Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaGyöngyi Takácsné Megváltozta több, mint 10 éve
1
A lokális tudástermelés koordinációja: egy új, lehetséges könyvtárosi szerepkörről Magyar Könyvtárosok Egyesülete Helyismereti Könyvtárosok Szervezete XV. Országos tanácskozása 2008 július 9. Győr Z.Karvalics László
2
Trendszemle – kiinduló megfontolások 1. Az információs-és tudásfolyamatok szakembereinek és intézményeinek funkcionális integrációja 2. A könyvtárosi szerepkör és identitás újraértékelése a „digitális prés” alatt 3. Az információs és tudásszakmák hozzáadott érték-szerkezetének felgyorsuló átalakulása 4. A Tudomány kontrollválsága és az állampolgári tudomány előretörése
3
Az információs-és tudásfolyamatok szakembereinek és intézményeinek funkcionális integrációja •Tanár •Népművelő •Programszervező •Gyűjteményvezető •Könyvtáros •Postás •Mentor, teleház-gazda •Kulturális (kis)vállalkozó •Falugazdász, ügysegéd, •Iskola •Kultúrház •Tájház/Múzeum •Könyvtár •Posta •Teleház •Könyv-és folyóiratterjesztés •Közigazgatási végpont
4
A könyvtárosi szerepkör és identitás újraértékelése a „digitális prés” alatt •Hálózatosodás •Digitalizálás •Elektronikus gyűjtemények •Internet •Multimedialitás •Hozzáférés •Alternatív olvasási felületek
5
Az információs és tudás-szakmák hozzáadott érték-szerkezetének felgyorsuló átalakulása MenedzserBrókerTechnológusMérnökKutató Tudás Információ Információs rendszer
6
A Tudomány kontrollválsága és az állampolgári tudomány előretörése •Forráshiány •Irányítási és visszacsatolási gátlások •A tervezés távolodik a társadalomtól •Az agyak szűkössége •Kooperatív és horizontális tudásközösségek •Állampolgári-részvételi tudomány (Pro-Ams) •Környezet-és tevékenységvezérelt tudástermelés-és elsajátítás
7
Az átalakulások szükségszerűek, de a változások esetlegesek és nem irányítottak •Az önreflexió kora •Identitásválasztáson, világképen és extrapoláción alapuló egyéni döntések •Az egyéni döntések és választások összességéből alakul ki új trend
8
A közös többszörös: a lokális (közösségi) tudásfolyamatokat alakító tevékenység •Tudás-állapot rögzítése, tudástérképezés •Tudásvagyon-mérés •Tudásfejlesztés, tudásbővítés •Tudásőrzés, tudás-megújítás •Tudás-alkalmazás •Tudástermelés
9
Irányok és elvek A tárgyaktól az agyak felé A leírt dokumentumoktól és képektől az „oral history” felé Az utólagos rekonstrukciótól a szimultán megőrzés felé A lokális relevanciától a regionális és globális relevancia felé A belső erőforrásoktól külső erőforrások bevonásáig A zárt, helyi visszacsatolásoktól a külső térbe irányuló tudások termeléséig
10
Megfontolások vízbe ugrás előtt •Ahány hely, ahány közösség, annyiféle lehetőség, annyiféle szerkezetben •A nemzetközi és hazai legjobb gyakorlatok jó kiindulópontot jelentenek •Kísérletezés nélkül ritkán van „találat” •A tudástermelés végzése nem azonos a tudástermelés koordinációjával •A stratégiai-fejlesztési kontextus és a kíváncsiság egyformán autentikus kiindulópont
11
Kettős feladat •A lokalitással kapcsolatos új tudások szervezett és minőségbiztosított létrehozása •Helyi „agyak” (tipikusan a fiatalok és az idősek) lokalitáson túli tudás-és tevékenység- közösségekbe való integrálódásának elősegítése
12
Üres tábla
13
Félig tele tábla •Ökológiai komplexum (növények és gyógynövények, állatok, madarak, tájhoz és időjáráshoz igazodó építészeti és tájrendezési megoldások, védekezés) •Társadalmi-történeti komplexum •Csillagászat •Fenntarthatósági komplexum (meteorológia, klíma, víz, energia) •…. ?
14
Köszönöm a figyelmet! zkl@hung.u-szeged.hu Folytassuk a közös gondolkodást, indítsunk közös projekteket!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.