Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaLajos Farkas Megváltozta több, mint 5 éve
1
Adatredukciós módszerek (klaszterezés, alakfelismerés)
Gazdaságinformatikus MSc
2
Dr Ketskeméty László előadása
Adatredukció Olyan statisztikai módszerek tartoznak ide, melyek lehe- tővé teszik, hogy az adatmátrix méretét csökkentve kisebb költséggel értékelhessük ki a statisztikai sokaságot. A redukált adatmennyiségből levont statisztikai következtetések érvényesek maradnak az eredeti statisztikai sokaságra is. A csökkentés vonatkozhat az esetszám csökkentésére és a változók számának a csökkentésére egyaránt. Klaszteranalízis, osztályozás Ritkítás véletlenszám generálással Faktoranalízis, főkomponens-analízis Diszkriminanciaanalízis Többdimenziós skálázás (MDS) Dr Ketskeméty László előadása
3
Dr Ketskeméty László előadása
Adatredukció KLASZTERANALÍZIS Az eseteket homogén csoportokba (ú.n. klaszterekbe) soroljuk. A csoportosítás alapja egy adott metrika szerinti közelség, illetve egy adott hasonlósági mérték szerinti hasonlóság. DISZKRIMINANCIAALÍZIS Az esetek egy kategóriaváltozó értékei alapján osztályokba vannak tagolva. A feladat az, hogy a többdimenziós térben az osztályokat szeparáló felületekkel elválasszuk. OSZTÁLYOZÁS Ismert kategóriájú esetek segítségével (tananyag) döntésfügg- vényt konstruálunk, amivel ismeretlen kategóriájú esetekhez is tudunk osztályokat rendelni. Dr Ketskeméty László előadása
4
Dr Ketskeméty László előadása
Az alakfelismerés matematikai modellje Dr Ketskeméty László előadása
5
Dr Ketskeméty László előadása
Az alakfelismerés matematikai modellje Dr Ketskeméty László előadása
6
Dr Ketskeméty László előadása
Az alakfelismerés matematikai modellje Dr Ketskeméty László előadása
7
Dr Ketskeméty László előadása
Az alakfelismerés matematikai modellje Dr Ketskeméty László előadása
8
Dr Ketskeméty László előadása
Az alakfelismerés matematikai modellje Dr Ketskeméty László előadása
9
Dr Ketskeméty László előadása
Az alakfelismerés matematikai modellje Dr Ketskeméty László előadása
10
Dr Ketskeméty László előadása
PÉLDÁK KLASZTERANALÍZIS Milyen csoportok alakíthatók ki az employee állományban a fizetési adatok (salary, salbegin) alapján? Milyen csoportosulások keletkeznek az országok halmazában, ha az egészségügyi helyzetet jellemző változókat tekintjük: lifeexpf, lifeexpm, babymort, calories, aids_rt, b_to_d Milyen csoportosulások keletkeznek az országok halmazában, ha a gazdasági helyzetet jellemző változókat tekintjük: gdp_cap, cropgrow, urban Dr Ketskeméty László előadása
11
Dr Ketskeméty László előadása
PÉLDÁK DISZKRIMINANCIAALÍZIS A fizetési adatok mennyire választható szét a jobcat, gender illetve minority kategóriaváltozók alapján? Mennyire válnak szét az országok a gazdasági tömörülés (region) alapján? OSZTÁLYOZÁS Orvosi diagnosztika: Beteg? Nem beteg? Betűfelismerés Műholdképpontok osztályozása Repülésirányítás: Felszálljon? Töröljék? Banki rizikóelemzés: kapjon hitelt? Ne kapjon? Dr Ketskeméty László előadása
12
Dr Ketskeméty László előadása
Betűfelismerés Beszkennelt szövegek digitalizálásánál merül fel, hogy a szöveg karaktereit, a betűket, a számokat számítógépes programmal azonosítani kell. Ez a probléma merül fel pl. az alábbi alkalmazásokban: Postai küldemények automatikus osztályozása; Rendszámok automatikus felismerése; Aláírás automatikus azonosítása banki biztonsági rendszerben; Nyomtatványok automatikus digitalizálása (RECOGNITA); Automatikus útlevél-ellenőrzés; Dr Ketskeméty László előadása
13
Dr Ketskeméty László előadása
Betűfelismerés A betűfelismerés folyamatának lépései: A karakterek leválasztása a szövegből A leválasztott karakter alakzatvektorának elkészítése A tananyag segítségével a karakter felismerése Mindegyikhez le kell gyártani az alakzatvektort a tananyagba Dr Ketskeméty László előadása
14
Dr Ketskeméty László előadása
Klaszterezés (clustering) Általában a klaszterezés célkitűzése az, hogy az „összetartozó” eseteket közös csoportba soroljuk. Dr Ketskeméty László előadása
15
Dr Ketskeméty László előadása
Klaszterezés (clustering) Dr Ketskeméty László előadása
16
Dr Ketskeméty László előadása
Klaszterezés (clustering) Elvileg úgy is eljárhatnánk, hogy az összes lehetséges csoportosításból választjuk ki a legjobbat. Hányféleképpen lehet k csoportba sorolni N elemet? Ez túlságosan nagy szám, hogy így járjunk el! Olyan algoritmusok kellenek, amelyek eleve jó csoportosításokat képeznek, amiből egy optimum elv segítségével kiválasztható egy „nagyon jó”. Dr Ketskeméty László előadása
17
Dr Ketskeméty László előadása
Klaszterezés (clustering) Az alkalmazásokban már sokszor problémát okoz a kialakítandó csoportok száma (k) is! Van olyan algoritmus, ami megköveteli az alkalmazásához, hogy megadjuk k-t! Másik alapprobléma, hogy milyen d metrikafüggvény írja le hitelesen az esetek távolságát. Ez különösen fontos, amikor az alakzatvektor koordinátái között diszkrét változók (esetleg nominális szintű) is vannak. A csoportosítás elvégzése után el kell tenni a klaszterek jellemzését. Ezt leíró statisztikákkal, vagy tipikus esetek felsorolásával tudjuk megtenni. Dr Ketskeméty László előadása
18
Dr Ketskeméty László előadása
A k-közép módszer (K-Means Cluster Analysis) Olyan dinamikus klaszterező eljárás, amikor előre meg kell adni a klaszterek számát. A klaszter-középpontok térbeli helyzetét iterációban állandóan változtatjuk, amíg egy stabil állapot ki nem alakul. Az esetvektorok a legközelebbi klaszterközépponthoz lesznek rendelve. Nagy esetszámú adatmátrix feldolgozható vele. Egyszerű, gyors. Véges sok lépésben leáll, minimalizálja a tömörséget Előnye: A metrika beépített, körülményes a koordinátasúlyozás Előre meg kell adni a klaszterek számát Az eredmény függ a sorrendtől Hátránya: Dr Ketskeméty László előadása
19
Dr Ketskeméty László előadása
A k-közép módszer (K-Means Cluster Analysis) Az algoritmus lépései a következőek (MacQueen, 1967): Kiválasztja a klaszterek számát (k). Véletlenszerűen létrehoz k számú klasztert, és meghatározza minden klaszter közepét, vagy azonnal létrehoz k véletlenszerű klaszter középpontot. Minden egyes pontot abba a klaszterbe sorol, amelynek középpontjához a legközelebb helyezkedik el. Kiszámolja az új klaszter középpontokat. Addig ismétli az előző két lépést (iterál), amíg valamilyen konvergenia kritérium nem teljesül (általában az, hogy a besorolás nem változik). Dr Ketskeméty László előadása
20
Dr Ketskeméty László előadása
A k-közép módszer (K-Means Cluster Analysis) x1,…, xN a megfigyelések p-dimenziós vektorok Mindegyik megfigyelés (minden xi) egyértelműen egy klaszterhez fog sorolódni C(i) jelöli a klaszterazonosítóját a itdik megfigyelésnek A távolságfüggvény: Az Euclideszi metrika K-means minimalizálja a klaszteren belüli szóródást: ahol mk a kdik klaszter átlagvektora, Nk a kdik klaszter elemszáma Dr Ketskeméty László előadása
21
Dr Ketskeméty László előadása
A k-közép módszer (K-Means Cluster Analysis) Jelölje T az N adatpont teljes szóródását: Két pont távolsága T átírható: Ha d az Euclidesz metrika négyzete, akkor Ahol, Klasztereken belüli szóródás and Teljes átlag Klaszterek között szóródás W(C) minimalizálása azonos B(C) maximalizálásával Dr Ketskeméty László előadása
22
Dr Ketskeméty László előadása
A k-közép módszer (K-Means Cluster Analysis) Minden C klaszterhez kiszámoljuk az átlagokat mk : Minden megfigyelés vektort a legközelebbi átlagvektorhoz sorolunk: Ha egy iteráció befejeződött, újraszámoljuk az átlagokat, és új iterációt nyitunk, amíg az átsorolódó pontok száma egy adott küszöb alá nem esik Dr Ketskeméty László előadása
23
Dr Ketskeméty László előadása
Dr Ketskeméty László előadása
24
Dr Ketskeméty László előadása
K-means klaszterezési példa Dr Ketskeméty László előadása
25
Dr Ketskeméty László előadása
K-medoids klaszterezés K-means klaszterezés tökéletes Euklideszi-metrikánál; Így, a K-means klaszterezés csak numerikus, skálás prediktorváltozóknál alkalmazható; Az Euklideszi távolságot biztos nem alkalmazhatjuk az alábbi két esetben Néhány prediktorváltozó diszkrét Outlierek (szélsőséges esetek) vannak az adatállományban A K-means algoritmus általánosításátK-medoids klaszterezésnek nevezik, ami tetszőleges metrikával működik; K-medoids klaszterezés hatásosabb, jobb eredményt ad Dr Ketskeméty László előadása
26
Dr Ketskeméty László előadása
K-medoids klaszterezés 1. lépés: Minden klaszterben keressük meg azt a pontot, amitől a többi, ugyanabba a klaszterbe eső pont a legkisebb szóródási mutatót produkálja: 2. lépés: Ezek lesznek a klaszter centrumok (medoidok): 3. lépés: Tekintve ezeket a centrumokat {m1, …, mK}, soroljuk a pontokat a legközelebbi centrumhoz tartozó klaszterbe: Iteráljuk az lépéseket! Dr Ketskeméty László előadása
27
Dr Ketskeméty László előadása
Hogyan válasszuk meg K-t? Hogyan lehet WK (C) -t, a klaszterek belső szóródását felhasználni K meghatározására? Megjegyezzük, hogy WK(C) monoton csökken K növekedtével. Azaz a belső klaszter-szóródás csökken a centrumszámok növekedtével. Ezért azt nézzük, mely növekedésnél csökkent legintenzívebben WK(C) értéke: Dr Ketskeméty László előadása
28
Dr Ketskeméty László előadása
Hogyan válasszuk meg K-t? Fent látható két szimulált kétdimenziós pontfelhő Log(WK) görbék Differencia görbe A döntést szubjektív érzeteink alapján hozhatjuk meg! Dr Ketskeméty László előadása
29
Dr Ketskeméty László előadása
A hierachikus klaszterezés (Hierarchical Cluster Analysis) Egyelemű klaszterekből kiindulva, minden lépésben a két legközelebb fekvő klasztert összevonva csökkentjük a klaszterek számát, amíg minden eset egyetlen klaszterbe nem kerül. A folyamatot regisztráló dendogrammot utólag kielemezve, azt a köztes állapotot fogadjuk el, amikor az összevonás erőltetett volt, azaz az összevont klaszterek elég távol vannak egymástól. Előnye: Nem kell előre tudni a klaszterek számát Változtatható a távolság- és hasonlósági-mérték Hátránya: Kis dimenziószám esetén indítható el Dr Ketskeméty László előadása
30
Dr Ketskeméty László előadása
A hierachikus klaszterezés (Hierarchical Cluster Analysis) Dr Ketskeméty László előadása
31
Dr Ketskeméty László előadása
K L A S Z T E R A N A L Í Z I S A d( x, y ) TÁVOLSÁGFÜGGVÉNY Dr Ketskeméty László előadása
32
Dr Ketskeméty László előadása
H I E R A R C H I K U S K L A S Z T E R E Z É S KLASZTEREK d( C1, C2 ) TÁVOLSÁGA A legközelebbi-társ távolság A legtávolabbi-társ távolság Klasztercentrumok távolsága Dr Ketskeméty László előadása
33
Dr Ketskeméty László előadása
K L A S Z T E R A N A L Í Z I S ESETEK d( x, y ) TÁVOLSÁGAI Dr Ketskeméty László előadása
34
Dr Ketskeméty László előadása
K L A S Z T E R A N A L Í Z I S ESETEK d( x, y ) TÁVOLSÁGAI Dr Ketskeméty László előadása
35
Dr Ketskeméty László előadása
Klaszterezés felhasználása a tananyag ellenőrzésére A következő szimulációs példában bemutatjuk, hogyan lehet a klaszterezéssel ellenőrizni az osztályozásra szánt tananyag jóságát. Ha az osztályok jól szeparálódnak, akkor a különböző osztályok különböző klaszterbe kell, hogy kerüljenek Dr Ketskeméty László előadása
36
Dr Ketskeméty László előadása
Dr Ketskeméty László előadása
37
Dr Ketskeméty László előadása
Diszkriminanciaanalízis Adott: kiindulási esetek vagy objektumok – pl. személyek – két vagy több (k db) ismert csoportja, amelyeket meghatározott változók (p db) jellemeznek. Cél: az eseteket vagy objektumokat jellemző változók alkalmas lineáris kombinációi (az ún. diszkriminancia-függvények) segítségével az adott csoportok lehető legjobb elkülönítése, majd ennek alapján a később megjelenő újabb objektumok csoportokhoz tartozásának lehető legjobb előrejelzése. A kiindulási esetek csoportokhoz tartozása az eljárás kezdetén ismert, a később megjelenő újabb eseteké viszont ismeretlen: a módszer éppen ez utóbbira tesz előrejelzést. Dr Ketskeméty László előadása
38
Dr Ketskeméty László előadása
Diszkriminanciaanalízis Dr Ketskeméty László előadása
39
Dr Ketskeméty László előadása
Diszkriminanciaanalízis A csoportképző változónak természetes számokkal (k = 1, 2, 3, 4, stb) kódolt kisszámú értékei lehetnek, amelyek egymást kölcsönösen kizáró kategóriáknak felelnek meg. A prediktor (előrejelző, független) változóknak többdimenziós normális eloszlású kvantitatív (intervallum vagy arány-skálájú) adatokat kell tartalmazniuk minden csoportban közel azonos kovariancia mátrixokkal (legfeljebb 1:10 kovariancia-arány tolerálható). A csoportképző változók alkalmas módon meghatározott lineáris kombinációja az ún. diszkriminancia-függvény, amelynek alapján a csoporthoz tartozás megadható: D = B0 + B1X1 + B2X2 + … + BpXp Dr Ketskeméty László előadása
40
Dr Ketskeméty László előadása
Diszkriminanciaanalízis Legyen először adott k = 2 számú csoport (piros és kék), és p = 2 számú prediktor változó (X1 és X2) A diszkriminancia-függvényt ekkor D = B0 + B1X1 + B2X2 alakban keressük. Dr Ketskeméty László előadása
41
Diszkriminanciaanalízis
Az X1 változó magában nem diszkriminál elég jól X2 Az X2 változó sem diszkriminál önmagában elég jól X Dr Ketskeméty László előadása
42
Diszkriminanciaanalízis
Megkeressük a két ponthalmazt legjobban elválasztó egyenest Ez az egyenes már jól diszkriminál X2 Erre az egyenesre merőlegest bocsátunk X Dr Ketskeméty László előadása
43
Dr Ketskeméty László előadása
Ennek a jól diszkrimináló egyenesnek felel meg a diszkriminancia-függvény: D = B0 + B1X1 + B2X2 X2 X Dr Ketskeméty László előadása
44
D I S Z K R I M I N A N C I A A N A L Í Z I S
Dr Ketskeméty László előadása
45
Dr Ketskeméty László előadása
Diszkriminanciaanalízis A D = B0 + B1X1 + B2X2 + … + BpXp diszkriminancia-függvény B konstansait úgy választjuk meg, hogy a értéke maximális legyen, mert ez adja a lehetséges legjobb diszkriminációt. Ez fordított logika az ANOVA-hoz képest, ahol a vizsgált változó adott és ugyanennek a törtnek az alapján azt nézzük, hogy van-e különbség a csoportok között. Dr Ketskeméty László előadása
46
Dr Ketskeméty László előadása
Diszkriminanciaanalízis 1) A F próbával vizsgálható. 2) Egy másik használatos statisztikai mutató a 0 és 1 között változó Wilks-féle lambda, amelynek definíciója: Ennek értéke 1 akkor, ha valamennyi csoport átlaga azonos, nullához közeli értéket pedig akkor vesz fel, ha a csoportokon belüli variabilitás kicsi a teljes variabilitáshoz képest. Dr Ketskeméty László előadása
47
Dr Ketskeméty László előadása
Diszkriminanciaanalízis Ha a csoportok száma kettőnél nagyobb, szemléletesen nem mutatható be diszkriminancia-függvény származtatása. Ilyen esetekben az ún. kanonikus változók segítségével történik az egyes csoportokba tartozó esetek megkülönböztetése. Az első kanonikus változó – az első főkomponenshez hasonlóan – a prediktoroknak egy olyan lineáris kombinációja, amely egy dimenzióban maximalizálja a k számú csoport közötti különbséget. A második kanonikus változó az elsőtől független lineáris kombináció, amely egy másik dimenzióban maximalizálja a csoportok közötti különbséget, és így tovább ... Láttuk hogy k = 2 esetben egyetlen diszkriminancia (vagy kanonikus) függvény elegendő volt. Az elemzéshez szükséges kanonikus változók száma általánosan megadva: k-1 és p közül a kisebb. Dr Ketskeméty László előadása
48
A legközelebbi társ módszer
tanulópont halmaz tananyag az i-edik tanulópont az i-edik tanítás Dr Ketskeméty László előadása
49
Dr Ketskeméty László előadása
A legközelebbi társ módszer osztályozandó (query) pont ha olyan, hogy Dr Ketskeméty László előadása
50
ritkítás, tömörítés, gyors keresés metrikaskálázás, metrikakeverés
A legközelebbi társ módszer előfeldolgozás A tananyagot előfeldolgozását egyszer kell elvégezni, az osztályozást nagyon sokszor. Az előfeldolgozás költsége megtérül, ha kisebb költséggel osztályzunk. ritkítás, tömörítés, gyors keresés Mindig véges elemszámú tananyaggal dolgozunk. Minél kisebb ennek elemszáma, annál kisebb az osztályozás költsége. átdefiniálás, szűrés Véges mintában a egy-egy mérési hiba nagy mértékben rontja az osztályozás pontosságát. metrikaskálázás, metrikakeverés A gyakorlati alkalmazásoknál az alakzattér speciális metrikus tér. Cél volt általános metrikus térben alkalmazható algoritmusok kidolgozása. Dr Ketskeméty László előadása
51
Dr Ketskeméty László előadása
A tananyag előfeldolgozásának problémaköre Ritkítás Tömörítés Szűrés Átdefiniálás Dr Ketskeméty László előadása
52
Dr Ketskeméty László előadása
Gyors keresés Dr Ketskeméty László előadása
53
Dr Ketskeméty László előadása
Kizárási feltételek Jelölések: Dr Ketskeméty László előadása
54
Dr Ketskeméty László előadása
A K1 kizárás menete a query pont Dr Ketskeméty László előadása
55
Dr Ketskeméty László előadása
Erőkapcsolat a kizárási feltételek között Dr Ketskeméty László előadása
56
Példa klaszteranalízisre I.
Klaszterezzük a dolgozókat az alábbi változók szerint: salary, salbegin, prevexp, jobtime, age A k-means klaszterezést indítjuk el. Dr Ketskeméty László előadása
57
Dr Ketskeméty László előadása
Dr Ketskeméty László előadása
58
Dr Ketskeméty László előadása
Dr Ketskeméty László előadása
59
Dr Ketskeméty László előadása
Dr Ketskeméty László előadása
60
Dr Ketskeméty László előadása
Dr Ketskeméty László előadása
61
Dr Ketskeméty László előadása
Dr Ketskeméty László előadása
62
Dr Ketskeméty László előadása
Megpróbáljuk kereszttáblákkal jellemezni a klasztereket! Megnézzük a nem, beosztás, versenypozíció (minority) és kor szerinti eloszlást a klaszterekben. Dr Ketskeméty László előadása
63
Dr Ketskeméty László előadása
Dr Ketskeméty László előadása
64
Dr Ketskeméty László előadása
Dr Ketskeméty László előadása
65
Dr Ketskeméty László előadása
Dr Ketskeméty László előadása
66
Dr Ketskeméty László előadása
Dr Ketskeméty László előadása
67
Dr Ketskeméty László előadása
Példa klaszteranalízisre II. Hogyan csoportosíthatók a gépkocsik a jellemzőik alapján? Dr Ketskeméty László előadása
68
Dr Ketskeméty László előadása
Dr Ketskeméty László előadása
69
Dr Ketskeméty László előadása
Quick Cluster Dr Ketskeméty László előadása
70
Dr Ketskeméty László előadása
Dr Ketskeméty László előadása
71
Példa diszkriminancia analízisre I.
Megvizsgáljuk, hogyan választható szét a gépkocsik halmaza az országok szerint a gépkocsijellemzők alapján. Dr Ketskeméty László előadása
72
Dr Ketskeméty László előadása
Dr Ketskeméty László előadása
73
Dr Ketskeméty László előadása
Dr Ketskeméty László előadása
74
Dr Ketskeméty László előadása
Summary of Canonical Discriminant Functions Dr Ketskeméty László előadása
75
Dr Ketskeméty László előadása
Dr Ketskeméty László előadása
76
Dr Ketskeméty László előadása
Dr Ketskeméty László előadása
77
Példa diszkriminancia analízisre II.
Országok diszkriminálása gazdasági régiók alapján Diszkriminancia analízissel válasszuk szét az országokat a region változó szerint a populatn, density, urban, lifeexpf, lifeexpm, literacy, pop_incr, babymort, gdp_cap, calories, aids, birth_rt, death_rt, aids_rt, log_gdp, lg_aidsr, b_to_d, fertilty, log_pop, cropgrow, lit_male, lit_fema komponensű esetvektorok figyelembevételével! Tehát most a 22 dimenziós vektortérben tekintünk 109 elemet, és azokat szeretnénk megfelelő szeparáló felületekkel úgy szétválasztani, hogy az egyes térrészekbe lehetőleg egy gazdasági térséghez tartozó esetek kerüljenek. Dr Ketskeméty László előadása
78
Dr Ketskeméty László előadása
A figyelembe vett 22 változó jelentése: COUNTRY (N) Az ország neve POPULATN (S) Népesség ezer főben DENSITY (S) Emberek száma / négyzetkilométer URBAN (S) Városi lakosság (%) LIFEEXPF (S) A nők várható élettartama LIFEEXPM (S) A férfiak várható élettartama LITERACY (S) Olvasni tudók százaléka POP_INCR (S) Népességnövekedés (évenkénti %) BABYMORT (S) Gyermekhalandóság (halálozás 1000 élve születésre) GDP_CAP (S) GDP / tőke CALORIES (S) Napi felvett kalória AIDS (S) AIDS esetek száma BIRTH_RT (S) emberre jutó születés DEATH_RT (S) emberre jutó halálozás AIDS_RT (S) emberre jutó AIDS esetek száma LOG_GDP (S) Tízes alapú logaritmusa a GDP-nek LG_AIDSR (S) Tízes alapú logaritmusa az AIDS-nek B_TO_D (S) Születés-halálozás ráta FERTILTY (S) Átlagos gyermekszám családonként LOG_POP (S) Tízes alapú logaritmusa a népességszámnak CROPGROW (S) Terméshozam gabonából LIT_MALE (S) Olvasni tudó férfiak (%) LIT_FEMA (S) Olvasni tudó nők (%) Dr Ketskeméty László előadása
79
Dr Ketskeméty László előadása
A csoport-képző változó, ami szerint a szeparálást végrehajtjuk: REGION (O) Gazdasági térség 1 OECD 2 East Europe 3 Pacific/Asia 4 Africa 5 Middle East 6 Latin America Dr Ketskeméty László előadása
80
Dr Ketskeméty László előadása
Az egyes országok helyzete az első két diszkrimináló függvény által meghatározott síkon: Dr Ketskeméty László előadása
81
Dr Ketskeméty László előadása
A kelet-európai országok — köztük a Magyarország — helyzete az első két diszkrimináló függvény által meghatározott síkon Dr Ketskeméty László előadása
82
Dr Ketskeméty László előadása
Azon országok listája, melyeket rosszul osztályozott a program Dr Ketskeméty László előadása
83
A legközelebbi társ módszer alkalmazása
Alkalmazzuk a legközelebbi szomszéd osztályozást a gépkocsi állományra (cars). A célváltozó (target) az origin változó. A legközelebbi szomszédok száma k=9 legyen, Euklideszi metrika definiálja az esetek távolságát. A jellegzetesség változók az mpg, engine, horse, weight és accel legyenek. A tananyag pontjainak elhelyezkedése Dr Ketskeméty László előadása
84
Dr Ketskeméty László előadása
Az osztályozás eredménye: Az osztályozás pontossága kb. 74% Dr Ketskeméty László előadása
85
Dr Ketskeméty László előadása
Alkalmazzuk most a módszert a fogyasztás értékének becslésére! A target változó most tehát a folytonos mpg legyen, a többi numerikus változó a jellegzetesség mezőben marad. A tényleges fogyasztás (mpg), a becsült fogyasztás (KNN_PredictedValue) eltérését százalékban fejezzük ki (elter). Az elter változó statisztikáiból kiolvasható, hogy átlagosan -3% és -4 % között van a becslés pontosság. Dr Ketskeméty László előadása
86
Dr Ketskeméty László előadása
Az outlierek táblázatából láthatjuk, hogy néhány esetben nagy volt az eltérés. Különösen kiugró a hiba a 35. esetnél, ahol a felülbecslés több mint -221%-os volt. (Megtekintve ezt az esetet láthatjuk, hogy ez valószínűleg hibás rekord lehet. Hiányzik a származási hely, a hengerek száma és a gyártási év is. A meglévő adatok is hihetetlennek tűnnek…) Dr Ketskeméty László előadása
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.