Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaElvira Molnárné Megváltozta több, mint 10 éve
1
A személyszállítási szolgáltatások költségeinek és hasznainak értelmezése és számítása
2
Származtatott jelleg •Haszonról lesz szó, amit költség megtakarításként értelmezünk •Haszon mikroökonómiai értelemben- hasznosság (utility) •A személyszállítás iránti kereslet származtatott (derived) jellegű – kapcsolódó fogyasztás (joint consumption) •Az utazásnak nincs közvetlen haszna, a haszon abból a tevékenységből származik, amelyet az utazás lehetővé tesz (H T )
3
•Az utazás maga nem haszonnal, hanem áldozattal jár, ezt költségnek is nevezhetjük (utasköltség, felhasználói költség, users’ cost, users’ input) (K U ) •H = H T – K U nem működik, mert H T nem ismert • Megoldás: a felhasználói költség változását számítjuk, ami egyenlő a haszon változásával
4
Hasznossági függvények (Utility function) • Tulajdonképpen költségfüggvények (negatív előjel) • Kétféle változó – a hasznosságot befolyásoló tényezők (pl. utazási idő, zsúfoltság) – Attribútum változó : az utazó személyek olyan jellemzői, amelyek hatással vannak arra, hogy a hasznosságot befolyásoló egyes tényezőket hogyan értékelik
5
• V m,r az m alternatíva megfigyelt hasznossága r utasréteg számára; • c m,r az m alternatívához tartozó konstans r utasréteg esetén; • a r,sz az sz szemponthoz (pl. utazási idő) tartozó együttható r utasréteg esetén; • X m,sz az sz szempont (pl. utazási idő) valamilyen számszerű értéke m alternatíva esetén.
6
• V autó = -0,2931 - 0,0392 × IVTT autó - 0,1049 ×. OVTT autó - 0,329 × CTE autó • Vtömegk. = - 0,0392 ×. IVTTtömegk. - 0,1049 × OVTT tömegk. - 0,329 × CTEtömegk. – IVTT = járműben töltött utazási idő – OVTT = az utazási időnek a járművön kívül töltött része
7
Az utazásra fordított idő értéke • az idő is bekerült a hasznosság fogalomkörébe • jövedelemkorlát mellett időkorlát is van • az idő közvetlenül átváltható pénzre • az idő értéke kapcsolatban van a munkabérrel • A GDP alakulását követi, de lassabb ütemben
8
Az idő értékének meghatározása
9
• 6 db független magyarázó változót lehet figyelembe venni, • melyek a következők: • hátralévő átszállások száma (db); • zsúfoltság a következő járaton (bináris érték: • zsúfoltság esetén 1, különben 0); • hátralévő összes gyaloglási idő (perc); • hátralévő összes várakozási idő (perc); • fizetendő plusz összeg (Ft); • hátralévő összes járművön töltött utazási idő (perc) • Függő változó: az egyes alternatívák választása
10
Logit modell Hasznossági függvény
11
TényezőEgyütthatóIdőérték*Pénzérték Átszállás-3,100011,7 perc182,35 Ft Zsúfoltság-1,65006,23 perc97,6 Ft Gyaloglás (1 perc) -0,46001,74 perc27,06 Ft Várakozás (1 perc) -0,42301,6 perc24,88 Ft Plusz díj (1 Ft)-0,01700,06 perc1 Ft Járművön töltött utazás (1 perc) -0,26501 perc15,59 Ft Konstans-0,03500,13 perc2,03 Ft
12
• Hasznossági függvények a választások modellezésében és az értékelésben játszanak szerepet • Logit modell Mire használjuk a hasznossági függvényeket?
13
• Mode Y = 40 Y = 10 • Drive Alone -0.75 -1.50 • Carpool -0.88 -1.25 • Bus -1.09 -1.38 Note that all utilities are negative because U consists of (generalized) costs of travel but excludes the value of reaching the destination. In this case, the highest value of U is the one that is least negative.
14
A teljes költség koncepció • Operational cost + user`s cost + external cost = total cost Üzemköltség + használói (utas) ktsg + ext. ktsg = teljes (társadalmi) költség A teljes költség minimuma = optimális közlekedési rendszer Változatlan volumen mellett! Pl. Gyorsjárat, optimális járműnagyság és járatsűrűség
15
A hasznok számítása • Célja • Választás modellezése (a haszon mértéke számít) • Értékelés (változatok összehasonlítása, a különbség számít)
16
P Forgalom Kereslet Ár Keresleti függvény Q Generált költség Keresleti függvény Q1Q1 C2C2 C1C1 Q2Q2 X A B ½ (Q 1 + Q 2 ) (C 1 - C 2 ) Felezési szabály (rule of halving)
17
Használói ktsg (Users’ cost) • Képzett, generált (generalized cost) – Pénzértékben kell kifejezni • 4 eleme – Időköltség – Kényelmetlenség – Baleseti kockázat – Pénzbeli költség (pl. viteldíj, úthasználati díj, parkolási díj, saját gk. költsége)
18
Időköltség • Időköltség: eltöltött idő (eljutási idő) x idő pénzértéke • Idő értéke függ: – Gazdasági fejlettség, ár és bérszínvonal – Egyén jellemzőitől → utazók rétegezése, modellezés! – Az időfelhasználás jellegétől függően (gyaloglás, várakozás, utazás) – Átlag és marginális érték
19
Képzett eljutási idő (generalized travel time) • Szokásos az idő számításánál kifejezni az időfelhasználás jellegét, valamint a körülmények egyes tényezőit • Az időtartamok súlyozásával oldható meg – Pl. zsúfoltság melletti utazásnál az időt felszorozzuk – A szorzószámnak azt kell kifejeznie, hogy mennyivel nagyobb az áldozat, rétegspecifikus! – alapja a „willingness to pay”
20
Gyaloglási idő súlyszámai 1 Gyal. idő Ut. táv szgkbuszvonatMetro 2 2 2.181.681.281.5 52.792.151.651.93 103.37 2.591.992.33 204.073.132.42.82 210 1.721.491.141.33 52.21.911.461.71 102.66 2.31.772.08 20 3.21 2.78 2.132.5
21
Gyal. idő Ut. táv szgkbuszvonatmetro 225 1.51.391.071.25 51.92 1.79 1.37 1.6 102.322.161.651.94 202.82.61.99 2.34 21001.221.260.971.13 51.571.611.241.45 101.891.951.491.75 202.28 2.351.82.12 Gyaloglási idő súlyszámai 2
22
Várakozási idő súlyozása 1 Vár.. idő Ut. táv szgkbuszvonatMetro 223.682.572.51 2.93 54.252.972.9 3.38 104.733.313.243.77 205.283.693.614.2 2102.92.292.242.6 53.352.642.583.01 103.732.94 2.88 3.35 204.163.28 3.213.74
23
Várakozási idő súlyozása 2 Vár. idő Ut. táv szgkbuszvonatMetro 2252.532.142.092.41 52.922.47 2.422.81 103.262.752.693.13 203.633.073 3.5 21002.061.931.892.2 52.382.232.182.54 102.652.492.432.83 202.962.772.713.16
24
Időköltség
25
Körülmények kifejezése • Szorzószám alkalmazás az idő számításakor (a kényelmetlenség egyenértékét a számított pótidő tükrözi) • Pénzértéket lehet tulajdonítani az egyes komfort szintekhez
26
Recommended crowding penalties for passengers (p / min) LeisureBusiness Load factorLondonNon- London LondonNon- London 70% Sit0.20.172.40.7 80% Sit0.40.354.71.3 90% Sit0.80.529.21.9 100% Sit1.10.7013.72.5 100% Stand22.0 100.048.0 120% Stand26.4 120.050.5 140% Stand30.8 140.053,0
27
Információ értéke Valuation of bus service information levels (pence per journey) Information accuracyWorkNon-work 10 minute displays3.01.9 5 minute displays4.73.8 1 minute displays6.55.1
28
Bus specific attribute - Value per trip (pence) Air conditioning at 20% extra fare13 Wide entry/2 steps7 Wide entry/no steps8 Ride – generally smooth16 Ride – very smooth27 Clean enough11 Very clean15 Driver friendly enough15 Driver very friendly32 Very safe15 Reasonably safe12
29
Baleseti kockázat • Fajlagos baleseti értékek • Fajlagos baleseti költségek • Nincs „attribútum változó” Használói költség = időköltség + kényelmetlenségi ktsg + baleseti kockázat ktsg-e + használó pénzbeli ktsg-ei
30
A többlethaszon számítása • A jelenlegi helyzethez viszonyítva, vagy változatok összehasonlítása alapján • Többlethaszon = (használói ktsg 0 + ext. ktsg 0 ) - (használói ktsg 1 + ext. Ktsg 1 ) • Többletforgalomnál felezési szabály! • Ezt kell egybevetni a megvalósítási/üzemeltetési költség különbözettel a használók által fizetett díjak figyelembe vételével → COBA
31
A forgalmi modellezés szerepe HelyzetfeltárásModellek kalibrálása Jelenlegi költségek és hasznok számítása A tervváltozat szerinti forgalom modellezése A tervváltozat költségeinek és hasznainak számítása A költségek és hasznok számításához szükséges adatok Érzékenységvizsgálat Összehasonlító értékelés
32
Problémák, kutatási feladatok • A módszer régi, a kidolgozottság mégis alacsony szintű • A forgalom rétegzésének elvei • Súlyozási arányok • Preferenciák • Idő értéke • Struktúráltabb modellezési technikák
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.