Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A Szilvásváradi Erdei Kisvasút

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A Szilvásváradi Erdei Kisvasút"— Előadás másolata:

1 A Szilvásváradi Erdei Kisvasút

2 Szilvásvárad a Bükk-hegység nyugati lábainál található, mintegy 30 km-re Eger városától valamint 35 km-re a szlovák határtól, nagyon jó megközelíthetőséggel közúton személygépkocsival, menetrend szerint közlekedő autóbusszal vagy akár vasúton is. Szilvásvárad legismertebb része a Szalajka-völgy. A Szalajka-völgy a Bükk-hegység és feltételezhetően Magyarország egyik leglátogatottabb hegyvidéki völgye. A táj szépségével elbűvöli a látogatót, mely történelmi emlékekben is rendkívül gazdag. Olyan természeti értékek lelhetők itt fel, mint a Szalajka-patak, a Sziklaforrás, a Fátyolvízesés, a történelmi emlékek közül az Istállóskői Barlangban őskori leleteket fedeztek fel a 20. században, a most megújuló Szabadtéri Erdei Múzeum a korabeli erdőben dolgozó, ott tevékenykedő munkások életét mutatja be. A közelben találhatók a Mária-bánya (néhai vasbánya) valamint az Éleskővár és a Gerennavár romjai. Az Éleskővárat a tatárjáráskor, míg a Gerennavárat, mely lovagvárnak épült, Mátyás király idejében emelték. A Szalajka-völgy névadója maga a gyors folyású Szalajka-patak. A „Szalajka” név a szalakáli-hamuzsír szavakból eredeztethető, latinul: „sal alcalicus”, mely a hajdani helybéli üveggyártással hozható összefüggésbe. A Szalajka-patak vizét számos helyen gátakkal duzzasztották fel a völgy teljes 4 km-es hosszúságában. A pisztrángot ezekben a mesterséges tavacskákban tenyésztik.

3 A völgyben közlekedik a keskeny nyomtávú kisvasút, mely szinte az egész évben menetrend szerint szállítja a turistákat.

4 The Past A Múlt

5 1908. májusában az akkori fölbirtokos (báró Wessely Károly)korszakalkotó elhatározásra jutott: ki kell aknázni a térség feltáratlan kincseit Keskeny nyomközű vasutat kell tervezni és építeni Szilvásváradon.

6

7 A teljes hálózat 1921. évre épült ki, megkoronázva egy 1
A teljes hálózat évre épült ki, megkoronázva egy 1.5 km hosszú, 40%-os emelkedésű kötélvasúttal, mellyel létrejött a kapcsolat a fennsíki vasútvonal és a faluban lévő fatelep között.

8

9

10 A 60-as évek elején megkezdődött a teherautókkal történő faanyag-szállítás. A vonatokat egészen 1966-ig gőzmozdonyok vontatták. Legvégül a kisvasút 1967-ben munkanélkülivé vált.

11

12 Csupán a személyszállítás maradt
Csupán a személyszállítás maradt De hamarosan gyorsuló növekedés vette kezdetét:

13 A Jelen

14 Az utaslétszám 1971. 1975. 1981. 1987. 1990. 2000. 2007.

15 A gördülőállomány MK-48. tip. dízelmozdony 3 db
D-04. tip. dízelmozdony 1 db Szilvi, a gőzmozdony 1 db Nyitott kocsi db Zárt kocsi db Fedett, akadálymentes kocsi db Egyebek… Felújításra váró kocsik db Pőrekocsi db Hóeke db

16 A Jövő…

17 A vasúttal kapcsolatos problémák és elvárások
Több. mint 50 éves állomány gurul a 100 éves síneken – a folyamatos műszaki háttér biztosítása alapkövetelmény. Hatalmas utaslétszám egy rövid, meredek, kanyargós vasútpályán – fokozott fék- és pályakopás. Az állomásépület fogadóképessége véges – szükséges egy, a kor követelményeinek megfelelő rekonstrukció valamint az épület környékének térkővel való leburkolása.

18 2010. Decemberével új fejezet kezdődött kisvasút életében:
Az ÉMOP-2.1.1/B számú „Szilvásváradi állami erdei vasút fejlesztése” nyertes pályázatnak köszönhetően több, mint félmilliárd forintos beruházás indult el decemberében az Egererdő Zrt. területén, a Szalajka-völgyben és közvetlen környékén. A programnak köszönhetően két év múlva a Szalajka-völgy végig járható lesz kerekes székkel és babakocsival is.

19 Szilvásváradi állami erdei vasút fejlesztése
Az ÉMOP-2.1.1/B számú a Szilvásváradi állami erdei vasút fejlesztése elnevezésű projekt célja a turisták igényeinek megfelelő színvonalú kiszolgáltatásán túl az erdei vasút utasforgalmának, valamint a Szalajka-völgy látogatottságának és jövedelemtermelő képességének növelése. Ezzel közvetve hozzájárulnak a régió gazdasági fejlődéséhez, a turizmusban foglalkoztatottak számának bővítéséhez, valamint a jövedelemszerzési lehetőségek bővítéséhez is. A program összes költsége 513 010 934 forint. A vissza nem térítendő támogatás összege: 432 238 180 Ft

20 Az ÉMOP-2.1.1/B számú a Szilvásváradi állami erdei vasút fejlesztése elnevezésű projekt célja a turisták igényeinek megfelelő színvonalú kiszolgáltatásán túl az erdei vasút utasforgalmának, valamint a Szalajka-völgy látogatottságának és jövedelemtermelő képességének növelése. Ezzel közvetve hozzájárulnak a régió gazdasági fejlődéséhez, a turizmusban foglalkoztatottak számának bővítéséhez, valamint a jövedelemszerzési lehetőségek bővítéséhez is.

21 A vasútfejlesztési projekt fő elemei:
9. Vasúti pálya átalakítása, bővítése A vasútfejlesztési projekt fő elemei: 1. Indítóállomás épületének felújítása 2. Volt erdészház (Halastó épület) felújítása és funkciókkal való ellátása (információs pont, elsősegly-nyújtó hely, akadálymentes vizesblokk) 3. Végállomás épület és a peron fejlesztése 4. Gloriette tisztás vizesblokk kialakítása 5. MK-48-as mozdony hibridhajtásúvá átalakítása 6. 2 db nosztalgia kocsi kialakítása 7-8. Erdészeti út burkolat-megerősítése valamint elektomos földkábel fektetése 9. Vasúti pálya átalakítása, bővítése (újabb kitérővágány kiépítése) 10. Játszótér építése a Gloriette tisztáson

22 Szeretettel várja Önöket a Szalajka-völgyben a Szilvásváradi Kisvasút!
EGERERDŐ Zrt.


Letölteni ppt "A Szilvásváradi Erdei Kisvasút"

Hasonló előadás


Google Hirdetések