Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A MŰSZAKI FELSŐOKTATÁS ÉS AZ ITD HUNGARY SZEREPE ÉS EGYÜTTMŰKÖDÉSI LEHETŐSÉGEI A BERUHÁZÁSI VERSENYBEN Lukácsy Gergely Igazgató-helyettes Befektetési igazgatóság.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A MŰSZAKI FELSŐOKTATÁS ÉS AZ ITD HUNGARY SZEREPE ÉS EGYÜTTMŰKÖDÉSI LEHETŐSÉGEI A BERUHÁZÁSI VERSENYBEN Lukácsy Gergely Igazgató-helyettes Befektetési igazgatóság."— Előadás másolata:

1 A MŰSZAKI FELSŐOKTATÁS ÉS AZ ITD HUNGARY SZEREPE ÉS EGYÜTTMŰKÖDÉSI LEHETŐSÉGEI A BERUHÁZÁSI VERSENYBEN Lukácsy Gergely Igazgató-helyettes Befektetési igazgatóság Projektmenedzsment ITD Hungary Zrt. MF RFK ülés Kecskemét, 2009. június 3.

2 Az ITD Hungary… … az Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium háttérintézménye; … speciális gazdaságfejlesztési feladatokat lát el; … a kormányzat közvetlen vállalati kapcsolattartást igénylő feladatait végzi; … tanácsadó, támogató szolgáltatásokat nyújt a vállalkozásoknak üzletfejlesztési és beruházási témákban; … budapesti központ, 6 régiót érintő belföldi hálózat, 8 határmenti külföldi képviselet, 55 külföldi iroda a hálózatban. Mit csinál az ITD?

3 Kulcskompetenciák 1. Befektetés-ösztönzés „Egyablakos” szolgáltatási rendszer a potenciális beruházóknak ezen belül: -Projektmenedzsment -Támogatási „egyablak” -Implementációs szolgáltatások -After-care program 2. Üzletfejlesztés magyar vállalatok… … külpiacra jutásának elősegítése … tőkekihelyezésének elősegítése … beszállítói lehetőségeinek maximalizálása 3. A társaság további kiemelt feladatai -gyakorlati és céges tapasztalatok becsatolása az állami versenyképesség- növelő programokba -az NFGM támogatása az ágazati gazdaságfejlesztő programok kidolgozásában -gazdasági országimázs építése Mit csinál az ITD?

4 2008-ban 30 pozitív befektetői döntés született 1,54 milliárd EUR 8.094 új munkahely Mit csinált az ITD 2008-ban? Befektetés-ösztönzési igazgatóság

5 A válasz a beruházási és újraberuházási döntések módszertanában van… Mi az ITD és az oktatás, képzés kapcsolata?

6 A beruházási döntések módszertana Kockázatok -politikai -természeti -gazdasági (makro/mikro) Gazdaságossági, pénzügyi értékelés -bérek, járulékok -ingatlanárak -közművek -adók -logisztikai ktg-ek „Nem-pénzügyi” adottságok -infrastrukturális adottságok -szabályozási környezet -munkaerő képzettsége -munkaerő elérhetősége -kapcsolódó tevékenységek -fenntarthatóság -támogató szolgáltatások

7 A beruházási döntések módszertana

8 Globális és regionális verseny zajlik Csak az országok versenyeznek? … a közép- és hosszú távú működés biztosítása. Nem! Régiók, sőt telephelyek, városok, mert a cél … Verseny a beruházásokért

9 A telephelyválasztás módszertana KategóriaSúly (%)Értékelési jellemzőkSúly (%) Üzleti környezet10Gazdasági, pü-i stabilitás Politikai stabilitás Bürokrácia Önkormányzat támogatása Befektetetési ügynökség szolgáltatásai Megfelelő munkaerő elérhetősége 30Tapasztalt munkaerő rendelkezésre állása Tapasztalat nélküli munkaerő elérhetősége (végzős hallgatók) Hasonló képzettségű, „interdiszciplinárisan” képzett munkaerő elérhetősége Munkanélküliség. 15 10 15. Infrastruktúra, kommunikáció 25Autópálya közelsége Közúthálózat minősége Repülőtér elérhetősége Telekommunikációs infrastruktúra minősége Beszállító elérhetősége 25 15 10 Nyelvtudás15… Munkavégzés szabályozásának rugalmassága 10……………… Életminőség10… Összesen:100

10 Sikeres (szak)képzés Globális és regionális verseny a beruházásokért Csak az országok versenyeznek? … a közép- és hosszú távú működés biztosítása. A beruházó két elvárása a munkaerővel kapcsolatban: - megfelelően képzett - adott helyen elérhető A beruházó legnehezebben és legköltségesebben kivédhető kockázata a munkaerő! Nem! Régiók, sőt telephelyek, városok, mert a cél … Az ITD és az oktatás = sikeres/versenyképes gazdaság = sikeres ITD

11 Típuskérdések – nemcsak K+F beruházásoknál! Egyetemi kapacitás  Adott területekben érintett tanszékek (leírás)  Adott területeken végzett kutatási programok ismertetése  Bérkutatási kapacitás  Adott projektet támogató egyetemi együttműködések  Szellemi termékekre vonatkozó egyetemi jogvédelmi politika  Egyetemen rendelkezésre álló K+F infrastruktúra (leírás, használati feltételek) Egyetemi kapacitás  Adott területekben érintett tanszékek (leírás)  Adott területeken végzett kutatási programok ismertetése  Bérkutatási kapacitás  Adott projektet támogató egyetemi együttműködések  Szellemi termékekre vonatkozó egyetemi jogvédelmi politika  Egyetemen rendelkezésre álló K+F infrastruktúra (leírás, használati feltételek) Telephely ajánlat  Ajánlott egyetemi telephely leírása  Egyéb önálló telephelyek ismertetése  Közművek telepítési és fogyasztói díjai  Szélessávú internet, és telekommunikációs díjak Telephely ajánlat  Ajánlott egyetemi telephely leírása  Egyéb önálló telephelyek ismertetése  Közművek telepítési és fogyasztói díjai  Szélessávú internet, és telekommunikációs díjak HR  Rendelkezésre álló munkaerő (statisztikák, végzettség stb.)  Adott területen felsőoktatási intézmények kibocsátása  Adott profilok bérköltsége  Bruttó jövedelem összetétele, egyéb kötelező hozzájárulások, adókedvezményes bérkiegészítő szolgáltatások  Nyelvtudás HR  Rendelkezésre álló munkaerő (statisztikák, végzettség stb.)  Adott területen felsőoktatási intézmények kibocsátása  Adott profilok bérköltsége  Bruttó jövedelem összetétele, egyéb kötelező hozzájárulások, adókedvezményes bérkiegészítő szolgáltatások  Nyelvtudás Pénzügyi és jogi háttér  Jogi személy formái, feltételei  Adózási struktúra (központi és helyi) – példa  Munka Törvénykönyve általános leírása  Szellemi tulajdon védelme  Külföldiekre vonatkozó szabályok Pénzügyi és jogi háttér  Jogi személy formái, feltételei  Adózási struktúra (központi és helyi) – példa  Munka Törvénykönyve általános leírása  Szellemi tulajdon védelme  Külföldiekre vonatkozó szabályok Elérhető támogatási programok és relevanciájuk a projekt esetében  Állami / EU pályázatok  Egyetemi támogatások  K+F támogatások  Fejlesztési adókedvezmények  Képzési támogatások  Kedvezményes hitelkonstrukciók  Egyéb programok Elérhető támogatási programok és relevanciájuk a projekt esetében  Állami / EU pályázatok  Egyetemi támogatások  K+F támogatások  Fejlesztési adókedvezmények  Képzési támogatások  Kedvezményes hitelkonstrukciók  Egyéb programok Üzleti környezet  Kibocsátó országból befektető vállalatok listája, tevékenységük leírása  Működő kereskedelmi kamarák  Adott iparágban Mo-on tevékenységet folytató multinacionális cégek Üzleti környezet  Kibocsátó országból befektető vállalatok listája, tevékenységük leírása  Működő kereskedelmi kamarák  Adott iparágban Mo-on tevékenységet folytató multinacionális cégek Infrastruktúra, egyéb  Repterek, autópályák, vasút közelsége, menetrend  Természeti katasztrófák Infrastruktúra, egyéb  Repterek, autópályák, vasút közelsége, menetrend  Természeti katasztrófák

12 Az „ír csoda” és az oktatás Jelentős hozzáadott érték előállítása megfelelően képzett szakemberekkel… - Tudatos stratégia (TTT: technology, talent, tolerance) - Ma a hallgatók több, mint 60%-a vesz részt - mérnöki; - természettudományos; - számítástechnikai és - üzleti képzésben. (Forrás: IDI) … az üzemi és gyártástechnológia, folyamatfejlesztés és K+F terén. Stratégiai gondolkodás

13 Stratégiai megközelítés: Rövid távú vs Hosszú távú feladatok Az oktatás terén ugyanaz szükséges rövid és hosszú távon is: Az egyetemek/főiskolák és a vállalkozások olyan kommunikációja, amely 1. strukturált, 2. folyamatos és 3. közvetlen. Rövid táv / Hosszú táv…

14 A világban: a K+F trendek = az iparág jövője I. A „zöld fejlesztések” jövője: 1) EIB megemelt támogatása a „zöld fejlesztések”-re: - 2mrd-ról 7mrd EUR-ra tervezi emelni 2009. H1-ben a direkt K+F támogatást; - tavaly 30mrd EUR-t jeleztek előre a CO 2 kibocsátás csökkentésére irányuló K+F-re 2) Egyetemek és vállalatok együttműködése: gyakorlat orientált tevékenység, projektek, vezetői programok, nagy számú szak (pl. Lawrence Tech, MI) II. Biztonság-technológiai fejlesztések Autóipar Magyarországon - közel 100,000 alkalmazott gyártó vállalatoknál, - értékben a teljes ipari termelés közel 19,4%-a - a termelés kb. 90%-a exportra kerül - folyamatos gyártástechnológiai fejlesztések, nagy igény „folyamat-mérnökökre” Amire érdemes odafigyelnünk…

15 K+F mérnök igény „Ipari mérnök” igény Autóipar

16 • Beruházás értéke: 800 millió euró • Gyártási kapacitás: 100.000 db/év az A és B osztály utódaiból • Helyszín: Kecskemét, Magyarország • Termelés kezdete: 2012 • Közvetlen alkalmazottak: 2500 • Számos beszállító követi majd a céget gyártással és logisztikai tevékenységgel. Daimler AG, 2008: A legnagyobb külföldi beruházás Magyarországon

17 Melyek a Mercedes elvárásai a felsőoktatással kapcsolatban? • nagy számú • jól képzett • mérnök a termelés támogatására! Miben különbözik a Mercedes beruházás szinte minden más beruházástól? • a megvalósulás idejében. • Itt van idő felkészülni. Megfelelő összefogással fel lehet készülni a kihívásokra. Daimler AG, 2008: A legnagyobb külföldi beruházás Magyarországon Kisebb beruházások nem is választanak olyan telephelyet, ahol nem áll rendelkezésre AZONNAL megfelelő számú és képzettségű mérnök.

18 Hot topics 2005-2008, a jövő lehetőségei Telephelyválasztás speciális kritériumai Optoelektronika (display panelek: LCD, plazma, OLED) • Logisztikai kapcsolat • Nagyszámú munkaerő elérhetősége (1000 + fő) • Beszállítók elérhetősége „Fehér áruk” (jelentős bővülés valószínűleg csak a légkondicionálók terén) • Beszállítók elérhetősége • Logisztikai kapcsolat • Nagyszámú munkaerő elérhetősége (1000+ fő) Mikroelektronika • Magasan képzett, megfelelő számú munkaerő (mikroelektronikai képzés) • Hi-tech ipari kultúra • Magas hozzáadott értékű alapanyagok elérhetősége • Egyetemi együttműködés lehetősége Elektronika

19 Magyarország - KKE legnagyobb elektronikai gyártó és exportőr országa - Közel 100.000 foglalkoztatott a szektorban - Kb. 90%-os exportarány Áldás vagy csapás a jövő? Rajtunk múlik! Elektronika

20 Legutóbbi K+F beruházások Company Sector Location Pioneer (USA), 2007Renewable energyJánoshalma Schefanacker (Germany), 2007Auto industryGyőr ZF Friedrichshafen (Germany), 2007 Auto industry Eger Payer (Austria), 2007Electronicshelyszín nem ismert Hankook Tires (Korea), 2006Tire manufacturingDunaújváros Morgan Stanley (USA), 2006SSCBudapest Siemens (Germany), 2006Software developmentBudapest, Szeged Chinoin-Sanofi (France) 2006R&D centreBudapest Synexus Clinical Research (Great-Britain), 2006 Clinical Res.Centre Biotechnology Budapest Servier-EGIS (France), 2006 Chemical Res.Centre Biotechnology Budapest Bosch (Germany), 2006Auto industryBudapest SAP (Germany), 2006:Software developmentBudapest Oracle (USA), 2006Software developmentBudapest General Electric (USA)ElectronicsNagykanizsa

21 K+F mapping projekt Cél: 1.Egyre több tudás-intenzív tevékenység letelepítése Magyarországon 2.A „hagyományosan” erős szektorokba további K+F potenciál becsatolása Ezért: - K+F kiemelt területként kezelve az ITD-nél - A tudástérkép megrajzolása, a kimagaslóan versenyképes ágazatok, kompetenciák azonosítása most van folyamatban - új kommunikációs termékek, befektetés-ösztönzési módszerek kidolgozása Mit tesz, mit vállal az ITD?

22 Megoldási lehetőség: Rendszeres, évente elvégzett rövid, közvetlen felmérés a vállalkozások igényeiről és a szaktudás alapú fejlesztések feltételeiről, lehetőségéről. Amire szükség van: Folyamatos és strukturált információáramlás a vállalkozások és az oktatási intézmények között. Egy javaslat Önök felé Célok: 1. Információ a vállalatok fejlesztéseit megalapozó jövőbeli szakemberigényről 2. Információt kapni a vállalatok aktuális szakember ellátottságáról 3. Visszacsatolás biztosítása az egyetemek, főiskolák felé

23 Mit tud az ITD hozzátenni egy ilyen irányú összefogáshoz? - Széleskörú vállalati kapcsolatrendszer (üzletfejlesztési és befektetési téren is) - Országos regionális hálózat - Napi kapcsolat a vállalkozásokkal, oktatási intézményekkel, önkormányzatokkal - A nemzetközi trendek, stratégiák naprakész ismerete: - vállalatfejlesztés és beruházás; - beszerzési gyakorlat, elvárások. Mit tesz/vállal az ITD?

24 Várt hatások, haszon (direkt és indirekt): 1.A jelen, de főleg a jövő vállalkozási igényeinek még jobb kiszolgálása 2.FDI beáramlás támogatása a legfontosabb, a képzési oldalról 3.Új munkahelyek generálása 4.A végzősök elhelyezkedési esélyeinek javítása 5.Export és beszállítói üzletek növekedése, 6.Új iparágak meghonosítása vagy kibontakozó iparágak megerősítése (pl. mikroelektronika, napelem-gyártás, repülőgépipar) Mit várunk?

25 Azaz röviden: A gazdasági versenyképesség növekedése és a munkahelyek hosszú távú biztosítása. Mit várunk? Eszközök: - stratégiai gondolkodás és - együttműködés a vállalati, az oktatási, és a kormányzati oldal között

26 Köszönöm a figyelmet! Lukácsy Gergely gergely.lukacsy@itd.hu Befektetési igazgatóság ITD Hungary Zrt. Kecskemét, 2009. június 3.


Letölteni ppt "A MŰSZAKI FELSŐOKTATÁS ÉS AZ ITD HUNGARY SZEREPE ÉS EGYÜTTMŰKÖDÉSI LEHETŐSÉGEI A BERUHÁZÁSI VERSENYBEN Lukácsy Gergely Igazgató-helyettes Befektetési igazgatóság."

Hasonló előadás


Google Hirdetések