Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A DALÉKOK A KÉRÉS PRAGMATIKÁJÁHOZ A MAGYAR NYELVBEN EGY PACSÉRI KÉRDŐÍVES FELMÉRÉS ALAPJÁN.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A DALÉKOK A KÉRÉS PRAGMATIKÁJÁHOZ A MAGYAR NYELVBEN EGY PACSÉRI KÉRDŐÍVES FELMÉRÉS ALAPJÁN."— Előadás másolata:

1 A DALÉKOK A KÉRÉS PRAGMATIKÁJÁHOZ A MAGYAR NYELVBEN EGY PACSÉRI KÉRDŐÍVES FELMÉRÉS ALAPJÁN

2 külső kontextuális tényezők (a beszédpartnerek közötti társadalmi távolság, hatalmi viszony) belső kontextuális tényezők (a kérés súlya)

3 K ÉRÉSSTRATÉGIÁK 1. Származtatott mód : a legközvetlenebb stratégia. A kérés illokúciós erejét a megnyilatkozás grammatikai módja, leginkább a felszólító mód határozza meg, de a főnévi igenév, és némely elliptikus mondatszerkezet is ide sorolható. (Pl. Ne tessék dohányozni! ) 2. Explicit performatívum : a beszélő szándékát explicit módon fejezi ki, az illokúciót megtestesítő igével, jelen esetben a kér a megfelelő performatív ige. ( Kérem a tollat. ) 3. Beágyazott performatívum : a kérés szándékát jelölő ige módosult formában jelenik meg, modális igével vagy a kell, akar segédigékkel. ( Elkérhetem? ) 4. Származtatott lokúció : az illokúciós szándék a lokúció jelentéséből bontható ki. (Pl. Engem is elvisz?). 5. Akaratkinyilvánítás : a beszélő azon szándékát fejezi ki, hogy végbemenjen a propozícióban kifejtett esemény. ( Szeretnék telefonálni a mobiloddal.)

4 6. Javaslattevő forma : Diplomatikus, hallgatóorientált forma. ( Mi lenne, ha rendet tennénk? ) 7. Előkészítő stratégia : Az elutasítás elkerülése céljából alkalmazzuk. Kipuhatolhatjuk a hallgató képességét ( El tudna vinni?), hajlandóságát ( Elvinne?) vagy érdeklődhetünk a megvalósítás lehetősége iránt ( lehetséges lenne, hogy… ). A magyar nyelvben azonban az engedélykérés is igen gyakorinak mondható. 8. Erős célzás : Többnyire az előfeltételek meglétére kérdezünk rá.( Van apród? ) 9. Gyenge célzás : A lokúció nem tartalmazza nyíltan a végrehajtandó aktust. A hallgatótól igen nagy erőbefektetést igényel ennek megfejtése. ( Jó sokan fürödhettek itt. → amelynek valódi értelme: ’Piszkos a fürdőszoba, takarítsd ki!’ )

5

6 számaztatott 2. perfor- matív. 3. beágy. perf 4. szárm. lokúció 5. akarat 6. javas- lat 7. konven- cionális 8. erős célzás 9. gyenge célzás vegyesnem tollkérés a 36,6610-13,33--306,66-3,33- b 33,33-----56,6610--- c 203,33-10--66,66---- mobilkölcs. a 23,33--2010-40--6,66- b 23,33,33----73,33---- c 23,33--3,33--56,663,33- 10 pénzváltás a 23,33--103,33-56,66--6,6- b 20-----80---- c 20-----70--3,336,66 autó a 1013,33- --53,33--10- b 6,66103,33----73,33---6,66 c 13,353,33 ---70---10 dohányzás a 76,666,66---3,33- --10 b 30203,33---2013,33--13,3 c 16,66 10---16,6610- 20 könyv a 40-13,336,66--3036,66--- b 13,333,3313,33-3,33-506,66-3,336,66 c 3,336,66103,33--36,6640--- •táblázat. A diákok egyes szituációkban alkalmazott kérésstratégiái százalékban kimutatva:

7 1. szárm. mód 2. explicit perf. 3. beágy. perf. 4. szárm. lok. 5. akarat 6. javaslat 7. konven- cionális 8. erős célzás 9. gyenge célzás vegyesnem tollkérésa503,33-6,66--26,666,66- - b36,66103,33 --43,333,33--- c30-103,33--503,33- - mobila23,333,33-6,66--66,66---- b13,333,336,66---66,66--10- c 3,3310-3,33-66,66---6,66 pénza26,663,33----5016,66-3,33- b203,33 ---63,333,33-6,66- c3,336,663,33---7010-6,66- autóa26,66-6,66 --803,33-6,66- b103,336,663,33--70--6,66- c103,336,66---53,333,33-203,33 dohányzása56,6610---3,3316,6613,33--- b6,6633,3310---3020--- c- 33,33---16,6630--- könyva403,33 ---4013,33-3,33- b33,336,663,33 --33,3316,66-3,33- c 103,33 6,66-53,3320--- •táblázat. A felnőttek kérésstratégiái százalékban kimutatva:

8 szituációksima imperativus légy/legyen szíves + felsz. légy/legyen szíves + fn.in. légy/legyen szíves +egyéb Toll. a18,1881,81-- b-6040- c--100 Mobil. a42,8528,5714,28 b-42,85 14,28 c--85,7114,28 Aprópénz. a57,1442,85-- b--66,6633,33 c-16,6683,33- Autó. a3,33--66,66 b-50- c-25-75 Dohányzás. a30,4352,174,3413,04 b-22,2255,5522,22 c--8020 Könyv. a2558,33-16,66 b2550-25 c-100- •táblázat. Az 1. stratégia alkategóriái szituációk szerint a diák adatközlőknél

9 szituációksima imperativus légy/legyen szíves + felsz. légy/legyen szíves + fn.in. légy/legyen szíves +egyéb Toll. a28,5757,14-14,28 b-36,36 27,27 c-12,537,550 Mobil. a71,4214,28- b-25 50 c---100 Aprópénz. a2537,512,525 b-33,3316,6650 c---- Autó. a7512,5- b33,3366,66-- c33,3366,66-- Dohányzás. a47,0552,947,69- b-50- c---- Könyv. a36,3654,549,09- b33,3366,66-- c-100-- •táblázat. Az 1. stratégia alkategóriái szituációk szerint a felnőtt adatközlőknél

10 szituációkképességhajlandóságengedélylehetőséghajlandóság tudna+ fn.intud + fn.in. adna? elvinne? …hatnék…hatok lehetséges lenne, hogy… lenne szíves+ fn.in. 1a-11,1144,4422,22-- 1b17,64-11,7629,41 -11,76 1c40--5010-- 2a8,3316,6633,3341,66--- 2b18,18-9,0959,099,09-4,54 2c17,64-11,7652,9417,64-- 3a35,2911,7652,94---- 3b60-36---4 3c52,384,7623,80---19,04 4a506,2543,75---- 4b50-27,27-13,63-9,09 4c19,04-57,1419,04--4,76 5a------- 5b16,66- ---66,66 5c--40--2040 6a50-4010--- 6b13,336,6653,3326,66--- 6c18,18-27,2736,3618,18-- •táblázat. A 7. stratégia alkategóriái szituációk szerint százalékban kimutatva a diák adatközlőknél:

11 szituációkképességhajlandóságengedélylehetőséghajlandóság tudna+ fn.intud+ fn.in.adna? elvinne?…hatnék…hatok lehetséges lenne, hogy… lenne szíves+ fn.in. Toll. a--2562,5--12,5 b21,42 35,7114,28-7,14 c13,33-2046,620-- Mobil. a15-204520-- b -155010-5 c25--6510-- Aprópénz.a53,33-46,66---- b73,68-26,31---- c42,85- ---13,63 Autó. a33,336,6653,33-6,66-- b38,09-47,614,76--9,52 c37,5-43,75---18,75 Dohányzás.a20-80---- b22,22-55,55--22,22- c40- 20--- Könyv. a83,33-8,33 --- b20-105020-- c43,75-6,2537,512,5-- •táblázat. A 7. stratégia alkategóriái szituációk szerint százalékban kimutatva a felnőtt adatközlőknél:


Letölteni ppt "A DALÉKOK A KÉRÉS PRAGMATIKÁJÁHOZ A MAGYAR NYELVBEN EGY PACSÉRI KÉRDŐÍVES FELMÉRÉS ALAPJÁN."

Hasonló előadás


Google Hirdetések