Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Döntéselmélet a közgazdaságtanban
Matematikai Statisztika Reguly Ágoston
2
Döntéselméletek Racionális döntéselmélet - SEU Másik megközelítés
Optimalizál Neumann-Morgenstern féle hasznosságfüggvény Ha igaz, hogy x > y, akkor U(x)>U(y) Egyéb feltevések… Másik megközelítés Ayres & Martinás Z függvény, amely állapotokat hasonlít össze Teljesség, reflexivitás, tranzitivitás
3
Érték≠ár? Ha érték=ár → vissza a marginalistákhoz és a rá épülő általános egyensúlyelméletre (dualitás, axiomatikus feltételek, stb.) Viszont, ha elfogadjuk, hogy az érték≠ár, akkor piackutatás kell végezni Ennek egy speciális esete a Multidimensional Scaling (MDS) és még speciálisabb a WMDS Ha megveszem az árut, akkor nyilván többre értékelem mint az árat!
4
Jószágok & egységkosár
Xi(t+1)=Xi(t)+Ui+Di i=0,…,n Pl: X1 (t+1) – X1 (t) = 1 kg i=1=kenyér Xo(t+1) - Xo (t) = -200 Ft 0=pénz Egységkosár – referenciapont ei,k=ejószágtípus,egységkosár Itt k=kenyér vásárlása pénzért Jószágtípustól függően MDS Kahneman és Tversky – referenciapont
5
Jószágok változása ΔXi,k=Ikei,k ΔXi,1=I1ei,1=2*[1kg kenyér ; -200ft] Képesek vagyunk az összehasonlításra és a várható legnagyobb nyereséget választjuk Gk=wiUi=wiIkei,k=wkenyér*1kg+wpénz*(-200ft) De! megmaradt a kérdés: Mi alapján választjuk ki a legjobbat – a volument? Visszautalás az értékekre!
6
Volumenek kiválasztása
Fenomenológiai megközelítés Ik=F*L A hajtóerő: Fk=wiei,k Ezt tovább lehet ragozni: Kifejezni a pénzben mért értékeket Kifejezni az árakat Hajtóerő és nem optimalizálás!
7
Motivációs mátrix 1. I=L*F
Az L meghatározása, ha nem egy cselekvés van. I=L*F I= k dimenziós volumen-vektor, ahol Im>0. F= m. dimenziós hajtóerő-vektor, ahol Fk>0 L= kxm-s nemnegatív motivációs mátrix, amely a volumenvektor és a hajtóerővektor között átviteli mátrixot képez Motiváció micsoda? Szekunder módon meghatározható tényező & különböző hajtóerőkből származó nyereség volumenen keresztüli visszacsatoláősa Max Scheler Aluldetermináltság problémája
8
Motivációs mátrix 2. I=AF+K+μ Faktoranalízis
A: k x m-es átviteli mátrix – a különböző termékek egymásra gyakorolt hatása K: az I-vel azonos, tehát k dimenziójú „egyedi faktorok vektora” – a csak szekunder módon meghatározható tényező μ: az I várhatóérték-vektora μ –mit jelent? Van-e értelme forgatni a mátrixot?
9
Motiváció és értékelések
Az értékek „kívülről” jönnek – Di által Valamilyen típusú tanulás? Az adott cselekvés/jószág az újdonság erejével hat: Osztályozási módszerek Pl. klaszteranalízis Tanulási módszerek? EZEK ELSŐSORBAN KÉRDÉSEK!
10
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.