Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaMáté Biró Megváltozta több, mint 5 éve
1
A hallgatói lemorzsolódás csökkentésétől a doktori iskoláig
Szabó Csilla Marianna Dunaújvárosi Egyetem IV. Szakszolgálati Tehetséggondozó Konferencia 2018. március 5.
2
Lemorzsolódási arányok
Lemorzsolódás a magyar felsőoktatásban: Alapképzésben tanulók 36%-a Osztatlan képzésben tanulók 39%-a Jellemzően: Műszaki, informatikai, természettudományos képzések Kritikus: első év Sikeres végzés (eredeti szakon) – abszolutórium megszerzése: Alapképzési szakon: 49,5% Osztatlan képzési szakon: 23,3% De! Ennél kisebb arányú diploma – nyevvizsga hiánya (OH, 2015-ös adatok) HASIT fókusza
3
Nemzetközi és hazai célok
Nemzetközi konszenzus - felsőfokú végzettséggel rendelkezők aránya (30-34 évesek): EU 2020: 40% Magyar Nemzeti Reformprogram: 30,3% MRK Lemorzsolódási munkacsoport (2016) MRK Lemorzsolódási munkacsoport elnöke: Dr. Habil András István, DUE rektora Oktatásszervezési intézkedések: Keresztféléves kurzusok V-s kurzusok Egyéni / kedvezményes tanrend(sportolók, munka)
4
MRK Munkacsoport Lemorzsolódás fő okai
Felvett és nem beiratkozott/passzivált hallgatók Tanterv, tananyag, követelmények Hallgatói jelenlét Oktatásszervezési okok Tanulmányok finanszírozása Hallgatói motiváltság hiánya 7. Tanulási szokások 8. (Bemeneti) ismeretek hiányosságai 9. Pályaorientáció megváltozása, képzések átjárhatósága 10. Nyelvtudás, nyelvvizsga hiánya 11. Munkaerőpiac kedvezőtlen hatásai 12. Személyes problémák 13. Oktatók
5
Intézményi jó gyakorlatok
Intézmények Intézményi jó gyakorlatok Budapesti Gazdasági Egyetem, Budapesti Metropolitan Egyetem, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Dunaújvárosi Egyetem, Edutus Főiskola, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Eszterházy Károly Egyetem, Gábor Dénes Főiskola, Kaposvári Egyetem, Károly Róbert Főiskola, Kodolányi János Főiskola, Miskolci Egyetem, Nyíregyházi Egyetem, Nyugat-magyarországi Egyetem, Pallasz Athéné Egyetem, Pannon Egyetem, Pázmány Péter Katolikus Egyetem, Pécsi Tudományegyetem, Szegedi Tudományegyetem, Szent István Egyetem, Szolnoki Főiskola, Tomori Pál Főiskola - Előkészítő, felkészítő kurzusok (akár már a középiskolások számára) Tanulás-módszertani tanácsadás, tanulási szokások fejlesztése, kompetenciamérés- és fejlesztés Nyelvi kurzusok és nyelvi felzárkóztatás Diáktanácsadás, fogyatékos és hátrányos helyzetű hallgatók segítése Pályaorientáció Mentorálási, tutorálási programok, patronáló tanári rendszer Oktatók oktatásmódszertani fejlesztése Ösztöndíj önköltséges hallgatók támogatására Passziváló hallgatók reaktiválása
6
Intézményi jó gyakorlatok
Igény a komplex rendszerre! A Hallgatói Sikerességet Támogató (HASIT) program a Dunaújvárosi Egyetemen
7
DUE: HASIT-FSA HASIT-FSA 1. Alprojekt: Monitoring rendszer:
HASITDUE-AVATAR fejlesztése 2. Alprojekt: Szakmentori rendszer fejlesztése 3. Alprojekt: Képzők képzése 4. Alprojekt: Hallgatói motiváció erősítése 5. Alprojekt: Mérések, felmérések, kutatások 6. Alprojekt: Diáktanácsadás – „Fejlesztési Központ” kidolgozása (HÖOK és FETA bevonásával)
8
Intelligens monitoring rendszer:
HASIT-AVATAR Intelligens monitoring rendszer: A hallgató előrehaladásának vizuális megjelenítése Korszerű Hallgatói és oktatói motiváció
9
HASIT-AVATAR Rendszer felépítése
Felhasználói szintek: Hallgató Oktató Szakmentor VIR Rendszer adminisztrátor Üzemeltető
10
HASIT-AVATAR Hallgatói AVATAR indikátorai: Tanulmányi eredmények
Jelenléti adatok Határidők betartása Eltérés a mintatantervtől Nyelvvizsgával kapcsolatos adatok Szakdolgozattal kapcsolatos adatok Egyéb aktivitások Nappali – Levelező – Külföldi hallgatói kontextusokban!
11
HASIT-AVATAR Oktatói AVATAR indikátorai: Óranyilvántartás rögzítése
Jelenlét rögzítése Hallgatói megjelenések aránya Félévközi feladatok vizsgálata Tájékoztató kiírások (feladatok, vizsgák) Eltérő kontextusok (oktatott kurzusok /N-L-A/ alapján)!
12
Szakmentori rendszer Szakmentor: Oktató az adott szakon
Pontos ismeretek a mentorált szakról (mintatanterv, tantárgyak, követelmények) Folyamatos tanulmányi tanácsadás Kapcsolattartás oktató kollégákkal
13
Szakmentori rendszer Szakmentorok feladatai:
Hallgatók beilleszkedésének támogatása Egyéni, személyre szabott tanácsadás Csoportos konzultáció Információk tanulmányi ügyekben Egyéni tantervek kialakítása Vizsgarend megtervezése Eligazodás kreditrendszerben Támogatás tanulmányi ügyekkel kapcsolatos ügyintézésben Képzéssel összefüggő kérdések megválaszolása Hallgatók tanulmányi előmenetelének támogatása
14
Képzők (oktatók) képzése
Módszertani megújulás a felsőoktatásban Oktatók érzékenyítése Módszertani szemlélet és eszköztár bővítése Lelki ellenálló-képesség erősítése Tudásanyag és önfejlesztési technikák Kiégés megelőzése, vagy a kiégés folyamatának visszafordítása „HASITDUE oktató” Új oktatói szerep Módszertani megújulás mentor, facilitátor kooperatív tanulás, projektmunka, élmény alapú tanulás, stb. Kiégés megelőzése lelki állóképesség erősítése
15
Kurzusteljesítések javulása
Intézményi tantárgyteljesítések javulása A HASIT-nak köszönhetően 15%-kal nőtt a tantárgyteljesítések aránya! Ma már azzal (is) kell foglalkoznunk, hogy mit kezdjünk a „Nem teljesítette” bejegyzést kapott hallgatókkal (~16% plusz).
16
Össz-intézményi lemorzsolódó hallgatók csökkenése
17
A HASIT komplex rendszere és eredményessége
AVATAR program → Hallgatói és oktatói sikeresség nő Szakmentori rendszer Első éves hallgatók megtartása nő Képzők (oktatók) képzése Hallgatói és oktatói elégedettség nő Tantervek, tantárgyprogramok fejlesztése Képzési tevékenység hatékonysága nő Nyelvi projekt Diplomát szerzett hallgatók száma nő Egyéb projektelemek Motiváltság, sikeresség nő H A S I T
18
Hallgatói kutatómunka erősítése
Tehetségnap: május Hallgatói kutatómunka bemutatása Szekciókban zajló munka Csak prezentáció Bizottság és hallgatóság Ünnepélyes eredményhirdetés TDK: november Prezentáció és dolgozat Írásbeli bírálat Ünnepélyes eredményhirdetés – díjak Delegálás OTDK-ra
19
Seleci Diákhagyományok
Több mint 250 éves múlt Gólyák fogadása – Valéta Bizottság Balekoktatás – Keresztelő Szakestély Hierarchikus rendszer Aktív hallgatói részvétel: szakestélyek, tanulmányi és kikapcsolódó túrák, bálok, önképző körök Támogatás a tanulásban Valétálás (búcsúzás): Szalamander Vaklétabál
20
Tanulmányok folytatása doktori iskolákban
Kapcsolat 2 doktori iskolával Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar „Oktatás és Társadalom” Neveléstudományi Doktori Iskola Tehetséges hallgatók bejutásának támogatása Tanársegéd kollégák dokroti képzésének támogatása Doktorandusz szekciók szervezése (Tehetségnap, TDK) Témavezetői és bírálói feladatok vállalása Széchenyi Egyetem Multidiszciplináris Doktori Iskola Alprogram Doktori órák tartása
21
Dr. Szabó Csilla Marianna szabocs@uniduna.hu
Köszönöm a figyelmet! Dr. Szabó Csilla Marianna
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.