Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Vértes Edit vendég oktató

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Vértes Edit vendég oktató"— Előadás másolata:

1 Vértes Edit vendég oktató
Pannon Egyetem Műszaki Informatikai Kar „Logisztikai informatika a gyakorlatban” Vértes Edit vendég oktató Pannon Egyetem

2 Logisztika informatika VI.
Pannon Egyetem

3 Az elektronikus kereskedelem modellje
BANK Logisztikai Szolgáltató e-PARTNER / értékesítő Informatikai szolgáltató cég WEB partner VEVŐ/FOGYASZTÓ Pannon Egyetem

4 Mi az E-Business? Egy biztonságos, egyszerű, megfizethető és lépésről-lépésre bevezethető megoldás E-business lehetővé teszi, hogy a cég együttműködjön partnereivel, beszállítóival, valamint ügyfeleivel a kiterjesztett vállalat mentén, A mobil és vezetéknélküli megoldások maximális rugalmasságot biztosítanak a felhasználónak, Az Internetes portál kimagaslóan felhasználóbaráttá teszi a szoftvert. Pannon Egyetem

5 E-Business? Mobil és vezeték nélküli szolgáltatások
A mobil és vezeték nélküli szolgáltatások lehetővé teszik valamennyi szolgáltatásához és információtartalmához való kapcsolódást vezeték nélküli vagy mobil eszközökkel, mint amilyenek PDA-k (Personal Digital Assistant), digitális személyi asszisztens, palm-top (tenyér-számítógép), WAP (Wireless Application Protocol, vezetéknélküli alkalmazás protokoll) telefonok, valamint vonalkód leolvasók. A tartózkodási helytől független mobilitás és valós idejű információk iránti fokozódó igénynek eleget téve a vezeték nélküli szolgáltatások információt szolgáltat a felhasználóknak, bármikor és bárhol legyen is rá szükségük. Pannon Egyetem

6 E-Business? eBeszerzés
Az E-beszerzés megoldás gyorsabb, hatékonyabb beszerzési folyamatokat tesz lehetővé. Egy web alapú interfész segítségével kiterjeszti az beszerzési megoldást az Internetre. A megoldásnak számos előnye van: Központosított keretrendelés-menedzsmentet működtessenek csökkentve a független vásárlások számát és drasztikusan mérsékelve a költségeket. Az intuitív web interfész támogatja a megosztott igényléseket és visszamondásokat. A beszállítói oldalon egyszerűsödik az adminisztráció, ami lehetőséget teremt az árak csökkentésére. Továbbá az eBeszerzés integrációs pontként szolgál külső Internet alapú piacterek felé. Pannon Egyetem

7 E-Business? ePiacok Az ePiacok megoldás a piactér üzleti modellek számára, melyek arra koncentrálnak, hogy összehozzák a potenciális eladókat és vevőket . Harmadik fél által menedzselt „many-to-many” típusú piacterek, valamint „one-to-many” típusú vevő-beszállító modell számára megfelelő saját piacterek támogatására egyaránt alkalmas . A megoldásnak számos előnye van: A tulajdonságokban gazdag termékek és szolgáltatások kezelésében segítenek, Többszálú, egymásba ágyazott keresések alapvető fontosságúak, Továbbá támogatja a tárgyalásokat, a logisztikai szolgáltatókkal való integrációt, valamint a vevői és szállítói statisztikákat. . Pannon Egyetem

8 Tendenciák az „e-logisztikában”
Közúti szállítás további erős előretörése IT és logisztika elválaszthatatlan partnersége City-logisztika növekedő fontossága Csomaglogisztika előretörése Új cégek születőben Építőipari és irodaszer logisztika az élen járók A környezeti kérdésekre továbbra sincs válasz Pannon Egyetem

9 A hagyományos és az e-gazdaság ideológiája
Ipari gazdaság Kézzelfogható vagyontárgyak Biztonság, stabilitás Hagyományos szaktudás Az ÉRTÉK a hiányhoz kötött Tömegpiac, tömegtermék Egyszerű termék modell E-gazdaság Eszmei vagyontárgyak Bizonytalanság, változékonyság Új szakismeret, szaktudás Az ÉRTÉK a bőséghez kötött Személyre szabott piac, egyedi termék Kiterjesztett termékmodell Hagyományos vállalkozás E-vállalkozás Pannon Egyetem

10 Az e-business fejlődése
Intenzitás Az üzletben megmozgatott dollár tömeg, dollárban mért beruházások volumene, stb. dot-com lufi dot-com hanyatlás USA Magyarország 2000. év Idő Felfutás Boom Hanyatlás Tartós növekedés Pannon Egyetem

11 Az e-business résztvevői
E-közigazgatás A2B B2A E-vállalat A B B2B E-államigazgatás E-önkormányzat E-közbeszerzés E-ügyfélszolgálat E-piactér A2A B2C B2E C2B E2B E-kereskedelem E-bank E-ügykezelés C2A E-polgár E-ügyintézés C E-munkavállaló C2C E-fogyasztó Pannon Egyetem

12 Az e-technológia fejlődési szakaszai
5. Partnerhálózatok C S S C 4. Elektr. piactér B Business 3. Elektr. tranzakció B B Customer S C S S Supplier 2. Elektr. Együttmműk. S B 1. Elektronikus jelenlét B B B 0. Bilaterális EDI S S B B C C C C C C C C Integritás Interaktivitás Marketing 1996 1998 1999 2000 Pannon Egyetem

13 Az „Új Gazdaság” hierarchiája
E-business E-üzletvitel New Economy Új Gazdaság A2A, B2A, C2A, B2A, B2B, B2C, B2E, C2A, C2B, C2C, E2B E-commerce E-kereskedelem Pannon Egyetem

14 Az e-business összefüggései
E-gazdaság e-gazdaság, e-ügyintézés, e-marketing, e-logisztika e-banking e-távmunka e-beszerzés e-szolgáltatás e-értékesítés e-marketing e-logisztika E-Commerce e-Business e-banking e-beszerzés e-ügyintézés Pannon Egyetem

15 Az e-kereskedelem szakaszai
A szerződés létrehozása A teljesítés előkészítése A teljesítés A helytállás Információ gyűjtés Ajánlat felhívás Ajánlat tétel Ajánlat elfogadás vagy elutasítás Rendelés Rendelés visszaigazolás Szállítás szervezés Szállítás Szállítmány nyomon kísérése Minőség-ellenőrzés Átvétel Szállítás visszaigazolása Minőség visszajelzése Elektronikus vagy hagyományos fizetés Pannon Egyetem

16 Az e-kereskedelem Hátrányok:
Legtöbbször másodlagos költségek rakódnak a vásárolt termékre, vagy szolgáltatásra, mint például posta, csomagolás (esetenként: 10-40%), Internet és telefondíjak Mindezekhez szükséges a technikai eszköz, a PC, melynek a beszerzési ára drágítja a termék árát, ha csak erre használjuk. Pannon Egyetem

17 Az e-kereskedelem Előnyök:
Mivel normál kereskedelemhez képest a kereskedés aránya nem számottevő (nem terjedt még el), így a termék illetve a szolgáltatás termék értéke alacsonyabb, mint a piaci ár nincs mögötte az értékesítő egység (bolt), csak raktár és a disztribúciós szervezet, a vevő a teljes piaci kínálat egy helyben a gépe mellett látja, nem kell fizikailag utána járni, összehasonlító, elemző adatok támogatják a vásárlását. Pannon Egyetem

18 Az e-kereskedelem Nehezíti a kereskedelmet: bizalom hiánya,
félelem az újtól, virtuális bizonytalanság (nincs egy személyes kapcsolat, hogy meggyőzzön a termék hasznosságáról), elektronikus félelem (nem mindenki tudja használni a PC-t), pénzügyi félelmek (nem szívesen adjuk meg bankkártya számunkat), személyiségi félelmek (nem szívesen adjuk meg adatainkat) Pannon Egyetem

19 Az értékalkotási folyamat átalakulása
A korábbi Porter féle modell Befelé irányuló logisztika Termelés Kifelé irányuló logisztika Marketing és értékesí-tés Szervíz és utógondo-zás Pannon Egyetem Forrás: Porter

20 Az értékalkotási folyamat átalakulása
Az információs társadalom értékmodellje Prototipizálás Értékhozzáadás a közvetítés során A tudás kiaknázása Testreszabható kapcsolatok Külső kapcsolatok prioritása Szint: hatékony közvetítő szerep – stabil alapműködés a fő kérdés: hogyan javíthatók a működési folyamatok Szint: belső integráció, melynek célja a vállalaton belüli tudás és szakértelem hozzáférhetősége belső hatékonyság – minőség, gyorsaság, rugalmasság Szint: a belső hatékonyság kiterjesztése a vevőkre, szállítókra, fogyasztókra, többletszolgáltatásokkal, hozzáadott értékkel Szint: a verseny már nem csak hatékonysági alapon zajlik, hanem egyre finomabb megkülönböztető tényezők felhasználásával, különleges igények, egyedi sajátosságok kialakításával hatnak a vevők érzékeire, tapasztalataira, élményeire. Szint: az egyedi élményanyag feldolgozása a termékekbe és szolgáltatásokba való visszaforgatása, rögzítése, előhívása zajlik, ezen a szinten, melynek feladata a tudás, a tapasztalat vállalattól független személytelenítése leképzése – létfontosságú a túléléshez!!! Szint: a vállalat folyamatosan új értékteremtési lehetőségeket keres és talál – prototipizál Belső együttműködés Hatékony tranzakciós csatorna Evolúció Pannon Egyetem Forrás: Sawy, Malhotra, Gosain, Young 1999

21 Stratégiai megközelítések
A 80-as évek irányzatai ÜZLETI KÖRNYEZET (VERSENYKÖRNYEZET) STRATÉGIA VÁLLALATI ERŐFORRÁSOK Portfólió elemzések, Porter stratégia A 90-es évek irányzatai A 80-as évek irányzatai a vállalati stratégia kialakításánál a környezeti követelményekhez való igazodásra fókuszáltak A stratégia inputja a vállalat versenykörnyezete! A környezeti elemzés alapján alakítják ki a vállalati stratégiát. A 90-es évek irányzatai – az alapvető és egyedi képességek középpontba állítása, a vállalati adottságok figyelembe vétele és tudatos építése áll a stratégiaalkotás középpontjában. VÁLLALATI ERŐFORRÁSOK STRATÉGIA ÜZLETI KÖRNYEZET (VERSENYKÖRNYEZET) Erőforrások (eszközök, készségek, képességek) a vállalati stratégia alappillérei. Nem azt határozzák meg, hogy mit tegyen, hanem azt, hogy mit tehet a vállalat. (Collis-Montgomery, 1997) Pannon Egyetem

22 E-business mátrix (fejlődési térkép)
e-együttműködés e-vállalatok magas Az e-business szerepe az érték- és ellátási láncban (értékelőál-lítás) e-folyamatok e-bolt Fehér folt – mind az előállítás, mind az értékesítés területén alacsony mértékű az e-business hatása On-linee marketing – az e-business O. szintje az e-business tervezetének első lépése A vállalattól egyirányú kommunikáció a fogyasztók felé (egyszerű honlap!) A versenypozíció javítása az e-bolt vagy az e-folyamatok felé való nyitással érhető el. E-folyamatok – workflow, azaz ügymenet jellegű tevékenységek elektronikus megvalósítása a vállalaton belüli folyamatok e-alapokra helyezése E-együttműködés – több, egymással együttműködő vállalat ellátási láncát összekötve kerül előtérbe az e-együttműködés. E-bolt – e-kiskereskedelem – a végfelhasználónak való értékesítés e-eszközökkel (megrendelés, fizetés) E-vállalat – a vállalatközi kapcsolatokban és a végtermék értékesítésben is e-megoldások online marketing alacsony Az e-business szerepe az ellátási lánc végén (értékesítés) alacsony magas Pannon Egyetem

23 Pannon Egyetem

24 Forrás: Carnation Research
A fogyasztói elektronikus kereskedelem kategóriái Magyarországon (boltszám alapján) Forrás: Carnation Research Pannon Egyetem

25 Forrás: Carnation Research
Magyarországi adatok A fogyasztói elektronikus kereskedelem forgalma Magyarországon (millió forint) Forrás: Carnation Research Pannon Egyetem

26 Nemzetközi kitekintés
Pannon Egyetem

27 Jövő kihívásai Térinformatika
Iskolák Utak Víz Parkok GIS rétegstruktúra Leíró információk Adat- megjelenítés, elemzések A GIS (Geographical Information System - Földrajzi információs Rendszer) a térinformatika eszköze, amellyel a földrajzi helyhez köthető adatokat tartalmazó adatbázisból információk vezethetők le Pannon Egyetem

28 Térinformatika - PARAGON
Jövő kihívásai Térinformatika - PARAGON Pannon Egyetem

29 Térinformatika - RégensTracks
Jövő kihívásai Térinformatika - RégensTracks A térkép-orientált információk legyűjtésére és – ha szükséges – papíralapú statisztikák készítésére is alkalmas. Az Internet technológia új kihívást és egyben a piaci előnyök megragadásának újabb lehetőségét biztosítja az újdonságok iránt fogékony szállítmányozó cégek számára. E technológiát alkalmazó informatikai megoldások erősítik az ügyfél és a szállítmányozó együttműködését, a megbízások pontos és hatékony kezelését és a járatokon szereplő rakományok kétoldalú követhetőségét Pannon Egyetem

30 Speciális térinformatikai alkalmazás a city logisztika
termelés/gyártás raktározás fogyasztás Városközpont Termelő B Szállítmányozó C Termelő A Pannon Egyetem

31 Inverz logisztika „Az inverz logisztika olyan tudományos és gyakorlati ismeretek, tapasztalatok és módszerek összessége, amelyek alkalmasak az eredeti használaton kívülre kerülő áruk, termékek, erőforrások és az ezekhez kapcsolódó információk hálózatokon belüli és hálózatok közötti áramlásának koordinálására, a termék előállítók szolgáltatásainak bővítéséért és a környezetvédelmi előírások betartásáért.”* Pannon Egyetem * Déri András

32 Inverz logisztika Pannon Egyetem

33 Inverz logisztika Az Omnigistics rendszer működése Pannon Egyetem

34 Köszönöm a figyelmüket
Pannon Egyetem


Letölteni ppt "Vértes Edit vendég oktató"

Hasonló előadás


Google Hirdetések