Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Sztereofotózás Készítette: Nagytomi
2
A sztereofotózás elmélete
alapja a sztereolátás: a térlátás egyik fajtája, mely közvetlen távolságérzetet ad a kb. 0, m között elhelyezkedő tárgyakról a két szem nem ugyanazt a képét látja egy bizonyos tárgynak
3
A két szemtengelyt a P pont nézésekor úgy kell összeforgatni (α’+α’’=α), hogy képe az A és B szem retináján azonos helyre kerüljön (b: bázistávolság)
4
2 szem = 2 fényképezőgép ha a két gép távolsága megegyezik a szemek bázistávolságával, akkor a két elkészült képet párhuzamos látással nézve visszakapjuk az eredeti hatást a bázistávolság növelésével (hipersztereoszkopikus hatás) a mélységi hatás fokozható
5
Sztereokép történet Dürer rajzai – képpárok
1832. sztereoszkóp –festmények nézegetésére 1840-es évek elején fejlődött ki a technikája a fotózás területén (talbotípiák, sztereo-dagerrotípiák) 1920-as évek: sztereo-képeslapokat is árultak már 1950-es évek: eszköztár bővülése → népszerű más területen: 3D videokazetta, DVD, hirdetés, könyv
6
Sztereoképpárok készítése
egyszerűbb megvalósításhoz fejlettebb technika: sztereofényképezõgép: két azonos jellemzõjû fényképezõgép egy házban
7
sztereoszán: vízszintes sín, melyen a fényképezőgép bázistávolságnyira eltolható az állványon
sztereoelõtét: segítségével egy képkockára készíthetõ el a két részkép ezek nélkül is lehet sztereoképeket csinálni, DE csak statikus témáról
8
Mire figyeljünk, ha sztereoképeket akarunk csinálni, de nincs sztereofényképezõgépünk
a két kép készítésekor mindig azonos helyzetben tartsuk a gépet (állvány!) használjunk azonos expozíciós beállításokat
9
bázistávolság megválasztása:
ha távoli dolgokat nagyobb bázistávolsággal akarunk fényképezni, az előtér legyen homogén bázistávolság megválasztása: 30-ad szabály: a bázistávolság legyen kb. a tárgytávolság 30-ada „tapasztalat, meg az évek”
10
sztereoképen a motívumok helyzetét meghatározhatjuk aszerint, hogy a kép síkja előtt, vagy mögött látszanak ezt tudatosan is befolyásolhatjuk A képnek mindig az a részlete lesz a befoglaló síkban, amely a részképeken a képhatárokhoz képest azonos helyzetben van
11
az előbbi beállítás elsősorban a fényképezéskor lehetséges:
célkeresztes kereső + állvány pl.: ha azt akarjuk, hogy egy motívum kiemelkedjék a képsíkból, akkor egy, a valóságban mögötte lévő tárgyat kell a képeken azonos helyre hozni utólagos korrekció: képszélek vágásával, vagy takarásával
12
Sztereoképek megtekintése
Sztereoszkóp (ld. K ép.) két fő fajtája: dia- és papírképek nézésére két ugyanolyan gyűjtőlencse az emberi szempár távolságának megfelelően a lencsék tengelye párhuzamos
13
tükrös és prizmás sztereoszkóp:
a szemek optikai tengelyének eltolása nagyobb méretű képek nézésére
14
Keresztezett nézés Sztereovetítőgép Párhuzamos nézés
szemünk és a képpár közt nézzünk egyre közelebbi pontra, míg a háttérben levő képek fedésbe nem kerülnek és létre nem jön a 3D kép Sztereovetítőgép ikervetítőgép különböző szűrési elárások (pl. szín, polár) szemüveg kell Párhuzamos nézés két egymás melletti képet közelről, majd egyre távolodva nézzünk, megtartva a párhuzamos szemtengelyeket időnként három képet látunk → a középső kell
15
‘Interlaced’ Anaglyph számítógépre készült technológia
‘LCS’ (Liquid Crystal Shutter) szemüveg kell Anaglyph a két kép egy képmezőben látható az elkülönítés színszűrőzéssel (vörös és cián v. zöld) szemüveg kell (általában a bal lencse vörös, a jobb lencse cián v. zöld)
16
Shutter (redőny) – technológia
‘JPS’ netről letölthető szoftverrel nézhetők meg lehetőségek: keresztezett, párhuzamos vagy szabad nézés, vörös/zöld vagy vörös/cián anaglyph szemüveggel vagy LCS szemüveggel való nézésre alkalmas megjelenítés Shutter (redőny) – technológia elődje a sisakba épített két monitor volt (320x200) shutter – technológia: két LCD kijelzőből álló szemüveg az LCD kijelzők felváltva takarják el a szemet és egy monitor felváltva jeleníti meg a megfelelő szemnek szánt képeket
17
Rokon területek A „TNTmips” Színkeverés
sztereofotó-pár egy (közös) képpontjából felületi modell készítése Színkeverés kivonó színkeverés színszűrőkkel (egyre kisebb fényintenzitás) két szín komplementer pár, ha színszűrőkben alkalmazva őket, feketét kapunk ez az alapja az anaglyph sztereo technikának
18
Következzék néhány sztereofénykép
Hologram lézersugár optikai kettéválasztása: referenciasugár és a felvétel tárgyára irányuló sugár a referenciasugár megvilágítja a holografikus filmet, a másik sugár visszaverődik a tárgyról, úgy kerül a fényérzékeny emulzióra a film előhívása után a referenciasugárral azonos szögbõl megvilágítva láthatóvá válik az eredeti tárgy háromdimenziós képe Következzék néhány sztereofénykép
38
Köszönöm a figyelmet
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.