Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Innováció-menedzsment a könyvtárban

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Innováció-menedzsment a könyvtárban"— Előadás másolata:

1 Innováció-menedzsment a könyvtárban
Jávorka Brigitta

2 Innováció Innováció a könyvtárban
A könyvtár egyrészt az innovációt támogató egyik legfontosabb intézmény Másrészt maga is állandó megújulásra/innovációra szorul. A szervezetek sikere a használók igényeire adott sikeres válaszok függvénye

3 Mi az innováció? „Az innováció egy ötlet átalakulása az intézményben és az intézmény társadalmi környezetében bevezetett új vagy korszerűsített termékké, vagy egy a folyamatokat támogató új, illetve továbbfejlesztett műveletté (technológia), vagy valamely szolgáltatás újfajta megközelítésévé. Ilyen értelemben az innováció megtestesülhet egy kutatási és fejlesztési tevékenység eredményeként létrejövő új termékben, új technológiában vagy új szolgáltatásban egyaránt.”

4 Innováció Sajátosságai: Látens igények kielégítését célozza.
Fogyasztóorientáltság Újdonság Bizonytalanság Látens igények kielégítését célozza. A valóságos szükségletek és a piacon megjelenő igények közötti rés.

5 Az innovációs stratégia
1. fokozatos vs. módosító innovációk Teljesítményjavulás, költségcsökkentés, alkatrész, komponens cseréje 30-as évektől mikroformátumok alkalmazása és szolgáltatása kétrétegű pdf-ben tárolt digitalizált tartalmak 2. radikális innovációk új termék, új technológia (CD lejátszó) új termék, meglévő technológia (walkman) + születésnapi csomag 3. eljárásváltozások OSZK könyvlift, OCR, RFID 4. paradigmaváltások (technikai forradalmak) Szemantikus web (Freeman 1988)

6 Az innováció lehet… …új, illetve korszerűsített termék
Könyvtári területen ritka Csorba Győző Könyvtár ismeretterjesztő és könyvajánló segédletei szülőknek …az iparban és kereskedelemben felhasznált új, illetve továbbfejlesztett művelet a virtuális közös katalógusok modelljének a kitalálása és gyakorlati alkalmazása …valamely társadalmi szolgáltatás újfajta megközelítése Mozgókönyvtár Személyzet nélküli könyvtár Közösségi irodák a könyvtárakban E-könyv kölcsönzés

7 Oslo kézikönyv, az innováció típusai:
termék innováció eljárás innováció marketing innováció: új módszerek a termékek, szolgáltatások megjelenésében, csomagolásában, vagy a marketing mix (4P – Place, Product, Promotion, Price) bármelyik elemében szervezeti innováció: új szervezési, szervezeti módszerek az üzletmenetben, a munkahelyen vagy a szervezet külső kapcsolataiban Baranya megyei könyvtárbusz projekt egyszerre mind a négy! Veszíts el egy könyvet: termék + marketing Szabadpolc: eljárás + szervezeti

8 Az innováció tartalma invenció innováció diffúzió alapkutatás
alkalmazott kutatás fejlesztés diffúzió

9 körvonalazható / határozott
Az innováció tartalma Típus Kereskedelmi cél Megtérülés ideje Bizonytalanság foka Alapkutatás nincs hosszú távú nagy Alkalmazott kutatás határozott középtávú közepes Fejlesztés körvonalazható / határozott rövid távú kicsi

10 Az innováció tartalma

11 Az innovációs projekt Az innovációs folyamat projektekben valósul meg, vagyis: világos célja van megvalósítása meghatározott időbeli keretek között zajlik meghatározott erőforrásokkal gazdálkodik Akkor lehet sikeres, ha… létező probléma megoldását tűzi ki célul, megfelelő marketinggel rendelkezik, jó csapat áll rendelkezésre.

12

13 Ezután pedig… Fontos a fenntarthatóság
Az innováció beépül a hétköznapi folyamatink közé Általában nincs rá többet extra erőforrás

14 Köszönöm a megtisztelő figyelmet!


Letölteni ppt "Innováció-menedzsment a könyvtárban"

Hasonló előadás


Google Hirdetések