tóth Judit BME IMVT

51 Motivációs elméletek Korai motivációs elméletek
Hedonizmus (előnyök hátrányok racionális összevetése) Ösztönelmélet (tudattalan motivátorok) Tartalomelméleti modellek Folyamatelméleti modellek Dr.Tóth Judit BME IMVT

52 SZÜKSÉGLET, IGÉNY, CÉL, ÉRDEK
MASLOW-féle motivációs hierarchia ESZTÉTIKUM TRANSZCENDENCIA KOGNICIÓ szükségletek alap- magasabbrendű szükségletek ÖNMEGVALÓSÍTÁS TÁRSADALMI ELFOGADÁS BIZTONSÁGI FIZIOLÓGIAI TÁRSADALMI HOVATARTOZÁS SZÜKSÉGLETEK FAJTÁI Dr.Tóth Judit BME IMVT SZÜKSÉGLETEK MENNYISÉGE

53 Herzberg kéttényezős elmélete
Higiénés tényezők fizetés munkafeltételek munkahely biztonsága személyes kapcsolatok Motivátorok felelősségvállalás nagyobb teljesítmény fejlődés karrier lehetősége elégedetlenség MUNKATÉNYEZŐK elégedettség MUNKATARTALOM Dr.Tóth Judit BME IMVT

54 McClelland féle elmélet
Siker vagy teljesítmény motívum (achivement need) a siker elérésére, a teljesítmény fokozására vonatkozó késztetés (ellentéte a kudarc kerülés) Hatalom motívum (power need) mások befolyásolásának fontossága Társulási motívum (affiliációs need ) a mások általi elfogadás, együttműködés igényéből fakad Dr.Tóth Judit BME IMVT

55 Alderfer ERG elmélete E = Létérdek
R = Kapcsolatok fenntartásához fűződő érdek G = Növekedési szükséglet Nincs hierarchikus szerkezet, A környezet befolyásolja az igény értékét Dr.Tóth Judit BME IMVT

56 Alderfer ERG elmélete Nem hierarchikus szerkezetű,
Kapcsolatok fenntartása Létezés KÖRNYEZET Növekedés, fejlődés Nem hierarchikus szerkezetű, A környezet határozza meg az igény erősségét Dr.Tóth Judit BME IMVT

57 Elvárás elmélet Me = P(E T) x P (T K) x V
Vroom szerint az emberek erőfeszítésre vonatkozó pszichológiai késztetése a jövővel kapcsolatos elvárásokkal és a jövőbeli következmények vonzóságával (valencia) arányos. P(T K) P(E T) Következmény Teljesítmény Erőfeszítés - elvárt teljesítmény - képességek - feltételek - a következmény biztonsága - elérhető - gyors belső/külső jutalom értéke (V) Me = P(E T) x P (T K) x V Dr.Tóth Judit BME IMVT

58 Méltányosság elméleti modell (J.S. Adam)
A késztetés alapja a másokkal való összehasonlításból fakadó feszültség. Méltányosság: A méltánytalaság érzete reakciókat vált ki. Dr.Tóth Judit BME IMVT

59 Példák a faktorokra Input tényezők Következmények Erőfeszítés Képzés
Tréning Tapasztalat Lojalitás Kor Következmények Fizetés Juttatások Költségtérítés Beosztottak száma Cím, rang Státusz szimbólumok Munkafeladatok Szabadidő Dr.Tóth Judit BME IMVT

60 Megerősítés elmélet Pozitív megerősítés Negatív megerősítés Büntetés
pozitív következmények Negatív megerősítés negatív következmények elhagyása Büntetés negatív következmények Kioltás következmények elmaradása Dr.Tóth Judit BME IMVT

61 Célkitűzés elmélet A szervezeti teljesítmény növelésének alapja az egyéni és szervezeti célok közötti összhang. Ha az alkalmazott ismeri és érti és elfogadja a célokat, azok megvalósításáért hajlandó cselekedni. („Management by objectives” irányzat) A nagyobb teljesítmény elérését segíti: specifikus célok megfogalmazása, komplex célok kijelölése, célok elfogadása, a teljesítmények visszacsatolása. Dr.Tóth Judit BME IMVT

62 Porter-Lawler modell Dr.Tóth Judit BME IMVT

63 Ajánlások a vezetőknek
Nyújts értékes jutalmakat! Erősítsd a teljesítmény jutalom kapcsolatot! A munkakörök kialakítása révén biztosítsd a hatékonyságot! Alkalmazz képzett embereket! Ne mulaszd el a helyes munkamódszer betanítását! Kapcsolj a feladatokhoz teljesítménymutatókat! Az ösztönző rendszer kapcsold a teljesítményhez! Erősítsd a jutalmak igazságos és méltányos megítélését! Dr.Tóth Judit BME IMVT

64 A motiváció növelésének eszközei
Ösztönzési rendszer kialakítása Teljesítményértékelési rendszer Munkakör kialakítás munkakör gazdagítás révén Dr.Tóth Judit BME IMVT

65 Milyen kihívások vannak az emberi erőforrás menedzsment területén?
KÉRDÉSEK Milyen kihívások vannak az emberi erőforrás menedzsment területén? Sorolja fel és definiálja az Intellektuális tőke összetevőit! Mutassa be a menedzsment irányzatok fejlődését! Mik az emberi erőforrás sajátosságai? Definiálja az EEM fogalmát! Mutassa be a HUM Történeti fejlődését! Mutassa be részletesen az EEM modelljét! Mi a motiváció ? Mutassa be a motiváció folyamatát! Milyen motivációs elméletek vannak? A motiváció növelésének milyen eszközei vannak? Mik a bérrel szembeni követelmények? Mik a bérrendszer kialakításának lépései? Milyen Ajánlásokat adna a vezetőknek? Milyen tulajdonságai vannak a kozmopolita menedzsernek? Dr.Tóth Judit BME IMVT


Letölteni ppt "HUMÁNMENEDZSMENT/2. BMF KGK 2005/2006. tanév 1. félév"

Hasonló előadás


Google Hirdetések