Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Készítette: Boros Erzsi
Kódolás, dekódolás Titkosítás fajtái Készítette: Boros Erzsi
3
A jelek 1., Piktogramok 2., Közlekedési táblák 3., Térképek
4., Hangjegyek
4
Mi – Micsoda…
5
Mi – Micsoda…
6
Közlekedési táblák értelmezése
7
Mi – Micsoda…
8
Titkosírás fejlődése
9
Rabszolgafej A görögök rabszolgái:
Küldő: Leborotválja a rabszolga fejét. A fejre írja az üzenetet, majd megvárja, amíg kinő a haj Fogadó:Leborotválja a rabszolga fejét, elolvassa az üzenetet. Támadó: Hiába találkozik a rabszolgával.
10
Spártai bőrszíj A spártaiak egy bizonyos vastagságú hengeres botra bőrszíjat tekertek fel úgy, hogy a menetek szorosan egymás mellé kerültek. A szöveget egymást követő sorokban a szíjra írták úgy, hogy minden menetre egy-egy betű került. A letekert szíjon értelmetlen betűhalmaz sorakozott.
11
Caesar kódolás Nevezik betűeltolásos titkosírásnak is. Ennek lényege, hogy az ábécét néhány betűvel eltoljuk a másik alatt, a felsőben olvassuk a szöveget, és az alsó ábécé szerint leírjuk. Tulajdonképpen minden betű helyett az ábécében pl. 3-mal utána következőt kell leírni.
12
Napóleon-rács Nevezik betűeltolásos titkosírásnak is. Ennek lényege, hogy az ábécét néhány betűvel eltoljuk a másik alatt, a felsőben olvassuk a szöveget, és az alsó ábécé szerint leírjuk. Tulajdonképpen minden betű helyett az ábécében pl. 3-mal utána következőt kell leírni.
13
Titkosírás és a megfejtést segítő sablon:
A sablon forgatásával megfejthető az üzenet:
14
A sablon forgatásával megfejthető az üzenet:
15
Rommel Ennél a titkosírásnál nem kell elküldeni az üzenetet! Csupán a megfejtés kulcsát, azaz a betűk kiválogatásának módszerét kell a megfejtőnek ismernie. A feladó és a címzett kiválaszt egy olyan könyvet, amelyikkel mindegyikük rendelkezik. Megállapodnak abban, hogy a könyv melyik oldalát veszik alapul, ezt később lehet változtatni. A feladó a titkosítandó szöveg betűit megkeresi a kiválasztott oldalon. A betű helyett azonban két számot ír le: az első szám azt jelenti, hogy a betű hányadik sorban van, a második szám pedig azt, hogy abban a sorban hányadik betű.
16
1.10,1.41, 2.2, 2.38, 2.70, 3.8, 3.64….stb Üzenet, mely a számokból kiadódik: Olvassd össze a megfejtést!!
17
Rommel 16. sor
18
Rommel kódok Az előző szöveg alapján fejtsd meg a kódot!
16.1, 16.43, 17.2, 19.34, 20.3, 20.22, 21.13, 22.3, 22.21, 24.43, 25.3, 26.21, 27.32, 28.2, 28.6, 29.7, 30.5, 31.3, 31.23, 31.40, 32.1, 32.14, 35.4, 36.33, 37.3, Filla István, 1994: Történelem általános iskola 5. osztály – Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 15. kiadás 92. oldal
19
Kopogós módszer A titkos üzenetet betűnként kell továbbítani a betűnégyzet segítségével. Először a betű oszlopának, majd sorának számát kopogtatjuk ki. Írásban is használható ez a módszer: kétjegyű számok képviselik a betűket, mégpedig a tízesek helyén álló szám jelenti az oszlopot, az egyesek helyén álló pedig a sort. (például a M betűt először 4 kopogás, majd 3 kopogás jelöli, írásban pedig a 43 szám.)
20
Kopogós módszer
21
Vízi módszer Üzenet a zászlókkal: Fejtsd meg!!
22
Kínai abc A titkosítás során első lépésben minden betűhöz egy számot rendelünk az alábbi táblázat szerint. A számokat jelekké alakítjuk a következő szabály szerint: 3 alkotóelemet használhatunk, amelyeknek értéke is van. A vonal egyet ér, a pont ötöt, a kör pedig tízet. Kis rajzokat készítünk ezekből a jelekből úgy, hogy az összérték megfeleljen a betű számértékének. A kapott rajzocskák emlékeztetnek a kínai írásjelekre, innen kapta a titkosírás a nevét.
23
Kínai abc
24
Fejtsd meg az alábbi kódolásokat!!
Kopogós titkosírás: , ! !
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.