Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A könyvtárak és a könyvtárosok szerepváltozásai
Vidra Szabó Ferenc
2
A könyvtárak szerepváltozásai
A humanista nevelő könyvtár Hatvanas évek… kompromisszum az értelmiség és a hatalom között: amit a saját lelkiismeret elfogadott, és amelyet a művelődéspolitika is megengedett. A klasszikus-humanista értékrend szerint értékes művek közvetítése
3
A könyvtárak szerepváltozásai
A liberális-szolgáltató könyvtár Cél: az információk minél szabadabb terjesztése A könyvtárt a használó igényeihez kell igazítani! Első látványos erőpróba: szabadpolc!
4
A könyvtár szociális funkciója
Közvetíti és újra elosztja a társadalmi javak egyikét, az INFORMÁCIÓT. A társadalmi hátrány egyik összetevője: az INFORMÁCIÓS HIÁNY Mindenkinek joga van az információhoz: a könyvtárnak kötelessége ezt biztosítani!
5
A nyilvános könyvtárak szerepelvárásai
Milyen szerepeknek kell megfelelni a mai kor könyvtárainak? Ezek az elvárások mennyiben függenek a helyi viszonyoktól? Társadalmi Gazdasági Politikai Kulturális Milyen a könyvtár társadalmi presztízse? A könyvtár a változások elősegítője vagy elszenvedője?
6
A nyilvános könyvtárak legfőbb szerepei
Közösségfejlesztés - semleges hely Közösségi tér Találkozóhely Rendezvények Klubok, civil szervezetek Szociális funkciók Speciális szolgáltatások a rászorulóknak Az információs hátrány leküzdése
7
Belső és külső partnerség
Nem az a fő kérdés, hogy milyen üzeneteket küldünk a környezetünknek... ...hanem, hogy milyenek vagyunk valójában és ebből mit lát(hat) a környezetünk Első lépés tehát: önmagunk rendbetétele!
8
A belső értékek kommunikálása
Küldetésnyilatkozat: miért vagyunk, mi a hitvallásunk? Jövőkép (vízió): mire törekszünk? Hogyan bánunk a partnereinkkel? Arculatteremtés honlap, hírlevél, szóróanyagok stb. Szimbólumok (pl.: logó)
9
Külső partnerség Hogyan jelenünk meg a külvilág előtt, mit sugallunk magunkról? Minden a használóért van? Milyen helyet foglalunk el a szűkebb és tágabb kulturális közegben? Ismertség, láthatóság eligazító táblák, feliratok, piktogramok Az épület megközelíthetősége Az épület külső megjelenése Látványkönyvtár?
10
Oroszlány
11
FSZEK Újpalota
12
Bp. KSH
13
Debrecen, gyerekkönyvtár
14
Jászberény
15
Nagykanizsa
22
Külső partnerség:kivel lehet itt együttműködni…?
Könyvtárhasználók: valós és látens igények kielégítése pozitív üzenetek (elégedettség) negatív üzenetek Fenntartó(k) megtanítani: fogalmazza meg az elvárásait és az elégedettségét! Szakmai közösség (helyi, országos, nemzetközi) Szponzorok, támogatók Média
23
Mikor életképes a könyvtár?
Ha szolgáltatásait a helyi igényekhez igazítja megfogalmazott igények látens igények Ha a szolgáltatásai megkerülhetetlenné teszik Ha mindig előrébb jár, mint a környezete Ha többféle funkciót egyesít...
24
Mikor életképes a könyvtár?
Kulcsfigura: a könyvtáros jól képzett korszerű szemléletű tenni akaró jó érdekérvényesítő képességű jól menedzseli a könyvtárt jól kommunikál a környezetével segítőkész, empatikus, szociális érzékenységű önbizalommal teli, pozitív jövőképű, önérvényesítő megújulni képes
25
Mikor működik jól a könyvtár?
Ha egymást erősíti… A fenntartó, A könyvtáros, A szakmai kapcsolatok Megyei könyvtár Szakami szervezetek Képzés,továbbképzés
26
A jövő könyvtárosa Információs szakember
Segítőkész, empatikus, szociális érzékenységű Menedzser, marketing szakember Önbizalommal teli, pozitív jövőképű, önérvényesítő Megújulni képes
27
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.