Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaAndrea Papné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Magyar Controlling Egyesület Pécs, 2005 szeptember 29-30 Sunbooks Könyvkereskedelmi Kft. www.sunbooks.hu MCE Konferencia 2005 A controlling gyakorlata eBusiness controlling - a Sunbooks példáján Dr. Rényi Gábor vezérigazgató
2
Magyar Controlling Egyesület Pécs, 2005 szeptember 29-30 Sunbooks Könyvkereskedelmi Kft. www.sunbooks.hu Tartalom A hagyományos business jellemzői a magyar könyvpiacon Az eBusiness könyvpiaci üzleti modell Hogyan működik a Sunbooks rendszer? Controlling a könyvkiadók számára Controlling a könyvkereskedők számára Controlling a logisztikai szolgáltató számára Controlling a Sunbooks számára A Sunbooks rendszer továbbfejlesztési irányai
3
1990 - 96 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 Year Market Hype Technology Trigger Peak of Inflated Expectations Trough of Disillusionment Slope of Enlightenment InternetWWW Dot-com starts starts „e-business forever” Dot-com share fallout Investor disillusionment Business disillusionment „True” e-business emerges Optimized e-business Forrás: Gartner Research Itt vagyunk most Az ötlet FelkészülésFelkészülés MegvalósításMegvalósítás IndulásIndulás eBusiness Ciklus
4
Magyar Controlling Egyesület Pécs, 2005 szeptember 29-30 Sunbooks Könyvkereskedelmi Kft. www.sunbooks.hu A könyvpiac Kiadó Egyéb Kiadó Hypermarket Könyvesbolt Könyvtárak Wholesaler Nagy- kereskedő Nagy- kereskedő
5
Magyar Controlling Egyesület Pécs, 2005 szeptember 29-30 Sunbooks Könyvkereskedelmi Kft. www.sunbooks.hu A könyvpiac problémái Mindenki mindent csinál – jelentős adminisztrációs terhek, – az áru útja követhetetlen Jellemző gyakorlat a bizományosi értékesítés –A kiadó finanszírozza az egész ellátási láncot A kereskedő sok helyről kénytelen beszerezni Látens áruhiány és felesleg egyszerre A könyv csak véletlenül van a megfelelő időben és helyen a szükséges mennyiségben!
6
Magyar Controlling Egyesület Pécs, 2005 szeptember 29-30 Sunbooks Könyvkereskedelmi Kft. www.sunbooks.hu A könyvpiac – logisztikai káosz A kiadók: –Fenntartanak, vagy bérelnek raktárakat, személyzetet, szállítóeszközöket – jelentős fix költség –Egyedi, drága beszállítások a nyomdákból –A megrendelések teljesítése lassú, alacsony hatékonysággal A kiskereskedők: –8-10 helyről szerzik be a készleteket, az esetek többségében (60%) odautazva, 65 %-ban saját szállítóeszközzel A bolthálózatok: –Központosított beszerzés és elosztás – sokszor rugalmatlan –Éves költség 100 MFt nagyságrendű
7
Magyar Controlling Egyesület Pécs, 2005 szeptember 29-30 Sunbooks Könyvkereskedelmi Kft. www.sunbooks.hu Az információ logisztikája Kínálati információk Keresleti és eladási információk KiadóKereskedő Minimális információt kap az eladási láncból: • jelentős késéssel • nagyon sok forrásból • pontatlanul Ezek feldolgozása költséges Üzenetei esetlegesen jutnak el a kereskedőkhöz Az információk esetlegesen, feldolgozhatatlan formában jutnak el hozzá Az információhoz jutás jelentős költségekkel/emberi ráfordítással jár Megterhelő információszolgáltatási kötelezettségek Információhiány mindenkinél!
8
Magyar Controlling Egyesület Pécs, 2005 szeptember 29-30 Sunbooks Könyvkereskedelmi Kft. www.sunbooks.hu Sunbooks Business Modell Kiadóitevékenységek Eladás Vevők minőségi kiszolgálása Adminis ztráció Raktározás Logisztika Értékesítés Rendelés feldolgozás Pénzbeszedés Finanszírozás, stb. Beszerzés Szállítás Finanszírozás Marketing, Adminisztráció KIADÓKIADÓKERESKEDŐKERESKEDŐ Verseny-semleges B2B szolgáltató, aki átveszi és professzionális szolgáltatásként nyújt profilidegen feladatokat
9
Magyar Controlling Egyesület Pécs, 2005 szeptember 29-30 Sunbooks Könyvkereskedelmi Kft. www.sunbooks.hu Információk ICT Hálózat Pénzügy Tőke Logisztika Gyorsaság Szuper- Marketek Könyvesbolt hálózatok Független könyvesboltok Kiadók Teams Képességek Sunbooks működési modell
10
Magyar Controlling Egyesület Pécs, 2005 szeptember 29-30 Sunbooks Könyvkereskedelmi Kft. www.sunbooks.hu Szervezeti struktúra Vezérigazgató Logisztikai Folyamat Monitoring Operatív Igazgató Operatív Igazgató Marketing KAM-5 Key Account Manager KAM-5 Key Account Manager TEK - Területi- képviselők (Boltok, Könyvtárak, Iskolák, stb) KAM-4 KAM-3 KAM-2 KAM-1 Általános Vezig.h eBusiness Stratégia Fejlesztési Vezig.h eBusiness Stratégia Fejlesztési Vezig.h Polcszerviz KAM Support Informatika Szám- vitel Pénz- ügy Tervezés Elemzés Tervezés Elemzés KIM Kiadói menedzserek KIM Kiadói menedzserek Gazdasági Vezig.h
11
Magyar Controlling Egyesület Pécs, 2005 szeptember 29-30 Sunbooks Könyvkereskedelmi Kft. www.sunbooks.hu Így működik a Sunbooks logisztika
12
Magyar Controlling Egyesület Pécs, 2005 szeptember 29-30 Sunbooks Könyvkereskedelmi Kft. www.sunbooks.hu Sunbooks ICT rendszer architektúrája Net.Commerce MQ Series Tranzakciós rendszer DB2 adatbázis motor DB2 adatbázis motor AIX operációs rendszer AIX operációs rendszer Web browser Internet
13
Magyar Controlling Egyesület Pécs, 2005 szeptember 29-30 Sunbooks Könyvkereskedelmi Kft. www.sunbooks.hu Eredmények A KIADÓI KAPCSOLATOK SZÁMÁNAK ALAKULÁSA
14
Magyar Controlling Egyesület Pécs, 2005 szeptember 29-30 Sunbooks Könyvkereskedelmi Kft. www.sunbooks.hu Eredmények Ahogy egy kereskedő megismeri, kitapasztalja a rendszer előnyeit, beszerzéseinek egyre nagyobb részét bonyolítja rajtunk keresztül AZ ELADÁSI PONTOK SZÁMÁNAK ALAKULÁSA
15
Magyar Controlling Egyesület Pécs, 2005 szeptember 29-30 Sunbooks Könyvkereskedelmi Kft. www.sunbooks.hu Eredmények AZ ÉVES ELADÁSOK ALAKULÁSA Fogyasztói áron, Milliárd forintban
16
Magyar Controlling Egyesület Pécs, 2005 szeptember 29-30 Sunbooks Könyvkereskedelmi Kft. www.sunbooks.hu Eredmények MEGRENDELÉSEK SZÁMÁNAK ALAKULÁSA
17
Magyar Controlling Egyesület Pécs, 2005 szeptember 29-30 Sunbooks Könyvkereskedelmi Kft. www.sunbooks.hu Eredmények LEBONYOLÍTOTT TRANZAKCIÓK SZÁMA
18
Magyar Controlling Egyesület Pécs, 2005 szeptember 29-30 Sunbooks Könyvkereskedelmi Kft. www.sunbooks.hu Eredmények KISZÁLLÍTOTT KÖNYVEK SZÁMA
19
Magyar Controlling Egyesület Pécs, 2005 szeptember 29-30 Sunbooks Könyvkereskedelmi Kft. www.sunbooks.hu A könyvpiac változása A piac jelentős változáson ment keresztül az elmúlt 5 év alatt A dinamikus növekedés lelassult Eladni egyre inkább csak a konkurencia rovására lehet Erősödik a marketing jelentősége – ami elsősorban a kisebb kiadóknál finanszírozási gondokat jelent Hálózatok és multik követelményei és árrés elvárásai egyre nőnek
20
Magyar Controlling Egyesület Pécs, 2005 szeptember 29-30 Sunbooks Könyvkereskedelmi Kft. www.sunbooks.hu A könyvpiac változása Multik expanziója: egyre kisebb áruházak, választék szűkül Hálózatok központi beszerzése és boltellátása – itt is a választék szűkítés a tendencia Egyre inkább csak a független könyvesboltok kínálnak széles választékot A kiadók feladata (is), hogy segítse őket a versenyképességük fenntartásában, erősítésében
21
Magyar Controlling Egyesület Pécs, 2005 szeptember 29-30 Sunbooks Könyvkereskedelmi Kft. www.sunbooks.hu Értékesítés a résztvevők szerint A FORGALOM ÖSSZETÉTELÉNEK ALAKULÁSA
22
Magyar Controlling Egyesület Pécs, 2005 szeptember 29-30 Sunbooks Könyvkereskedelmi Kft. www.sunbooks.hu A kereskedők evolúciója AZ ÁTLAGOS SB PARTNER KERESKEDŐ „EVOLÚCIÓJA” A folyamat egy adott pillanatban minden kereskedőnél máshol tart
23
Magyar Controlling Egyesület Pécs, 2005 szeptember 29-30 Sunbooks Könyvkereskedelmi Kft. www.sunbooks.hu Rendelési szokások RENDELÉSI GYAKORISÁG ALAKULÁSA A TELJES VEVŐÁLLOMÁNYBAN
24
Magyar Controlling Egyesület Pécs, 2005 szeptember 29-30 Sunbooks Könyvkereskedelmi Kft. www.sunbooks.hu A független könyvesboltok jelentősége Egyre inkább csak itt lehetséges a könyvek és az olvasók személyes összetalálkozása Hozzáértő tulajdonos és/vagy személyzet Személyesen ismerik a vevőket A vevőkör igényei szerint kialakított, testre szabott választék Nem feltétlenül a forgási sebesség az egyedüli mérce Gyorsan tudnak reagálni a vevői igényekre Megszerezhető a lojalitásuk nemcsak a szállító, hanem a kiadó felé is
25
Magyar Controlling Egyesület Pécs, 2005 szeptember 29-30 Sunbooks Könyvkereskedelmi Kft. www.sunbooks.hu Mi gyorsíthatja a folyamatot? Piaci hatások, tendenciák Nagykereskedők erős orientációja a kiskereskedelem irányába Sunbooks Minél teljesebb körű áruellátás (időt szabadít fel, beszerzési költségeket takarít meg) Információ közvetítés (elektronikusan és hagyományos úton egyaránt Nemzetközi tendenciák, gyakorlat megismertetése Jó és rossz példák megismertetése Területi képviselők folyamatos képzése nem utazó ügynökök, hanem személyes tanácsadók Egyedül nem megy! Mindegyikhez szükséges a kiadó szoros (és értő) együttműködése
26
Magyar Controlling Egyesület Pécs, 2005 szeptember 29-30 Sunbooks Könyvkereskedelmi Kft. www.sunbooks.hu A Sunbooks értékesítés és marketing Az információk egy csatornán, standardizált formában eljutnak mindenkihez: Hatékony eszköz a kiadói marketing támogatására Új minőség a könyvesboltok információhoz jutásában On-line riportok testre szabott formában: Mindenki teljes részletességgel és on-line láthatja a privát adatait Publikus adatok: elemzések, statisztikák Esélyegyenlőség Minden tekintetben azonos feltételek az összes résztvevő számára Választék, választék, választék !!!
27
Magyar Controlling Egyesület Pécs, 2005 szeptember 29-30 Sunbooks Könyvkereskedelmi Kft. www.sunbooks.hu A Sunbooks finanszírozás A kiadónak: Átveszi az értékesítés kockázatát Mentesül a pénz sok helyről való beszedésétől Saját maga szabályozza az árengedményeket A könyvesboltnak: Egyedileg megállapított hitelkeretek Rugalmasan választható fizetési kondíciók Szabályozott visszáruzási lehetőség Kevés befektetéssel nagy választék tartható Csak az eladott könyvek után kell fizetnie
28
Magyar Controlling Egyesület Pécs, 2005 szeptember 29-30 Sunbooks Könyvkereskedelmi Kft. www.sunbooks.hu Controlling információk szolgáltatása A kiadók számára: Árbevétel megoszlása cikkenként,vevőnként és értékesítési csatornánként Készletek on-line monitorozása, azon belül bizományosi készletek alakulása, készletek forgási sebessége, elfekvő készletek, készlet kiadók általi feltöltése on-line monitorozás alapján Havi fogyásjelentések, készletjelentés, elektronikus formában Értékesítés akciókon keresztül, csak elektronikusan végzett változások hatására, a legnagyobb leértékelt áruk piaca az országban Változó árengedmények beállításának lehetősége, ezen keresztül a kereslet befolyásolása Elő- és utánrendelések figyelése, piackutatás
29
Magyar Controlling Egyesület Pécs, 2005 szeptember 29-30 Sunbooks Könyvkereskedelmi Kft. www.sunbooks.hu
30
Magyar Controlling Egyesület Pécs, 2005 szeptember 29-30 Sunbooks Könyvkereskedelmi Kft. www.sunbooks.hu Controlling információk szolgáltatása A könyvesboltok számára: On-line rendelés sokoldalú keresési funkciókkal, visszaigazolással és árral együtt, készletfoglalás biztosítja az értékesítés biztonságát a kiskereskedő számára Hitelkeret felhasználás – túllépés esetén rendelés nem lehetséges Havi fogyásjelentések elektronikus közlése, visszáru elszámolás rendszere Rendelhetőség és készlet információk, last minute, akciós készletek Rendszeres információ a kiadók terveiről Értékesítési top listák, mások vásárlási szokásairól szóló aggregált adatok elemzése Beérkezett áruk listája publikus, emlékeztet a szükséges vásárlásra
31
Magyar Controlling Egyesület Pécs, 2005 szeptember 29-30 Sunbooks Könyvkereskedelmi Kft. www.sunbooks.hu
32
Magyar Controlling Egyesület Pécs, 2005 szeptember 29-30 Sunbooks Könyvkereskedelmi Kft. www.sunbooks.hu Controlling információk szolgáltatása A logisztikai partner számára: On-line ki- és beszállítási rendelések Készletek on-line, real-time egyeztetése, elszámolása Rendelések teljesítésének mértéke (átfutási idő) Reklamációk kezelése Előrendelések, akciók, katalógus termékek, belistázások előrejelzése a raktározási technológia befolyásolására
33
Magyar Controlling Egyesület Pécs, 2005 szeptember 29-30 Sunbooks Könyvkereskedelmi Kft. www.sunbooks.hu A Sunbooks controlling rendszere Jellemzői: Minden munkatárs és vezető megkapja on-line azokat az információkat, amelyek a hatékony munkavégzéséhez szükségesek – személyre szabott információk A logisztikai lánc mentén a folyamatok (rendelések, projektek) eredményességének és költségeinek mérése szükséges Legfontosabb erőforrás az „ember” és az információs rendszer, melynek költségei meghatározóak az összköltségen belül – mérni szükséges A tervezés – tekintettel az állandó változásra, a sok szereplőre és a sokféle termékre – keret jellegű, stratégiai irányok meghatározása történik a piaci szereplők részvételével, szállítókkal és vevőkkel egyaránt, – a dinamikus tervezés módszereinek sajátos alkalmazása Tervszámok lebontása értékesítési csatornákra, cikkcsoportokra, kiemelt kiadókra és vevőkre tételesen, míg a többire összevontan történik Az érdekeltségi rendszer részben a tervhez képest elért forgalomhoz, részben a cég eredményességéhez kapcsolódik Aggregált és részletes adatok (adatlefúrás) minden szinten
34
Magyar Controlling Egyesület Pécs, 2005 szeptember 29-30 Sunbooks Könyvkereskedelmi Kft. www.sunbooks.hu Köszönöm a figyelmüket ! Kérdések ?
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.