Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Nyíri Kristóf Metaforák és az idő valóságossága “Work in progress” referátum NYELV, MEGISMERÉS, TUDAT, ELTE BTK Filozófiai Intézet, 2008. okt. 2-3.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Nyíri Kristóf Metaforák és az idő valóságossága “Work in progress” referátum NYELV, MEGISMERÉS, TUDAT, ELTE BTK Filozófiai Intézet, 2008. okt. 2-3."— Előadás másolata:

1 Nyíri Kristóf Metaforák és az idő valóságossága “Work in progress” referátum NYELV, MEGISMERÉS, TUDAT, ELTE BTK Filozófiai Intézet, 2008. okt. 2-3.

2 Nyíri Kristóf Metaforák és az idő valóságossága NYELV, MEGISMERÉS, TUDAT, ELTE BTK Filozófiai Intézet, 2008. okt. 2-3. ● Metafilozófiai bevezető ● Az eltűnt idő nyomában ● Időérzet és izomfeszültség ● Kinematikus képiséma-metaforák ● Képjelentés, mozgóképjelentés ● Az áramló idő metaforái ● Az idő nyomása

3 Nyíri Kristóf Metaforák és az idő valóságossága NYELV, MEGISMERÉS, TUDAT, ELTE BTK Filozófiai Intézet, 2008. okt. 2-3. ● Metafilozófiai bevezető ● Az eltűnt idő nyomában ● Időérzet és izomfeszültség ● Kinematikus képiséma-metaforák ● Képjelentés, mozgóképjelentés ● Az áramló idő metaforái ● Az idő nyomása

4 Nyíri Kristóf Metaforák és az idő valóságossága NYELV, MEGISMERÉS, TUDAT, ELTE BTK Filozófiai Intézet, 2008. okt. 2-3. Metafilozófiai bevezető A filozófiai érvelés határai és természete Filozófia és common-sense gondolkodás Az idő common-sense felfogásának filozófiai védelméhez: "Hundred Years After: How McTaggart Became a Thing of the Past""Hundred Years After: How McTaggart Became a Thing of the Past" (2008) "Film, Metaphor, and the Reality of Time" (2008) "Visualization and the Limits of Scientific Realism" (2008) "Szubjektív idõ" (2008) "Idõ és kommunikáció" (2007) / "Time and Communication" (2005) "Time and the Mobile Order" / "Idõ és mobilrend" (2007) "Wörter und Bilder" / Szavak és képek" (2006) "Film, Metaphor, and the Reality of Time" "Visualization and the Limits of Scientific Realism" "Szubjektív idõ" "Idõ és kommunikáció""Time and Communication" "Time and the Mobile Order""Idõ és mobilrend" "Wörter und Bilder"Szavak és képek"

5 Nyíri Kristóf Metaforák és az idő valóságossága NYELV, MEGISMERÉS, TUDAT, ELTE BTK Filozófiai Intézet, 2008. okt. 2-3. ● Metafilozófiai bevezető ● Az eltűnt idő nyomában ● Időérzet és izomfeszültség ● Kinematikus képiséma-metaforák ● Képjelentés, mozgóképjelentés ● Az áramló idő metaforái ● Az idő nyomása

6 Nyíri Kristóf Metaforák és az idő valóságossága NYELV, MEGISMERÉS, TUDAT, ELTE BTK Filozófiai Intézet, 2008. okt. 2-3. ● Metafilozófiai bevezető ● Az eltűnt idő nyomában ● Időérzet és izomfeszültség ● Kinematikus képiséma-metaforák ● Képjelentés, mozgóképjelentés ● Az áramló idő metaforái ● Az idő nyomása

7 Nyíri Kristóf Metaforák és az idő valóságossága NYELV, MEGISMERÉS, TUDAT, ELTE BTK Filozófiai Intézet, 2008. okt. 2-3. Az eltűnt idő nyomában John Ellis McTaggart, "The Unreality of Time", Mind 17 (1908), 456-473. o. Hermann Minkowski, Raum und Zeit, előadás, Köln, 1908. szeptember 21. Julian Barbour, The End of Time: The Next Revolution in Our Understand- ing of the Universe (1999), London: Phoenix, 2000 És persze Parmenidésztől mindvégig...

8 Nyíri Kristóf Metaforák és az idő valóságossága NYELV, MEGISMERÉS, TUDAT, ELTE BTK Filozófiai Intézet, 2008. okt. 2-3. ● Metafilozófiai bevezető ● Az eltűnt idő nyomában ● Időérzet és izomfeszültség ● Kinematikus képiséma-metaforák ● Képjelentés, mozgóképjelentés ● Az áramló idő metaforái ● Az idő nyomása

9 Nyíri Kristóf Metaforák és az idő valóságossága NYELV, MEGISMERÉS, TUDAT, ELTE BTK Filozófiai Intézet, 2008. okt. 2-3. ● Metafilozófiai bevezető ● Az eltűnt idő nyomában ● Időérzet és izomfeszültség ● Kinematikus képiséma-metaforák ● Képjelentés, mozgóképjelentés ● Az áramló idő metaforái ● Az idő nyomása

10 Nyíri Kristóf Metaforák és az idő valóságossága NYELV, MEGISMERÉS, TUDAT, ELTE BTK Filozófiai Intézet, 2008. okt. 2-3. Időérzet és izomfeszültség William James, 1890. Hugo Münsterberg, 1989. Stefan Klein, 2006.

11 Nyíri Kristóf Metaforák és az idő valóságossága NYELV, MEGISMERÉS, TUDAT, ELTE BTK Filozófiai Intézet, 2008. okt. 2-3. Időérzet és izomfeszültség William James: “Húnyjuk be szemünket, próbáljunk egészen elvonatkoztatni a külvilágtól, figyeljünk kizárólag az idő múlására.” Mit észlelünk? Nem “tartamok tiszta sorozatát”, hanem “szívdobogásun- kat, lélegzésünket, figyelmünk váltakozásait, a képzeletünkön átvonuló szó- vagy mondattöredéke- ket”. Folyamatokat és ritmusokat észlelünk. “Az idő folyásának észlelése a változás éber tudatát fel- tételezi; ám nincs okunk azt hinni, hogy az üres idő önnön változásai elegendőek a változás tudatának felkeltéséhez. Valamiféle konkrét változásra van szükség – külső vagy belső érzékelhető sorozatra, vagy a figyelem vagy akarás folyamatára.” (The Principles of Psychology, 1890, 619. sk. o.) -- A továbbiakban James utal Münsterberg 1889-ben közzétett vizsgálataira, amelyek szerint amennyiben két érzéki benyomás között egyharmad másodpercnél kevesebb idő telik el, úgy ezt az időtávot az első benyomás emlékezeti képe fakulásának mértéke nyomán érzékeljük; az ennél hosszabb időket viszont az érzékszerveink irányultságát befolyásoló izmok, a szemben, fülben, fejben és nyakban stb. lévő izmok feszüléseinek és ernyedéseinek érzése révén.

12 Nyíri Kristóf Metaforák és az idő valóságossága NYELV, MEGISMERÉS, TUDAT, ELTE BTK Filozófiai Intézet, 2008. okt. 2-3. Időérzet és izomfeszültség Hugo Münsterberg, Beiträge zur experimentellen Psychologie, Heft 2: Zeitsinn – Schwankungen der Aufmerksamkeit – Augenmass – Raumsinn des Ohres, 1989: it is feelings in the muscles of the eye, the ear, and also muscles in the head, neck, etc., by which we estimate lengths of time. These "Spannungsempfindungen", perceptions of tension, "ausgelöst durch wirklich erfolgende Muskelkontraktionen oder durch die Erinnerung an solche", triggered off by real muscular contractions or by memories of the same, amount to an "unmittelbares Zeitgefühl", a direct sense of time – a physical encounter with time, we might say. Ahogyan James fogalmaz: "muscular feelings can give us the object 'time' as well as its measure".

13 Nyíri Kristóf Metaforák és az idő valóságossága NYELV, MEGISMERÉS, TUDAT, ELTE BTK Filozófiai Intézet, 2008. okt. 2-3. Időérzet és izomfeszültség Stefan Klein, The Secret Pulse of Time: Making Sense of Life's Scarcest Commodity (New York: 2007): "You are sitting in a taxi on your way to the airport. Your taxi is caught in the morning rush hour, stopped at a red light. … Green. 'Drive', you bark to the taxi driver, even though you know full well that he can't. – … You would now be prepared to jump out of the taxi and run. … … people do not react only to what they perceive; they also envision the future. … Even a glance at the calendar and a passing thought about everything that needs to get done before your vacation starts is enough to drive you into a full-fledged state of panic." Már a naptárra pillantva is sajátos izomfeszültségeket tapasztalunk.

14 Nyíri Kristóf Metaforák és az idő valóságossága NYELV, MEGISMERÉS, TUDAT, ELTE BTK Filozófiai Intézet, 2008. okt. 2-3. ● Metafilozófiai bevezető ● Az eltűnt idő nyomában ● Időérzet és izomfeszültség ● Kinematikus képiséma-metaforák ● Képjelentés, mozgóképjelentés ● Az áramló idő metaforái ● Az idő nyomása

15 Nyíri Kristóf Metaforák és az idő valóságossága NYELV, MEGISMERÉS, TUDAT, ELTE BTK Filozófiai Intézet, 2008. okt. 2-3. ● Metafilozófiai bevezető ● Az eltűnt idő nyomában ● Időérzet és izomfeszültség ● Kinematikus képiséma-metaforák ● Képjelentés, mozgóképjelentés ● Az áramló idő metaforái ● Az idő nyomása

16 Nyíri Kristóf Metaforák és az idő valóságossága NYELV, MEGISMERÉS, TUDAT, ELTE BTK Filozófiai Intézet, 2008. okt. 2-3. Kinematikus képiséma-metaforák Mark Johnson, The Body in the Mind: The Bodily Basis of Meaning, Imagination, and Rea- son, 1987: An image schema is "a recurring, dynamic pattern of our perceptual interactions and motor programs"; image schemata function as "abstract structures of images". Such a schema, for instance, is the COMPULSIVE FORCE schema. Johnson stresses that the concept "force" emerges from our bodily experience of force, from our encountering obstacles that exert force on us, from "the experience of being moved by ex- ternal forces, such as wind, water, physical objects, and other people", the experience that, say, "[w]hen a crowd starts pushing, you are moved … by a force you seem unable to resist", and from our experience that we too can exert force on, in some cases even penetrate through, the objects resisting us. Force "is always experienced through interaction", force has a "direc- tionality", and forces have "degrees of power or intensity". Now it is image schemata that give rise to a great number of fundamental metaphors.

17 Nyíri Kristóf Metaforák és az idő valóságossága NYELV, MEGISMERÉS, TUDAT, ELTE BTK Filozófiai Intézet, 2008. okt. 2-3. Kinematikus képiséma-metaforák A “compulsive force schema” ezt a metaforát teheti kézenfekvővé: Az idő múlása fizikai erő.

18 Nyíri Kristóf Metaforák és az idő valóságossága NYELV, MEGISMERÉS, TUDAT, ELTE BTK Filozófiai Intézet, 2008. okt. 2-3. ● Metafilozófiai bevezető ● Az eltűnt idő nyomában ● Időérzet és izomfeszültség ● Kinematikus képiséma-metaforák ● Képjelentés, mozgóképjelentés ● Az áramló idő metaforái ● Az idő nyomása

19 Nyíri Kristóf Metaforák és az idő valóságossága NYELV, MEGISMERÉS, TUDAT, ELTE BTK Filozófiai Intézet, 2008. okt. 2-3. ● Metafilozófiai bevezető ● Az eltűnt idő nyomában ● Időérzet és izomfeszültség ● Kinematikus képiséma-metaforák ● Képjelentés, mozgóképjelentés ● Az áramló idő metaforái ● Az idő nyomása

20 Nyíri Kristóf Metaforák és az idő valóságossága NYELV, MEGISMERÉS, TUDAT, ELTE BTK Filozófiai Intézet, 2008. okt. 2-3. Képjelentés, mozgóképjelentés A kép mint természetes jelentéshordozó Állókép mint a mozgókép határesete, mozgókép a teljesértékű jelentéshordozó

21 Nyíri Kristóf Metaforák és az idő valóságossága NYELV, MEGISMERÉS, TUDAT, ELTE BTK Filozófiai Intézet, 2008. okt. 2-3. ● Metafilozófiai bevezető ● Az eltűnt idő nyomában ● Időérzet és izomfeszültség ● Kinematikus képiséma-metaforák ● Képjelentés, mozgóképjelentés ● Az áramló idő metaforái ● Az idő nyomása

22 Nyíri Kristóf Metaforák és az idő valóságossága NYELV, MEGISMERÉS, TUDAT, ELTE BTK Filozófiai Intézet, 2008. okt. 2-3. ● Metafilozófiai bevezető ● Az eltűnt idő nyomában ● Időérzet és izomfeszültség ● Kinematikus képiséma-metaforák ● Képjelentés, mozgóképjelentés ● Az áramló idő metaforái ● Az idő nyomása

23 Nyíri Kristóf Metaforák és az idő valóságossága NYELV, MEGISMERÉS, TUDAT, ELTE BTK Filozófiai Intézet, 2008. okt. 2-3. Az áramló idő metaforái F. H. Bradley McTaggart J. J. C. Smart Fogalmi (kognitív) metafora-elmélet

24 Nyíri Kristóf Metaforák és az idő valóságossága NYELV, MEGISMERÉS, TUDAT, ELTE BTK Filozófiai Intézet, 2008. okt. 2-3. Az áramló idő metaforái F. H. Bradley, Appearance and Reality, 1893: “[i]t is usual to consider time under a spatial form. It is taken as a stream, and past and future are regarded as parts of it… It is natural to set up a point in the future to­wards which all events run, or from which they arrive…”

25 Nyíri Kristóf Metaforák és az idő valóságossága NYELV, MEGISMERÉS, TUDAT, ELTE BTK Filozófiai Intézet, 2008. okt. 2-3. Az áramló idő metaforái McTaggart, “The Unreality of Time”, 1908: "It is very usual to present Time under the metaphor of a spatial movement. But is it to be a movement from past to future, or from future to past? … If the events are taken as moving by a fixed point of presentness, the movement is from future to past, since the future events are those which have not yet passed the point, and the past are those which have. If presentness is taken as a moving point successively related to each of a series of events, the movement is from past to future. Thus we say that events come out of the future, but we say that we ourselves move towards the future. For each man identifies himself especially with his present state, as against his future or his past, since the present is the only one of which he has direct experience. And thus the self, if it is pictured as moving at all, is pictured as moving with the point of presentness along the stream of events from past to future."

26 Nyíri Kristóf Metaforák és az idő valóságossága NYELV, MEGISMERÉS, TUDAT, ELTE BTK Filozófiai Intézet, 2008. okt. 2-3. Az áramló idő metaforái J. J. C. Smart, "The River of Time“, 1949: "There are certain metaphors which we commonly feel constrained to use when talking about time. We say that we are advancing through time, from the past into the future, much as a ship ad- vances through the sea into unknown waters. Sometimes, again, we think of ourselves as stationary, watching time go by, just as we may stand on a bridge and watch leaves and sticks float down the stream underneath us. … Thus in- stead of speaking of our advance through time we often speak of the flow of time. … These metaphorical ways of talking are philosophically important in a way in which most metaphorical locutions are not. They … are, in some way, natural to us; at first sight, at any rate, it seems difficult to see how we could avoid them."

27 Nyíri Kristóf Metaforák és az idő valóságossága NYELV, MEGISMERÉS, TUDAT, ELTE BTK Filozófiai Intézet, 2008. okt. 2-3. Az áramló idő metaforái Fogalmi (kognitív) metafora-elmélet: time-moving és ego-moving metaforák. Vö. Szamarasz Vera Zoé, “Az idő téri metaforái”, http://www.vilagossag.hu/pdf/20070507213610.pdf. http://www.vilagossag.hu/pdf/20070507213610.pdf

28 Nyíri Kristóf Metaforák és az idő valóságossága NYELV, MEGISMERÉS, TUDAT, ELTE BTK Filozófiai Intézet, 2008. okt. 2-3. Az áramló idő metaforái Fogalmi (kognitív) metafora-elmélet: time-moving és ego-moving metafo- rák. George Lakoff és Mark Johnson, Philosophy in the Flesh: The Em- bodied Mind and Its Challenge to Western Thought, 1999: “[these] two metaphors are, strictly speaking, inconsistent with each other: In one, times are objects that move past a stationary observer; in the other, times are locations in a landscape that an observer moves over. But these are actually minimally differing variants[,] … figure-ground reversals of one another.”

29 Nyíri Kristóf Metaforák és az idő valóságossága NYELV, MEGISMERÉS, TUDAT, ELTE BTK Filozófiai Intézet, 2008. okt. 2-3. ● Metafilozófiai bevezető ● Az eltűnt idő nyomában ● Időérzet és izomfeszültség ● Kinematikus képiséma-metaforák ● Képjelentés, mozgóképjelentés ● Az áramló idő metaforái ● Az idő nyomása

30 Nyíri Kristóf Metaforák és az idő valóságossága NYELV, MEGISMERÉS, TUDAT, ELTE BTK Filozófiai Intézet, 2008. okt. 2-3. ● Metafilozófiai bevezető ● Az eltűnt idő nyomában ● Időérzet és izomfeszültség ● Kinematikus képiséma-metaforák ● Képjelentés, mozgóképjelentés ● Az áramló idő metaforái ● Az idő nyomása

31 Nyíri Kristóf Metaforák és az idő valóságossága NYELV, MEGISMERÉS, TUDAT, ELTE BTK Filozófiai Intézet, 2008. okt. 2-3. Az idő nyomása Az idő múlása fizikai erő: hipotézisem szerint más-más időélmények más-más, sajátos izomfeszültségeket gerjesztenek. Szemléltessük ezeket képregény- és filmkivágásokkal…

32 Nyíri Kristóf Metaforák és az idő valóságossága Az idő nyomása

33 Nyíri Kristóf Metaforák és az idő valóságossága Az idő nyomása

34 Nyíri Kristóf Metaforák és az idő valóságossága NYELV, MEGISMERÉS, TUDAT, ELTE BTK Filozófiai Intézet, 2008. okt. 2-3. Az idő nyomása Rudolf Arnheim, Art and Visual Perception, 1954: “[T]he setting photographed by the traveling camera is seen as moving across the screen, mostly because the viewer receives the kinesthetic information that his body is at rest. Only in extreme cases, e.g., when enough of the entire environment is seen as moving, will the visual input overrule the kinesthetic.” Normally however, when our “muscular experiences” tell us that we are at rest, it is “the street [that] is seen as moving. It appears to be actively encountering the spectator as well as the characters in the film, and assumes the role of an actor among actors.” -- But let me here add the obvious. Film is not just images in motion; it is also the unfolding of a story, of a fascinating, arresting, moving, exciting story. Pudovkin, 1929: “the final section is constructed from the simultaneous rapid development of two actions, in which the outcome of one depends on the outcome of the other[,]… to create in the spectator a maximum tension of excite- ment… Will they be in time? Will they be in time?” Andrej Tarkovszkij, 1986, A megörökített idő (magyar kiad. 1998): “Time itself, running through the shots… … The distinctive time running through the shots makes the rhythm of the picture; and rhythm is determined not by the length of the edited pieces, but by the pressure of time that runs through them.” – “metaforikusan forrásnak, sebes sodrású pataknak, folyónak, vízesésnek, óceánnak nevezzük el a különféle feszültséget hordozó időtartamokat…”

35 Nyíri Kristóf Metaforák és az idő valóságossága Az idő nyomása Clock- wise is a 1986 British comedy film starring John Cleese.

36 Nyíri Kristóf Metaforák és az idő valóságossága Az idő nyomása Clock- wise is a 1986 British comedy film starring John Cleese.

37 Nyíri Kristóf Metaforák és az idő valóságossága Az idő nyomása Clock- wise is a 1986 British comedy film starring John Cleese.

38 Nyíri Kristóf Metaforák és az idő valóságossága Az idő nyomása Clock- wise is a 1986 British comedy film starring John Cleese.

39 Nyíri Kristóf Metaforák és az idő valóságossága Az idő nyomása Clock- wise is a 1986 British comedy film starring John Cleese.

40 Nyíri Kristóf Metaforák és az idő valóságossága Az idő nyomása Clock- wise is a 1986 British comedy film starring John Cleese.

41 Nyíri Kristóf Metaforák és az idő valóságossága Az idő nyomása Clock- wise is a 1986 British comedy film starring John Cleese.

42 Nyíri Kristóf Metaforák és az idő valóságossága NYELV, MEGISMERÉS, TUDAT, ELTE BTK Filozófiai Intézet, 2008. okt. 2-3. Work in progress….  Köszönöm a türelmet! www.hunfi.hu/nyiri


Letölteni ppt "Nyíri Kristóf Metaforák és az idő valóságossága “Work in progress” referátum NYELV, MEGISMERÉS, TUDAT, ELTE BTK Filozófiai Intézet, 2008. okt. 2-3."

Hasonló előadás


Google Hirdetések