Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Turizmus gazdaságtan 12..

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Turizmus gazdaságtan 12.."— Előadás másolata:

1 Turizmus gazdaságtan 12.

2 Turisztikai multiplikátor-hatás
A multiplikátorokat csak akkor alkalmazhatjuk, ha a turisztikai fogyasztás és költés egy pótlólagos egységének hatásait akarjuk feltárni, az ennek hatására bekövetkező pótlólagos jövedelem, foglalkoztatás, termelés és fogyasztás meghatározására.

3 Turisztikai multiplikátor-hatás 2.
Turisztikai (jövedelmi) multiplikátor Egy egységnyi turisztikai költés a gazdaságban mekkora összjövedelmet generál Multipikátor = 1/(1–MPC) (MPC = fogyasztási határhajlandóság = Marginal Propensity to Consume

4 Multiplikátor-hatás mértéke
Gazdaság önellátó képessége Kiáramlások - Azon pénzügyi folyamatok, amelyek következtében a gazdasági körforgásba kevesebb pénz kerül vissza A jövedelmekre kivetett adók (ideiglenesen) Import beszerzések (Lakossági és intézményi) megtakarítások (ideiglenesen)

5 Multiplikátor-modell
Turisták költése  Helyi vásárlás Háztartás közvetlen jövedelme Vásárlás Megtakarítás Turisztikai szolgáltatások Önkormányzat Import Központi költségvetés Import

6 Jövedelmi multiplikátor
Közvetlen költés – azaz a közvetlenül a turisztikai szolgáltatóknak kifizetett szolgáltatási díjak Közvetett költés – a turisztikai szolgáltatók alkalmazottainak fizetett bérek és fizetések, a szolgáltatók készletbeszerzései, Indukált költés –a turizmus hatására a gazdaság egészében kimutatható bér- és jövedelememelkedés, illetve az annak hatására bekövetkező nagyobb gazdasági aktivitás

7 Egyéb multiplikátorok
Termelési (output) multiplikátor Egy egységnyi turisztikai költés hatása a gazdaság termelési szintjére Foglalkoztatási multiplikátor Egységnyi pótlólagos turisztikai fogyasztás foglalkoztatásra gyakorolt hatása Költségvetési multiplikátor Az állami bevételek változása egységnyi pótlólagos turisztikai fogyasztás hatására

8 A multiplikátorok alkalmazásának korlátai
Felhasznált adatokból eredő pontatlanság – másodlagos források, feltételezések Adatok pontossága és megbízhatósága a többszöri áttétel és az összevonás-szétbontás miatt nem tökéletes Statikus mutatók az elmúlt időszak adatai alapján - a módszer a gazdaság és a környezet változásait nem képes rugalmasan követni Alágazati eltérések szerepe az ágazati multiplikátorok meghatározásában

9 Befektetések a turizmusban
Vállalkozó kedv növekedése Finanszírozó Állam – közvetett és közvetlen Önkormányzat - közvetett és közvetlen Vállalkozók – közvetlen, profitorientált Lakosság – kiegészítő jövedelem (Tőzsde) Tőke származási helye Hazai Külföldi

10 Befektetések a turizmusban 2.
Tőkeigényes területek Szállodaipar, konferencia-infrastruktúra, wellness-kínálat, közlekedés Kevéssé tőkeigényes területek Utazásközvetítés, kerékpár-kölcsönzés, idegenvezetés, szuvenírbolt, stb. Nemzetközi egyenlőtlenségek Jövedelem ki- és beáramlása Multiplikátor hatás változása

11 Befektetések a turizmusban 3.
Külföldi befektetők támogatása Szakmai hozzáértés, tapasztalatok Erőforrások Az ország nemzetközi megítélésének javítása Referencia a potenciális befektetők számára Működtetés, piaci bevezetés Szakmai és menedzsment-ismeretek, betanítás

12 Turisztikai beruházások típusai
Attrakció fejlesztő Szálláshely-kapacitás növelő Vendéglátó kapacitás növelő Szolgáltatásfejlesztő Közvetlen Közvetett Infrastruktúra-fejlesztő Műemlékvédelmi, restaurációs célú Környezetvédelmi

13 Nemzetközi befektetések a turizmusban
Szolgáltatások globalizálódása Vertikális és horizontális Hyatt Hotels and Resorts 215 hotel 43 országban, több mint szoba (jelenleg 30 szálloda épül) Hyatt Hotels Corporation (USA, Kanada, Karib-térség) Hyatt International Corporation

14 Nemzetközi befektetések a turizmusban 2.
McDonald’s Több mint étterem, 119 ország Napi mintegy 47 millió vendég Franchise rendszerű éttermek – sajátos horizontális terjeszkedés

15 TUI 3700 utazási ügynökség 80 tour operátor
90 légitársaság (pl. Hapag-Lloyd Express, Britannia Airways, Corsair, Thomsonfly) 32 beutaztató ügynökség Kb. 285 szálloda, ágy Több mint 1600 üzleti utaztató, 60 ország Több mint 200 márka világszerte Touropa, Finnmatkat, TEMA, Lunn Poly, Grecotel, Robinson Club, TQ3 Travel Solutions, TUI Mostravel Russia

16 Turizmus Magyarországon, 2004
Közvetlen hatások Közvetett hatások Md Ft % GDP 877 5,0 1390 8,5 Ezer fő Foglalkoztatás 398 8,9 490 12,5

17 Beutazó turizmus Magyarországon (m) (2005)
,5 millió látogató

18 Közlekedés a beutazó turizmusban (%), 2005
Légiforgalom - 20,5%-os növekedés 2,2, millió fapados utas Ferihegyen = Több mint 2,5-szeres növekedés

19 Kereskedelmi szálláshelyek külföldi forgalma, 2005
Vendégek száma: 3,4 millió Vendégéjszakák száma: 10,6 millió Átlagos tartózkodási idő: 3,1 éj Legtöbb vendégéjszaka: Németország, Nagy-Britannia, Ausztria Jelentős csökkenés: Ausztria, Németország, Hollandia

20 Külföldi vendégéjszakák megoszlása (%), 2005

21 Legnépszerűbb városok a turisták körében, 2005
Külföldi Belföldi Budapest Hévíz Siófok Bük Balatonfüred Hajdúszoboszló Zalakaros Győr Keszthely Tihany Sopron Eger Szeged Pécs Debrecen


Letölteni ppt "Turizmus gazdaságtan 12.."

Hasonló előadás


Google Hirdetések