Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Összeállította: J. Balázs Katalin

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Összeállította: J. Balázs Katalin"— Előadás másolata:

1 Összeállította: J. Balázs Katalin
Redoxireakciók Kémia 7. tankönyv 102–111. oldal Összeállította: J. Balázs Katalin

2 Minden égés redoxireakció.

3 Vizsgáljuk meg a szén égését!

4 SZÉN + OXIGÉN → SZÉN-DIOXID
C + O2 → CO2 A szén oxigént vesz fel. Oxidálódik. Az oxigén az oxidálószer.

5 Vizsgáljuk meg a metán égését!

6 METÁN + OXIGÉN → SZÉN-DIOXID + VÍZ
CH4 + 2 O2 → CO2 + 2 H2O A metán oxigént vesz fel. Oxidálódik. Az oxigén az oxidálószer.

7 Ha a szén nem tökéletesen ég, a keletkező CO2 reagálhat az izzó szénnel, és CO keletkezhet.

8 SZÉN + SZÉN-DIOXID → SZÉN-MONOXID
C + CO2 → 2 CO A szén oxigént vesz fel. Oxidálódik. A szén-dioxid oxigént ad le Redukálódik A szén-dioxid az oxidálószer.

9 Vizsgáljuk meg a magnézium égését!

10 MAGNÉZIUM + OXIGÉN → MAGNÉZIUM- OXID
2 Mg + O2 → 2 MgO A magnézium oxigént vesz fel. Oxidálódik. Az oxigén az oxidálószer.

11 A magnézium elektront ad le. Oxidálódik.
2 Mg + O2 → 2 MgO Mg + ½ O2 → MgO . e- Mg: + :O: → Mg2+ O2- A magnézium elektront ad le. Oxidálódik. Az oxigén elektront vesz fel Redukálódik.

12 Nem csak égés lehet redoxireakció.

13 Cink és kén reakciója

14 Kattints ide!

15 . Zn: + :S: → Zn2+ S2- Zn + S → ZnS egyesülés e-
A cink elektront ad át a kénnek. A cink oxidálódik. Redukálja a ként. A cink a redukálószer. A kén elektront vesz fel Redukálódik Oxidálja a cinket. A kén az oxidálószer.

16 A redoxireakciók két részfolyamata

17 OXIDÁCIÓ REDUKCIÓ Oxigénleadás (szűkebb értelemben)
Oxigénfelvétel (szűkebb értelemben) Oxigénleadás (szűkebb értelemben) Elektronleadás (tágabb értelemben) Elektronfelvétel (tágabb értelemben)

18 REDUKÁLÓSZER OXIDÁLÓSZER Oxidál Redukál
Oxigént ad át (szűkebb értelemben) Saját maga redukálódik Redukál Oxigént vesz fel (szűkebb értelemben) Saját maga oxidálódik Elektront ad át (tágabb értelemben) Elektron vesz fel (tágabb értelemben)

19 A redoxireakciók (szűkebb értelemben)
oxigénátadás O Oxigént vesz fel Oxidálódik Redukál Redukálószer Oxigént ad le Redukálódik Oxidál Oxidálószer

20 Higany-oxid bomlása

21 Kattints ide!

22 .. . Hg2+ :O: 2- → Hg: + :O: 2 HgO → 2 Hg + O2 bomlás e-
A higany-oxidban lévő oxidion elektront ad a higanyionnak. Az oxidion oxigénatommá oxidálódik. Az oxigénatomok oxigénmolekulává kapcsolódnak össze. A higany-oxidban lévő higanyion elektront kap az oxidiontól. A higanyion higanyatommá redukálódik.

23 Nátrium és klór reakciója

24 Kattints ide!

25 2 Na + Cl2 → 2 NaCl Na + ½ Cl2 → NaCl
. .. e- Na + :Cl: → Na+ Cl- A nátrium elektront ad át a klórnak. A nátrium oxidálódik. Redukálja a klórt. A nátrium a redukálószer. A klór elektront vesz fel Redukálódik Oxidálja a nátriumot A klór az oxidálószer.

26 Animáció: Elektronátadás

27 A redoxireakciók (tágabb értelemben)
elektronátadás e- Elektront ad le Oxidálódik Redukál Redukálószer Elektront vesz fel Redukálódik Oxidál Oxidálószer

28 Gyakorló feladatok Munkafüzet 95. oldal, 4. feladat:

29 Gyakorló feladatok Munkafüzet 95. oldal, 4. feladat:

30 Gyakorló feladatok Munkafüzet 96. oldal, *5. feladat:

31 Gyakorló feladatok Munkafüzet 97. oldal, 2. feladat:

32 VÉGE

33 Ajánlás a digitális óravázlathoz
Az óravázlat a törzsanyagot is, és a kiegészítő anyagot is tartalmazza ebben a témakörben. A tanár eldöntheti, hogy átlapoz-e egy részt, vagy beemeli a tananyagba. A törzsanyagban oxigénátadással értelmezi a redoxireakciókat, ez sötétebb okker tónusban látható; a kiegészítő anyagban elektronátadással értelmezi a reakciókat és világosabb tónusban látható. A munkafüzet feladatai közül azokat tartalmazza, amelyeket érdemes kivetíteni a tanulóknak. Interaktív táblára vetítve a megoldásokat be lehet írni.

34 A kísérletekről készült klippek használatához
Kattints ide! Az óravázlaton belül a kísérletet ábrázoló képen feltüntetett jelre kell kattintani, hogy elinduljon a klipp Hang nélkül készültek (kivéve, amikor a hanghatás fontos ) Minden esetben szükséges a tanár értelmező, magyarázó jelenléte A tankönyvben megtalálható kísérletek nagy része látható a megfelelő óravázlatban Rövid, akár többször megismételhető klippek Néhány esetben lassítva is megismétlődik a látvány (R jel) Ajánlott a kísérletek értelmezésénél a tankönyvet is használni A tankönyvi ábrát megnézni A megfigyeléseket lejegyzetelni Elsősorban olyan közeli beállításokat mutatnak a klippek, amelyeket tanári bemutató kísérleteken a tanulók nem tudnak megfigyelni


Letölteni ppt "Összeállította: J. Balázs Katalin"

Hasonló előadás


Google Hirdetések