Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Évfolyamfelelős: Kolozsi Ádám tanársegéd

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Évfolyamfelelős: Kolozsi Ádám tanársegéd"— Előadás másolata:

1 Évfolyamfelelős: Kolozsi Ádám tanársegéd
Meghívás: szeptember óra. Vár, Nagyszeminárium épülete szeptember 7. – Egyetemi évnyitó szeptember 8. délelőtt v. szeptember 10 délután: Veszprémtúra szeptember 2. hete – kari megnyitó szeptember óra. Vár, tanszék, évfolyamtalálkozó

2 Tudományos gondolkodás története és tudományfilozófia
Előadás és szeminárium 1. Bevezetés

3 Oktatási cél: A kurzus az európai tudományos gondolkodás konstruálódásának felvázolására törekszik. A természetbölcseleti, filozófiai és teológiai rendszerek nyomán kialakuló tudományok szerepét, alakulatait és sajátosságait tekinti át. A tudományos gondolkodás sajátosságait, módszereit, annak közvetítői formáit mutatja be. Alapokat kínál a diszciplinarizáció meghatározó történeti és filozófiatörténeti eredményeinek értelmezéséhez. I. A felvilágosodás előtti tudományosság mintázatai. II. A felvilágosodás diszciplinarizációs folyamatai. A tudománykörök sajátos vonásai. III. Tudománykép.

4 Ismeretkörök : Bevezetés. Irodalom: Wartofsky. M. W: A tudományos gondolkodás fogalmi alapjai. Gondolat, Budapesz – 27. A kultúra átadásának európai modelljei Irodalom: Wartofsky. M. W: A tudományos gondolkodás fogalmi alapjai. Gondolat, Budapesz Assmann, Jan: A kulturális emlékezet. Atlantisz, Budapest, 1999. 3. A görög modell. A szofoszok. Irodalom: Assmann, Jan: A kulturális emlékezet. Atlantisz, Budapest, 1999. 4. A görög modell. A tudományos/filozófiai gondolkodás kialakulása. irodalom: Wartofsky. M. W: A tudományos gondolkodás fogalmi alapjai. Gondolat, Budapesz – 472. 5. A keresztény középkor gondolkodási eljárásai. Az iszlám tudományok. Forrás: Iskolakultúra c. folyóirat tanulmányai Összegzés I. A felvilágosodás. A diszciplinarizáció folyamatai. irodalom: Wartofsky. M. W: A tudományos gondolkodás fogalmi alapjai. Gondolat, Budapesz – 395. A pozitivizmus. Forrás: Laki János (szerk.): Tudományfilozófia. Osiris, Budapest, 1998. 2003. megfelelő fejezetei (1 iv) A neopozitivizmus. 2003. megfelelő fejezetei (2 iv) A tudományfilozófia modern eredményei A tudományos forradalom 2003. megfelelő fejezetei (2ív) összegzés II. Forrás: Evandro: A jó, a rossz és a tudomány. A tudomány és a technika világa. Jelenkor, Pécs, megfelelő fejezeti (3 iv) A kurzus zárása.

5 A félév aláírásának feltétele(i):
A szabályzatnak megfelelő óralátogatás. Az elmaradt gyakorlatok pótlása. A források és az irodalom ellenőrzött ismerete. Minimumkövetelmények elsajátítása. 2 sikeresen teljesített zárthelyi dolgozat. Vizsgára bocsátás feltétele(i): Egy forráselemzésen alapuló esszé (minimum n + locusgyűjtemény). Leadás: a vizsgaidőszak előtti 3. héten. A Kutatásmódszertan és tudományos írás c. kurzuson elsajátított ismeretek ellenőrzése.

6 Tankönyvek, jegyzetek:
Agazzi, Evandro: A jó, a rossz és a tudomány. A tudomány és a technika világa. Jelenkor, Pécs, 1996. Kuhn, Thomas: A tudományos forradalmak szerkezete. Osiris, Budapest, 1999. Laki János (szerk.): Tudományfilozófia. Osiris, Budapest, 1998,2003. Wartofsky. M. W: A tudományos gondolkodás fogalmi alapjai. Gondolat, Budapest, 1997.

7 Az esszé (20.000 n + jegyzet, irodalom)
Tárgy: Egy században kiadott irodalmi mű emberről, társadalomról, tudományról és filozófiáról alkotott képe (forráselemzés) A mű kiválasztása. (szept. 1 hete) 2. Locusgyűjtés. A műből azon fragmentumok összegyűjtése, amelyek hozzájárulnak a kérdés megválaszolásához. (okt. 15. leadás) 3. Személyes konzultáció (fogadó órán) 4. Esszé elkészítése. (bibliográfia, jegyzet)

8 A lábjegyzet leírása A reneszánsz művészet történetének olvasókönyve. XV. század. Szerk. Hajnóczi Gábor Budapest, 2004, Balassi. = Hajnóczi Gábor szerk. 2004, xx. A reneszánsz szimbolizmus . Ikonográfia ; Emblematika ; Shakespeare. Szerk. Fabiny Tibor, Pál József, Szőnyi György Endre. Szeged, 1998, JATEPress /Ikonológia és műértelmezés, 2.) = Fabinyi Tibor - Pál József - Szőnyi György Endre 1998, xx. A táguló világ magyarországi hírmondói : század. Vál. Waczulik Margit. Budapest, 1984, Gondolat /Nemzeti könyvtár/ = Waczulik Margit 1984, xx. Abafi Lajos: A szabadkőművesség története Magyarországon. Budapest, 1993, Akadémiai. = Abafi Lajos 1993, xx.

9 A használt irodalom leírása
A reneszánsz művészet történetének olvasókönyve. XV. század. Szerk. Hajnóczi Gábor Budapest, 2004, Balassi. A reneszánsz szimbolizmus . Ikonográfia ; Emblematika ; Shakespeare. Szerk. Fabiny Tibor, Pál József, Szőnyi György Endre. Szeged, 1998, JATEPress /Ikonológia és műértelmezés, 2.) A táguló világ magyarországi hírmondói : század. Vál. Waczulik Margit. Budapest, 1984, Gondolat /Nemzeti könyvtár/ Aarne, Antti -Thompson, Stith: The Types of the Folk-Tale. Helsinki, 1961, Suomalainen Tiedeakatemia. /Folklore Fellows Communications, 184./. Abafi Lajos: A szabadkőművesség története Magyarországon. Budapest, 1993, Akadémiai.

10 Javasolt szempontok Arisztotelész világképéhez és tudományrendszerezéséhez történő viszonyítás. (A lokusok hierarchia szerinti elrendezése) A felvilágosodás tudományképének alakulatai. A nemzetállami törekvések következtében kialakuló elképzelések.

11 Az esszé szerkezete Cím, benne a forrás megnevezése
A tárgyalásra kerülő kérdés A vizsgálat módszerének leírása A lokuszok bemutatása, leírása. (Adatok ismertetése) Értelmezés Összegzés, tapasztalat Hivatkozott irodalom. Lábjegyeztek (akár lapaljon, akár a szöveg végén)

12 Kutatási módszerek Történeti alakzatok megfigyelés leírás kísérlet
mennyiségi minőségi modell

13 Ikonológia/ikonográfia
Forráselemzés

14 Mikrokozmosz Mailly-Nesle, Solange (1995) 17.

15 Mailly-Nesle, Solange (1995) 28.

16 Rák csillagjegy Mailly-Nesle, Solange (1995) 31.

17 Domenico Michelino: Dante univerzuma, 1465
Domenico Michelino: Dante univerzuma, Santa Maria del Fiore, Firenze Mailly-Nesle, Solange (1995) 41.

18 Geoffrey Chaucer (1265 – 1321): Canterbury mesék Mailly-Nesle, Solange (1995) 75.

19 Krisztus = Nap Lambert de Sain-Omer (1260) Sol Salutis Mailly-Nesle, Solange (1995) 75.

20 Atlas, 1559. Mailly-Nesle, Solange (1995) 76.

21 Az akadémia filozófusai. Pompei, Platón

22 Salamon okít. Középkori kódex illuminációi

23 Állatövek, 16. sz. Mailly-Nesle, Solange (1995) 78.

24 Burne-Jones: Roman de la Rose-illusztráció Mailly-Nesle, Solange (1995) 181

25 Jean Miélot. Miracles de Notre-Dame, 1456. Smeyers, Maurits (1999) 8.

26 Lajos király, a kereszttel Hrabanus Maurus: De laudibus sanctae Crucis, Smeyers, Maurits (1999)75.

27 Jacob Roubens: Hóráskönyv. Bruges, 1545. Smeyers, Maurits (1999) 464.

28 Anglia allegóriája, 15. század vége Smeyers, Maurits (1999) 468.

29 Március, kalendáriumlap, 1520-1530. Smeyers, Maurits (1999) 471.

30 Hóráskönyv, Brüsszel, 16. sz
Hóráskönyv, Brüsszel, 16. sz. vége műfaj: trompe l’oeil Smeyers, Maurits (1999) 499.

31 Hóráskönyv, Brüsszel, 16. sz
Hóráskönyv, Brüsszel, 16. sz. vége műfaj: trompe l’oeil Smeyers, Maurits (1999) 499.

32 Irodalom: Mailly-Nesle, Solange (1995) Astrologie. Köneman, Köln Smeyers, Maurits (1999) Flemish Miniatures. Brepols, Leuven


Letölteni ppt "Évfolyamfelelős: Kolozsi Ádám tanársegéd"

Hasonló előadás


Google Hirdetések