Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaBrigitta Farkasné Megváltozta több, mint 9 éve
1
Összefogással a szegénység leküzdéséért Nagybecskerek, 2010. Szent András hava mgr. Tóth-Glemba Klára kultúrpolitológus, kisebbségkutató, a MTA külhoni köztestületi tagja, a tartományi népjóléti és népszaporulati titkár helyettese A szociálpolitika szerepe a szegénység leküzdésében
2
szerbiai definició: 1968-ban végzett szegénységvizsgálat alapján Svédországban : a mindennapi létfenntartás lehetetlenségejövedelem munkanélküliséga munka jellege és munkakörülmények nem megfelelő szociális, egészségügyi és komunális ellátás lakásviszonyok tiszta levegő és víz hiányaiskolai végzettség /egészségi állapot /táplálkozás /társadalmi és családi kapcsolatok hiánya /a szabadidő eltöltése /a politikai befolyás teljes hiánya A szegénység definiciója :
3
A szegénység... életciklus, többdimenzionális jelenség. Angliai kutatás eredménye: a házasságkötés után, a gyermekek megszületését követően válnak szegényé. az átlagosnál több gyermek születése majd amikor a gyermekek felnőnek és keresőkké vállnak akkor a szülők kiemelkednek a szegénységből, a szülők megöregedése, özvegyülés, válás - a szegénységi küszöb alá süllyedést okozhatja.
4
Szegénységmegelőző és – leküzdő stratégia Szerbiában 2003 A köztársasági statisztikai hivatal szerint: a 2006-os évben Szerbia lakósságának mintegy 8,8% -a volt a létminimum alatt 2007-ben a lakosság 7,7 % élt a létminimum határa alatt 2008-ban a polgárok 7,9 % míg 2009 első felének végén Szerbia polgárainak már 9,2 %, mintegy 700 ezer lakos élt a létminimum alatt. Idén az számít szegénynek, aki havonta 8360 dinárnál kevesebbet költ. 2010-ben valószínűleg tovább fog növekedni a szegénység, Ami a területi eloszlást illeti, 2008-ban Belgrád és Közép-Szerbia területén emelkedett legjelentősebben a szegények száma, Vajdaságban azonban 11,3 százalékról 9,2 százalékra csökkent a létminimum alatt élő polgárok aránya.
5
A Világbank szerbiai képviselője (Simon Gray) felhívta a figyelmet arra a veszélyre amely a következő időszakban hozzánk is elér: az európai gazdasági válság (amely a nagyüzemeket érintette) hozzánk is elér, mégpedig oly módon, hogy a munkások, akik java része idegenmunkásként dolgozott külföldön, munka nélkül maradtak, többen haza fognak költözni, ezzel megváltoztatják Szerbia szociális térképét. másik részben azok a családok is jövedelem nélkül maradnak, akiket ezek az idegenmunkások itthon eltartottak. Ebből az okból kifolyólag olyan akciókra invitálják az állami intézményeket, civil és magánszférát, hogy minél előbb lássanak hozzá azoknak a terveknek a kidolgozásához, amelyek megkönnyítik majd ezt a időszakot.
6
Szegénységmegelőző és – leküzdő stratégia Szerbiában 2003 A köztársasági kormány 2003-ban fogadta el a stratégiát, azokkal a módszerekkel amelyekkel hatékonyabban hozzájárulnak a szegénység leküzdéséhez, mindenekelőtt az: az abszolut szegénység leküzdése a cél, - amely az egészség és a hatékony testműködés fenntartásához szükséges alapvető javak hiányát jelenti és a relativ szegénység – amely az életkörülményekre vonatkozik. A Stratégiának az volt a célja, hogy az abszolut szegénységi szintet 2010-ig a felére csökkentse. A statisztikai felmérések alapján az életszinvonal 2002-ben 14% volt illetve kb. 1 millió ember volt szegény Szerbiában, 2007-es adatok alapján ez már csak 7,7%.
7
Különösen veszélyeztetett csoportok a : a hátrányos társadalmi helyzetben élő gyermekek a tartós munkanélküliek az időseket (66 éven felüliek) a többgyermekes családokat, a nőket / főleg a nők által vezetett egyszülős családokat és a roma populáció. a fogyatékkal élők, a krónikus és pszichiátriai betegségben szenvedők, a hajléktalanok, az elmaradott térségben élők (regionális hátrányok) és az alacsony iskolai végzettséggel rendelkezők. A felsorolt társadalmi hátrányok halmozottan jelentkeznek, ami megkönnyíti újratermelődésüket. * A regionális hátrányok például egyben társadalmi, kulturális hátrányokat is jelentenek
8
Elmélet a szegénység kultúrájáról Az elmélet egyik vezető képviselője Oscar Lewis Sanchez gyermekei valamint Fábián Katalin a Makoldi család c. művében megtaláljuk ezt az elméletet amely szerint a szegények rétegébe tartozóknál egy egész különös viselkedési normát és értékrendszert figyeltek meg: ez az un. szegénység kultúrája, amely sokszor megakadályozza őket abban, hogy a szegénységből kiemelkedjenek, de viszon megkönnyiti számukra, hogy a szegénységgel járó terheket elviseljék. Ez a „kultúra” nélkül a szegények nem lennének képesek mentális egészségüket fenntartani a körülmények nyomása alatt.
9
A szerbiai stratégia irányelvei: 1. a jelenlegi programok teljes kihasználása és új programok kidolgozása 2. a tevékenységek célzott irányitása: - A hátrányos társadalmi helyzetben élő gyermekekre, - idősekre, - a fogyatékkal élőkre, - a menekültekre, - a roma populcióra - a falusiakra és az - Iskolázatlanokra.
10
A Stratégia a társadalom majd minden szintjét felöleli: szociális ügyeket, a nyugdíjalapot az egészségügyet az oktatást a mezőgazdaságot és a vidékfejlesztést.
11
A szegénységmegelőző – és leküzdő stratégia Vajdaságban A falusi lakosság elszegényedése : a falvak már évtizedek óta gazdaságilag és kultúrálisan is stagnálnak - munkavállalás lehetetlensége ( a mezőgazdasági munkán kivül) amely migrációhoz, kivándorláshoz vezet. a lakosság legvitálisabb rétege elvándorol s az idősödő lakosság csökkent munkaképesség következtében mint nehezebben tudja önmagát eltartani. Ennek következtében legveszélyeztettebbek az egy-és kéttagú idős háztartások. Sajnos, ez évről – évre mind nehezebb következményekkel jár. (ezt könnyiteni próbálja a geriatriai háziasszonyok szerepe és a nemrég megjelent falugondnoksági program, amely nem más mint a háziasszonyok férfi párja/ aki elvégzi a ház körüli férfi munkákat.Ez a projekt Horgoson indult bea múlt hónapban egy Ipa program keretén belül )
12
Szegénységmegelőző – és leküzdő stratégia A Stratégia megvalósitásának folyamatában észrevehető volt a szegénység fogalma súlypontjának kibillenése az integráció felé, - mind kevesebbet foglalkozak a szegénységgel mint jelenséggel és mindinkább a szegények integrálódása felé fordultak: a társadalmi javak elérhetősége lett a feladat.
13
Népjóléti (szociálpolitikai) és népszaporulati (demográfiai) titkárság 2008 májusában alakult. a szociális védelem területén a Szegénységmegelőzö és –leküzdő stratégiából eredő program két oldalról valósitható meg: 1. a szociális védelem reformjával – itt inkább a pénzügyekre gondolnak amely az un. szociális minimum megvalósitását biztositja – itt már észlelhetünk változásokat, hisz az ápolási járulékok, az intézményeknek szánt összegek és a gyermekpótlékok kifizetése folyamatossak. 2. a szolgálatok továbbfejlesztése - lépés a deinstitucionalizáció felé – a nevelőcsaládok felkészítése, (nemcsak gyermekek gondozása, hanem a felnőtt-idős emberek ápolása is) kiképzése, illetve a fogyatékos gyermekek biológiai szülei megsegítése. Itt szinte nélkülözhetetlen az önkormányzatok teljes igénybevétele, a Szociális központban dolgozók kiképzése és felkészítése, a civil és magánszféra teljes erőbevétele, de talán egész a helyi közösségek szintjére levezethető ennek a problémának a megoldása.
14
2010-ben pályázat útján 66 millió dinárt osztott szét a titkárság: А szociális szolgáltatások területén - 50.100.000,00 din. a civil szervezetek által benyújtott pályázatok alapján - 11.520.000,00 járult hozzá a projektek megvalósitásához. Harcosok és rokkantak megsegítésére - 4.000.000,00 dinár Szociális védelem - 4.520.000,00 dinár Demográfiai fejlődések pályázata-3.000.000,00 dinár.
15
A szegénység szintjét csökkentheti : -a jól kidolgozott és módszeresen végrehajtott szociális programok, kiegészítve a munkanélküliség fölszámolásával A cél: a lehető legtöbb munkaképes ember számára kell lehetővé tennünk, hogy visszatérjen a munkaerőpiacra, az emberi méltósággal összeegyeztethető életet élve hozzáférjen a megfelelő erőforrásokhoz.
16
KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET !
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.