Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

E-BUSINESS Digitális Pénzügyek I. Remote banking

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "E-BUSINESS Digitális Pénzügyek I. Remote banking"— Előadás másolata:

1 E-BUSINESS Digitális Pénzügyek I. Remote banking
Elektronikus banki szolgáltatások Internet banking Magyarországon Internetes megjelenés Internet bankok 2002. október 30.

2 E-business: elektronikus üzletvitel
minden olyan üzletviteli tevékenység (Business), ami elektronikus (e-) úton történik, jellemzően internetes technológiákat felhasználva. Az e-Business tágabb fogalom, mint a köznyelvben vele gyakran kevert e-Commerce. Az e-Business minden üzletviteli tevékenység elektronizálását lefedi, legyen az elektronikus beszerzés, partnerekkel való kapcsolattartás, vagy távmunka biztosítása. Az e-Business - az üzletmenetben részt vevő felek szerint - az alábbi fő csoportokra bontható.

3 E-business fogalomkörébe tartozó folyamatok csoportosítása
cégek közti elektronikus üzletvitel (Business-To-Business, avagy B2B): amely az e-Business alkalmazások legjelentősebb csoportját képezi, a cégektől az általános fogyasztók fele történő üzletvitel (Business-To-Customer, avagy B2C): ilyenek az Internetes áruházak, és a cégek és az állami szervezetek közti elektronikus kapcsolat (Business-To-Administration, avagy B2A). Tovább is lehet sorolni a csoportosítási módokat: Business-To-Employee (B2E), Customer-To-Administration (C2A), Customer-To-Customer (C2C), stb.

4 E-Commerce: elektronikus kereskedelem
a kereskedelmi folyamatok elektronizálását jelenti. Bankok szerepe az elektronikus kereskedelemben: Összekötők az elektronikus kereskedelem szereplői között. Feladatuk az elektronikus fizetések lebonyolítása. A bankok, mint pénzügyi szolgáltató vállalatok. Elektronikus úton értékesíthetik pénzügyi szolgáltatásaikat.

5 Bank-ügyfél kapcsolat technikai megvalósulása
Hagyományos: személyes ügyintézés a bankfiókban postai úton történő ügyintézés Elektronikus fiókon kívüli értékesítési rendszerek (Remote Banking) Hibrid: Call Center (élőhangos)

6 Elektronikus bank-ügyfél kapcsolat
ATM (Automated Teller Maschine) SST (Self-Service Terminal) POS (Point of Sale) terminálok Mobil-banking (WAP, GPRS, SMS alapú) Telebanking: IVR, touch-tone szolgáltatások Faxbank Set top box, Web TV PC-banking Egyéb multimédiás eszközök

7 A bank és az ügyfél közötti elektronikus csatornák 1/3
A bank és ügyfél közötti kapcsolat lehet online vagy offline. Online bankszolgáltatások: közvetlen vonali kapcsolat áll fenn; nem feltétlenül real-time adatfeldolgozás. A bank elérése telefonon Telefonbank (gépi telefonos ügyfélszolgálat) Call Center (élőhangos telefonos ügyfélszolgálat) Faxbank Mobiltelefon-bank (SMS) OTP Bank (aktív!), Raiffeisen Bank, CIB Bank WAP bank (Interneten keresztül) OTP Bank, Konzumbank, CIB Bank, Raiffeisen Bank

8 A bank és az ügyfél közötti elektronikus csatornák 2/3
2. Ügyfélkártyás berendezések Bérelt vagy kapcsolt (nyilvános vonali) telefonkapcsolat ATM (Automated Teller Maschine): bankjegykiadó automata POS (Point-of-Sales): elektronikus kártyaolvasó SST (Self-Service Terminal): önkiszolgáló terminál

9 A bank és az ügyfél közötti elektronikus csatornák 3/3
3. A bank elérése számítógép segítségével Elektronikus bank (Home Banking, Office Banking) Analóg telefonvonal, modem, helyi gépre telepített SW szükséges. Online Banking Web-alapú; helyi gépen telepített SW szükséges hozzá. Internet Banking Internet-hozzáférés és web böngésző kell hozzá.

10 Telefonos ügyfélszolgálat (gépihangos, élőhangos) 1/2
Az ügyfélkiszolgálás lépései bejövő híváskezelés esetén: Hívásazonosítás és szolgáltatásválasztás: gépi ügyfél-azonosítás (VRU = Voice Recognition Unit) (IVR = Interactive Voice Response) Híváskiosztás: a telefonközpont híváskiosztó alkalmazása (ACD = Automated Call Distribution) Az ügyféladatok megkeresése: a szervezet adatbázisainak és a telefonrendszer kapcsolatának támogatása (CTI = Computer-Telephone Interface) + hangfelvételt biztosító VRS (Voice Recording System) rendszer

11 Telefonos ügyfélszolgálat (gépihangos, élőhangos) 2/2
Sürgősségi kiszolgálás elérését biztosító telefonszámok Bejövő hívások Szolgáltatás kiválasztás és ügyfélazonosítás billentyű lenyomással történik. A telefon DTMF, Dual Tone Modulation funkciójával. A tárcsás készülékeket általában nem támogatja a rendszer. Kiszolgálás Élőhangos Gépi hangos (IVR) Elérhető szolgáltatások Elérhető szolgáltatások Nem ügyfelek Már ügyfelek Nem ügyfelek Már ügyfelek Ügyfélazonosítás: valamely személyes adat megadásával szóban Ügyfélazonosítás: ügyfélkód (TPIN) vagy egy részlete megadásával Szabadon hozzáférhető információk Szabadon hozzáférhető információk Személyre szabott információk Személyre szabott információk

12 Mobiltelefon bank – Esettanulmány 1/2
SMS szerver (hálózati kapcsolat a központi szervergéppel). Az ehhez szükséges operációs rendszer: Windows 98, Windows NT. Az SMS szolgáltatással a számlatulajdonos ügyfelek mobil telefonjára – a központi szerver adatbázisára támaszkodva – rövid tájékoztató üzeneteket (SMS-t) küldhető a számla forgalmáról (terhelés, jóváírás) és pillanatnyi egyenlegéről.

13 Mobiltelefon bank – Esettanulmány 2/2
Az SMS szerver üzembe helyezéséhez egy Nokia gyártmányú rádiótelefon szükséges, amit egy illesztőeszköz (ára kb Ft) segítségével a számítógéphez kell kapcsolni. Az üzenetek beállítástól függően különböző ütemezéssel indulhatnak: - naponta egyszer, a beállított időpontban minden alkalommal, amikor a számlaegyenleg változik, számlánként megadható összeghatártól függően Az SMS-küldő modul jelenleg az alábbi Nokia mobiltelefon típusokkal működik: 3210, 3310; 5110, 5130, 5190; 6110, 6130, 6150, 6190, 6210, 6250; 7110, 7190; 8210, 8250, 8290, 8810, 8850, 8890 (A kibocsátott SMS-üzenetet természetesen tetszőleges típusú készülékkel lehet fogadni.)

14 Home Banking szoftverek
EGUS Remote Banking System   Crédit Lyonnais Bank Rt. Home & Office Banking Operations Magyar Külkereskedelmi Bank Rt. MultiCash ERSTE Bank Rt. Westdeutsche Landesbank Hungaria Rt. Raiffeisen Bank Rt. Daewoo Bank (Hungária) Rt. OTP Ügyfélterminál OTP Bank Rt Soft Business Terminal CIB Bank Rt. Spectra Bank Austria Creditanstalt Rt. Electra Magyar Takarékszövetkezeti Bank Rt Kereskedelmi és Hitelbank Rt Postabank Rt Micro Transaction Management System (MTMS32) Citibank Rt Raiffeisen Expressz Raiffeisen Bank Rt

15 Kereskedelmi és Hitelbank (chipkártyás azonosítás)
Home Bank Kereskedelmi és Hitelbank (chipkártyás azonosítás) A chipkártya-olvasót a 9 pólusú szabad RS-232 soros portra, valamint a billentyűzet és a PC közé kell csatlakoztatni az alábbi ábrák szerint. PS2 billentyűzet esetén közvetlenül kell csatlakoznia a billentyűzet és a PC közé: Hagyományos billentyűzet esetén átalakító elemek beiktatásával kell csatlakoznia a billentyűzet és a PC közé:

16 Online Bank Internet Bankok Inter-Európa Bank: BankoNET demo
Internet Bankok Inter-Európa Bank: OTP Bank: Raiffeisen Bank: Citibank: Kereskedelmi és Hitelbank: CIB Bank: Budapest Bank: Volksbank:

17 Direkt Bank Diszkont bank
A fiókkiszolgálás kizárásával, csak alternatív (Internet, telefon) módon nyújt szolgáltatásokat. 2001. évi CVIII. elektronikus kereskedelemről szóló tv. elektronikus ügyfélszolgálatról szóló rész HVB Hungary Nonstopbank Diszkont bank a direkt bankszolgáltatások által elért alacsonyabb költségek révén nyert megtakarításnak a bank és az ügyfél közötti megosztásán alapuló árazási politikát jelenti.

18 Remote Banking fejlődését befolyásoló tényezők
24 órás kiszolgálás igénye térfüggetlen kiszolgálás igénye termék- és szolgáltatásinformációk széles körű terjesztése ↔ összehasonlíthatóság (új bankok → verseny a pénzügyi szolgáltatók piacán) univerzális pénzintézetek létrejötte (banki, tőzsdei, nyugdíjpénztári, biztosítási stb. szolgáltatások egy helyen) jogi szabályozás

19 Remote Banking előnyei, hátrányai 1/2
Az ügyfelek számára előny: Időmegtakarítás. Költségkímélés. Olcsóbb banki díjak. Aktualitás. Az ügyfél percre pontosan ismerheti számlája helyzetét. Időfüggetlenség. Térfüggetlenség. Webes és mobil szolgáltatások esetében. Az ügyfelek számára hátrány: A telefon- és telefax kapcsolatnál a gyenge biztonsági feltételek veszélyeket hordoznak magukban. A számítógépes kapcsolat sok embernek gondot okoz, mivel a modern technikát el kell sajátítani, arra be kell ruházni, s a magas költségek elriasztják a kisvállalkozásokat, háztartásokat. Magas telefon- és Internet költségek.

20 Remote Banking előnyei, hátrányai 2/2
A bankok számára előny: Költségkímélés. Az ügyfélszolgálattal kapcsolatos költségek lefaraghatók. Megbízhatóság. Főleg számítógépes kapcsolat esetén, nem kell hagyatkozni a papíralapú feldolgozás fárasztó és pontatlan folyamatára. Többletbevétel. Többé-kevésbé nyerhet a bank azáltal, hogy a szolgáltatást megfizetteti az ügyfeleivel, közvetlenül vagy magasabb jutalékok formájában. Versenyképesség. A bankok számára hátrány: Biztonság. Főleg a telefon kapcsolatnál, az ismert biztonsági problémák következményei nem biztos, hogy mindig az ügyfélre hárulnak. Beruházás. Mint minden komolyabb szolgáltatás, ezen újdonságok bevezetése sem kis ráfordítást igényel.

21 A banki átutalási költség példája
Internet hatása a pénzügyi szolgáltatásokra A banki átutalási költség példája A év Magyarországon is meghozta az áttörést az Internetre és más elektronikus csatornákra épülő banki szolgáltatások területén.

22 Az elektronikus banki szolgáltatások által nyújtott
előnyök a bankok szemszögéből ügyfélmegtartás vagy ügyfélkör-bővítés a fiókhálózat szélesítésének igénye nélkül; a virtuális bankfiókok létrehozása és üzemeltetése nagyságrendekkel olcsóbb, mint a fizikai hálózatoké; az ügyfél-elégedettség növelése a távoli bankolás kínálta kényelem és mobilitás, valamint a várakozás nélküli kiszolgálás következtében; az elektronikus csatornák révén elérhető ügyfélközeliség; az ügyfél fogyasztói magatartásának alaposabb megismerése, elemzése, a hatékonyabb promóció lehetősége.

23 Internet használat Magyarországon 1/2
Forrás: Szonda Ipsos, 1996 Forrás: Szonda Ipsos, 1996

24 Internet használat Magyarországon 2/2
Forrás: Szonda Ipsos, 1996 Forrás: Szonda Ipsos, 1996

25 Internet banking helyzete Magyarországon 1/2
Netsurvey Internetkutató Intézet, 2002 a teljes lakosság 1%-a használja az internetes és mobil-bankolást az Internet hozzáféréssel rendelkezők 10%-a internetes banki ügyfél

26 Internet banking helyzete Magyarországon 2/2
Netsurvey Internetkutató Intézet, 2002 Internet használók miért nem élnek az internetes banki lehetőségekkel? Személyesen egyszerűbb intézni (32%) Nem biztonságos (30%) Ritkán kell pénzügyeket intézni (29%)

27 Banki elektronikus szolgáltatások elterjedésének feltételei 1/2
Az elektronikus szolgáltatásokat szűk réteg veszi igénybe. Ennek számos anyagi és társadalmi oka van. A modern elektronikus banki értékesítési csatornák széles körű elterjedéséhez nyolc feltétel egyidejű teljesülése szükséges. tömeges, gyakori Internet-hozzáférés - földrajzi izoláltság fokozza - új dolgok iránti nyitottság - angol nyelv tudás - jövedelem nagysága - informatikai, számítógépes ismeretek magas fokú mobiltelefon-penetráció Felmérések szerint 2002 végére a világon kétszer annyi mobiltelefon tulajdonos lesz, mint Internet-használó. nagyarányú PC- és telefonvonal-ellátottság

28 Banki elektronikus szolgáltatások elterjedésének feltételei 2/2
alacsony Internet-hozzáférési költség OECD felmérés megállapította, hogy ha havi 20 óra internetezés éves díja az egy főre jutó GNP 2%-a alatt van, jelentősen nő a felhasználók száma. Magyarországon ez az arány 2001 első felében 7% volt. megfelelő jogi szabályozás Digitális aláírásról szóló tv. (USA: 2000 okt. 1.) Magyarország: szept. 1, XXXV. tv. az elektronikus aláírásról. 2001. évi CVIII. elektronikus kereskedelmi tv. kis kockázat és kellő biztonság bizalom demográfiai, illetve társadalmi változás az Internet használatában

29 Szoftver ergonómiai követelmények a banki weboldalakkal szemben
Webdesign Hibák: túl sok technológiai újítás, nem harmonizáló és nem szabványos színek, hosszú és nem kifejező URL, túl sok információ, sok linkelés Aktualitás Navigáció Sitemap, kereső. A linkek kimutatnak-e a bank weblapjáról, bárhonnan vissza tudunk-e kerülni a kezdőlapra. Információ elérés gyorsasága Menü struktúra Áttekinthetőség Kezelhetőség Gombok, űrlapok, linkek – azaz az interaktív elemek – megvalósítása. Interaktivitás Jövőre vonatkozó követelmények Testreszabhatóság Nyelv választási lehetőség

30 A pénzügyi szolgáltatók internetes megjelenésének folyamata 1/2
Első fázis: alapfokú megjelenés Ebben a kezdeti szakaszban a vállalat az Internetet csupán új marketing- vagy marketingkommunikációs csatornaként használja. Hatékonyság- növelő hatással ez nem jár, a website-on statikus HTML-oldalakon alapvető információk találhatók meg. Ezek az úgynevezett brosúra-típusú website-ok. Második fázis: meglévő üzleti modell hatékonyságának növelése Ebben a fázisban a pénzügyi szolgáltató célja rövid távú haszon elérése a meglévő üzleti modell változatlansága mellett. A vállalat az Interneten új piacok és ügyfelek elérése révén értékesíti termékeit és/vagy szolgáltatásait. Mindezt dinamikus portálmegoldás segítségével éri el. Példaként olyan bankokat és pénzintézeteket lehet említeni, amelyek hagyományos tranzakciók elvégzését teszik lehetővé ügyfeleik részére az Interneten.

31 A pénzügyi szolgáltatók internetes megjelenésének folyamata 2/2
Harmadik fázis: átalakuló üzlet modell Az Internet adta lehetőségek következő szintjén módosul a pénzügyi szolgáltató üzleti modellje. Az interakciók új módjainak megjelenésével a szolgáltatás nyújtója és igénybevevője közötti kapcsolat átalakul, a pénzügyi szolgáltatás közvetítése új értéket teremt. Lehetőség nyílik az ügyfélkör pontos szegmentálására, a meglévő disztribúciós csatornák optimális integrációjára és ennek alapján az ügyfelek megfelelő csatornára irányítására. Negyedik fázis: szuperszolgáltatóvá válás, az iparágak konvergenciája Hosszú távon az iparágak közeledése várható, aminek első jelei már a pénzügyi szolgáltatók piacán is érezhetők. Olyan integrált szolgáltatók létrejötte valószínűsíthető, amelyek az ügyfelek egyre szélesebb körű igényeinek kielégítésére törekednek. Ezek közé tartozik többek között a pénzügyi tranzakciók lebonyolítása, jegyek értékesítése rendezvényekre, az internetes kiskereskedelmi tevékenység, az online aukciók lebonyolítása és a telekommunikációs szolgáltatások széles köre.

32 Hazai bankok internetes megjelenésének szintje
1. fázis: csak információ-szolgáltatás Erste Bank Hungary, Hanwha Bank Magyarország, Konzumbank[1], Magyar Külkereskedelmi Bank, Postabank 2. fázis: hagyományos tranzakciós website-ok CIB Bank, Inter-Európa Bank[2], Kereskedelmi és Hitelbank, Citibank[3], OTP Bank, Volksbank Hungary 3. fázis: interakciók új módjainak alkalmazása Raiffeisen Bank 4. fázis: integrált szolgáltatók A csoportokon belül is vannak minőségi különbségek különbségek! [1] Hamarosan átlép a 2. fázisba: Internetbank fejlesztés alatt, WAP Bank már működik. [2] Online virágrendelési és vásárlási szolgáltatása már a 4. fázist vetíti elő. [3] Utazási csomagja már a 4. fázishoz kapcsolódik.

33 Elektronikus banki szolgáltatások összefoglaló táblázata
ATM hálózat Telefonos ügyfélszolg. Office, Home Bank Online Bank Internet Bank Mobilbank WAP-os tranzakciók Budapest B. van van + online ügyfélszolg. Business term. nincs CIB Bank van + online ügyfélszolg. Business terminál Citibank vállalatoknak Erste Bank Hanwha Bank HVB Bank van (demo) IEB Kártyaőr Internetes vásárláskor SMS küldés K&H van (chipkártyás) Konzumbank n.a. fejlesztés alatt MKB OTP Bank van (aktív!) Postabank Raiffeisen B van + SST Volksbank nincs saját Forrás: bankok honlapja

34 Internetes pénzügyi szolgáltatások 1/2
Internet bankok szolgáltatásainak összehasonlítása: Bank → E-bank; Összehasonlítások → Internet Bank Kalkulátorok: Integrált szolgáltatók: Internet Bank Internet Bróker Internetes Hitelintézet Internetes befektetések Mobil szolgáltatások Elektronikus kiskereskedelem Jegyárusítás Utazási ajánlatok

35 Internetes pénzügyi szolgáltatások 2/2
Példák: Hazai pénzügyi portálok bank.lap.hu; Pénzügyi portál: a pénzügyek minden fázisát támogatja Követelmények: biztonságos, bizalmat ébresztő, kapcsolat minősége jó legyen alapszolgáltatásokat nyújtja kereszteladás-szolgáltatásokat is nyújt van hozzáadott érték tranzakciókat támogatja

36 Bankok internetes szolgáltatásai – Budapest Bank 1/2
Számlanyitás nincs Számlainformációk, lekérdezések Törzsadatok lekérdezése van Számlaegyenleg lekérdezése Számlatörténet lekérdezése Bankkártya információk Hitelkártya információk n.a. Lekötött betétek lekérdezése Sorban álló tételek követése Átutalás (eseti és rendszeres) Csoportos beszedési megbízás Postai kifizetés Átvezetések Betétműveletek Hiteligénylés Befektetések Értékpapír-kereskedelem Állampapírok adásvétele Kötvények adásvétele Befektetési jegyek adásvétele

37 Bankok internetes szolgáltatásai – Budapest Bank 2/2
Mobil szolgáltatások WAP-os tranzakció nincs Automatikus SMS értesítés van SMS lekérdezés n.a. Mobiltelefon előfizetői kártya feltöltése Egyéb Szolgáltatás igénylése Szolgáltatás letiltása Bankkártya igénylése Bankkártya letiltás Bankkártya limit módosítása Belépési kód megváltoztatása

38 Bankok internetes szolgáltatásai – CIB Bank 1/2
2001 április óta működik, 7000 ügyfél használja első WAP bank az Év Legígéretesebb Internetes Bankja 2001-ben háromféle szolgáltatás csomag: csak számlainformációk lekérdezése (Alap csomag), előre meghatározott célszámlákra történő utalások (Bővített csomag) valamennyi elérhető szolgáltatás igénybevétele (Teljes szolgáltatás csomag) Számlanyitás nincs Számlainformációk, lekérdezések Törzsadatok lekérdezése n.a. Számlaegyenleg lekérdezése van Számlatörténet lekérdezése Bankkártya információk Hitelkártya információk Lekötött betétek lekérdezése Sorban álló tételek követése

39 Bankok internetes szolgáltatásai – CIB Bank 2/2
Átutalás (eseti és rendszeres) van Csoportos beszedési megbízás Postai kifizetés Átvezetések Betétműveletek Hiteligénylés Befektetések minden formája van Mobil szolgáltatások WAP-os tranzakció Automatikus SMS értesítés SMS lekérdezés Mobiltelefon előfizetői kártya feltöltése Egyéb Szolgáltatás igénylése Szolgáltatás letiltása Bankkártya igénylése Bankkártya letiltás n.a. Bankkártya limit módosítása Belépési kód megváltoztatása

40 Bankok internetes szolgáltatásai – Citibank
Számlanyitás nincs Számlainformációk, lekérdezések Törzsadatok lekérdezése n.a. Számlaegyenleg lekérdezése van Számlatörténet lekérdezése Bankkártya információk Hitelkártya információk Lekötött betétek lekérdezése Sorban álló tételek követése Átutalás (eseti és rendszeres) Csoportos beszedési megbízás Postai kifizetés Átvezetések Betétműveletek Hiteligénylés Befektetések Mobil szolgáltatások Egyéb

41 Bankok internetes szolgáltatásai – HVB Bank
Számlanyitás nincs Számlainformációk, lekérdezések Törzsadatok lekérdezése Számlaegyenleg lekérdezése van Számlatörténet lekérdezése Bankkártya információk Hitelkártya információk Lekötött betétek lekérdezése n.a. Sorban álló tételek követése Átutalás (eseti és rendszeres) Csoportos beszedési megbízás Postai kifizetés Átvezetések Betétműveletek Hiteligénylés Befektetések Mobil szolgáltatások Egyéb

42 Bankok internetes szolgáltatásai – Inter-Európa Bank 1/2
első hazai internetes szolgáltatást nyújtó bank (1998, BankoNET) BankoWEB, 2002 Számlanyitás van Számlainformációk, lekérdezések Törzsadatok lekérdezése n.a. Számlaegyenleg lekérdezése Számlatörténet lekérdezése Bankkártya információk nincs Hitelkártya információk Lekötött betétek lekérdezése Sorban álló tételek követése Átutalás (eseti és rendszeres) Csoportos beszedési megbízás Postai kifizetés Átvezetések Betétműveletek Hiteligénylés

43 Bankok internetes szolgáltatásai – Inter-Európa Bank 2/2
Befektetések nincs Értékpapír-kereskedelem Állampapírok adásvétele Kötvények adásvétele Befektetési jegyek adásvétele Mobil szolgáltatások WAP-os tranzakció Automatikus SMS értesítés n.a. SMS lekérdezés van Mobiltelefon előfizetői kártya feltöltése Egyéb Szolgáltatás igénylése Szolgáltatás letiltása Bankkártya igénylése tervezik Bankkártya letiltás Bankkártya limit módosítása Belépési kód megváltoztatása

44 Bankok internetes szolgáltatásai – K&H 1/2
Számlanyitás nincs Számlainformációk, lekérdezések Törzsadatok lekérdezése van Számlaegyenleg lekérdezése Számlatörténet lekérdezése Bankkártya információk Hitelkártya információk Lekötött betétek lekérdezése Sorban álló tételek követése Átutalás (eseti és rendszeres) Csoportos beszedési megbízás Postai kifizetés Átvezetések Betétműveletek Hiteligénylés Befektetések

45 (+Internet kártya feltöltése)
Bankok internetes szolgáltatásai – K&H 2/2 Mobil szolgáltatások WAP-os tranzakció nincs Automatikus SMS értesítés van SMS lekérdezés Mobiltelefon előfizetői kártya feltöltése (+Internet kártya feltöltése) Egyéb Szolgáltatás igénylése Szolgáltatás letiltása Bankkártya igénylése Bankkártya letiltás Bankkártya limit módosítása Belépési kód megváltoztatása

46 Bankok internetes szolgáltatásai – OTP Bank 1/2
a legnagyobb internetes ügyfélkörrel rendelkezik elektronikus számlacsomag: elektronikus számla, sávos kamatozású megtakarítási számla, webkártyaszámla: az internetes vásárlások lebonyolításának pénzügyi háttere junior portál 1999 óta működik (második hazai interneten bankoló), 2001-ben első díjas Számlanyitás nincs Számlainformációk, lekérdezések Törzsadatok lekérdezése van Számlaegyenleg lekérdezése Számlatörténet lekérdezése Bankkártya információk Hitelkártya információk Lekötött betétek lekérdezése Sorban álló tételek követése

47 értékpapírszámla műveletek
Bankok internetes szolgáltatásai – OTP Bank 2/2 Átutalás (eseti és rendszeres) van Csoportos beszedési megbízás nincs Postai kifizetés Átvezetések Betétműveletek Hiteligénylés Befektetések Értékpapír-kereskedelem értékpapírszámla műveletek Állampapírok adásvétele Kötvények adásvétele Befektetési jegyek adásvétele Mobil szolgáltatások WAP-os tranzakció Automatikus SMS értesítés SMS lekérdezés Mobiltelefon előfizetői kártya feltöltése Egyéb Szolgáltatás igénylése Szolgáltatás letiltása Bankkártya igénylése Bankkártya letiltás Bankkártya limit módosítása Belépési kód megváltoztatása

48 Bankok internetes szolgáltatásai – Raiffeisen Bank 1/2
1999 ősz óta működik 2001 Internetes Hitelközpont, előzetes hitelbírálat ben Számlanyitás nincs Számlainformációk, lekérdezések Törzsadatok lekérdezése van Számlaegyenleg lekérdezése Számlatörténet lekérdezése Bankkártya információk Hitelkártya információk Lekötött betétek lekérdezése Sorban álló tételek követése Átutalás (eseti és rendszeres) Csoportos beszedési megbízás n.a. Postai kifizetés Átvezetések Betétműveletek Hiteligénylés

49 Bankok internetes szolgáltatásai – Raiffeisen Bank 2/2
Befektetések Raiffeisen Értékpapír és Befektetési Rt Internet brókerén keresztül van Értékpapír-kereskedelem Állampapírok adásvétele Kötvények adásvétele Befektetési jegyek adásvétele Mobil szolgáltatások WAP-os tranzakció Automatikus SMS értesítés SMS lekérdezés n.a. Mobiltelefon előfizetői kártya feltöltése nincs Egyéb Szolgáltatás igénylése Szolgáltatás letiltása Bankkártya igénylése Bankkártya letiltás hitelkártya letiltás Bankkártya limit módosítása Belépési kód megváltoztatása

50 Bankok internetes szolgáltatásai – Volksbank
legfiatalabb, 2002 tavasz kevés funkció Számlanyitás nincs Számlainformációk, lekérdezések Törzsadatok lekérdezése n.a. Számlaegyenleg lekérdezése van Számlatörténet lekérdezése Lekötött betétek lekérdezése Sorban álló tételek követése Átutalás (eseti és rendszeres) Csoportos beszedési megbízás Postai kifizetés Átvezetések Betétműveletek Mobil szolgáltatások WAP-os tranzakció Automatikus SMS értesítés SMS lekérdezés Mobiltelefon előfizetői kártya feltöltése Egyéb

51 Internetes szolgáltatások az egyes bankoknál 1/2
Forrás: Bank&Tőzsde, Pénz a Hálón melléklet 2001/1 IEB OTP Raiffeisen Citibank K&H Átutalások indítása van Értékpapír-kereskedelem nincs Betétműveletek Csoportos beszedési megbízás Elektronikus aláírás vagy belépési kód megváltoztatása Lekötött betétek lekérdezése Sorban álló tételek követése Egyenleg és törzsadatok lekérd. Számlatörténet lekérdezése Szerződések kezdeményezése Szolgáltatás letiltása

52 Internetes szolgáltatások az egyes bankoknál 2/2
Forrás: Bank&Tőzsde, Pénz a Hálón melléklet 2001/2 IEB OTP Raiffeisen Citibank K&H CIB HWB Felhasználó 4500 80000 700 12600 1-2 ezer 3000 200 Ebből vállalati 500 n.a. nincs 600 20 Számlaegyenleg lekérdezése van Számlatörténet lekérdezése Átutalások indítása Betétműveletek Értékpapír-műveletek Állampapírok adásvétele WAP-os tranzakció Automatikus SMS értesítés SMS-lekérdezés

53 Internet banking szolgáltatók lakossági ügyfelei 1/2
Forrás: Bank&Tőzsde, Pénz a Hálón melléklet 2001/3 2001 szeptember 2001 vége 2002 vége Felhasználók Tranzakciók száma aránya % száma/értéke CIB 4600 2,6 1%/0,3% 7000 3,7 25000 8 Citibank 15000 n.a. HBW 1000 2-3 2-3%/2-3% 3000 5 10000 25-30 IEB 6100 16%/10% enyhe növekedés 8500 közepes növekedés K&H 700 0,14 0,2%/0,25% 2000 0,4 6000 1,2 OTP 95000 110000 4 200000 5-10 Raiffeisen 1,5 10-15%/n.a. 1500 Összesen 102300 - 130500 249500

54 Internet banking szolgáltatók lakossági ügyfelei 2/2
Forrás: Bank&Tőzsde, Pénz a Hálón melléklet 2002/1 2002 január vége 2002 vége saját országos* saját* CIB 6000 90000 10000 140000 Citibank 18000 150000 n.a. 250000 HBW 1100 50000 4000 100000 IEB 9000 12000 K&H 1500 5000 200000 OTP 190000 20000 300000 Raiffeisen 1200 Volksbank 120000 1000 180000 Összesen 170800 232000 Átlag 116700 195000 * becslés

55 Mindennapi pénzügyeink: www.ofe.hu/teka/t6/Index.htm
Források, linkek: Mindennapi pénzügyeink: Gellért Andor: Digitális pénzügyek (KJK 2001) Bank&Tőzsde folyóirat Pénz a Hálón melléklete TELEPIAC projekt: informatika.bke.hu/bke_web_new/db/Kutatas.nsf Jó tudni: Elektronikus kereskedelem, bankkártya Telecomputer: Cikkek: E-szótár: HVG Online: Teszt teszt ellen, Banki szolgáltatások a neten ( ) Egyéni feladat témák: Egy kiválasztott elektronikus banki szolgáltatás bemutatása egy magyarországi banknál; vagy több banknál összehasonlítás. Egy kiválasztott bank elektronikus banki szolgáltatásainak részletes ismertetése.


Letölteni ppt "E-BUSINESS Digitális Pénzügyek I. Remote banking"

Hasonló előadás


Google Hirdetések