Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaErvin Dobos Megváltozta több, mint 10 éve
1
TÁMOP-4.1.2-08/1/A-2009-0030 Interdiszciplináris és komplex megközelítésű digitális tananyagfejlesztés a természettudományi képzési terület alapszakjaihoz Nyitókonferencia, Szeged, 2010. március 19. A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Merre tart a bolognai folyamat? Tapasztalatok és javaslatok kreditallokációra, a képzési programok szerkezetére Derényi András Országos Kredittanács Irodája Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet derenyi@kreditiroda.hu
2
TÁMOP-4.1.2-08/1/A-2009-0030 Interdiszciplináris és komplex megközelítésű digitális tananyagfejlesztés a természettudományi képzési terület alapszakjaihoz Nyitókonferencia, Szeged, 2010. március 19. Áttekintés Sokrétegű policy háttér Sokrétegű policy háttér Vegyes és egyenetlen eredmények Vegyes és egyenetlen eredmények A képzési szerkezetváltás hazai tapasztalatai A képzési szerkezetváltás hazai tapasztalatai Az allokáció céljai és szintjei Az allokáció céljai és szintjei Konklúzió Konklúzió
3
TÁMOP-4.1.2- 08/1/A-2009-0030 Eredményes munkát kívánok! Köszönöm figyelmüket. derenyi@kreditiroda.hu A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. 3
4
TÁMOP-4.1.2- 08/1/A-2009-0030 A képzési szerkezetváltás hazai tapasztalatai nincs felettes, folyamat-vezérlő cél vegyes megoldások (osztás, idő, profil …) erős szervezeti és egyéni érdekek félbehagyott munka régi szemlélet új formában (input-orientáltság) régi eljárások új szerkezetben (extenzív tanulásszervezési technikák) veszteségek (mozgástér, ÁMÉT) következmények illesztési nehézségek, lemorzsolódás, kimenet minősége
5
TÁMOP-4.1.2- 08/1/A-2009-0030 Allokáció A képesítéshez megszerzendő tudás ‘feldarabolása’ tanulási egységekké, és tanulási sorba rendezése (szakmai és pedagógiai megfontolások alapján). A méretezés alapja a tanulásra fordított idő, kifejezője a kredit. A sorba rendezés eszköze az előfeltételek megadása.
6
TÁMOP-4.1.2- 08/1/A-2009-0030 Az allokáció céljai A tudás elsajátítás folyamatának irányítása A tanulás mértékének, intenzitásának kijelölése A tanulói mozgástér kijelölése Praktikus tanulásszervezési szabályozás
7
TÁMOP-4.1.2- 08/1/A-2009-0030 Az allokáció elvi szintje nagy hallgatói mozgásszabadság biztosítása (oka: eltérő háttér és életpálya-terv) széles tájékozódásra lehetőség biztosítása (ok:kialakulatlan érdeklődés, társszakmák szemléletalakító hatása) kiválasztott szakterületen fókuszált, intenzív tanulás (ok: a rendelkezésre álló rövid tanulási idő eredményes felhasználása) Szemeszterekre/trimeszterekre tagolódó időgazdálkodásban egyéni órarendkészítés - az angolszász, bologna-konform világban
8
TÁMOP-4.1.2- 08/1/A-2009-0030 Az allokációs elvek következményei Széles általános alapozás, lehetőség kitekintésre (szabadon választható tárgyak és modulok magas aránya) [mozgástér, tájékozódás] kevésféle tantárgy magas óraszámban (nem heti 1-2) [fókuszálás] alacsony kontaktóraszám, magas egyéni tanulmányi időkeret (nem 1:1 vagy 1:2) [magas intenzitás]
9
TÁMOP-4.1.2- 08/1/A-2009-0030 Az allokáció technikai szintje 1 Profil kialakítása program fő jellemzői, sajátos céljai, TE-i Képzési időszakokra bontás 20-30 kredit / trimeszter – szemeszter Tanulási egységre/összetevőre Tanulási egységre/összetevőre bontás TE-k szerepe, a képesítéstől visszafelé Kreditkiosztás A TE-hez formális kontextusban szükséges hallgatói munka súlya szerint
10
TÁMOP-4.1.2- 08/1/A-2009-0030 Az allokáció technikai szintje 2 A hallgatói munka elemei: kontaktóra; egyéni és csoportos munka; mérés-értékelésre való felkészülés és részvétel; mh-i v. terep gyakorlatok; egyéb feladatok HaMu mennyiség meghatározása Számos út, lehetőség Minőségbiztosítás monitoring, korrekció A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. 10
11
TÁMOP-4.1.2- 08/1/A-2009-0030 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. 11 Háttér A bolognai folyamatot életre hívó körülmények (versenyképesség 2 ) A bolognai folyamat képzésekre vonatkozó céljai (szerkezeti és tartalmi) A képzésekre ható további politikák
12
TÁMOP-4.1.2- 08/1/A-2009-0030 A bolognai folyamat képzésszerkezeti céljai összehasonlíthatóság átjárhatóság angolszász világban bevált megoldások külső-belső és vertikális és horizontális mobilitás
13
TÁMOP-4.1.2- 08/1/A-2009-0030 A bolognai folyamat képzésre irányuló tartalmi céljai alkalmazhatóság (employability) európai dimenzió kimenet-szabályozás (tanulási eredmények) hallgató-orientált szemléletmód közös képzések / Tuning
14
TÁMOP-4.1.2- 08/1/A-2009-0030 A képzésekre ható további politikák EU felsőoktatás-politikája erős tartalmi elemek: minőség, LLL EU élethosszig tanulás politikája EU szakképzési politika Nemzetközi államközi szervezetek tevékenységei (OECD, UNESCO stb.)
15
TÁMOP-4.1.2- 08/1/A-2009-0030 Eredmények és kihívások szerkezetátalakítás lezajlott, a célok teljesültek; technikai „bíbelődés” (kreditrendszer, Europass, KKR stb.) tartalmi célok lassú és szelektív terjedése (angolszász és észak- európai országok elől járnak) LLL szemlélet lassú terjedése
16
TÁMOP-4.1.2- 08/1/A-2009-0030 Tanulási egység / összetevő Önmagában is értelmezhető koherens és világos tanulási eredményekkel, azoknak megfelelő értékelési kritériumokkal, definiált tanulási munkamennyiséggel és meghatározott számú kredittel rendelkező tanulási tevékenység (pl. kurzus, modul, szeminárium, szakmai gyakorlat stb.) A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. 16
17
TÁMOP-4.1.2- 08/1/A-2009-0030 Konklúzió A távlati célok tisztázása a rendszer- építéshez Az allokáció elv-rendszerének tisztázása a képzési portfolió összehangolt kialakításához; szakmai és pedagógiai célok egyaránt A képesítésből visszafelé tervezés, kimeneti orientáció, TE-k alkalmazása Az allokáció elvi és technikai szintjeinek összehangolása A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. 17
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.