Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Felkészült segítő: Cselekvési tervek

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Felkészült segítő: Cselekvési tervek"— Előadás másolata:

1 Felkészült segítő: Cselekvési tervek
Dr. Dan Brinkman előadásának felhasználásával Dr.Veres Sándor

2 A tanácsadás áttekintése: A felkészült segítő modell
Jelenlegi helyzet: milyen problémák illetve lehetőségek vannak jelen, melyeken dolgozni szükséges? (Mk 5:25) Kívánatos helyzet: mire van szükségem illetve mit akarok azzal szemben ami most jellemez? (megszűnjön a vérfolyás) Stratégia: mit kell ahhoz tennem, hogy megvalósuljon az, amire szükségem van vagy amit akarok? (Mk 5:28: „Ha megérintem akár csak a ruháját is, meggyógyulok.”) Cselekvés: Hogyan csináljam ezt? (Mk 5:27: eljött, és a sokaságban hátulról megérintette a ruháját,) Eagan p 24

3

4 Felkészült segítő: A jelenlegi helyzet
Állomás 1 – Jelenlegi helyzet 1A: Történet – mi az aktuális probléma és mik az eddig igénybe nem vett lehetőségek? (Mk 5:28 :„Ha megérintem akár csak a ruháját is, meggyógyulok.”) 1B: Vak foltok – mi hiányzik vagy mit nem látok? (Mk 5:30: „Ki érintette meg a ruhámat?”) 1C: Emelő erő – melyek a legfontosabb problémák vagy lehetőségek, melyeket meg kell oldani, vagy ki kell dolgozni? (betegség, szociális fóbia, üdvösség) Eagan 1 p 116

5 Felkészült segítő : emelőerő (1C)
Az emelőerő a tanácskérőt segíti abban, hogy kiválassza azokat a témákat, melyeken dolgozni kell. Jézus elfogadta az asszony indítékát: „ha megérintem!” Az emelőerő magába rejti a döntéshozást és a célkitűzést. „ki érintett?” és Mk Jézus erre körülnézett, hogy láthassa azt az asszonyt, aki ezt tette. Az asszony pedig, mivel tudta, mi történt vele, félve és remegve jött elő; leborult előtte, és elmondta neki a teljes igazságot. Eagan 1-C p 202

6 Miért tűzünk ki célokat?
Motivációs szempontból: ha már egyesek felbátorodnak arra, hogy kijelentsék milyen változásokat akarnak, valószínűleg dolgoznak már a változásokon. (Mk amikor meghallotta, amit Jézusról beszéltek, eljött,) Nevelési szempontból: a célok információt és elérésükkel kapcsolatos igényeket fejeznek ki mások számára. (Mk mert így gondolkodott: „Ha megérintem akár csak a ruháját is, meggyógyulok.” Értékelési szempontból: a célok később is befolyásolnak téged, ha sikeres vagy. (Mk Ő pedig ezt mondta neki: „Leányom, a hited megtartott téged: menj el békességgel, és bajodtól megszabadulva légy egészséges.” Hackney, p. 104

7 Felkészült segítő: Emelőerő
Az egészséges döntéshozatal magába foglalja: Információ gyűjtést (Mk amikor meghallotta, amit Jézusról beszéltek,) Elemzést ( Mk sok orvostól sokat szenvedett, mindenét ráköltötte, de semmi hasznát sem látta, hanem még rosszabbul lett; amikor meghallotta, amit Jézusról beszéltek, …..mert így gondolkodott: „Ha megérintem akár csak a ruháját is, meggyógyulok.” Választást (eljött, és a sokaságban hátulról megérintette a ruháját,) Ez nem mindig könnyű, hiszen a személyes háttér és a személyiség nagyon különböző Eagan 1-C p 203

8 Felkészült segítő: Emelőerő Célok
Határozd meg, ha a személy kész a változásra (eljött…) Segíts neki, hogy jobb döntéshozó legyen belőle (Mk Jézus is azonnal észrevette, hogy erő áradt ki belőle, ezért a sokaságban megfordulva így szólt: „Ki érintette meg a ruhámat?” …. Jézus erre körülnézett, hogy láthassa azt az asszonyt, aki ezt tette.) Segíts neki, hogy helyes dolgokon való munkálkodást válassza ( Mk Az asszony pedig, mivel tudta, mi történt vele, félve és remegve jött elő; leborult előtte, és elmondta neki a teljes igazságot.) 4. Segíts neki, hogy tudjon összpontosítani (Mk. 5: 5:32 Jézus erre körülnézett, hogy láthassa azt az asszonyt, aki ezt tette. Eagan 1-C p 206

9 Felkészült Segítő: Emelőerők
Először a krízis helyzettel foglalkozz (Mk semmi hasznát sem látta, hanem még rosszabbul lett;) Célozd meg azokat a problémákat, melyek úgy tűnnek, hogy fájdalmat okoznak (Mk Egy asszony pedig, aki tizenkét éve vérfolyásos volt,sok orvostól sokat szenvedett, mindenét ráköltötte,) Azokkal a témákkal foglalkozz, amelyeket a páciens fontosnak tart és, amelyeken dolgozni akar (vérfolyásosság, betegség) Dolgozz a kisebb problémákon, melyekkel foglalkozni lehet (tizenkét éve, betegség) Dolgozz azokon a problémákon, melyek előre fognak vinni (érintés) Eagan 1-C p

10 Felkészült segítő: Emelőerő kérdések
Milyen problémákon vagy lehetőségeken lehet dolgozni? (érintés, betegség, hit, félelem) Hol a legjobb hely, ahol el lehet kezdeni? (lelkigondozás, csoport) Melyik fogja a legnagyobb különbséget okozni? (üdvösség) Melyikkel vagyok kész foglalkozni? (érintés) Melyik a legvalószínűbb? (eljövetel) Eagan 1-C p 216 An extension of the assessment process that identifies the problems

11 Felkészült segítő: Kívánatos állapot
Állomás 2 – Kívánatos állapot 2A: Lehetőségek – miben térnek el egymástól? („meggyógyulok”) 2B: Változtatási program – melyik választás a legjobb? („eljött”) 2C: Elköteleződés – akarja a fontos változásokat? („megérintette”) Eagan 3 p 220

12 Felkészült Segítő: A kívánatos állapot
A második állomás a jövőre irányul és a különbségek láthatóvá tételét szolgálja ( hogy ne féljen!) Tipikus, hogy meglátják mindannyian a problémáikat és azt, hogy a jövő ezek szerint nem sok jót ígér (Mk 5: 26 „sok orvostól sokat szenvedett, mindenét ráköltötte, de semmi hasznát sem látta, hanem még rosszabbul lett;”) Eagan 2-A p 220

13 Felkészült Segítő: Lehetőségek (2A)
Segíteni feltárni és azonosítani a lehetőségeket egy reménytelibb jövő érdekében. (Hogyan találhatja meg Jézust?) Mit akar tenni? Mit szükséges tennie? Gyakran, elmozdulunk a problémáktól a megoldások felé anélkül, hogy pillantást vetnénk a nagyobb összefüggésekre: hová is akarunk eljutni. (Mk Tanítványai így feleltek: „Látod, hogyan tolong körülötted a sokaság, és azt kérdezed: ki érintett meg engem?”) Eagan 2-A p 220

14 Felkészült Segítő: Lehetőségek
A lehetőségek azonosítása kreativitást és divergens gondolkodást feltételez (álljon elő és mondja el, hogy titkon mi történt) A divergens gondolkodás egyik eszköze a brain storming (szokatlan megoldás: Jézus meggyógyíthatta volna konvencionális keretek között is az asszonyt) Eagan 2-A p 227

15 Felkészült segítő: Brain Storming
Javaslatok a Brain Storming-hoz : Tartsd vissza ítélkezésedet – ne kritizálj egyetlen gondolatot sem (Péter) Generálj annyi ötletet amennyi csak lehetséges (a háztető kibontása) Használj jövőre irányuló váratlan ötleteket (Jézus úgy tett, mint aki tovább akarna menni) Tekints a többiek példáira Eagan 2-A p 230 slight drizzle

16 Felkészült Segítő: Választások (2B)
A választások magukba rejtik, hogy segítjük a rászorulókat, hogy ütemtervet készítsenek. (hírt adni, elmenni, megérinteni) Lehetőségek felvillantása, melyeket valóban akarnak. (találkozás, megérintés) Hogyan lehet ezeket a lehetőségeket cselekvési tervvé formálni? (elmenni – megérinteni; valaki bevigye a tóba) A célok gyakorlatiak legyenek. (elmenetel) Eagan 2-B p 220, 239-

17 Felkészült segítő: Célkitűzés
Tűzz ki célokat, amik a kimenet vagy a teljesítés jelei legyenek. (elmenni és megérinteni) Világos és elég konkrét célokat határozz meg! (hely, odajutás, körülmények: Zákeus) Válassz célokat, melyek jelzik a változást (Ahol Jézus van) Egészséges és bölcs célokat válassz! (Isten szavát venni; az akadályokat eltávolítani) Eagan 2-B p 239-

18 Felkészült Segítő: Cékitűzés
5. A célok reálisak és teljesíthetők legyenek (megérintés, fáramászás) 6. Emlékezz, a célok eltérnek a vágyaktól (cél: megérinteni; vágy: meggyógyulni) 7. A céloknak összhangban kell állaniuk az értékeinkkel (gyógyulás+Jézus megismerése) 8. A céloknak időkeretre van szükségük: némelyik hamarosan teljesül, mások csak hosszú idő után (gyógyulás – félelemtől való szabadulás) Eagan 2-B p 239-

19 Felkészült Segítő: Elköteleződés (2C)
A következő lépés, segíteni abban, hogy elköteleződjenek a változásra vonatkozó tervük megvalósítására. („Ki érintette meg a ruhámat?”) Eagan 2-C p 220, 258

20 Felkészült Segítő: Elköteleződés
Kérdések, melyeket fel kell tenni: Miért követem ezt a célt? (gyógyulás) Mit ér ez? (fizikai erőeszítést) Mik az ösztönzők? (szenvedés, hit, félelem) Mibe fog ez kerülni?Mik a költségek? (anyagiak) Mi a haszna? (hasznosság) Magam fogom tenni? (felelősségvállalás) Mik az akadályok? (távolság, tömeg, közgondolkodás) Eagan 2-C p 258-

21 Felkészült Segítő: Cselekvési stratégiák
Állomás 3 – Cselekvési stratégiák 3A: Lehetséges cselekvések – mit szükséges tennem ahhoz, hogy az legyen, amit akarok? (elmenni, megérinteni) 3B: A legjobb stratégiák – mik a legjobb cselekvések a számomra? (észrevétlen közel kerülni) 3C: Cselekvési terv – mit csináljak most? (elindul) Eagan 3 p 270

22 Felkészült Segítő: Lehetséges cselekvések (3A)
A stratégiák cselekvések, melyek segítik az embereket céljaik elérésében. “Hogyan jöjjek ki abból, amiben vagyok, ahhoz, hogy oda jussak, ahol lenni akarok?” Ez az azonosítás és választás művészete a cselekvés valóságos folyamata. Eagan 3-A p 274

23 Felkészült segítő: Lehetséges cselekvések
Ez hasonlít a brainstorminghoz, amiről a második állomással kapcsolatban szóltunk. Milyen forrásokra van szükségem ahhoz, amit tenni akarok? (tömegbe menni, ahol ott van Jézus; Simon farizeus a házába hívta) Milyen működő tudás és készségek segítenek majd nekem abban amikre szükségem van és amit tenni akarok? (Jézusról hallottak, fizikai adottságok,) Eagan 3-A p 279

24 Felkészült segítő: lehetséges cselekvések
Vannak, akik tudnak segíteni benne? (odaengedik) Van hozzá modell, ami követhető? (történetek) Vannak helyek vagy szervezetek melyek képesek benne segíteni? (tanítványok) Milyen dolgok segíthetnek? (Jézus) Vannak-e használható könyvek vagy programok? (Biblia) Eagan 3-A p 274

25 Felkészült segítő: a legjobb stratégiák (3B)
Ezen az állomáson az elérhető választások kiértékelése történik és a legjobb kiválasztása után elkezdődhet annak megvalósítása. Eagan 3-B p. 287

26 Felkészült segítő: a legjobb stratégiák
A választási alapelvei: Specifikus a terv? (tömegben megérinteni) Képes megvalósítani a célt? (tett már ilyent) Reális? (ha ügyes) Összhangban áll az illető értékeivel? (Kíváncsi Jézusra) A haszna nagyobb, mint a költsége? (meggyógyulhat) Eagan 3-B p. 288

27 Felkészült Segítő: Cselekvési terv (3C)
A cselekvési terv azoknak a cselekvéseknek a sorrendje, melyek segítségével elérhető a cél. (elmenni, tömegben megérinteni a ruháját) Eagan 3-C p 300

28 Felkészült segítő: Cselekvési terv
Tervek: Segíts az önfegyelem növekedésében (ne adja át magát a passzivitásnak, reménytelenségnek) Segíts megakadályozni, hogy a dolgok elárasszák (fájdalom, keserűség, reménytelenség) Segíts sokkal jobb megoldásokat találni (felkészülni: beszélni vele) Segíts kiértékelni, hogyan lehet reális célt kitűzni (elmenni, tömegben megérinteni) Segíts a szükséges forrásokat értékelni (hírek Jézusról) Segíts feltárni a váratlan akadályokat (tömeg, tanítványok) Eagan 3-C p 300

29 Felkészült segítő: Cselekvési terv
Tervezéssel kapcsolatos kérdések: A lépéseknek milyen sorrendjére van szükség? Melyik lépés a legkritikusabb? (megérintés) Milyen a legkedvezőbb időkeret az egyes lépések számára? (útidő, keresés) Rugalmas a tervem? (elölről is kész vagyok megérinteni?) Hogyan szerzem be a szükséges forrásokat? (tájékozódás) Eagan 3-C p 305

30 Felmerülő akadályok Eagan chap 19

31 Kérdések & Megjegyzések


Letölteni ppt "Felkészült segítő: Cselekvési tervek"

Hasonló előadás


Google Hirdetések