Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az on-line referensz tájékoztatás

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az on-line referensz tájékoztatás"— Előadás másolata:

1 Az on-line referensz tájékoztatás
Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Informatikus-könyvtáros szak Az on-line referensz tájékoztatás Mohácsi Bernadett Oktató: Pajor Enikő Papp Csaba főiskolai docens Informatikus-könyvtáros szak BA II. évf.

2 Mi ez? Világhálón fellelhető információk gyors és egyszerű továbbítása a felhasználó felé ben, űrlapokon (referensz interjúnak felel meg) keresztül ad választ Felismerték, hogy a legtöbben a világhálón bárki számára megtalálható hivatkozásokat, tanulmányokat olvassák

3 Története 1980-as évek vége→ megjelentek a számítógépek
Az internet hálózat korai korszakában ftp és telnet elérési mód volt Az internet hálózat navigáció után kiált 1. sikeres kísérlet→ GOPHER 1993→Tim Berners Lee→ WWW

4 Kialakulása Az elektronikus,- digitális,- és virtuális könyvtárak miatt jött létre, mivel csak, akkor nevezhetők könyvtárnak, ha valóban teljesítik a könyvtári funkciókat.

5 Az internet könyvtáros
Egyre több információra van szükségünk, egyre rövidebb idő alatt Ebben segít az internet Nem mindenki tudja használni a keresőrendszereket Az internet könyvtárosnak kell segítenie, így információs szakemberekké alakulnak Konkrétan nem válaszolnak Rávezetnek arra, hogy hogyan igazodjunk el a világhálón Gyors és hozzáférhető segítség az elinduláshoz

6 Hogyan kerül az internet könyvtároshoz a kérdés?
Az űrlapot a szolgáltatás moderátori központjába kerül A moderátor könyvtáros dönti el, hogy maga válaszolja meg vagy szakreferenshez küldi

7 Mi az amire nem válaszolnak?
Jogi és orvosi problémák Etikai kérdések Rejtvénykérdések, tesztfeladatok Házi feladatok, dolgozatok, szakdolgozatok, disszertációk, de az elindulásban segítenek Családfa kutatás Fordítás

8 On-line referensz szolgáltatás
Hazánkban még „gyerekcipőben” jár Külföldön mára már rutin Miért félnek a referensztől? A könyvtáros nincs megszólítható állapotba A felhasználó fél odamenni a pulthoz

9 Magyar on-line referensz szolgáltatás
MIT-HOL(Magyar Internetes Tájékoztatás-Hungarian Online Librarian) - mára már nincs (1999.márc dec.) - a LibInfo elődje LibInfO (Librarians’ Information On-line) 2001 óta 2 napon belül válaszolnak 59 könyvtár vesz részt a szolgáltatásban

10 Külföldi on-line referensz szolgáltatás
IPL (Internet Public Library) - óta - non-stop - témakörök szerint rendeznek Ask A Librarian - - Csak az Egyesült Királyság területén válaszolnak - 365 nap 24 órájában üzemel - 60 könyvtár vesz rész a szolgáltatásban VRD (Virtual Reference Desk) - - Egyesült Államok

11 Mitől lesz on-line referensz egy szolgáltatás?
Közvetlen szolgáltatás A könyvtárak interneten keresztül történő információs szolgáltatása Hálózaton keresztül on-line bármikor elérhető Valós idejű technológián alapuló szolgáltatás Más időzónákban lévő kérdezők számára időtől függetlenül kínálja a szolgáltatást Használata ingyenes Célja, hogy a tájékoztató könyvtárosok az interneten is segítséget tudjanak nyújtani az információt keresőknek

12 Egységes rendszerbe szervezi a helyi internet könyvtáros szolgáltatásokat
Konkrét kérdésről van szó Nincs lehetőség referensz interjúra (kivéve űrlapoknál) A könyvtáros nem ad meg minden forrást, csak az elindulásban segít A kérdező módszertani segítséget kaphat Különböző csevegő programok segítségével kérdezhet az érdeklődő Válaszok ben, 2 napon belül Nem pótolja a hagyományos tájékoztató szolgáltatást

13 Újabb fejlemények 4 alapvető kérdés:
Van-e valamilyen szintű tájékoztató szolgáltatás? → idegen nyelv Bátran fordulhat-e ide az ember? Professzionális-e, felhasználóbarát-e? Elégedett-e a felhasználó az adott szolgáltatással?

14 A virtuális referensz újabb fejleménye: egységes archívum kiépítése.
Új lehetőségek: -chat -videokonferencia

15 Nemzetközi és államokon belüli projektek
QuestionPoint→ IM→Instant Messaging (azonnali üzenetküldő) Digital Reference Service→ (digitális referencia szolgáltatások) Web Content Center

16 Összegzés A könyvtár és a könyvtáros fogalma jelentés változáson ment át Szerepei és feladatai megváltoztak Fontos létezésük

17 Bibliográfia weiss alles. Drei Jahre erfolgreicher Information-dienst der niederländischen Bibliotheken In: Könyvtári figyelő, 52. évf sz p. Application of the reference guidekines in chat reference interactions. A study of online reference skills In: Könyvtári figyelő, 53. évf sz p. Aufbruch in den virtuellen Raum, Anleitung zum Aufbau eines Web Contact Centres In: Könyvtári figyelő, évf sz p. Building bridges for collaborative digital reference between libraries and museums through an examination of reference in special collections In: Könyvtári figyelő, évf sz p. Collaborations as the norm in reference work In: Könyvtári figyelő, 53. évf sz p. Chat reference communication patterns and implications. Applying politeness theory In: Könyvtári figyelő, 54. évf sz p.

18 The democratization of information
The democratization of information? Wikipedia as a reference resource In: Könyvtári figyelő, 52. évf sz p. The Digital Refernce Electronic Warehouse Project. Creating the infrastructure for digital reference research through a multidisciplinary knowledge base In: Könyvtári figyelő, 53. évf sz p. Evaluation of online reference services. In: Tudományos és Műszaki Tájékoztatás, 56. évf sz. (online elérhető: Einsatz und Erfahrungen mit Questionpoint in der Zentral- und Landesbibliothek Berlin In: Könyvtári figyelő, 51. évf. 2005/1, 164.p. Enhancing access to resources through the online catalog and the libarary web site In: Könyvtári figyelő, 52. évf sz p. Encounting virtual users: a qualitative investigation of interpersonal communication in chat reference In: Könyvtári figyelő, 53. évf sz p. Guidelines for behavioral performance of reference anf information service providers In: Könyvtári figyelő, 51. évf sz p. Guidelines for implementing and maintaining virtual reference services In: Könyvtári figyelő, 51. évf sz p. A historical overview of Internet references services In: Könyvtári figyelő, 52. évf sz p.

19 Hír- és refernsz szolgáltatók In: Tudományos és Műszaki Tájékoztatás, 52. évf sz p. IM me In: Könyvtári figyelő, 51. évf sz p. The impact of electronic information delivery on reference enquiries In: Könyvtári figyelő, 51. évf sz p. Impact of the internet on delivery of reference services in English public librarias In: Könyvtári figyelő, 51. évf sz p. Integrating library references services in an online information literacy course In: Könyvtári figyelő, 52. évf sz p. Integration in academic reference departments. In: Könyvtári figyelő, 52. évf sz p. Die Kunden dort bedienen, wo sie sind. DigiAuskunft besteht Bewährungsprobe In: Könyvtári figyelő, 53. évf sz p. Libinfo 2.0 In: Könyv, könyvtár, könyvtáros, sz p. Location is everything. The use and marketing of reference In: Könyvtári figyelő, 52. évf sz p. Meansuring the completeness of reference transactions in online chats In: Könyvtári figyelő, 51. évf sz p. One school’s experince with virtual reference In: Könyvtári figyelő, 52. évf sz p.

20 One-stop shopping. Merging service points in a university library In: Könyvtári figyelő, 54. évf sz p. Questions asked at the virtual and phychical health sciences reference desk In: Könyvtári figyelő, 51. évf sz p. II reference che verra In: Könyvtári figyelő, 51. évf sz p. Reference service in international students. In: Könyvtári figyelő, 52. évf sz p. From reference library to information service In: Könyvtári figyelő, 51. évf sz p. Reference service in the digital age: an analysis of sources used to answer reference questions In: Könyvtári figyelő, 51. évf sz p. Servicio de referencia virtual. Teoría y práctica en torno a las políticas para su gestión y desarrollo In: Könyvtári figyelő, 54. évf sz p. Služba Spỳtajte sa knižnice na Slovensku In: Könyvtári figyelő, 54. évf sz p. SMS reference. Keeping out with your clients In: Könyvtári figyelő, 54. évf sz p.

21 Supporting children and teens after school: a library approach In: Könyvtári figyelő, 52. évf sz p. Tájékoztatás a jövő könyvtárában In: Tudományos és Műszaki Tájékoztatás, 53. évf sz p. Telephone calls received at an academic library’s reference desk. A new analysis In: Könyvtári figyelő, 54. évf sz p. Text messaging in an academic library. Integrating SMS into digital reference In: Könyvtári figyelő, 53. évf sz p. Tricky devil: a humorous training technique for the chat reference environment In: Könyvtári figyelő, 52. évf sz p. A virtuális tájékoztatás múltja és jelene In: Tudományos és Műszaki Tájékoztatás, 52. évf sz p. Virtual reference: alive and well In: Könyvtári figyelő, 51. évf sz p. Virtual reference training: the second generation In: Könyvtári figyelő, 52. évf sz p.

22 What are afraid of? A survey of librarian opinions and misconceptions regarding instant messenger In: Könyvtári figyelő, 53. évf sz p. Weltoffen-kundnorientiert-professionel? Studierende aus Peking und Stuttgart decken Defizite bei der - Auskauft auf-weltweit In: Könyvtári figyelő, 52. évf sz p.

23 Köszönjük a figyelmet!


Letölteni ppt "Az on-line referensz tájékoztatás"

Hasonló előadás


Google Hirdetések