Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A KÖZOP által támogatott közlekedés-fejlesztések

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A KÖZOP által támogatott közlekedés-fejlesztések"— Előadás másolata:

1 A KÖZOP által támogatott közlekedés-fejlesztések 2007-2015
Tasi Marianna főosztályvezető, KÖZOP Irányító Hatóság NFM

2 KÖZOP keretek (2007-2015) 1 872,46 Prioritási tengely
A prioritás kerete (M EUR) (Milliárd Ft) Százalékos megoszlás 1. Prioritás Az ország és a régióközpontok nemzetközi közúti elérhetőségének javítása 1 212,41 339,47 18,13% 2. Prioritás Az ország és a régióközpontok nemzetközi vasúti és vízi úti elérhetőségének javítása 2 024,83 566,95 30,28% 3. Prioritás Térségi elérhetőség javítása 1 601,74 448,49 23,95% 4. Prioritás Közlekedési módok összekapcsolása, gazdasági központok intermodalitásának és közlekedési infrastruktúrájának fejlesztése 161,05 45,10 2,41% 5. Prioritás Városi és elővárosi közösségi közlekedés, környezetbarát fejlesztések 1 619,60 453,49 24,22% 6. Prioritás Technikai Segítségnyújtás 67,71 18,96 1,01% Összesen: 6 687,34 1 872,46 100,00%

3 Összes megítélt KÖZOP többlet kötelezettségvállalás
Hazai tÚLVÁLLás ( ) Prioritási tengely Összes megítélt KÖZOP többlet kötelezettségvállalás (Mrd Ft) Összes megítélt KÖZOP többlet kötelezettségvállalás (%) az OP (TOP UP-pal csökkentett és az árfolyamváltozásból eredően növelt) kerethez viszonyítva 1. Prioritás 32,3 9,21% 2. Prioritás 42,4 7,17% 3. Prioritás 237,2 51% 4. Prioritás 1,21 2,56% 5. Prioritás 77,4 16,54% 390,51

4 TSZ-szel rendelkező projektek Kifizetésben részesült projektek
ElőrehalaDÁS Kiemelt projektek TSZ-szel rendelkező projektek Kifizetésben részesült projektek Lezárt projektek száma Közkiadás Mrd Ft 1. prioritás 24 374,13 219,96 - Előrehaladás 2013-ban* 4 -18,42 10 14,25 2. prioritás 39 703,22 33 336,22 5 2,6 Előrehaladás 2013-ban 214,7 6 141,35 3 1,39 3. prioritás 152 775,26 120 164,95 18 12,45 34 459,7 11 43,49 9 7,54 4. prioritás 33,03 7 28,43 1,13 1 0,72 1,19 -0,03 5. prioritás 64 534,33 43 249,82 2,27 15 27,32 12 45,37 2

5 N+3-as célok teljesülése 2013-ban
N+3-as célok teljesülése 2013-ban Elszámolás az Európai Bizottsággal ig N+3-as cél teljesítése ERFA Bizottsági előleg és TOP- UP Benyújtott Összesen Cél Cél teljesítése (cél/összesen) időközi kifizetési kérelem 2013 2014 millió EUR % 162,01 428,79 590,80 818,53 1 130,33 72% 52% Elszámolás az Európai Bizottsággal ig N+3-as cél teljesítése KA Bizottsági előleg és TOP- UP Benyújtott Összesen Cél Cél teljesítése (cél/összesen) időközi kifizetési kérelem 2013 2014 millió EUR % 578,14 2 118,89 2 697,03 2 718,35 3 592,00 99% 75%

6 ERFA N+3-as célok teljesülése 2013-ban

7 Mi is történt? Lassú projektvégrehajtás
Probléma Válasz Lassú projektvégrehajtás Munkacsoportok, monitoring értekezletek, retrospektív projektek, NAGYPROJEKTEK (32 KÖZOP nagyprojekt Európai Bizottságnak Brüsszelbe kiküldve, ebből 15 db szeptember-októberben) NIF ÁFA per 2012-es elvesztése Túlvállalás, gyorsan indítható projektek (motorvonat, közlekedésbiztonság) Lemorzsolódás, szabálytalanság, problémás jogalkalmazás Megerősített főbb kedvezményezettek, minőségbiztosítás,környezetvédelmi teljesítményértékelések Stratégia újra és újragondolása Nagy közbeszerzési csomag megindítása: 1063/2013. (II. 18.) Korm. határozata alapján felgyorsult a szabad keretek lefedése új projektekkel és szakaszolt projektekkel EU-s ellenőrzési ellenőrzési rendszer időigénye Kifizetések gyorsítása, eljárásrendek áttekintése, szállítói előlegek, anyagköltségek elszámolása

8 Első eredmények Siófok, október: A már támogatott projektek beindításával, felpörgetésével a hazai költségvetési hiány jelentősen csökkenthető volna, ehhez szükséges a közbeszerzések mielőbbi kiírása, a szállítói előlegek megemelése KÖZOP Éves jelentés 2013 A végi indikátor számításoknak megfelelően az eddig a program keretein belül megépített új utak hossza 182 km (OP célérték km), melyből a megépített TEN-T utak hossza 114,1 km (OP célérték 170,4 km). A fejlesztett/felújított utak hossza 269 km (OP célérték 311,2 km). Megépített új TEN-T vasútvonal hossza 20 km (OP célérték 23 km), továbbá 179 km hosszan történt vasútfejlesztés (OP célérték 292 km). A megépített kerékpárutak hossza km (OP célérték 313,1 km) május. 15. „8 éves rekord: 3,5 százalékkal nőtt a GDP A KSH első, gyorsbecslése alapján Magyarország bruttó hazai terméke első negyedévében 3,5 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához viszonyítva, a naptárhatással igazított növekedés 3,4 százalék. A növekedést a statisztikai hivatal szerint alapvetően az ipar és az építőipar teljesítményének növekedése okozta. A frissen publikált eredmény jelentősen meghaladja a piaci elemzők 2,7 százalékos piaci várakozásait.„

9 Közlekedésbiztonság Az M3-as autópályán
140 kilométer hosszon a vadvédő kerítések magasítását, illetve földbe süllyesztése megtörtént, 40 darab új vadkiugró rámpát és 80 darab új vadkibúvó kaput is kialakítottak burkolatrovátkolást (grooving) végeztek el a kivitelezők, amelynek következtében a jövőben ezeken a szakaszokon csökkenhet a vízátfolyások kialakulása, változtatható jelzésképű táblát és térfigyelő kamerát telepítettek, korszerű elválasztó fal kialakítása folyamatban.

10 Debreceni Villamos A projekt műszaki tartalma:
A debreceni villamoshálózat bővítése a 2-es villamos-viszonylat megvalósításával: 7,8 km új villamos pálya építése; 12 db akadálymentesített megálló kialakítása, új kocsiszín, áramátalakító és kapcsolódó infrastruktúra megépítése; 18 db új akadálymentesített jármű beszerzés

11 Szajol-Püspökladány és Szolnok - Szajol vonalszakasz

12 A jelen: Lehetőségek és Veszélyek
Szabálytalanságok, elzárt pénzcsapok Lassan haladó, eredménytelen,nem működő projektek Észlelése EU döntésre váró Nagyprojektek Intézményi átalakulások két időszak átfedése KÖZOP Zárás, IKOP, CEF indítás

13 Szabálytalanságok Van még hova fejlődni: Pótmunkák ütemezettség
Szabályosság Válasz: 2013-ban 506 db helyszíni ellenőrzés, műszaki és pénzügyi szempontú 2013 folyamán az IH-hoz összesen 31 új szabálytalansági gyanú érkezett (2012-ben 123!) A 31 szabálytalansági gyanúból 7 pénzügyi korrekció, amelyből 1-et az Európai Bizottság, 6-ot az EUTAF állapított meg Fokozott monitoring

14 Működő szakaszok, mérföldkövek!
A jövő: Szakaszolás Érintett IKOP prioritás KÖZOP szakaszolt projektek száma (db) Szakaszolt projektek IKOP-ot terhelő kifizetése (Mrd Ft) KÖZOP feszített projektek száma (db) Feszített ütemtervű projektek IKOP- ot terhelő kifizetése (Mrd Ft) IKOP még szabadon felhasználható kerete (Mrd Ft) 1. Nemzetközi (TEN-T) közúti elérhetőség javítása 4 111,1 12 34,0 154,6 2. Nemzetközi (TEN-T) vasúti és vízi úti elérhetőség javítása 3 49,7 7 17,4 367,5 3. Fenntartható városi közlekedés fejlesztése, elővárosi vasúti elérhetőség javítása 1 9,3 27,9 220,9 4. Közlekedési rendszer energiahatékonyságának javítása Összesen 8 170,0 23 81,8 782,4 Működő szakaszok, mérföldkövek!

15 Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program Finanszírozás forrása
A jövő: Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program Finanszírozás forrása Uniós támogatás ( teljesítmény tartalékkal) (EUR) Uniós támogatás az OP teljes költségvetésének arányában (%) 1. Nemzetközi (TEN-T) közúti elérhetőség javítása Kohéziós Alap 29,0% 2. Nemzetközi (TEN-T) vasúti és vízi elérhetőség javítása 42,3% 3. Fenntartható városi közlekedés fejlesztése, elővárosi vasúti elérhetőség  808 24,9% 4. Közlekedési energia- hatékonyág javítása Európai Regionális Fejlesztési Alap  903* 3,8% *Partnerségi Megállapodás függvényében Az IKOP támogatásokat kiegészíti az 1316/2013/EU rendelet alapján felhasználható, szinte kizárólag TEN-T törzshálózati fejlesztéseket szolgáló Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF), amelynek uniós támogatása (nemzeti boríték) millió EUR. Az IKOP támogatási forrásai a CEF forrásokkal együtt a KÖZOP ra allokált forrásainak 3/4-ét teszik ki.

16 IKOP 1286/2014. (V. 5.) Korm. határozat a 2014–2020. évekre szóló Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program tervezete jóváhagyásáról és azzal összefüggő egyes kérdésekről EU felé történő benyújtás előtt TEN-T és Kötöttpálya a fókuszban Közúton a megyeszékhelyek és határok elérése a cél Eljárások változnak, elvében azonos EU elvárások Érett projektek kerülhetnek be Csökkenjen a közút aránya Költséghatékonyság, kisebb adminisztráció TEN-T

17 Köszönöm a Figyelmet! Tasi Marianna Nemzeti Fejlesztési Minisztérium marianna.tasi@nfm.gov.hu


Letölteni ppt "A KÖZOP által támogatott közlekedés-fejlesztések"

Hasonló előadás


Google Hirdetések