Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A 2019/2020-AS ÉVEK GAZDASÁGÁNAK ÉS ÁLLAMHÁZTARTÁSÁNAK KILÁTÁSAI

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A 2019/2020-AS ÉVEK GAZDASÁGÁNAK ÉS ÁLLAMHÁZTARTÁSÁNAK KILÁTÁSAI"— Előadás másolata:

1 A 2019/2020-AS ÉVEK GAZDASÁGÁNAK ÉS ÁLLAMHÁZTARTÁSÁNAK KILÁTÁSAI
KOVÁCS ÁRPÁD EGYETEMI TANÁR SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM KÖLTSÉGVETÉSI TANÁCS A 2019/2020-AS ÉVEK GAZDASÁGÁNAK ÉS ÁLLAMHÁZTARTÁSÁNAK KILÁTÁSAI GAZDÁLKODÁSI TUDOMÁNYOS TÁRSASÁGOK SZÖVETSÉGE 2018. DECEMBER 4

2 Ígéretes gazdaságunk további fejlődése az elkövetkező években
Ígéretes gazdaságunk további fejlődése az elkövetkező években. A Költségvetési Tanács szerint 2019-re csupán a külső feltételek jelenthetnek kockázatot a növekedés fenntarthatóságára Hazai makrogazdasági kilátások a es Konvergencia Program alapján Változás %-ában 2017 mrd Ft 2017 2018 2019 2020 2021 2022 GDP (előző évi áron) 36833,1 4,0 4,3 4,1 4,2 GDP folyó áron 38183,3 7,8 7,1 7,4 7,2 A növekedés összetevői (előző évi áron) Háztartások fogyasztási kiadása 17811,6 4,7 5,2 4,8 4,6 4,5 Közösségi fogyasztási kiadás* 7193,5 0,3 1,4 0,7 0,5 0,4 Bruttó állóeszköz-felhalmozás 7957,5 16,8 12,8 7,5 3,8 5,7 5,1 Készletváltozás (a GDP %-ában) 92,9 -0,3 0,0 Termékek és szolgáltatások exportja 33962,4 6,9 6,7 7,3 Termékek és szolgáltatások importja 30880,1 9,7 9,2 6,3 Hozzájárulás a GDP növekedéséhez (előző évi áron) Belföldi végső felhasználás 33657,9 5,5 3,3 3,7 3,5 Készletváltozás Termékek és szolgáltatások külkereskedelmi egyenlege 3082,3 -1,4 -1,1 0,6 GDP %-ában 2017 2018 2019 2020 2021 2022 Bruttó adósságráta 73,6 73,2 69,6 66,7 63,4 59,7 Adósságráta változása -2,4 -0,4 -3,5 -3,0 -3,2 -3,8 Hozzájárulás az adósságállomány változásához Elsődleges egyenleg -0,8 -0,2 -0,6 -1,0 -1,6 Kamatkiadás 2,8 2,6 2,4 2,3 2,2 2,1 Az adósságra ható egyéb tényezők 1,1 -0,3 0,2 0,1 0,0 Az adósságállomány implicit kamatlába (%) 3,8 3,6 3,5 Forrás: Magyarország Konvergencia Programja *Kormányzat és háztartásokat segítő non-profit intézmények együtt *Kormányzat és háztartásokat segítő non-profit intézmények együtt Forrás: Magyarország Konvergencia Programja

3

4 (éves szinten 10 mrd forint)
A GDP növekedésének üteme – szerencsére – gyorsabb mind az államadósságénál, mind az államháztartás együttes kiadásánál Néhány jellemző adat: GDP, államadóság, a magyar államháztartás kiadási főösszege, adósságszolgálat, EU forrás Milliárd forint *2004 előtti uniós támogatások: PHARE program: tervezet: évi millió ECU között 800 millió euró között 1,5 milliárd euró SAPARD program: között millió euró (éves szinten 10 mrd forint) Forrás: KT Titkársága szerkesztés

5 Hozzájárulás a bruttó hazai termék (GDP) növekedéséhez (százalékpont)
A növekedéshez egyre nagyobb mértékben járulnak hozzá a szolgáltatások. Az ipar szerepe ebben is meghatározó. A mezőgazdaság és az építőipar teljesítménye hullámzó Hozzájárulás a bruttó hazai termék (GDP) növekedéséhez (százalékpont) Forrás: KSH, KT Titkársága szerkesztés

6 Az egész régióban kitüntetett szerepet játszik a járműipar, Magyarországon a válság óta végrehajtott nagyberuházások emelték a súlyát és a trend folytatódik Járműgyártás részaránya a GDP-ből Járműgyártás részaránya a foglalkoztatásból (%) Forrás: Eurostat

7 Hozzáadott érték éves változása a versenyszféra fő szektoraiban (%)
Az élénkülés nálunk főként a belső piachoz köthető szektorokban jelentkezett Hozzáadott érték éves változása a versenyszféra fő szektoraiban (%) Ipar Építőipar Piaci szolgáltatások A kilábalás első szakaszát (2014) az ipar (és az export) vezérelte az egész eurozónában és a KKE régióban is. Emellett a KKE országokban az építőipar is felpörgött az EU-s forrásoknak köszönhetően 2015-től fokozatosan élénkül a belső kereslet, ennek köszönhetően gyorsul a piaci szolgáltatások növekedése. Ezzel szemben az ipar dinamikája stabilizálódott Magyarország a régióhoz képest: az ipar ben lóg ki felfelé az új autóipari kapacitásoknak köszönhetően, azóta a régiós mezőnnyel és az eurozónával együtt haladunk; az építőipar ciklusai sokkal szélsőségesebbek (EU források felhasználása); a szolgáltató szektor a régióban közepesnek mondható, az eurozónánál gyorsabban bővül Forrás: Eurostat

8 A fogyasztásunk dinamizálódik, a nettó exportunk fokozatosan mérséklődik
Nettó export/GDP (%, négy negyedéves gördülő) Beruházás/GDP (%, négy negyedéves gördülő) Fogyasztás éves növekedés (%) 2018-ban lényeges magasabb a beruházási hányad nálunk A fogyasztás dinamikája az egész régióban élénkül, Magyarország ben a mezőny második felében A beruházások az eurozónában túljutottak a ciklikus mélyponton, a régió országaiban az EU források beáramlása miatt már 2015-ben növekedés volt jellemző. Magyarországon különösen erős volt az EU források miatti hullámzás, de a nemzetgazdasági beruházási ráta változatlanul az egyik legalacsonyabb az egész régióban A külkereskedelmi egyenleg ugyanakkor Magyarországon a legmagasabb. A fogyasztás és a beruházások élénkülésével nő az importkereslet, ami 2016 óta már enyhén csökkenti a külkereskedelmi többletet 2018-ban tovább nő nálunk a fogyasztás Forrás: Eurostat

9 Vállalati hitelflow/GDP (%) Lakossági hitelflow/GDP (%)
Az erősödő konjunktúra a lakossági hitelezés élénkülését is elhozta. A hitelezés hazai bővülése egyelőre elmarad a régiós átlagtól Vállalati hitelflow/GDP (%) Lakossági hitelflow/GDP (%) A vállalati hitelezés a kilábalással együtt megindult a régióban és Magyarországon is, itthon az NHP is támogatta A lakossági hitelállományt nálunk a háztartások adósságleépítése mellett intézményi változások (végtörlesztés, devizahiteles elszámolás) is csökkentették az elmúlt években Megjegyzés: a magyar vállalati hitelflow egyedi hatásoktól szűrve (MNB adatközlés). Forrás: Eurostat, MNB

10 Hazánk importjában erőteljesen, talán túlzottan is nőtt az EU országainak részesedése. Ezek az arányok a geopolitikai, logisztikai összefüggések természetes hatásait is figyelembe véve sem tekinthetők mindenben kedvezőnek. Magyarország importjának országcsoportonkénti összetétele 2010-ben és 2017-ben EU-n kívüli európai országok közé vannak sorolva Európához és Ázsiához is tartozó országok: Azerbajdzsán, Kazahsztán, Oroszország, Örményország, Törökország Forrás: KSH adatok alapján KT Titkársága gyűjtés és szerkesztés

11 Hazánk exportjában a döntő súlyt képviselő EU országok részesedése tovább emelkedett, mintegy bizonyítva, hogy milyen jelentősége van a „selyemútnak”, az egyirányú függőségek oldásának. Magyarország exportjának országcsoportonkénti összetétele 2010-ben és 2017-ben EU-n kívüli európai országok közé vannak sorolva Európához és Ázsiához is tartozó országok: Azerbajdzsán, Kazahsztán, Oroszország, Örményország, Törökország Forrás: KSH adatok alapján KT Titkársága gyűjtés és szerkesztés

12 A magyar exportban a szomszéd országok – egyébként sem magas – részesedése csökken
A szomszédos országokba irányuló magyar export részaránya a teljes kivitelben (százalék) Forrás: KSH, KT Titkársága szerkesztés

13 Az államháztartás újraelosztása az elmúlt években csökkenő, 46 százalék körüli. Ezen belül a kamatkiadások – a 2000-es évek elején magasra szökött államadósság finanszírozásának hatalmas terhe miatt – évekig együtt mozogtak az egészségügyre fordított kiadásokkal, sőt 2012 és 2014 között meg is haladták azokat. A kamatkiadások visszaesésével egyidejűleg a gazdasági funkciók erősödnek. Az államháztartás konszolidált funkcionális kiadásai (milliárd forintban) Forrás: PM, KT Titkársága szerkesztés * költségvetés

14 Jó évet fogunk zárni, s talán némi tartalék is keletkezik a jövő évre
Jó évet fogunk zárni, s talán némi tartalék is keletkezik a jövő évre. Félévkor a pénzforgalmi hiány jelentősen túlfutott, alapvetően az uniós támogatások nagymértékű megelőlegezése miatt. Az év végére a pénzforgalmi folyamatok kedvezően változtak. Valószínűsíthető a tervezettnél lényegesen kisebb ESA módszertan szerinti hiány, és az EU-források beérkezése is kedvezőbb lesz. A pénzforgalmi egyenleg számításánál minden bevételt és kiadást számba vesznek, kivéve az adósságfelvételt és –törlesztést (az államadósság kezelésből származó kamatbevételt és kamatkiadást viszont igen). ESA-egyenleg: Az Európai Unióban használt – eredményszemléletű – módszertan (European System of Accounts) alapján számítva a bevételeket és a kiadásokat nem a pénzmozgás, hanem a közgazdasági tartalmuknak megfelelő időpontban veszik figyelembe. Forrás: PM, költségvetési törvény, Költségvetési Tanács Titkársága szerkesztés

15

16 Kockázatos a világ, számos ország van ellentmondásos helyzetben, de az általános vélekedés szerint lényegi, kedvezőtlen változásokra néhány évig még nem kell számolni, de tartalékolni kell, mert szükségszerűen körül – ha „kisebb hullámokkal” is mint ban – már növekvő nehézségekkel kell számolni. Ázsia: a bankrendszer kerülhet bajba EU: Brexit miatti bizonytalanság, Németország: változó konjunkturális kilátások, Dél-Európa: a bank- és a politikai rendszer is recseg-ropog USA: politikai kockázat, de visszatérő növekedés Kína: fennmarad az európaihoz mért magas növekedés Kockázatos hármas Nagyon magas adósság 2017 – 2020: lassan kimerülő konjunk-túra visszatér a világ-válság? EU USA Kína Japán Rossz demográfiai kilátások Alacsony növekedés Törékeny bank-rendszer Olaszország Portugália Görögország Szlovénia Alacsony kamatok Rendszer-ellenes, EU szkeptikus pártok Növekvő munkaerőhiány Súlyos politikai útválasztási dilemmák a munkaerő kiváltás/pótlás megítélésében Európában Forrás: Tardos/saját szerk.

17 Mi a tét? A fenntartható felzárkózás! Kevés országnak sikerült!
RELATÍV FEJLETTSÉG AZ USA-HOZ VISZONYÍTVA Forrás: PWT, MNB, Palotai Dániel,

18

19 A WEF – IMD-ével részben összevethető – mutatói alapján a gazdasági mutatóknál 2018-ra a megítélésünk (helyezésünk) javult, a humán mutatóknál és együttesen romlás következett be A magyar versenyképesség megítélése a World Economic Fórum mutatói szerint A „Gazdaság” mutató tartalma: államháztartás egyenlege, nemzeti megtakarítás mértéke, infláció, államadósság, ország hitelbesorolása Forrás: World Economic Forum, , KT Titkársága szerkesztés

20 2018 elején a magyar feldolgozóipari vállalatok 86,6 százaléka (2014-ben még csupán 20 százaléka) jelezte: a munkaerőhiány korlátozni fogja termelésüket. A régió országai közül ezzel kiugrottunk Munkaerő-hiányt jelző vállalatok aránya, % * * Szezonálisan kiigazított: a naptárhatásokat kiszűri

21 A szolgáltató szektor vállalatai által jelzett munkaerő-hiány tekintetében is „vezetjük” a régiós mezőnyt Munkaerő-hiányt jelző vállalatok aránya, % * * Szezonálisan kiigazított: a naptárhatásokat kiszűri

22 Csökkenő népesség mellett kiemelten fontos a teljes foglalkoztatás fenntartása
A éves népesség gazdasági aktivitás szerinti alakulása 2030-ig reformpályán A legtöbb európai mellett a magyar gazdaság számára is az egyik fő kihívást az jelenti, hogy a társadalom elöregedése mellett is magas szinten tartsa a foglalkoztatottak számát. [Növ. Jel.]: „Magyarországon az "elvesztegetett" életévek száma nagyon magas. Ha ezt sikerülne csökkenteni, az a vállalatok számára is kedvező lenne.” Előretekintve a munkaerőpiac demográfiai korlátai egyre erősebbé válnak: az Eurostat előrejelzése szerint – további intézkedések nélkül – hazánkban a munkaképes korúak száma 2030-ig mintegy fél millió fővel fog csökkenni, 2060-ig pedig 1,4 millióval. A gazdasági felzárkózás elérése úgy lehetséges, ha a munkaképes korúak csökkenő száma mellett is fennmarad a teljes foglalkoztatás. A reformpályán 2017 és 2030 között 175 ezer fővel bővülhet a foglalkoztatottak száma, így a teljes népességen belüli arányuk egyenletesen emelkedik 2 százalékponttal. Emellett a munkanélküliek száma stabilan alacsony szinten alakulhat, míg az inaktív népesség száma mérséklődhet 2030-ig. A foglalkoztatottak számának növekedése fontos célkitűzés egyrészt a tartós felzárkózás biztosításához, másrészt az egyre nagyobb létszámú idősebb népesség megfelelő életszínvonalának biztosításához is. A gazdasági felzárkózás elérése úgy lehetséges, ha a munkaképes korúak csökkenő száma mellett is fennmarad a teljes foglalkoztatás. Forrás: KSH, Palotai Dániel, MNB

23 Hullámhegyek, hullámvölgyek az államadósság-ráta kormányzati ciklusok szerinti alakulásában. Munkanélküliség a 2010-es évekig, mára munkaerőhiány A kormányzás, a GDP arányos államadósság, a GDP változása az előző évhez képest, valamint a munkanélküliség alakulása Rendszerválto-zási sokk Költségvetési kiigazítás és felzárkózás Kisebb fiskális lazítás Nagymér-tékű fiskális lazítás és sikertelen korrekciós kísérletek Gazdasági növekedés csak külső forrásokra támaszkodva A pénzügyi válság hatásainak eredménytelen kezelése Fiskális stabilizáció Helyre-állítás Önmozgó adósság-spirál, majd csődközeli helyzet Adósság-arány javulás több mint 1000 Mrd-nyi vagyon visszavásárlása mellett! összhatásában semleges értékesítése Nyugdíjvagyon Adósság-arány javulás priva-tizációs forrás bevonása nélkül! Adósság-arány romlás mintegy 600 Mrd-nyi vagyon értékesítése ellenére! Adósság-arány javulás mintegy 1000 Mrd nemzeti vagyon értékestése árán! 2002 és 2010 között a gazdasági növekedési eredmények a nagymértékű külső forrásbevonásnak tulajdoníthatók. A külső tényezők között jelentős helyet foglalnak el a külső finanszírozási feltételek. Ezekre a kormányzati ráhatás csak részleges, mint a forint leértékelődése, ahol közel kétezer milliárdos az utóbbi években a finanszírozási veszteség, a csődkockázati felár, kamatok stb. Ugyanakkor nyilvánvaló, hogy erős kapcsolat van, s közvetlen a kormányzat felelőssége a teljesíthetetlen lakossági várakozások gerjesztése és kényszerű teljesítése által növekvő államadósság kérdésében. Nyilvánvaló kapcsolat van a lakossági-vállalkozói várakozások, az aktuális kormány támogatottsága adta mozgástér és az adósságnövekedés, a kormányzás küldetésfelfogása között: működnie kell a stabilitás és növekedés felelősség kettősének. Ami 2015-re tartozik: A jelentős, egyébként más szempontból igen pozitív forintkibocsátás mellett további két tényező van a jelentős első félévi adósság-arány növekedésben, amit az év végére le kell a mérőnapig dolgoznunk. Az egyik, hogy év vége óta nagyot erősödött az euró ellenében az USA-dollár. Ez az ÁKK EURUSD swap-jain keresztül a növeli az államadósságot, az első félévben konkrétan 390 milliárd forint értékben nőtt emiatt az államadósság. A másik tényező egy új dolog. A Budapest Bank megvásárlása a statisztikában teljes egészében államadósságot növelő tétel lett. Ez 195 milliárd forint, ami a GDP 0,6%-a, de ennyivel nőtt a magyar állam kezében lévő vagyon is Az ÁKK eddig azt jelentette be, hogy az adósságnövekedés ellensúlyozására 1,2 milliárd euró értékben visszavesz jövőre és azután lejáró adósságelemeket. Ez azonban nem zárható ki, hogy kevés lesz, nem zárható ki, hogy efelett még további 400 milliárd forint értékben kellene valamit csinálni. Az erősebb forint vagy a gyengébb dollár meg tudna oldani ebből a 400 milliárd forintból valamennyit, de ez bizonytalan és a külső körülményektől függ. Az első félévi eredmények alapján nyilván, hogy még dolgozniuk kell ahhoz, hogy csökkenjen az államadósság az év végén. Nem lesz könnyű, de ma még megoldható. 67–66-67 % többség 59,3 %-os többség 72 %-os többség 54 %-os többség 51 %-os többség 53 %-os többség 68 %-os többség Teljes foglalkoztatás Jelentős munkanélküliség Jelentős munkanélküliség Munkaerő hiány A nyilak a választások időpontját, a színek az aktuális kormány vezető pártjának „színét” jelölik. Forrás: Eurostat, ÁKK, * Konvergencia Program, saját szerkesztés

24 Pénzügyi stabilitás nélkül nincs értelme versenyképességről beszélni, most jött el az ideje, hogy az extenzív növekedésről a hatékonyság alapúra térjünk át A bolgár adósságfolyamatokban 1990 után a gazdasági sokkterápia, valutareform játszottak szerepet. A rendszerváltás után, 1991-től a lengyel adósság kétharmadát hitelező nyugati kormányok elengedték a tartozás felét, a bankok meg követelésük 45 százalékát. Sérülékenység csökkenése 2013-tól * ra az Európai Bizottság őszi előrejelzése alapján Forrás: Európai Bizottság, KT Titkársága szerkesztés

25 A tervezési statisztikai régióink fejlődését tekintve vannak még teendőink, látva a szomszédos országok határmenti térségeinek előrelépését A Kárpát-medence NUTS 2 szintű régióinak fejlettségi szintje (PPP-n mért GDP/fő) az EU átlagához viszonyítva a kohéziós politika besorolása alapján 2004-ben és 2016-ban 2004 2016 Forrás: Eurostat alapján KT Titkársága szerkesztés

26 Intenzív növekedési pálya
Intenzív növekedési pályára kell állni, amit csak a versenyképességi fordulat biztosíthat 2010 2013 Versenyképességi fordulat 2017 Intenzív növekedési pálya Fő cél: Termelékenység bővítése Versenyképesség javítása K+F ösztönzése Kkv-k reformja Tőkeintenzitás: évi 4-5 százalékos termelékenység- növekedés Humántőke fejlesztése Kreatív iparágak Fiskális fordulat, államadósság-ráta csökkenése Monetáris, hitelezési fordulat Extenzív növekedés Fő cél: Foglalkoztatás emelése Rugalmas munkaerőpiac Adócsökkentés Sérülékenység csökkentése Teljes foglalkoztatás PP Forrás: Palotai Dániel, MNB

27 A KKV szektor gazdasági súlya jelentős, hasonlóan más európai országokhoz. A hazai KKV-k hozzáadott értékhez történő hozzájárulásának aránya – csaknem azonosan a Lengyelországéhoz – jócskán elmarad a foglalkoztatottságnál tapasztalt részesedésükhöz képest Versenyszféra hozzáadott érték megoszlása vállalatméret szerint (2016) Versenyszféra foglalkoztatás megoszlása vállalatméret szerint (2016) Forrás: Eurostat, KT Titkársága szerkesztés

28

29 KÖSZÖNÖM A MEGTISZTELŐ FIGYELMET!


Letölteni ppt "A 2019/2020-AS ÉVEK GAZDASÁGÁNAK ÉS ÁLLAMHÁZTARTÁSÁNAK KILÁTÁSAI"

Hasonló előadás


Google Hirdetések