Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

•2006.03.13. •Bognár Ágnes •Horváth Bernadett •Somogyi Anikó.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "•2006.03.13. •Bognár Ágnes •Horváth Bernadett •Somogyi Anikó."— Előadás másolata:

1 •2006.03.13. •Bognár Ágnes •Horváth Bernadett •Somogyi Anikó

2 Története  1896. december 28. de. 10 óra - Győr Léderer Emil •Magyar Waggon- és Gépgyár Rt-t.

3 Sikerek  1897. Vagongyár első gyártmánya: kéttengelyű tartálykocsi  1899. Export: Egyiptomba, Kelet-Indiába, Dél-Afrikába vasúti személygépkocsikat •Amszterdamba és Antwerpenbe városi villamos kocsikat. •a londoni metró szerelvényei •A Párizsi világkiállítás

4 Sikerek/2.  Műszaki bravúr. „Waggongyár” szakemberei az 50 m hosszú, 100 tonna súlyú Rábca hidat egy darabban telepítették át  Eiffel tervei alapján készült kovácsüzem  1914. Az első személyautó: a RÁBA-Alpha

5 A nagyüzem kialakulása  1918.Korszerű saját vas- és acélöntöde, anyagvizsgáló laboratórium, karbantartó és szerszámkészítő műhely  Gyártási ágak: •vasúti kocsi •híd- és vasszerkezet •automobil •katonai jármű •motoreke és emelő-berendezések •vasúti felépítmények

6 Üzleti kapcsolatok  1927. Krupp- nehéz tehergépkocsi licenc  1828. Az Austro-Fiattal kötött licenc  1937. M.A.N. dízelmotor licenc vásárlás.

7 Változások  1945. március 28-án a Vagongyár szovjet katonai vezetés alá kerül.  Október 27.: Megalakul a Munkástanács és kezébe veszi a gyár irányítását. •Folyamatos működés  1992. január 1-je óta a RÁBA ismét részvénytársasági formában működik.  1997. december 17-én a Rába Rt. részvényeit bevezették a BÉT-re

8 Napjainkban  Magyarország egyik legtekintélyesebb vállalata  A Rába az egyik legnagyobb magyar járműipari vállalat  3000 dolgozót foglalkoztat  Székhelye: Győr, emellett a régióban számos gyártó és egy tesztelő létesítménye van

9 Üzleti egységek  Holding struktúra •Rába Futómű gyártó Kft.(60%,) •Rába Járműipari Alkatrészgyártó Kft.( 24%) •Rába Jármű Kft.(16%).

10 Futómű üzlet  világ 4. legnagyobb önálló futómű gyártója  termékeinek mintegy 85%-át exportálja  Legjelentősebb ügyfelei pl.: Dana, a DaimlerChrysler, MAN, ISUZU.  3 fő termékcsoport: autóbusz-futóművek, tehergépkocsi-futóművek, speciális (mezõgazdasági és munkagépekhez gyártott) futóművek

11 Alkatrész üzlet  egyik legkedvezőbb növekedési lehetőségekkel rendelkező üzlete  3 telephelyen üzemel, amelyek az egyes fő tevékenységekre szakosodva működnek. •ülések és ülésalkatrészek •forgácsolt alkatrészek, szerelt alkatrészek és részegységek, sajtolt lemezalkatrészek és ezekből összeállított részegységek

12 Jármű üzlet  A Rába szinte mindvégig foglalkozott komplett járműgyártással  Ez a tevékenysége jelenleg is stratégiai fontossággal bír  NATO kompatibilis katonaijármű-család Magyar Honvédség

13 Problémák •Méret •Magas ktgek •Kihasználatlan ingatlanok •Termékpolitika •Erős verseny, tőkeerős versenytársak •Technológia átvétel és nem saját alkalmazása

14 Hatékonyságjavító program •Méretszabás •Termékportfolió megtisztítása •Minél hatékonyabb működés

15 Belső struktúraváltás •Ktg+áldozat, de világszínvonalú beszállító lesz •Laposabb szervezet - gyors infó áramlás, rugalmasság, átláthatóság •Cégcsoportszám csökkentés •3 tevékenység: futómű, alkatrész, jármű •Forma: holding •2005. 4 működő telephely: Győr, Sárvár, Mór, Esztergom

16 Belső struktúraváltás •Létszám csökkentés •Nem termelő ingatlanok hasznosítása •Ktg csökkentés •Meglévő piacok megerősítése •További piacok szerzése •Vevőközpontúság erősítése

17 Eredmények •2004. nyereséges év •Árbevétel növekedés •Hatékonyabb termék és vevőportfolió •Üzletágak nyereségesebb működése •Hitelezési kapcsolatok javulása

18 Stratégia •Változásorientáltság •Tréningek, teamek •Tevékenységi kör bővítés (vasúti kocsi, híd vasszerkezet, automobil, autóbusz, 1936-tól repülőgép) •Legmodernebb technológia alkalmazása •Folyamatos fejlesztés & K+F képességek– saját világszabadalmak, tesztcentrum

19 Tesztcentrum RábaRing •Vegyesvállalat a brit LTC-vel •LTC: laboratórium, próbapálya, nemzetközi tapasztalat, ügyfélkapcsolat •1 millió négyzetméter •Kiváló földrajzi elhelyezkedés, ktg hatékonyság •Motorkerékpárok, személy- és teherautók, autóbuszok, kamionok, katonai és mezőgazdasági gépjárművek tesztelésére

20 Stratégia •Környezet védelme •Minőség, megbízhatóság, versenyképesség folyamatos javítása (TQM) •Dolgozói javaslatok •A Rába beszállító értékelési rendszere – értékelési szempontok: minőség, szállítási határidők, pontosság, kapcsolatok •Szakmai-, oktatási-, kulturális- és sportélet támogatása

21 Stratégia •Munkahelyi biztonság •Munkaidő jobb kihasználása •Partnerekkel együttműködés

22 Középtávú stratégia 2007-ig •2000. „Csatlakozás és növekedés” stratégia •További organikus növekedés •2 legnagyobb üzletág szerkezetváltása - üzletági portfoliók tudatos átrende- zése & beruházások kulcstechno- lógiákra koncentrálása Pintér István vezérigazgató

23 Futómű Kft •Nagysorozatú futómű alkatrész gyártás •Hatékonyságjavulás •Reálnövekedés 40% ($-ban) •Ft árbevétel 26%-kal nőtt •Európai árbevétel emelkedés 90 %

24 Alkatrész Kft (€ elszámolású piacokon) •Nagy kapacitás, korszerű gyártási technológia •Gyártás fókuszában: fém alkatrészek •Árbev. 10%-kal nőtt

25 Jármű Kft. •Projektalapú járműgyártás •Győri alkatrészgyártó üzem átvétele, integrálása •Kapacitások rugalmas kihasználása •Szinte kizárólagos katonai szállítás - nyereséges

26 Bevételek •Erősen export-orientált •Több, mint 40 országba exportál •Árbevétel 60%-a exportból •Rába Futóműgyártó Kft. 60% •Rába Járműipari Alkatrészgyártó Kft. 24% •Rába Jármű Kft. 16%

27 Külkapcsolatok •5 földrész 13 országában: •3 képviselet (USA-Chicago, Oroszország- Moszkva, Kína-Peking) •6 szerződéses vevőszolgálat (Cseho., Románia, Dél-Afrika, Japán, Ausztrália) •7 ügynök (USA, Jugoszláv utódállamok, Korea, Irán, Kína)

28 Partnerek  ArvinMeritor, Caterpillar, DaimlerChrysler, Dana, Ikarusbus, Iran Khodro, Isuzu, John Deere, Knorr- Bremse, Lear Corp., Suzuki, Marnion Group, NABI

29 Piacok, árbevétel megoszlása (m USD) 20012002 Futómű11597,2 USA43,150,6 D- Amerika 9,33,6 Ny- Európa 7,96,6 K- Európa 8,18,2 Ázsia30,212,6 Belföld16,415,6

30 Piacok, árbevétel megoszlása (m USD)

31 Konszolidált eredmények (m Ft) 20012002200320042005 Árbev.5728639403316764026147331 Üzemi eredm. 2316-4402-6151-5005-1987 Pénzü. eredm. -981926-28816852-3090 Adózás előtti eredm. 2218-2476-89631989-5078 Adózott eredm. 1802-2477-75221816-4718

32 2002 az átalakítás és a teherviselés éve •Szerkezetátalakítás •Portfólió tisztítás •Létszám,- és területhatékonyság javítása •Közvetlen-, közvetett költségek és készletszint csökkentése •Intenzív piac- és termékfejlesztés

33 Árbevétel fő mozgatórugói 2004- ben •Európai projektek beérése •Amerikai haszongépjármű-ipar fellendülése •FÁK piacain jelentős növekedés •Megrendelés Magyar Suzuki Rt-től •Működés hatékonyságára irányuló intézkedések •Vas- és acélárak növekedése •Dollár, euró gyengülése

34 Exportbevétel

35 Tulajdonosi struktúra Tulajdonosi körTulajd.-i arány(%) Belföldi társ.16,5 Külföldi társ.30,24 Belföldi magánszem. 0,02 Külföldi magánszem. 28,15 Saját5,8 Államháztart.8,44 Nemz.közi Fejl.-i Intézet 10,85 Névrészesedés Győr Megyei jogú város Önkormányz 7,19% EBRD10,85% DRB Hicom Group 10,85% Westbay Holdings Lim. 5,45% Saját5,8%

36 Részvényérték alakulása •Munkavállalóknak részvény vételi lehetőség •Részvényérték és munkavállalói elkötelezettség növelése érdekében

37 Köszönjük a figyelmet!


Letölteni ppt "•2006.03.13. •Bognár Ágnes •Horváth Bernadett •Somogyi Anikó."

Hasonló előadás


Google Hirdetések