Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaMária Illés Megváltozta több, mint 5 éve
1
A turisztikai desztináció menedzsment rendszer fejlesztése Magyarországon
IX. Országos TDM konferencia 2013. május 23. Nyíregyháza Magyar TDM Szövetség
2
Magyarország TDM szervezeteiről
ban TDM helyzetkép
3
TDM helyzetkép 2013. I. félév A TDM szervezetek működési formája
Regisztrált helyi és térségi szintű TDM szervezetek társasági forma szerinti megoszlása (2013. március 25-i állapot) A TDM szervezetek működési formája (forrás: NGM regisztrációs lista) Helyi szinten Egyesület 58 78 Nonprofit Kft. 20 Térségi szinten 1 7 6 Összes regisztrált TDM szervezet: 85
4
TDM helyzetkép 2013. március
Helyi és térségi TDM szervezetek területi eloszlása (2013. március 25-i állapot) Kék szín: Helyi TDM szervezetek Zöld szín: Térségi TDM-mel rendelkező helyi TDM szervezet
5
Vendégéjszakák száma 2012-ben
Magyarországon realizálódó vendégéjszakaszám: 21,6 M Budapest vendégéjszaka száma: 7,3 M Vidéki vendégéjszakák száma: ,3 M TDM-ek által lefedett települések vendégéjszakaszáma: ~12 M A Top 20 vendégéjszakaszámmal rendelkező települések közül a desztináció turizmusát TDM irányítja: esetben Forrás: A vendégéjszakák száma a kereskedelmi szálláshelyeken, többségében a (KSH) márciusi adatok szerint
6
Az MTDMSZ tagsága A Szövetséget 2011-ben 16 TDM szervezet alapította
49 tag TDM szervezet, ebből 47 helyi TDM, 2 térségi TDM 12 pártoló tag, köztük a BRTDMSZ A tagok önkormányzati tagjainak száma: ~ 155 önkormányzat (2012. év eleji adatgyűjtés szerint) A tagok tagjainak száma: ~ 2100 vállalkozás, attrakció stb. (közel 70%-a a TDM tag vállalkozásoknak, év eleji adatgyűjtés szerint)
7
TDM pályázati források 2009-2013.
között kiírt és felhasznált pályázati források (2013. március 25-i állapot szerint) 2009-es TDM pályázat összes forrása 3,8 Mrd Ft ebből nyertes pályázatok támogatására felhasznált forrás 1,656 Mrd Ft fennmaradó keret 2,14 Mrd Ft 2011-es TDM pályázat összes forrása: 5,4 Mrd Ft 1,79 Mrd Ft 2011. IX-ben felfüggesztés után fennmaradó keret 3,61 Mrd Ft 2012-es TDM pályázat összes forrása (2011-es pályázati felhívás újbóli kiírása) 1,04 Mrd Ft 1,1 Mrd Ft között TDM szervezetrendszer-fejlesztésre tervezett források (2008.) ~13 Mrd Ft között TDM szervezetrendszer-fejlesztésre felhasznált források (2013. március) 4,49 Mrd Ft 2008-ban még közel 13 Mrd Ft állt rendelkezésre a tervek szerint a TDM rendszer kiépítésére. Később ezt 2 Mrd Ft-tal csökkentették 11 Mrd-ra. 2009-ben 3,8 Mrd Ft volt a kiírt pályázati keret, amiből 1,656 Mrd-ot nyert el összesen 37 TDM szervezet (ebből 2 térségi), így a felhasználatlan keret 2,14 Mrd volt összesen. 2011-ben 5,4 Mrd Ft állt rendelkezésre 3 pályázati határidővel (máj., szept., dec.), de mivel szeptember 8-án szakmai indokokra hivatkozva felfüggesztették a pályázatot, eltörölve ezzel a leginkább tervezett decemberi határidőt, 3,61 Mrd Ft felhasználatlan keret maradt bent, míg csak 1,79 Mrd Ft került kiosztásra 32 pályázó részére. 2012-ben a 2011-es folytatásaként (kizárva a 2011-ben pályázókat) újabb pályázat került kiírásra, de a fennmaradó 3,61 Mrd Ft-tal szemben csak 2,14 Mrd Ft-os kerettel, amelyből a régiónként biztosított elégtelen források és a „szakértőn megbecsült” támogatandó nyertes pályázatok száma eredményeként hatalmas túljelentkezés volt minden régióban, MÉGIS csupán az 50%-a, 1,043 Mrd Ft került kiosztásra 23 pályázó részére. A pályázati kiírásba ráadásul bevonták a klaszterek támogatását is, természetesen a TDM keret terhére, holott azok hatékonysága országos tapasztalatok alapján erősen megkérdőjelezhető. Így összességében között a korábban tervezett 13 Mrd Ft-tal szemben csupán 4,49 Mrd Ft került kiosztásra, ami részben az országos marketingszervezet régióinak átalakításával kapcsolatos döntésképtelenségének is köszönhető. Ezért is rendkívül fontos a ’14-20-as tervezési időszak forrásainak gondos szakmai megtervezése, valamint a jogszabályi háttér megalkotása, hiszen a vártnál jóval kevésbé sikerült megerősíteni a rendszert az elmúló EU-s tervezési időszakban, továbbá a rendszer csak helyi és térségi szinten kezdett el kiépülni. Ezt csak úgy ideírtam, nem mintha nem tudnád :)
8
A TDM szervezetek működéséről, gazdálkodásáról
MTDMSZ felmérés 2013. A TDM szervezetek működéséről, gazdálkodásáról
9
A kérdőívet kitöltők adatai*
A TDM szervezetek társasági forma szerinti megoszlása 62,5 %: egyesület 37,5 %: nonprofit Kft Működési szint szerinti megoszlás 87,5 %: helyi 12,5 %: térségi TDM A TDM szervezetek alapítás szerinti megoszlása 6,25 %: 2005 előtt 9,38 %: 40,63 %: ,38 %: 9,38 %: január óta *38 %-os részvételi arány mellett, 85-ből 32 válaszadó esetében
10
TDM-ek 2012. évi vendégéjszakaszám szerinti megoszlása*
* Összes válaszadó által lefedett vendégéjszakaszám: 6,215 M a TDM-es desztinációk vendégéjszakaszámának ~50%-a 2011-hez képest érzékelt változás: 46,9%-ban nőtt 28,13 %-ban stagnált 25%-ban csökkent
11
TDM szervezetek TDM pályázati projektösszeg szerinti megoszlása
(2013. március 25-i állapot) * Összes válaszadó által lehívott pályázati összeg: 2,3 Mrd Ft
12
TDM szervezetek 2013. évi tervezett működési költség szerinti megoszlása
* Válaszadók éves működési költsége összesen: 672,8 M Ft
13
TDM szervezetek 2013. évi tervezett működési bevétel szerinti megoszlása
Válaszadók éves működési bevétele összesen: 696,99 M Ft Ennek a 96,5%-a működési költség!
14
Az önkormányzati tagdíj aránya az éves működési bevétel tekintetében
* A válaszadók éves önkormányzati tagdíjbevétele: 374,9 M Ft (Ez az éves működési bevétel átlag 51,6%-a!)
15
Az állami támogatással növelt IFA-bevétel aránya
az éves önkormányzati tagdíj tekintetében Éves önkormányzati tagdíjbevétel IFA-tartalma átlagosan: 23,1% Elegendő ez a mérték a biztos működtetéshez? Igen: 15,6% Nem: 71,87% Egyéb: 12,5%
16
Az összes kiadás szakmai tevékenységre fordítható része
Átlagosan a TDM szervezetek a költségtervben szereplő összes tervezett kiadás 28,17 %-át tudják csak szakmai tevékenységre fordítani!
17
Fenntarthatóság megítélése rövid-, közép- és hosszútávon
Rövidtáv: külső kör Középtáv: középső kör Hosszútáv: belső kör Rövidtávon a válaszadók 87,5 %-a látja biztosítottnak a fenntarthatóságot, míg ez az arány középtávon már csak 37,5 %, hosszútávon pedig csupán 6,25 %.
18
2013. márciusi MTDMSZ felmérés eredményei
A jogszabályi háttér szerepének megítélése a fenntarthatóság tekintetében Szükségesnek tartja a magyarországi TDM szervezeti rendszer jogszabályi szintű szabályozását? 100 % IGEN Amennyiben szükségesnek tartja a jogszabályi szintű kereteket, milyen szintű szabályozást tartana elegendőnek? TDM rendelet: 31,25 % Turizmus törvény: 68,75 %
19
Turizmus törvény…?
20
Legfontosabb szabályozandó kérdések
Fogalom-meghatározások Működési keretek, illetékességi területek meghatározása Tagság önkéntes, vagy…? Feladatmegosztás (helyi, térségi, regionális, nemzeti) Finanszírozás A jogszabályi háttér hiányát ideiglenesen az NGM szakmai felügyelete alatt működő TDM szakmai regisztráció pótolja, mely előfeltétele a TDM pályázaton való indulásnak.
21
A turizmus törvény tervezete (2012.)
Finanszírozás A Turizmus Törvény tervezet szerint Helyi szinten kötelezően átadandó IFA: 10% Térségi szinten kötelezően átadandó IFA: 0% Regionális szinten kötelezően átadandó IFA: 15% Az MTDMSZ javaslata szerint (2012) Helyi szinten kötelezően átadandó IFA: 40% Térségi szinten kötelezően átadandó IFA: 10% Regionális szinten kötelezően átadandó IFA: 10%
22
A stabil finanszírozás lehetőségei
Az MTDMSZ javaslata szerint megvizsgálandó lehetőségek: Csak olyan önkormányzat kapjon beszedett idegenforgalmi adóhoz kapcsolódó költségvetési támogatást, amely tagja helyi TDM szervezetnek. A korábban eltörölt turisztikai hozzájárulás újbóli bevezetése Látogatói hozzájárulás Külföldi jó gyakorlat testre szabása A TDM rendszer Turizmus Rendeletben történő szabályozása
23
MTDMSZ stratégia 2013/14
24
MTDMSZ stratégia 2013/14 Mi a stratégia?
A stratégia a „háború művészete”, a csaták alkalmazásának művészete, amelynek segítségével megnyerjük a küzdelmet Mi a TDM Szövetség kihívása? A magyarországi TDM rendszer önálló működésre képessé tételének elősegítése, személyi függések nélkül, hosszútávon, mind jogi, mind finanszírozási értelemben, a jelenlegi TDM szövetségben érdekelt tagság közreműködésével. A stratégia a jövőalkotás eszköze, a jövő építésének a feltétele.
25
Az MTDMSZ 4 legfontosabb értéke
Szakmai kompetencia Magas reprezentáltság TDM szövetség Modell nemzetközisége Szakmai tudás, információ
26
A stratégia alapkérdései
Kik az MTDMSZ „fogyasztói”? A TDM szövetség jelenlegi tagjai és a leendő tagok. Önkormányzatok, állami döntéshozatali szintű szervezetek. Mi a Szövetség „terméke”? Érdekképviselet, a tagok együttműködésének, tudásmegosztásának fejlesztése, működésük szakmai segítése. Milyen üzletben tevékenykedik az adott szervezet? Tudás megosztás: konferencia-, workshop -, study szervezés, pályázati kalauz, pályázat koordináció/írás, legjobb gyakorlatok bemutatása
27
Főbb célok (2013/14) Kulcs feladatok
Finanszírozhatóság kidolgozása, elérése Külső források növelése Optimális jogi környezet kialakítása Kulcs feladatok Fejlesztési forrás esetében: a pályázati pénz (2800M) a fejlesztésekre illetve az IFA és a TDM5% elérése. Illetve a Turisztikai Hozzájárulás újbóli bevezetése. Normatív támogatások megszerzése. Rendelethez kapcsolódó lobby tevékenység végzése, nyilvánosság megléte, kiterjesztése, szövetséges keresése A szövetségi státusz lehetőségével élve, rendelet tervezet kidolgozása. Partneri megállapodások, képzés, szemléletformálás. Képzés beindítása. Továbbképzési lehetőségek kiaknázása. Kredit rendszerben pénzt gyűjteni. Tartalom szolgáltatás minősége, kontroláltsága, saját termék lehetőségének felmérése. Alapvetően jutalék rendszerben. Saját bevétel növelése
28
Kiemelt szövetségi tevékenységek az elmúlt egy évből
november 14. TDM mentori nap a móri TDM-nek december 5-6. Nemzetközi best practice konferencia a móri TDM pályázat keretében december 20. - Civil pályázat benyújtása (CiFÜ) január 8. Elnökségi ülés, stratégiai egyeztetés március 25. OGYSTUB ülés április 23. MTDMSZ stratégiai nap Gárdonyban május MTDMSZ IX. Országos TDM konferencia
29
A 2014-2020-as tervezési időszak kulcsszavai a fejlesztési támogatások tekintetében
A EU-s tervezési időszakban a turisztikai intézményrendszer-fejlesztésre rendelkezésre álló források szerepe kiemelt jelentőségű. Hálózati struktúrák, együttműködések fejlesztése Integrált, térségi együttműködések fejlesztése TDM tevékenységek fejlesztése Kutatás + fejlesztés + innováció Termékfejlesztés
30
MTDMSZ küldetés + vízió
Az MTDMSZ a szövetségek szövetsége a turizmus területén. Az MTDMSZ legfőbb turisztikai tanácsadó szervezet, mely megkerülhetetlen a szakma szövetségei és szereplői számára. Az MTDMSZ a komplexitás, a holisztikus szemlélet képviselője a turizmusban.
31
Köszönöm a megtisztelő figyelmet! 30/815-31-36
Somossy Eszter, alelnök 30/
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.