Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

DIKTATÚRÁK, DIKTÁTOROK Iskolai történelmi vetélkedőt indítunk! Három fordulóban, három hónapon keresztül, a három diktátorhoz és rendszeréhez kapcsolódó.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "DIKTATÚRÁK, DIKTÁTOROK Iskolai történelmi vetélkedőt indítunk! Három fordulóban, három hónapon keresztül, a három diktátorhoz és rendszeréhez kapcsolódó."— Előadás másolata:

1 DIKTATÚRÁK, DIKTÁTOROK Iskolai történelmi vetélkedőt indítunk! Három fordulóban, három hónapon keresztül, a három diktátorhoz és rendszeréhez kapcsolódó feladatokat kell megoldanotok írásban. A vetélkedőre 3 fős csapatok jelentkezését várjuk. A feladatokat az iskola honlapján nyomtatható formában is megtaláljátok. A térképet Siposné Szucsik Zsuzsanna tanárnőtől lehet átvenni, ami egyben a versenyre való jelentkezés is. Az I. feladatsor beadási határideje február 20. A győztesek jutalma bécsi kirándulás!

2 I.FELADATSOR A következő kérdésekre tényszerűen, a jelölt terjedelemben válaszoljatok! 1. Milyen újságokat szerkesztett Mussolini? (5p) 2. Röviden fejtsd ki a fasces és a Fascio di combattimento fogalmak jelentését! (3+2p) 3. Miért a fekete inget választotta egyenruhának Mussolini? (2p) 4. Mussolini milyen értelemben látott példaképet Augustus császárban? (4p) 5. Mik voltak a mezőgazdasági központok? (3p) 6. Milyen irodalmi újítások fűződnek a fasizmushoz? (3p) 7. Milyen merényleteket követtek el Mussolini ellen? (6p) 8. Milyen esemény történt 1940. március 23-án a Brenner-hágónál? (2p) 9. Mussolini 1943-as fogsága idején Hitlertől milyen ajándékot kapott? (2p) 10. Hol jelölték ki a németek Mussolini fogsága idejére a tartózkodási helyét? (2p)  folytatás

3 II. FELADATSOR A források alapján válaszoljatok a kérdésekre! 1.Milyen fogalmat definiál az alábbi módon Mussolini? (2p) „ … ez érzés, néha valóság; legalább 95%-ban érzés. „ 2. Melyik tudományágra gondolhatott, amikor ezt a kijelentést tette? (2p) „ … egy változatos, borzadalmas panoráma, melyben a fény a sötétséggel, az élet a halállal váltakozik. 3. Milyen történelmi esemény kapcsán írta a következőket Mussolini? (2p.) "Hangsúlyozom, hogy még egy lépés Moszkva felé katasztrofális visszhangot válthat ki Olaszországban, ahol abszolút antibolsevista hangulat uralkodik. Oroszország idegen Európától és Németország feladata megvédeni Európát Ázsiától." 4. Egészítsd ki az idézeteket! (4p) „ Nem kényelmes karosszék…………. melyben elábrándozhatunk az emlékünnepek alatt. Szeges sarkantyú ez, melyet a fáradt inakba kell vágni, ………… nem szolgálhat ürügyül egy évenkénti megemlékezésre, hogy azután további 364 napig nyugodtan aludjunk utána”. „ ………….. nem jelent sportkedvelést, sem szórakozást. (.) …………. erkölcsös, ha az időszerű, ha sebészeti alapon működik és ha lovagias. „ 

4 5. Milyen intézményre utal a meghatározás? (2p) „……. az a szerv, melynek révén, a központban és a körzetekben, …. megvalósul a gazdasági világ erői és érdekei közötti egyensúly.” 6. Hogyan vélekedik a római szenátusban Magyarország történelmi hivatásáról a Duce? (3p) DIKTATÚRÁK, DIKTÁTOROK  folytatás ☻ Szakirodalom: Ormos Mária: Mussolini Rubicon c. történelmi magazin 2007/9.

5 III. FELADATSOR A következő feladatok térképhez és képekhez kapcsolódnak! (A térkép kinyomtatva átvehető Siposné Szucsik Zsuzsanna tanárnőtől!) 1.feladat A mellékelt Róma (belváros) térképen jelölj és nevezz meg öt olyan területet, amelyet a fasiszta ideológia és a neoklasszicista stílus jegyében változtattak meg, illetve építettek át! (10p) 

6

7

8

9

10  2. feladat Nevezz meg a képen látható személyek közül ötöt! (5p)

11  3. feladat Határozd meg, hogy mikor és hol készült az első fotó! Nevezd meg a második képen látható személyt! Kösd történelmi eseményhez a képeket! (5p)

12  4. feladat A politikus 1931-ben látogatott Rómába. Nevezd meg őt! Hasonlíts össze az általa képviselt politikai értékeket a fasiszta ideológiával néhány jellemző vonásával, legalább négy szempont alapján! (9p)

13  5. feladat Határozd meg a fotón látható esemény helyszínét és dátumát! (2p)

14  6. feladat Nevezd meg a képen látható ókori alkotást! Mi volt Mussolini szerepe annak 20. századi történetében? Mikor tekintette azt meg Hitler ? (6p)

15

16

17 19382007 

18

19 Források: Fajth Tibor: Itália (Panoráma útikönyvek) (Eötvös Károly Megyei könyvtárban megtalálható) Franco Romagnoli: Ezer harang (Európa könyvkiad, Budapest, 2006) 48- 49.old., 121.old. (Eötvös Károly Megyei könyvtárban megtalálható) Ordasi Zsuzsa: "Mussolininek mindig igaza van" http://archivum.epiteszforum.hu/muhely_utopia.php?muid=197 http://archivum.epiteszforum.hu/muhely_utopia.php?muid=197 http://video.google.com/videoplay?docid=1711791271379639464&fmt=18http://video.google.com/videoplay?docid=1711791271379639464&fmt=18 (olasz nyelvű) György Péter: Ara Pacis – Róma. Élet és irodalom. LI. évfolyam 8. szám, 2007. február 23. DIKTATÚRÁK, DIKTÁTOROK

20 Források: Fajth Tibor: Itália (Panoráma útikönyvek) (EKMK 914 F 12) Olaszország fővárosa 413 old. → 414. old. Franco Romagnoli: Ezer harang (Európa könyvkiadó, Budapest, 2006) Ordasi Zsuzsa: "Mussolininek mindig igaza van" http://archivum.epiteszforum.hu/muhely_utopia.php?muid=197http://archivum.epiteszforum.hu/muhely_utopia.php?muid=197 http://video.google.com/videoplay?docid=1711791271379639464&fmt=18http://video.google.com/videoplay?docid=1711791271379639464&fmt=18 (olasz nyelvű) György Péter: Ara Pacis – Róma. Élet és irodalom. LI. évfolyam 8. szám, 2007. február 23.


Letölteni ppt "DIKTATÚRÁK, DIKTÁTOROK Iskolai történelmi vetélkedőt indítunk! Három fordulóban, három hónapon keresztül, a három diktátorhoz és rendszeréhez kapcsolódó."

Hasonló előadás


Google Hirdetések