Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az egészség-fogyatékosság fogalomrendszere

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az egészség-fogyatékosság fogalomrendszere"— Előadás másolata:

1 Az egészség-fogyatékosság fogalomrendszere
DEOEC ORFMT Az egészség-fogyatékosság fogalomrendszere Vekerdy-Nagy zsuzsanna Rehabilitációs mesterképzés 2010. A rehabilitációs alapismeretek

2 Az egészség összefüggései
DEOEC ORFMT Az egészség összefüggései Genetikai tulajdonságok Szocio- kultúrális Fizikai környezet Egyéni válasz Betegség Egészségügyi rendszer 11% Egészség funkció Jóllét Lalonde jelentés

3 DEOEC ORFMT Egészség WHO (1946) „ …teljes fizikális, mentális és szociális jollét – nem pusztán a betegség vagy a fogyatékosság hiánya” Manapság multidimenzionális fogalom (construct) amelyben fizikai, érzelmi, funkcionális és szociális tényezők szerepelnek „az egészség egy pozitív koncepció, amelyben a szociális és személyes erőforrások és a fizikai kapacitások egyaránt hangsúlyt kapnak” (1986 WHO "Ottawa Charter for Health Promotion”)

4 DEOEC ORFMT "A fogyatékos személyek magukban foglalják azokat, akik tartós testi, mentális, intellektuális vagy érzékszervi károsodással élnek, amik, a különféle akadályokkal való kölcsönhatásuk révén gátolják a többi személlyel azonos módon való teljes és hatékony részvételüket a társadalomban." "Convention on the Rights of Persons with Disabilities and Optional Protocol” Was adopted on 13 December 2006 at the United Nations Headquarters in New York, and was opened for signature on 30 March 2007

5 A fogyatékosság jelentette gazdasági teher
DEOEC ORFMT A fogyatékosság jelentette gazdasági teher az egészségügyi szolgáltatások költségeit a munkából való kiesés (részben a fogyatékos személy, részben az ápolását ellátó hozzátartozó) illetve a rokkantsággal kapcsolatos jövőbeni veszteségeket és költségeket (pl. életjövedelem csökkenése)

6 A fogyatékosok populáción belüli aránya
DEOEC ORFMT A fogyatékosok populáción belüli aránya Magyarországon az OLEF 2003 adatai alapján OLEF Országos Lakossági Egészségfelmérés

7 A fogyatékos és nem fogyatékos magyar lakosság eloszlása (%)
DEOEC ORFMT A fogyatékos és nem fogyatékos magyar lakosság eloszlása (%) gazdasági aktivitás szerint 1990-ben és 2001-ben (forrás: KSH) Gazdasági aktivitás 1990 2001 összesen Fogya-tékos nem fogya-tékos Foglalkoztatott 43,6 16,5 44,6 36,2 9,0 37,8 Munkanélküli 1,1 0,7 4,1 2,0 4,2 Inaktív kereső 25,6 57,6 24,5 32,4 76,7 29,8 Eltartott 29,7 25,2 27,3 12,3 28,2 Összesen 100,0

8 E-alap kiadásai 2009 OEP és ONYF
DEOEC ORFMT E-alap kiadásai 2009 OEP és ONYF

9 DEOEC ORFMT Referálható Témák 1. munkanélküliség alakulása a fogyatékos / nem fogyatékos lakosság körében 2000 óta 2. rokkant nyugdíjasok számának alakulása 2000 óta, gazdasági teher - elemzés

10 WHO fogyatékossági fogalomrendszere
1980: International Classification of IDH Károsodás fogyatékosság rokkantság (impairment) (disability) (handicap) 2001: International Classification of Functioning, Health and Disability (ICF) A funkcióképesség, fogyatékosság és egészség nemzetközi osztályozása (FNO)

11 Egészségi állapot „Functioning” tevékenykedés
DEOEC ORFMT Egészségi állapot „Functioning” tevékenykedés Testi funkciók és sturktúrák Tevé-kenységek Részvétel Környezeti tényezők Személyes tényezők

12 Az FNO helye a WHO Nemzetközi Osztályozások Családjában
DEOEC ORFMT Az FNO helye a WHO Nemzetközi Osztályozások Családjában BNO-10 A betegségek és csatlakozó egészség problémák nemzetközi statisztikai osztályozása Beavatkozások, eljárások Alapellátási adaptációk Balesetek okai FNO A funkcióképesség, fogyatékosság és egészség nemzetközi osztályozása Szakmai adaptációk [Keywords] context###[Narration] ### Betegségek nomenklatúrája Csatlakozó elemek Fő osztályozások Adaptációk Prof. dr. Kullmann Lajos ábrája

13 Prof. dr. Kullmann Lajos ábrája
DEOEC ORFMT A fogyatékosságra két oldalról lehet hatni Øivind Lorentsen ábrája elvárások, ergonómia, akadály- mentesítés társadalmi elvárás fogyatékosság egyéni képesség nevelés, kezelés, gyakorlás Prof. dr. Kullmann Lajos ábrája teljesítőképesség

14 Fno részletes Bármilyen FNO használatával kapcsolatos téma lehet évközi dolgozat vagy akár diploma munka készítés alapja!!

15 Fno alkalmazási lehetőségek
DEOEC ORFMT Fno alkalmazási lehetőségek Kutatás Statisztika – populáció szintjén is Klinikai felmérő eszköz: szükségletek meghatározása akár eszköz / foglalkoztatás, tevékenység eredmény értékelés Szociálipolitikai eszköz gondoskodási szükségletek felmérése Oktatási eszköz pl. szakmatanuláshoz, képzéshez FNO= közös nyelv az átfogó rehabilitáció minden területén

16 Fno elemei Funkcióképesség és fogyatékosság Testi funkciók (b)= a szervezet élettani funkciói (pszichés is) Testi struktúrák (s) = a test anatómiai részei, alkotórészei Kontextuális tényezők Környezeti tényezők (e) Személyes tényezők

17 Alapvető fNO fogalmak Károsodás: a test funkcióban vagy struktúráiban jelentős eltérés / veszteség Tevékenység akadályozottsága: nehézség, ami az egyént akadályozza az adott tevékenység végrehajtásában Részvétel akadályozottsága: azon problémák, amelyeket az egyén a különböző élethelyzetekben tapasztalhat közreműködése során Tevékenység: feladat/tevékenység végrehajtása / kivitelezése Részvétel: közreműködés egy élethelyzetben

18 FNO fokozati beosztása
A károsodás kiterjedése és mértéke (b,s) Teljesítmény és kapacitás (d) Gátló vagy segítő (e) + - xxx.0 NINCS .. (nincs, hiányzik, elhanyagolható,...) 0-4 % xxx.1 ENYHE ………………….. (alig, kicsi,...) % xxx.2 KÖZEPES ……… (mérsékelt, elfogadható,...) % xxx.3 SÚLYOS …………. (nagy, extrém,...) % xxx.4 TELJES ………………… (totális,...) % xxx.8 nem határozható meg xxx.9 nem alkalmazható

19 Gyermekek és serdülők FNO-ja (ICF-YC)
WHO FNO módosítva 237 tételben Fejlődési szempontokat beépítették Az új tételek mindegyikét validálták

20 Testi funkciók (b)

21 1. fejezet: Mentális funkciók
általános b tudat, tájékozódás, temperamentum, energia, indíték, alvás specifikus b figyelem, emlékezet, pszichomotoros, érzelmi, észlelési, gondolkodás, nyelvi, számolási Testi funkciók (b)

22 2. fejezet: érzékelési funkciók és fájdalomérzet
Látáshoz kapcsolódó funkciók b Hallási és vestibularis funkciók b Egyéb érzékelési funkciók b (íz, szag, proprioceptív, tapintási, hőmérséklet) Fájdalomérzékelés b Testi funkciók (b)

23 3. fejezet: hangadás és a beszéd funkciói
B Hang, artikuláció, beszéd, alternatív hangadás Testi funkciók (b)

24 4. fejezet: Cardiovacularis, vérképző, immun- és légzőrendszer
B : szív, véredények, vérnyomás B : vérképző és immunrendszer B : légzőrendszer B : cv és légzőr egyéb funkciói – járulékos funkciók, terheléstolerancia, társuló érzetek Testi funkciók (b)

25 5. fejezet: emésztőrendszer, anyagcsere, endokrin rendszer
B : emészrőrendszer: táplálékfelvétel, emésztés, hasznosítás, székürítés, testsúlymegtartás B : anyagcsere és endokrin: általános, folyadék-, hőszabályozás, endokrin mirigyek funkciói Testi funkciók (b)

26 Examples for the ICF / ICFCY modifications Body structures (b)
DEOEC ORFMT Examples for the ICF / ICFCY modifications Body structures (b) b559 Functions related to metabolism and the endocrine system, other specified and unspecified b560 Growth maintenance functions note Functions of attaining expected growth milestones according to contextually adjusted normative auxological parameters. inclusion dwarfism and gigantism

27 6. fejezet: húgy-ivar és szaporodás
B : vizelési funkciók Kiválasztás 6 ürítés / kapcsolódó érzetek B : ivarszervi / szaporodási Sexuális / menstruációs / nemzési / kapcsolódó érzetek Testi funkciók (b)

28 7. fejezet: ideg, csont, izom és mozgáshoz kapcsolódó érzetek
B : ízületek és csontok (mobilitás és stabilitás) B : izomfunkciók: izomerő / izomtónus / állóképesség B : mozgási funkciók: reflex / akaratlan / akaratlagos / járásminta / izomérzet Testi funkciók (b)

29 8. fejezet: bőr és kapcsolódó struktúrák
B : bőr funkciók: védő / helyreállító / egyéb B : szőrzet és körmök Testi funkciók (b)

30 Tevékenységek és részvétel (d)

31 1. fejezet: tanulás és az ismeretek alkalmazása
D Céltudatos érzékelési tapasztalatok (megfigyelés, hallgatás) D Alapszintű tanulás (utánzás, ismétlés, olvasás – írás – számolás tanulása) D : ismeretek alkalmazása (figyelem, gondolkodás, olvasás, írás, számolás, problémamegoldás, döntéshozatal) Tevékenységek és részvétel (d)

32 2. fejezet: általános feladatok és elvárások
D : egyetlen / több feladat / napi rutin feladatok / stressz és más pszichés terhek kezelése Tevékenységek és részvétel (d)

33 3. fejezet: kommunikáció
Értés d : beszéd / nonverbális / jelnyelv / írott Létrehozás d : beszéd / jelnyelv / nonverbalis üzenet / írás Társalgás és kommunikációs eszközök d : verbális jellegű / vita / kommunikációs eszközök és technikák használata Tevékenységek és részvétel (d)

34 Examples for the ICF / ICFCY modifications functions (d)
DEOEC ORFMT Examples for the ICF / ICFCY modifications functions (d) d310-d329 COMMUNICATING - RECEIVING d310 Communicating with - receiving - spoken messages note Comprehending literal and implied meanings of messages in spoken language, such as understanding that a statement asserts a fact or is an idiomatic expression . , such as responding and comprehending spoken messages. d3100 Responding to the human voice d3101 Comprehending simple spoken messages d3102 Comprehending complex spoken messages d3108 Communicating with - receiving - spoken messages, other specified d3109 Communicating with - receiving - spoken messages, unspecified d315 Communicating with - receiving - nonverbal messages

35 4. fejezet: mobilitás Testhelyzet változtatás d Tárgyak hordozása, megtartása, kezelése d (emelés, mozgatás av-gal, finom kézmozdulatok, kéz- és karhasználat) Járás és haladás d (helyszínek / felszínek / eszközök) Helyváltoztatás szállítóeszközzel d (jármű, állat) Tevékenységek és részvétel (d)

36 5. fejezet: önellátás D Mosakodás / testrészek ápolása / toilette használat / öltözés / étkezés / ivás / egészségmegőrzés Tevékenységek és részvétel (d)

37 6. fejezet: otthoni élet Szükségletek megszerzése d (lakás, áruk, szolgáltatások) Háztartási teendők d (ételkészítés, házimunkák) Háztartási tárgyak ápolása / segítés másoknak d Tevékenységek és részvétel (d)

38 7. fejezet: személyközi viszonyok és kapcsolatok
Általános interakciók d Meghatározottak d (idegenek, hivatalos személyek, család, informális kapcsolatok) Tevékenységek és részvétel (d)

39 8. fejezet: fő életterületek
Oktatás d Munka d Gazdasági élet d Tevékenységek és részvétel (d)

40 Examples for the ICF / ICFCY modifications functions (d)
DEOEC ORFMT Examples for the ICF / ICFCY modifications functions (d) d880 ENGAGEMENT IN PLAY d8800 Solitary play d8801 Onlooker play d8802 Parallel play d8803 Shared cooperative play d8808 Engagement in play, other specified d8809 Engagement in play, unspecified

41 9. fejezet: Közösségi, társadalmi és magánélet
Közösségi élet d910 Rekreáció d920 Vallás és lelki élet d930 Emberi jogok d940 Politikai és polgári lét d950 Tevékenységek és részvétel (d)

42 Környezeti tényezők (e)
xxx.0 NINCS akadály xxx.1 ENYHE akadály xxx.2 MÉRSÉKELT akadály xxx.3 SÚLYOS akadály xxx.4 TELJES akadály xxx.0 NINCS támogató xxx.+1 CSEKÉLY támogató xxx.+2 MÉRSÉKELT támogató xxx.+3 JELENTŐS támogató xxx.+4 TELJES támogató 0-4% 5-24% 25-49% 50-95% % xxx.8 akadály, nem meghat; xxx.+8 támogató, nem meghat; xxx.9 nem alkalmazható

43 1. fejezet: termékek és technológiák e 110-199
Személyes fogyasztás termékei Mindennapi élet Kommunikáció Mobilitás Oktatás Munkavállalás Kultúra, rekreáció Vallás Középület tervezés, építés Magánépület tervezés, építés Területfejlesztés Tulajdon Környezeti tényezők (e)

44 2. Fejezet: természetes környezet és emberi beavatkozások azon e210-299
Földrajzi környezet Népesség Növény és állatvilág Éghajlat Természeti események Ember által előidézett események Fény Idő múlásával összefüggő változások Hang Rezgés Levegőminőség Környezeti tényezők (e)

45 3. Fejezet: támaszok és kapcsolatok e310-399
Család (szűk / tág) Barátok Ismerősök, kollégák, szomszédok Felettesek Beosztottak Személyes segítők Idegenek Háziállatok Egészségügyi szakemberek Más szakemberek Környezeti tényezők (e)

46 4. Fejezet: attitűdök e Család (szűk / tág) attitűdjei Barátok .. Ismerősök, kollégák, szomszédok Felettesek Beosztottak Személyes segítők Idegenek Egészségügyi szakemberek Más szakemberek Társadalmi attitűdök Társadalmi normák, gyakorlat, ideológiák Környezeti tényezők (e)

47 5. Fejezet: szolgáltatások, rendszerek és szabályozók e510-599
Általános szolgáltatások, fogyasztói javak előállítása Építészeti szolgáltatások Szabadtértervező szolgáltatások Otthonteremtő szolgáltatások Közműszolgáltatások Kommunikációs szolgált.. Szállítási szolg.. Civil védelmi szolg… Törvényhozási szolg… Egyesületi és szervezeti szolg.. Hírközlési szolg… Gazdasági szolg … Szociális szolg.. Általános támogatási szolg.. Egészségügyi szolg… Oktatási és képzési szolg… Munka és munkavállalási szolg… Politikai szolg… Környezeti tényezők (e)

48 Examples for the ICF / ICFCY modifications external factors (e)
DEOEC ORFMT Examples for the ICF / ICFCY modifications external factors (e) e5750 General social support services note Services and programmes aimed at providing social support to people who, because of age, poverty, unemployment, health condition or disability, require public assistance in the areas of shopping, housework, transport, self-care and care of others, in order to function more fully in society. e Informal care of child or adult by family and friends e Family day care provided in home of service provider e Child or adult care service centre e General social support service, other specified e General social support service, unspecified e5751 General social support systems

49 Példa: nem tud lépcsőn járni és a bevásárlószatyrot vinni
Tevékenységek és részvétel D helyváltoztatás a lakásban D járás különböző felületeken D hordozás kézben Ok lehet Pl. (BNO leírás) - Comb szintű amputáció utáni állapot – két mankóval / járókerettel tud lépni - Súlyos RA okozta kéz és láb/térd ízületi mozgásbeszűkülés - Stroke következtében féloldali bénulás - SM / Parkinson kór okozta mozgászavar Környezeti tényezők E1200 T&T bel és kültéri helyvált-ra E150 / E155 Köz / magán épületek tervezése, építése E310-E315 család E340 személyes gondozást nyújtók E5800 egészségügyi rendszerek Testi funkciók – vezető tünet szerint B7100 izomcsoportok állóképesség B7101 több ízület mobilitása B4352 test egyik oldali izmainak tónusa B7602 összetett akaratlagos mozgások kontrollja

50 Ami hiányzik Személyes tényezők Megküzdési stratégiák / adherencia / complience / személyes motiváció / célok / életminőség

51 Mindennapi élettevékenységek = activity of daily living (ADL)
Rehabilitációban alapvető fontosságú fogalom Az önellátási képesség javítása az önállóság kulcskérdése Fogalmak: Bázikus DL funkciók pl. evés, öltözés, tisztálkodás (önmagára irányuló) Instrumentális ADL funkciók pl. gyermeknevelés, takarítás (családra, lakáson belüli környezetre vonatkozó) Kiterjesztett ADL funkciók pl. háztartás vezetése (otthonon kívüli tevékenységek)

52 A funkcionális teljesítmények terminológiája
Gyakorta alkalmazott kategóriák A kategóriába tartozó jellemző tevékenységek FNO analógiák – tevékenységek és kategóriák leírása Önellátás Mosdás Kommunikáció Önellátás (saját maga gondozása, öltözködés, evés, ivás, stb.) Személyes önállóság Öltözés, evés, transzferek Mobilitás (testhelyzet változtatása, elmozdulás, transzferek, tárgyakkal manipulálás, járás, stb.) Bázikus ADL (BADL) Tisztálkodás, mobilitás, WC használat (sphincter kontroll) Kommunikáció (nyelv, jelek, szimbólumok, eszközök használata, üzenetek fogadása és küldése, stb.) Instrumentális mindennapi élettev. (IADL) Gyermek gondozása, pénzügyek intézése, főzés Otthoni élet (lakás szerzése, étel, ruházat, egyéb tennivalók, saját és mások számára háztatás vezetése, mások segítése) Kiterjesztett ADL Háztartás vezetése, mosás, gyógyszerelés, bevásárlás, telefon használata, utcai közlekedés Reintegráció Fizetett munka Önkéntes munka Nagyobb élettevékenységek (részvétel oktatásban, munkahely, gazdasági tevékenység végzése, stb.) Közösségi részvétel Szabadidő Rekreáció Közösségi, szociális, civil élet (részvétel családon kívüli szervezett szociális életben, közösségben, állampolgári, vallási, politikai életben, stb.)

53 FNO Felmér Meghatároz Beavatkozik Kiértékel
Hosszú távra (ami maximálisan elérhető) Az intervenciós program célját Rehab-ciklus célok kitűzése Minden beavatkozás célja külön-külön (terapeutánként / rehabilitációs célterületenként) Meghatároz Beavatkozik Kiértékel

54 Az FNO mint klinikai probléma-megoldó modell a rehabilitációban
Rehab-ciklus A problémák és a Szükségletek meghatározása A problémák Összevetése a Módosítható és a gátló tényezőkkel Az eredmény értékelése A cél-problémák és a cél-eszközök kiválasztása – megfelelő Mérőmódszerek Az intervenciók Megtervezése, Végrehajtása és összehangolása


Letölteni ppt "Az egészség-fogyatékosság fogalomrendszere"

Hasonló előadás


Google Hirdetések