Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Készítette: Dr. Bánky András

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Készítette: Dr. Bánky András"— Előadás másolata:

1 Készítette: Dr. Bánky András
STARTÉGIAI TERVEZÉS ÉS MANAGEMENT Készítette: Dr. Bánky András

2 STARTÉGIAI TERVEZÉS ÉS MANAGEMENT
Eszköz a vezetés kezében a szervezeti célok elérésére A piaci pozíció növelésének vagy megtartásának részletes, hosszú távra szóló terve Cselekvési terv a piaci szereplők (vevők, beszállítók, megbízók) megnyerésére

3 A STRATÉGIAI TERVEZÉS FOLYAMATA
ELEMZÉSI FÁZIS Misszió Környezetelemzés Vállalatelemzés (SWOT) Versenyelemzés (Porter) ÉRTÉKELÉSI FÁZIS Stratégiák kidolgozása és értékelése A legjobb stratégia kiválasztása Megvalósításának akcióterve Időszakonkénti ellenőrzése Misszió: a vállalkozás értelme és végső célja

4 ELEMZÉSI FÁZIS

5 Misszió Alapértékek Alapcélok Üzleti koncepció Jövőbeli célok
Pénzügyi célok (pl.: árbevételi cél, növekedési ütem előirányzat) Stratégiai célok (pl.: piaci részesedés, új termék bevezetése)

6 Környezetelemzés Makro-környezeti tényezők vizsgálata (PEST)
Politikai (jogi) környezet-elemzés Gazdasági (Economy) környezet-elemzés Szociális és kulturális környezet-elemzés Technológiai környezet-elemzés Ágazati környezet elemzése A gazdaságpolitika óriási hatással van a vállalatok szabályozására a fogyasztók és vállalkozások vásárlóerejére. Economic FactorsMarketers need to consider the state of a trading economy in the short and long-terms. This is especially true when planning for international marketing. Sociocultural Factors The social and cultural influences on business vary from country to country. It is very important that such factors are considered. Technological FactorsTechnology is vital for competitive advantage, and is a major driver of globalization.

7 Politikai és jogi környezet elemzés
A következő kérdéseket kell átgondolni: Mennyire stabil a gazdaságpolitikai környezet? A kormány a közeljövőben módosítani fogja az adókat? Mi a kormány gazdaság-filozófiájának lényege? Hogyan irányítja a kormány a gazdaságot? Milyen társadalom-politikai preferenciák vannak? Várható a közeljövőben gazdasági megállapodás más országokkal, vagy nemzetközi szervezetekkel?

8 Makro-gazdasági környezet elemzés
Kamatszint Kamatpolitika Az infláció nagysága és trendje Foglalkoztatottsági szint A bruttó hazai termék (GDP) alakulásának hosszú távú kilátásai Stb.

9 Szociális és kulturális környezet elemzés
Mi a domináns vallás? Mi az emberek attitűdje a külföldi termékekhez? Mennyi az emberek szabadideje? Mi a férfiak és nők szerepe a társadalomban? Mennyi a várható átlagéletkor? Az idősebb generáció gazdag? Mi a lakosság véleménye a környezeti témában? Stb.

10 Technológiai környezet elemzés
Van olyan technológia, amellyel olcsóbb és/vagy magasabb minőségű termék vagy szolgáltatás állítható elő? A technológia lehetővé tesz új termékeket vagy szolgáltatásokat (mint pl.: az Internet, új generációs mobil telefonok, stb.) ? Hogyan változtatja meg az áru fogyasztókhoz juttatását az új technológia (pl.: e-könyv) ? Lehetővé teszi az új technológia, hogy másképpen kommunikáljunk a fogyasztókkal?

11 Ágazati környezetelemzés
Milyen speciális szabályozás vonatkozik az ágazatra? Milyen hozamszintű az ágazat? Milyen fizetések jellemzőek az ágazatban? Mekkora az ágazatra jellemző tőkeigény? Milyen az ágazatban működő vállalati koncentráció? Mekkora az ágazati csődök száma? Stb.

12 Vállalatelemzés (SWOT)
ERŐSSÉGEINK (a versenytársakhoz viszonyítva) Milyen előnyeink vannak a megbízók szemében? Mit csinálunk jobban a versenytársainknál? Milyen releváns, egyedi forrásaink vannak? Mások mit gondolnak a mi erősségünknek? GYENGESÉGEINK (a versenytársakhoz viszonyítva) Mit csinálunk gyengén? Mit kellene fejlesztenünk? Mit kellene elkerülnünk? Mások mit tartanak a mi gyengeségünknek?

13 Vállalatelemzés (SWOT folytatás)
LEHETŐSÉGEINK Milyen új lehetőségeket látunk? Melyek az érdekes trendek, amelyek pozitív hatással lehetnek ránk? A következő dolgokból származhatnak lehetőségek: A technológia vagy a piac változása A kormány gazdaságpolitikájának megváltozása A szabályozás változása Társadalmi minták változása stb. Helyi események VESZÉLYEK Milyen akadályozó tényezők léteznek? Mit csinálnak jobban a versenytársak? Megváltoztak a megbízók elvárásai? Technológia-váltás fenyeget? Vannak kintlévőségeink vagy cash-flow problémáink? Valamely gyengeségünk tönkreteheti a cégünket?

14 Versenyelemzés A versenyt 5 fő tényező határozza meg:
Új versenytársak piacra lépésének veszélye Meglévő versenytársak közötti verseny fő területei és ezek intenzitása Új, helyettesítő termék megjelenésének valószínűsége A megbízók alkupozíciója A szállítók alkupozíciója

15 Porter modell

16 ÉRTÉKELÉSI FÁZIS

17 Stratégiai tervek kidolgozása
Alapstratégiák kidolgozása piaci fokusz megkülönböztető stratégia terjeszkedési stratégia a részletek újragondolása és újrafogalmazása Akciótervek a cég pozícionálása a sikertényezők változásának előrejelzése a sikertényezők kiegyensúlyozott biztosítása

18 Alapstratégiák Behatolási stratégiák Piacfejlesztő stratégiák
Termékfejlesztő stratégiák Diverzifikációs stratégiák

19 Választás az alapstratégiákból

20 Megkülönböztető stratégiák
Ár különbözőség Image különbözőség Szolgáltatási különbözőség Minőségbeli különbözőség Dizájn különbözőség Nem kell különbözőségre törekedni

21 Terjeszkedési stratégiák
Behatolás minden releváns területre Szegmentáció Piaci rések kihasználása Egyedi igények kielégítése

22 A legjobb stratégia megvalósítása
Egy sikeres stratégia kidolgozása még NEM garantálja a sikeres megvalósítást ! A stratégia kidolgozása könnyebb, mert csak deklarálja, hogy mit fogunk tenni (intellektuális folyamat) A megvalósítás nehezebb, mert tényleg meg kell tenni, amit elhatároztunk (cselekvési folyamat) A tervezéshez intuícióra és jó analizáló képességre van szükség A megvalósításhoz motivációra és vezetési képességre van szükség

23 A megvalósítás vezetői feladatai
Éves célok kitűzése Vállalati belső szabályozás Erőforrás allokáció A jelenlegi szervezeti struktúra módosítása Folyamatok újratervezése és szervezése Az érdekeltségi rendszer átalakítása A változtatásokkal szembeni ellenállás kezelése Működési folyamatok adaptálása a stratégiához Emberi erőforrás menedzsment

24 A stratégia megvalósításának akcióterve
Éves célok kitűzése a forrásallokáció elvei a vezetők értékelésének mechanizmusa a hosszú távú célok megvalósulásának figyelése a szervezeti egységek prioritásainak kijelölése Belső szabályozás a visszatérő problémák kezelése adminisztratív tevékenységek kereteinek kijelölése a vezetői kontroll és koordináció elvei

25 A stratégia megvalósításának akcióterve
Erőforrás allokáció négyféle erőforrást kell elosztani pénzügyi tárgyi emberi technológiai elő kell segítenie a megvalósítandó stratégiát összhangban kell lennie az éves tervekkel

26 A stratégia megvalósításának akcióterve
Szervezeti struktúra változtatása üzletági struktúra alapfunkciók segítő funkciók mátrix struktúra Újraszervezés (célja = költségcsökkentés) a cég-hierarchia lebontása dolgozói létszám felülvizsgálata összevetés a versenytársakkal

27 A stratégia megvalósításának akcióterve
Újratervezés (célja = megbízók és dolgozók komfort-érzetének növelése) a munka a munkahelyek a folyamatok a költségek a minőség a szolgáltatások a sebesség ÚJRATERVEZÉSE J A V Í T Á S A

28 A stratégia megvalósításának akcióterve
Érdekeltségi rendszer bónusz a teljesítényért jár rugalmas érdekeltségi rendszer éves és hosszabb távú érdekeltség a profit megosztása Az ellenállás legyőzése elkötelezettség erősítése, a félelemmel szemben a változtatások szükségességének megértetése érdekeltség a változtatásban

29 A stratégia megvalósításának akcióterve
Működési folyamatok adaptálása a stratégiához A siker 70 %-ban ezen múlik ! Döntést igénylő tényezők: működés helye készletgazdálkodás minőség ellenőrzés költséggazdálkodás technológiai innovációk

30 A stratégia megvalósításának akcióterve
Emberi erőforrás menedzsment munkaerő-igény és költség felmérése teljesítmény-érdekeltség kidolgozása béren kívüli juttatások rendszere közös programok szervezése munka – szabadidő egyensúly megteremtése

31 A vállalati stratégia ellenőrzése
A vállalat külső és belső környezete dinamikusan változik, ezért előbb-utóbb a legjobb stratégia is elavulttá válik. Az értékelés 3 alap-pillére A stratégia alap-feltételezéseinek felülvizsgálata A tervek összevetése a tényleges eredményekkel Beavatkozás a teljesítmény-eltérés csökkentése érdekében


Letölteni ppt "Készítette: Dr. Bánky András"

Hasonló előadás


Google Hirdetések