Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Güanxi Crowdsourcing – Emergencia a gyakorlatban Szekfű Balázs WEB2.0 Symposion, Gerbeaud, Budapest.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Güanxi Crowdsourcing – Emergencia a gyakorlatban Szekfű Balázs WEB2.0 Symposion, Gerbeaud, Budapest."— Előadás másolata:

1 Güanxi Crowdsourcing – Emergencia a gyakorlatban Szekfű Balázs szekfu@guanxi.huszekfu@guanxi.hu WEB2.0 Symposion, Gerbeaud, Budapest

2 Güanxi •Hogyan állták az Apache indiánok a spanyol aramada támadásait 200 éven át? •Hogyan rezeltette be a parányi Napster a globális zeneipar moguljait? •Hogyan nyomja le az önkétesekkel dolgozó Wikipedia az Encyclopedia Britannicát? •Hogyan nyomorítja meg a 15 fővel dolgozó Craigslist az USA helyi lapjait? •Hogyan él túl, sőt növekszik az Al Quaeda?

3 Güanxi •Az internet nemcsak a hálózatok hálózata, hanem főleg közösségek társulása. •Ad-hoc közösségek, állandó közösségek, kis és tömény, nagy és laza közösségek, termékek vagy médiumok, pártok és eszmék, játékok és nemjátékok köré szerveződő közösségek! •Tehát: Minden, ami digitális, minden dokumentum, fotó, video nem más, mint közösségi kommunikáció.

4 Güanxi •Sarnoff törvénye: a közönség értéke nő, számosságának növekedésével arányosan. •Metcalfe törvénye: a közösség értéke növekedésének négyzetével arányosan nő. •Reed törvénye: a közösségteremtő hálózat (group-forming network) értéke növekedésével exponenciálisan (2 n ) nő.

5 Güanxi •Megosztás. Részesítés. •Kommunikáció és koordináció. •Közösítés. Közösségesítés. •Keresd (találd meg!) a közösséged!

6 Güanxi •Hacker ethic (vs. protestáns munkaetika) – újfajta, összeépült munkakultúra, kreatív, időben osztott együttműködő munkák •Elv : kooperálj, ne kontrollálj! •Modell : vmit fell kell adni! •Architektúra : közösségi részvétel •Jelenség : kollektív intelligencia

7 Güanxi •A közös legelők tragédiája vs. Web2.0: a közös legelők terjedése •Minél többen használnak egy jó Web2.0 alkalmazást, az annál értékesebb lesz •Nemcsak népszerűbb, de okosabb, jobb lesz. •Egyetlen networköt épitünk, benne emberi, gépi és cyber közösségek.

8 Güanxi •Közösségi termelés megosztás segítségével •Kontribúcióhoz szükséges kapacitás tömeges •Kreativtás, intellektuális erőfeszítések •Hálózatos tanuló szervezetek: kooperáció-orientált megoldások céges kerektek között is •"Peer production" modularitás, granularitás •Decentralizált hatalom

9 Güanxi •Maga a közösségi termelés kritikus, hosszú távú változás amelyet a Web2.0 elterjedése okoz •Több esetben hatékonyabb megoldást nyújthat, mint az állam vagy a piac •Alapját a tömeges használat, és az új használati formák, tudások, skill-ek terjedése adja •Egy óriási kihasználatlan kapacitás kialakulásával van tehát dolgunk

10 Güanxi The Long Tail

11 Güanxi •a Web2.0 terjedése átalakítja a kontroll- viszonyokat és demokratizálja a keresletet •alacsony frekvenciájú de nagy számosságú keresletek kumulatíve túlnőhetik a kezdeti tömegesebb igényeket •a userek testreszabott termékeket várnak el •a kontroll a long tail felé mozdul •a bestsellerek mellett ki lehet és kell elégíteni a niche igényeket is

12 Güanxi A sokaság...  szétterül, mindenhol jelen van  figyelme rövid  tele van specialistákkal  nagyrészt szemetet gyárt  megtalálja a legjobb cuccokat Emergens szolgáltatás:  ebben a sokaságban új evolúciós szerveződési szintet hoz létre  nem egy gyűjtő oldal, mint egy fórum, vagy egy video- megosztó oldal, ahol van közösség, de szerkezetileg nincs új tartalom, emergencia nem kódolt  Emergencia: meglepő. E meglepetést kell kódolni a designba!

13 Güanxi

14

15

16

17 5 C’s of Crowdsourcing: •Core – mi a központi értéke •Contribute – kik és miért contribuálnak •Connect – hogyan és miért kapcsolódnak •Collaborate - hogyan működnek együtt •Create – mit és hogyan alkotnak

18 Güanxi

19

20

21

22 •Média mint ökoszisztéma – elemzéshez evolúciós média szociológia. Média-ökológia. •Feedback: felhasználók nagy számban és mások által látható, befolyásolható módon vesznek igénybe szolgáltatásokat •Memetika – média/kultúra evolúciós fejlődése •Emergens rendszer – meglepetések •Alulról+felülről épitkező média/világ •Ami fent, az van lent is – Lego+Disney vs. Blogosphere. •Új minőségek, új szolgáltatások, új funkciók, új módszerek jelentik az emergenciát a hálózatban

23 Güanxi 1 jó emergens szolgáltatáshoz •Válaszd meg jól a sokaságot •Válaszd meg jól a modellt (mit tesz a sokaság? szavaz, keres, alkot?) •Ajánlj fel megfelelő jutalmakat •Megfelelő belső erőforrásokkal indulj •A felvilágosult uralkodó szüksége (de csak morális és meggyőzési téren) •Egyszerű modularitás esszenciális •90% szemét, a jó 10%ot válassza ki a sokaság •A közösségnek mindig igaza van! •Az a fontos, amit a közösségnek adhatsz, nem az amit tőlük kaphatsz

24 Güanxi •köszönöm a figyelmet •szekfu@guanxi.huszekfu@guanxi.hu •http://guanxi.hu/szekfuhttp://guanxi.hu/szekfu


Letölteni ppt "Güanxi Crowdsourcing – Emergencia a gyakorlatban Szekfű Balázs WEB2.0 Symposion, Gerbeaud, Budapest."

Hasonló előadás


Google Hirdetések