Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaLéna Gálné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Közkönyvtárak és oktatás Dippold Péter Közgyűjtemények és oktatás. Budapest, 2013. május 13.
2
A bolognai folyamat és az életen át tartó tanulás 1999-től indul a folyamat 2010: bécs-budapesti miniszteri értekezlet: új munkaprogram az Európai Felsőoktatási Térség fejlesztésére Nagy hangsúllyal szerepel az életen át tartó tanulás. A bolognai folyamat az élethosszig tartó tanulást egy olyan komplex, rugalmas rendszerként képzeli el, amelyben tanulási folyamatban nincsenek zsákutcák, mindenre épül valami, minden vezet valahová, s ahol a felsőoktatásba nem hagyományos utakon is be lehet kerülni
3
Képzési keretrendszerek Az életen át tartó tanulás támogatására kifejlesztették az Európai Képesítési Keretrendszert Magyar Képesítési Keretrendszerről Kormányhatározat. A Kormány 1229/2012. (VII. 6.) Korm. határozatában elfogadta az eddig végzett munka eredményeit. Elkészítési határidő: 2013. november 30.
4
Könyvtárak kapcsolódása az élethosszig tartó tanuláshoz Könyvtártípusonként változó (iskolai-, felsőoktatási-, szakkönyvtár stb.) A közkönyvtárak főképpen a nem formális és az informális képzésben vesznek részt Igény merült fel új közösségi színterek bevonására (közgyűjtemények) A továbbiakban csak a közkönyvtárakkal foglalkozom
5
A közkönyvtárak jövőképe Roger E. Levien: Confronting the Future. Strategic Visions for the 21st-Century Public Library. 2011. http://www.ala.org/offices/sites/ala.org.offices/files/content /oitp/publications/policybriefs/confronting_the_futu.pdf http://www.ala.org/offices/sites/ala.org.offices/files/content /oitp/publications/policybriefs/confronting_the_futu.pdf Négy dimenzió: Virtualizáció mértéke Viszonyulás a használóhoz Gyűjtemény versus alkotás Portál vagy archiválási szemlélet
7
A közkönyvtárak a 21. században A könyvtáros kompetenciái változnak A könyvtár mint harmadik hely Elvszerű, kiszámítható működés A helyi öntudat természetes helye Szolgáltatásait rugalmasan alakítható „csomagban” közvetíti
8
Nem formális tanulás a magyar közkönyvtárakban 2008-as ENTITLE felmérés 6 megyei könyvtár összesen 29 kérdőív, 68 városi könyvtár összesen 177 kérdőív Az értékelést a Könyvtári Intézet végezte A kérdőívben a szolgáltatás típusára, a célcsoportokra, a szolgáltatás módjára, az alkalmazott technikára, a résztvevők számára és a pénzügyi alapokra vonatkozó kérdések szerepeltek
9
Megyei könyvtárak szolgáltatás típusai
10
Szolgáltatás típusok a városi könyvtárakban
11
A szolgáltatások célcsoportjai a megyei könyvtárakban
12
A szolgáltatások célcsoportjai a városi könyvtárakban
13
Nem formális tanulás összegzése A helyzetkép nem teljes, de utal a tendenciákra A felsőoktatási- és szakkönyvtárak, valamint a nemzeti könyvtár oktatást segítő szolgáltatásai bővítik és színesítik a képet A könyvtárak visszavonhatalanul az élethosszig tartó tanulás tevékeny és megkerülhetetlen részesei lettek
14
Informális tanulás a magyar közkönyvtárakban Forrás az Összefogás őszi könyvtári napok és az Internet Fiesta rendezvénysorozatának statisztikája A könyvtárak regisztrációja egységes formában történik, a rendezvények leírásai szabványosak, tehát sokoldalú statisztikai összevetés válik lehetővé.
15
Összefogás rendezvények
16
Összefogás résztvevők száma
17
Internet Fiesta rendezvények
18
Az Összefogás programsorozat rendezvényeinek jellege
19
Életkor szerinti megoszlás
20
Az Országos Könyvtári Konferencia tézisei/1 A könyvtár az oktatás, a képzés, a kutatás és az innováció nélkülözhetetlen háttérintézménye, az élethosszig tartó tanulás színtere. A könyvtárak fontos feladata az oktatás, képzés, kutatás támogatása, mellyel közvetlenül is képesek kapcsolódni a termelés, a gazdaság működőképességének folyamatába. A könyvtár egyik legfontosabb célja az olvasáskultúra fejlesztése, amelynek megvalósítása érdekében együttműködik a családokkal, a kulturális, oktatási, egészségügyi és szociális intézményekkel és civil szervezetekkel.
21
Az Országos Könyvtári Konferencia tézisei/2 A könyvtárban működő szakemberek számára is nélkülözhetetlen az élethosszig tartó tanulás követelménye, a szakmai ismeretek folyamatos korszerűsítésének megvalósítása. A könyvtárak az innovációs és kutatási tevékenységek támogatásában nemzetközi trendeket követnek, nemzetközi együttműködésekben vesznek részt. A könyvtár az elektronikus hálózatok, az internet világában különösen az oktatást és kutatást szolgáló tartalomszolgáltató tevékenysége révén versenyképes intézmény. http://mke.info.hu/wp- content/uploads/2013/02/TEZISEK_kozlesre_a dhato_2013_02_18.pdf
22
Összegzés A könyvtáraknak meghatározó szerepe van az életen át tartó tanulás folyamatában Tovább kell erősíteni lobbi tevékenységünket, hogy az oktatási rendszer szereplői tudomásul vegyék azt a tényt, hogy „a könyvtárak hálózata olyan rendszer, amelynek szolgáltatásai a legkisebb településtől a fővárosig hozzáférhetők. Jelenleg a legkiterjedtebb közösségi hálózat Magyarországon” (idézet az OKK téziseiből). A közkönyvtárak főként a nem formális és az informális tanulás támogatásával vesznek részt az oktatás folyamatában. A közkönyvtárak célközönségében kiemelt helyen szerepelnek a gyermekek, amely megalapozhatja a későbbi könyvtárhasználók körének bővülését, az olvasáskultúra fejlesztését. A közkönyvtárak valamennyi korosztály bevonására törekszenek. Igyekeznek elérni a hátrányos helyzetű használókat is (mentori szerep vállalása). Az életen át tartó tanulás folyamatában a közkönyvtárak együttműködnek a családokkal, a kulturális, oktatási, egészségügyi és szociális intézményekkel és civil szervezetekkel.
23
dippold.peter@fszek.hu
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.