Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Civil nő - vállalkozó nő - civil vállalkozó nő azaz az önfoglalkoztatói, illetve civil életút szubjektív bemutatásán keresztül az objektív tényeken át.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Civil nő - vállalkozó nő - civil vállalkozó nő azaz az önfoglalkoztatói, illetve civil életút szubjektív bemutatásán keresztül az objektív tényeken át."— Előadás másolata:

1 Civil nő - vállalkozó nő - civil vállalkozó nő azaz az önfoglalkoztatói, illetve civil életút szubjektív bemutatásán keresztül az objektív tényeken át az e-NIVÓ mintaértékű hálózatépítő országos modell program értékeléséig 2006. szeptember 23. - Jászfényszaru Előadó: Csapó Ida projekt- és szakmai vezető MINők/NőTárs - Kikelet 21

2 Az ILO, a Nemzetközi Munkaügyi Hivatal szabványosított metodikája a foglalkoztatási státuszok 5 típusát különíti el: 1. alkalmazott, 2. szövetkezeti tag, 3. társas vállalkozás tagja, 4. vállalkozó, 5. segítő családtag. KSH 1992-től rendszeresített munkaerő-felméréseit szintén ezzel a csoportosítással készíti. Ki az önfoglalkoztató?

3 Hazai megoszlás nemek szerint önfoglalkoztatóknál 2004-ben:  nők 19.4%-a,  férfiak 23.7% (kb. 5%-kal magasabb). Alkalmazott és önfoglalkoztató is:  nők 4.8%-a,  férfiak 9.7%-a (duplája nőkének). Tehát mindkét esetben a férfiaknál magasabbak az értékek. Önfoglalkoztatók nemek szerint (gender  )

4 Megoszlás nemek szerint önfoglalkoztatóknál 2004-ben az EU-ban:  nők 10.8%-a,  férfiak 18.1% (kb. 7%-kal magasabb). A női vállalkozókat az EU-ban kiemelten kezelik. K.: vajon miért? Önfoglalkoztatók nemek szerint (gender  )

5 WOMEN'S ENTREPRENEURSHIP PORTAL: http://ec.europa.eu/enterprise/entrepreneurship/craft/craft-women/ womenentr_portal.htm EU és a vállalkozónők

6 2005. II. negyedév A hazai 15-74 éves népesség munkaerő-piaci státuszáról szóló adatok szerint: összes egyéni vállalkozó + a társas vállalkozások tagjai 522 ezer 900 főt jelentettek  ebből a nők aránya 31.7%. Érdekes, de nem meglepető adat: a vállalkozásokban a segítő családtagok (16 ezer 200 fő) 71.6%-a nő. Önfoglalkoztatók nemek szerint (gender  )

7 1986. Másodállásban vállalkozói igazolvány kiváltása Előzmények: 1.egy népművészeti kiállításon erőteljes szubjektív élmény: a látott gyöngygallérok teljesen lázba hoznak („Én is ilyeneket akarok fűzni!” érzése ) 2. Népi ékszerek című könyv – következő erőteljes szubjektív élmény: a könyv szerzője azonos azzal, akit telefonos érdeklődésemre megadtak a Néprajzi Múzeumban! Balogh Jánosné dr. Horváth Terézia 3. Személyes látogatás a Néprajzi Múzeumban: megismerkedés Teréziával, eredeti gyöngyékszerek fotózása – másodszor jövök lázba, mintha indián színvilágban járnék… Vállalkozó nő – személyes történet -

8 Szubjektív élmények

9 Gyöngyfűző kisiparos „Klasszikus kezdés”: megszállottságból, igényfelmérés nélkül – gerilla marketing 

10 Tanulási folyamat: –Eladni a terméket, szolgáltatást kapcsolni hozzá: a/ közvetlenül eladni a vevőknek b/ viszonteladóknak eladni Fontos: kapcsolatápolás!!! –Vevői igényeknek megfelelni => alkalmazkodás –Munkatársi gárda kialakítása <= egyedül nem megy –Kézműves kapcsolatok – ki konkurencia, és ki nem? Következmény: főállású vállalkozó leszek, életem egyik nagyon izgalmas szakasza következik. Gyöngyfűző kisiparos

11 Eredmények (szubjektív érzékeléssel  ): 1. Ránézésre tudom, hogy ki milyen vásárló, mert érzem  (az intuíció jelentősége az üzleti, a vállalkozói világban!) – pontosan tudom, ki fog tényleg vásárolni (3féle érdeklődő) 2. Értelmiségi körökben mozgok – pályaelhagyók, akik kézművesek lettek (szellemi közeg!) 3. Megszállottság – utolsóként hagyom el a placcokat sokx 4. Vezetővé válás – a munkatársakat is pontosan ismerem: tökéletesen tudom, kinek milyen feladat adható. Gyöngyfűző kisiparos

12 Soltész Anikó, a Seed Kisvállalkozásfejlesztési Alapítvány Ügyvezetője a „Vállalkozó nők és az esélyegyenlőség – szerepek, konfliktusok, lehetőségek” című mini konferencián (Jászfényszaru, 2006. március 24.) a sikeres vállalkozás feltételeiről: 1.önismeret, 2.ügyfélismeret, 3.termékismeret, 4.hatékony kommunikáció, + üzleti tervezés! (mindezek összevetése saját, személyes történetemmel) Sikeres vállalkozás feltételei – objektív tények -

13 További eredmények: egyre több közvetlen vevő, egyre több kis- és nagyker, egyre több kézműves vásár, remek alapanyag beszerzési források, jó emberi kapcsolatok, de egy idő után nincs bővülés -> Felvetődő kérdések: - új termékek kellenek? újabb vevőkör? - saját üzlet nyitása? bejelentett alkalmazottak? - mi legyen az egyre nagyobb fáradtsággal? (nem lehet a végtelenségig pörögni!) Gyöngyfűző kisiparos - váltás -

14 Következmény: leállás -> új cél: visszamenni a szellemi szférába, ott hasznosítani, amit megtanultam kézművesként, azaz ezúttal megtanulni „eladni az agyam” -> később tudatosuló ok: nem mertem a növekedési fázisba lépni, az adott területen belül váltani (felelősségvállalás elkerülése?) + mélyülő önismeret: rájöttem, valójában „szellemi munkás” vagyok = értelmiségi, s ekként akarok élni és dolgozni 1992-től főállásban vállalkozó értelmiségi vagyok: újságíró, tréner, aztán nonprofit menedzser. Váltás: vállalkozó értelmiségi

15 Nete Svennekjaer (Dánia): 1.a nők szolgáltatásokban indítanak, működtetnek vállalkozásokat, szociális beállítottságúak, a férfiak inkább a termékelőállításra koncentrálnak 2. a nők gyakrabban dolgoznak családi vállalkozásokban, 3. a vállalkozások indításakor a nők nem túl gyors növekedéssel mikro-, illetve kisvállalkozásokat képzelnek el maguknak, míg a férfiak nagyra törőbbek: közép- és nagyvállalkozásokat céloznak meg terveikben, Vállalkozó női jellemzők 1. (gender!  )

16 Nete Svennekjaer (Dánia): 4. a nők számára a vállalkozói ötletet a saját érdeklődési területük, hobbijuk adja, míg a férfiak azt nézik, milyen termékre van szükség, 5. a nők óvatosabban kezdenek és gyakran kisebb településeken - a férfiak pénzügyi kockázatokat vállalnak, és nagyobb helységekben indítják a vállalkozásaikat (Vas megyei példa ellentétes!) 6. a nők vállalkozásaiktól a családi élet és a munka összeegyeztethetőségét is remélik, de általában a családi életet tartják fontosabbnak; a férfiak az üzleti tevékenységüket a családi élet elé helyezik, és szétválasztják a kettőt. Vállalkozó női jellemzők 2. (gender!  )

17 1997. Internetkapcsolat Zalaegerszegen Szubjektív élmények: 1. Netmegszállottság 2. Fantasztikus női teljesítmények. Következmény: 1. 2000 nyarán megszáll egy gondolat, és nem enged: kellene valamilyen közösség az internetező nőknek. Tények: semmit nem tudok érdemben a civil szféráról, nőmozgalomról, de minden vonz, ami ezzel foglalkozik. 2. Hálózatépítés a neten: 2001. májusában megalakul a MINők, a Magyar Internetező Nők Egyesülete, 2001 októberében bejegyzi a Fővárosi Bíróság. Civil nő - szubjektív élmények -

18 Szubjektív élmények: 1.Gyakori kérdésfeltevés, amikor kiderül, hogy nőszervezetben „utazom”: „És maguk feministák?” Következmény: eleinte tiltakozás, de annyiszor kérdezik, elkezdek utána járni: olvasok (netről!), könyveket veszek, rendezvényekre megyek, kutatókkal, civil nőkkel kerülök kapcsolatba. -> 2. Egyszercsak rájövök: ha EZ a feminizmus, akkor én régóta feminista vagyok.  Következmény: rátaláltam életem vezérlőfonalára, megvan főfeladatom. Civil nő - szubjektív élmények -

19 Tanulási folyamat: 1.Civil képzésekre járok – 2001 ősze-tele + 2002 tavasza, nyár (CTF Alapítvány), következmény: tudatosabb vagyok civil nőmozgalmárként, mint vállalkozó nőként 2. Párhuzamos fejlődések: szervezetfejlődési ciklus átélése egyéni civil + emberi/női fejlődésemmel párhuzamosan, következmények: a/ fokozatosan civil vezetővé válás – meg lehet élni nonprofit mendzserként (csak türelem, szilárd célkitűzés és kitartás kérdése) b/ csapat épül, c/ növekedési fázisba értünk! Ezúttal azonban nem lesz váltás!  MINŐSÉGI szakaszba kell lépnünk – 2006 májusában 5 éves a MINők (rohan az idő  ) Civil nő - objektív tények -

20 Hasonlít a termék életgörbéjéhez: 1. Bevezetés 2. Növekedés 3. Érettség 4. Telítettség 5. Hanyatlás Ez a ciklus egyetlen egy termék esetében is ismétlődhet, de a vállalkozásoknál is. A telítettség után nem törvényszerű a hanyatlás. Meg lehet újítani egy terméket, egy vállalkozást. Természetesen van, amikor a megszüntetés lehet jó megoldás, mérlegelve több tényezőt egyszerre (pl. költséghatékonyság). Vállalkozási életciklus

21 Szakaszok: 1. Álom szakasz – ködös érzés: csinálni kéne valamit 2. Születés – a formális megszületés ideje (bejegyzés) 3. Növekedés – fő kérdés: mit? 4. Minőség – fő kérdés: milyen? (hogyan?) 5. Stagnálás, stabilitás Minden szakaszban lehet ún. turbulencia, ennek túlélése után magasabb szinten folytatódhat a tevékenység. FONTOS: turbulencia nem egyenlő a krízissel. A kríziseket általában hanyatlás követi. Civilszervezeti életciklus

22 A turbulencia természetes folyamat, tudatosan fel lehet rá készülni (a krízis váratlanul ér), és a „régi már nem működik, az új még nem működik” állapot, egyfajta helykeresés jellemzi. Próbára teszi a szervezetet, a tagjait, de megerősödve lehet egyre inkább kikerülni belőle egyre összeszokottabb csapattal, ha működik a bizalmi elv, közösek az értékek, érdekek, nagyjából azonos az elköteleződés, a motiváció.

23 e-NIVÓ projekt e-NIVÓ – együttműködő NőI VállalkozÓk hálózata a valóságban és virtuálisan" című mintaértékű, országos hálózatépítő program vállalkozó, ill. vállalkozni szándékozó nőknek (HEFOP-1.3.1.-P.-2004-06-0006/2.0) Az projekt az EU társfinanszírozásával az Európa Terv keretében valósul(t) meg. Civil nő + vállalkozó nő = civil vállalkozó nő

24 Partnerség: Főpályázó: MINők, Magyar Internetező Nők Egyesülete Közhasznú Szervezet - Budapest Partner szervezet: Bedekovich Lőrinc Népfőiskolai Társaság – Jászfényszaru Költségvetés: 15.3 millió forint. Felhívás közzététele 2005 nyarán, jelentkezési határidő: 2005 aug. 19. Jelentkezők száma: közel 180 vállalkozni, illetve vállalkozni szándékozó nő. Bevontak száma: mintegy120 nő. e-NIVÓ projekt

25 Program: ingyenes képzés és szaktanácsadás/mentorálás, internetes támogatás, hálózatépítés. Öt vidéki helyszín:  Jászfényszaru,  Mezőkövesd,  Hódmezővásárhely,  Szeged,  Székesfehérvár. e-NIVÓ projekt

26

27

28

29 Vállalkozók aránya: –57% vállalkozó, 43% vállalkozni szándékozó nő. Vállalkozói arány helyszínek szerint:  Hódmezővásárhelyen: 77%,  Jászfényszaru: 64%  Szeged: 63%,  Mezőkövesd 43%,  Székesfehérvár 40%. Vállalkozási forma szerint: egyéni vállalkozó a résztvevők 37%-a, jóval kevesebben Kft-k v. Bt-k vezetői, tagjai (11 ill. 7%). e-NIVÓ projekt

30 2005 októbere és 2006 májusa között lezajlott minden helyszínen 7 témában a képzés: vállalkozónői önismeret: belső, külső,  EU-s alapismeretek (intézményrendszer, kkv-k, nemek egyenlősége),  marketing alapismeretek,  pénzügyi és adózási alapismeretek,  közösségi vállalkozás,  e-business/internetmarketing,  pályázatírás, forrásteremtés.  Eredmény: 100 (!!!) vállalkozónő végig részt vett a képzési programon (tervezett 80) e-NIVÓ projekt

31 Jászfényszaru: vállalkozónői önismeret – külső megjelenés e-NIVÓ projekt

32 EU-s képzési nap - Szeged

33 Hódmezővásárhely: marketing e-NIVÓ projekt

34 Tananyagfejlesztés 3 témában: vállalkozónői önismeret, online tevékenység, hálózatépítés. Értékelés, hatástanulmány. Folyamatos PR, disszemináció. Zárókonferencia 2006 szeptemberében (egy évvel korábban nyitókonferencia) Kihívások, tanulságok – hosszútávú fenntarthatóság. e-NIVÓ projekt Marketing tréningekről néhány visszajelzés:  Reggel még nem tudtam, hogy a saját vállalkozásomat hogyan fejlesszem még tökéletesebbre, délutánra megértettem, hogy a marketing milyen fontos, hogy minél jobban végezhessem a munkámat.  A megszerzett marketinges ismeretekkel jobban tudom megszervezni a munkát. Egy alkalmazott piacképes tudást kaptam! Köszönöm!  Bővítgettem ismereteimet, minden kérdésemre választ kaptam. Minden segítséget megkapunk az induló vállalkozáshoz ! Köszönjük!

35 Közösségi vállalkozás - Székesfehérvár e-NIVÓ projekt

36 Tanácsadások kiscsoportban:  üzleti terv, vállalkozónői önismeret,  csapatépítés/csoport dinamika, hálózatépítés, levelezőlistahasználat,  stratégiatervezés, civil szervezet alapítási lehetőségek Utóbbi eredménye: Csongrád megyében megalakult, 2006 koraőszén bejegyzés alatt áll az e-NIVÓ, Együttműködő NőI VállalkozÓk Dél-Alföldi Regionális Egyesülete. Egyéni tanácsadási témák: hangsúlyozottan üzleti tervezés (pénzügyek, marketing). Eredmény: elkészült 80 (!) üzleti terv!!! Internetes támogatás: helyi levelezőlisták, hírlevél, országos lev.lista, stáb site, honlap vállalkozó nőknek (www.e-nivo.hu, www.noivallalkozok.hu). e-NIVÓ projekt

37 Csapatépítés - Mezőkövesd e-NIVÓ projekt

38 Tananyagfejlesztés 3 témában: vállalkozónői önismeret, online tevékenység, hálózatépítés. Értékelés, hatástanulmány. Folyamatos PR, disszemináció. Zárókonferencia 2006 szeptemberében (egy évvel korábban nyitókonferencia) Kihívások, tanulságok – hosszútávú fenntarthatóság. e-NIVÓ projekt Tananyagfejlesztés 3 témában: 1. vállalkozónői önismeret, 2. online tevékenység, 3. hálózatépítés. Értékelés, hatástanulmány. Folyamatos PR, disszemináció. Zárókonferencia 2006 szeptemberében (egy évvel korábban nyitókonferencia.) Kihívások, tanulságok – hosszú távú fenntarthatóság.

39 Tananyagfejlesztés 3 témában: vállalkozónői önismeret, online tevékenység, hálózatépítés. Értékelés, hatástanulmány. Folyamatos PR, disszemináció. Zárókonferencia 2006 szeptemberében (egy évvel korábban nyitókonferencia) Kihívások, tanulságok – hosszútávú fenntarthatóság. e-NIVÓ projekt Értékelés, hatástanulmány:  minden képzés után volt értékelő kérdőív a hallgatók részéről, januártól a képzők is értékelték a csoportokat -> ezek összegzése kész.  a projetkben jelentkezettek, résztvevők társadalmi, vállalkozási jellemzői, motívációi, bent maradásuk indoka, hasznuk, minderről az előzőeket kibővítő tanulmány, mélyebb elemzés készül -> a most kezdődő OFA-projektben kerül publikálásra könyvben, internetes honlapon.

40 Tananyagfejlesztés 3 témában: vállalkozónői önismeret, online tevékenység, hálózatépítés. Értékelés, hatástanulmány. Folyamatos PR, disszemináció. Zárókonferencia 2006 szeptemberében (egy évvel korábban nyitókonferencia) Kihívások, tanulságok – hosszútávú fenntarthatóság. e-NIVÓ projekt E-NIVÓ jellemző, azaz a női vállalkozóink jellemzői: Iskolai végzettség  középfokú a jelentkezők 45%-a, bevontak 50%-a,  Felsőfokú a jelentkezők 44%-a, bevontak 38%-a,  Legtöbb felsőfokot végzett a Csongrád megyei csoportokban, és egyedül itt 8 általánost végzett. A projekt mintaigénylői elsősorban az érettségivel járó, de gyakorlatias jellegű középfokú végzettséggel rendelkezők.

41 Tananyagfejlesztés 3 témában: vállalkozónői önismeret, online tevékenység, hálózatépítés. Értékelés, hatástanulmány. Folyamatos PR, disszemináció. Zárókonferencia 2006 szeptemberében (egy évvel korábban nyitókonferencia) Kihívások, tanulságok – hosszútávú fenntarthatóság. e-NIVÓ projekt Valamilyen helyzeti hátrány: összes jelentekző 32%-a Részletezve:  munkanélküliség (jelentkezők 9%-a)  anyasági ellátásban részesül (jelentkezők 14%-a)  megváltozott munkaképesség (jelentkezők 6%-a)  megrendült egészségű családtag folyamatos otthoni ápolása (jelentkezők 3%-a)

42 Tananyagfejlesztés 3 témában: vállalkozónői önismeret, online tevékenység, hálózatépítés. Értékelés, hatástanulmány. Folyamatos PR, disszemináció. Zárókonferencia 2006 szeptemberében (egy évvel korábban nyitókonferencia) Kihívások, tanulságok – hosszútávú fenntarthatóság. e-NIVÓ projekt „Összességében elmondható, hogy a mind a résztvevők, mind a képzők meglehetősen elégedettek voltak a képzés alakulásával: a résztvevők sok érthető, könnyen alkalmazható ismerethez, azonnal használható kompetenciákhoz, sőt konkrét, személyre szabott segítséghez jutottak; a képzés során nőtt a csoportok aktivitása, összetartása (ami igen biztató a jövőbeli hálózatépítésre nézve), a képzők pedig örömmel látták, hogy csoportjaik „működőképesek”, és feltehetően hasznát látják a megszerzett tudásnak. Erős a nyitottság és a motiváció a képzés későbbi folytatására, illetve a képzés által elindított folyamat kiteljesítésére; ez ígéretes előjel a vállalkozónői hálózatok felépítéséhez és a vállalkozónők további képzéséhez.” F. Tóth Krisztina

43 WOMEN'S ENTREPRENEURSHIP PORTAL: http://ec.europa.eu/enterprise/entrepreneurship/craft/craft-women/ womenentr_portal.htm EU és a vállalkozónők

44 e-NIVÓ projekt

45 „Azért vagyunk itt, hogy (új) információkat szerezzünk, tanuljunk, fejlődjünk, miközben kapcsolatokat építünk.” EZ volt a missziónk 2005. szeptember 17-én (?). Kérdéseink lehetnek így a projekt végén: Teljesültek-e a fentiek?  Szereztünk új információkat?  Építettünk kapcsolatokat?  Tanultunk, fejlődtünk?

46 e-NIVÓ projekt Az én válaszom minden kérdésre: igen. Személy szerint én magam sokat tanultam, és bízom benne, hogy fejlődtem is. Nagyon sokat köszönhetek ennek a projektnek – benneteket is. Sok szép emléket, jó „kis”  kihívásokat, és rengeteg tanulási lehetőséget. Elültettünk egy magot, rajtunk múlik mivé fejlődik. Megtettük az első lépést, hívunk benneteket, hogy tegyük meg a 2. lépést, és a továbbiakat is. NŐjjenek a vállalkozóNŐk vállalkozásai, az e-NIVÓ hálózat! 

47 e-NIVÓ projekt Köszönöm a figyelmet, és hogy veletek lehettem/lehettünk ebben a projektben. Köszönet a stáb tagjainak – azoknak, akik nélkül ez a projekt nem valósulhatott volna meg: Kovács Béláné Pető Magdolna, Radics Edit, Matiscsákné dr.Lizák Marianna, Gudics Éva, Rudnicai Margó, Klimáné Kerekes Ildikó, és nem utolsósorban: Kéner Eszternek, Joó Zsuzsának a frissen jötteknek. folyt. köv. 


Letölteni ppt "Civil nő - vállalkozó nő - civil vállalkozó nő azaz az önfoglalkoztatói, illetve civil életút szubjektív bemutatásán keresztül az objektív tényeken át."

Hasonló előadás


Google Hirdetések