Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaErik Fazekas Megváltozta több, mint 9 éve
1
Güanxi Crowdsourcing – Emergencia a gyakorlatban Szekfű Balázs szekfu@guanxi.huszekfu@guanxi.hu WEB2.0 Symposion, Gerbeaud, Budapest
2
Güanxi •Hogyan állták az Apache indiánok a spanyol aramada támadásait 200 éven át? •Hogyan rezeltette be a parányi Napster a globális zeneipar moguljait? •Hogyan nyomja le az önkétesekkel dolgozó Wikipedia az Encyclopedia Britannicát? •Hogyan nyomorítja meg a 15 fővel dolgozó Craigslist az USA helyi lapjait? •Hogyan él túl, sőt növekszik az Al Quaeda?
3
Güanxi •Az internet nemcsak a hálózatok hálózata, hanem főleg közösségek társulása. •Ad-hoc közösségek, állandó közösségek, kis és tömény, nagy és laza közösségek, termékek vagy médiumok, pártok és eszmék, játékok és nemjátékok köré szerveződő közösségek! •Tehát: Minden, ami digitális, minden dokumentum, fotó, video nem más, mint közösségi kommunikáció.
4
Güanxi •Sarnoff törvénye: a közönség értéke nő, számosságának növekedésével arányosan. •Metcalfe törvénye: a közösség értéke növekedésének négyzetével arányosan nő. •Reed törvénye: a közösségteremtő hálózat (group-forming network) értéke növekedésével exponenciálisan (2 n ) nő.
5
Güanxi •Megosztás. Részesítés. •Kommunikáció és koordináció. •Közösítés. Közösségesítés. •Keresd (találd meg!) a közösséged!
6
Güanxi •Hacker ethic (vs. protestáns munkaetika) – újfajta, összeépült munkakultúra, kreatív, időben osztott együttműködő munkák •Elv : kooperálj, ne kontrollálj! •Modell : vmit fell kell adni! •Architektúra : közösségi részvétel •Jelenség : kollektív intelligencia
7
Güanxi •A közös legelők tragédiája vs. Web2.0: a közös legelők terjedése •Minél többen használnak egy jó Web2.0 alkalmazást, az annál értékesebb lesz •Nemcsak népszerűbb, de okosabb, jobb lesz. •Egyetlen networköt épitünk, benne emberi, gépi és cyber közösségek.
8
Güanxi •Közösségi termelés megosztás segítségével •Kontribúcióhoz szükséges kapacitás tömeges •Kreativtás, intellektuális erőfeszítések •Hálózatos tanuló szervezetek: kooperáció-orientált megoldások céges kerektek között is •"Peer production" modularitás, granularitás •Decentralizált hatalom
9
Güanxi •Maga a közösségi termelés kritikus, hosszú távú változás amelyet a Web2.0 elterjedése okoz •Több esetben hatékonyabb megoldást nyújthat, mint az állam vagy a piac •Alapját a tömeges használat, és az új használati formák, tudások, skill-ek terjedése adja •Egy óriási kihasználatlan kapacitás kialakulásával van tehát dolgunk
10
Güanxi The Long Tail
11
Güanxi •a Web2.0 terjedése átalakítja a kontroll- viszonyokat és demokratizálja a keresletet •alacsony frekvenciájú de nagy számosságú keresletek kumulatíve túlnőhetik a kezdeti tömegesebb igényeket •a userek testreszabott termékeket várnak el •a kontroll a long tail felé mozdul •a bestsellerek mellett ki lehet és kell elégíteni a niche igényeket is
12
Güanxi A sokaság... szétterül, mindenhol jelen van figyelme rövid tele van specialistákkal nagyrészt szemetet gyárt megtalálja a legjobb cuccokat Emergens szolgáltatás: ebben a sokaságban új evolúciós szerveződési szintet hoz létre nem egy gyűjtő oldal, mint egy fórum, vagy egy video- megosztó oldal, ahol van közösség, de szerkezetileg nincs új tartalom, emergencia nem kódolt Emergencia: meglepő. E meglepetést kell kódolni a designba!
13
Güanxi
17
5 C’s of Crowdsourcing: •Core – mi a központi értéke •Contribute – kik és miért contribuálnak •Connect – hogyan és miért kapcsolódnak •Collaborate - hogyan működnek együtt •Create – mit és hogyan alkotnak
18
Güanxi
22
•Média mint ökoszisztéma – elemzéshez evolúciós média szociológia. Média-ökológia. •Feedback: felhasználók nagy számban és mások által látható, befolyásolható módon vesznek igénybe szolgáltatásokat •Memetika – média/kultúra evolúciós fejlődése •Emergens rendszer – meglepetések •Alulról+felülről épitkező média/világ •Ami fent, az van lent is – Lego+Disney vs. Blogosphere. •Új minőségek, új szolgáltatások, új funkciók, új módszerek jelentik az emergenciát a hálózatban
23
Güanxi 1 jó emergens szolgáltatáshoz •Válaszd meg jól a sokaságot •Válaszd meg jól a modellt (mit tesz a sokaság? szavaz, keres, alkot?) •Ajánlj fel megfelelő jutalmakat •Megfelelő belső erőforrásokkal indulj •A felvilágosult uralkodó szüksége (de csak morális és meggyőzési téren) •Egyszerű modularitás esszenciális •90% szemét, a jó 10%ot válassza ki a sokaság •A közösségnek mindig igaza van! •Az a fontos, amit a közösségnek adhatsz, nem az amit tőlük kaphatsz
24
Güanxi •köszönöm a figyelmet •szekfu@guanxi.huszekfu@guanxi.hu •http://guanxi.hu/szekfuhttp://guanxi.hu/szekfu
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.