Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaHunor Lakatos Megváltozta több, mint 6 éve
1
szakmai programkövetelmények Program Bizottság elnöke
A felnőttképzés szakmai programkövetelmények nyilvántartása, eddigi tapasztalatok 2015. április 1., 9., 14. Veszprém, Budapest, Debrecen Dr. Markovszky György Program Bizottság elnöke
2
MKIK Programkövetelmény Bizottság feladata, küldetése, értékrendje
Felnőttképzés törvényi háttere 2013. évi LXXVII.tv. új helyzetet teremtett 393/2013.(XI.12.) Korm. rendelet az engedélyezési eljárásról 59/2013.(XII.13.) NGM rendelet a felnőttképzési, szakmai követelmények nyilvántartásba vételének követelményei eljárási rendje Mögöttes joganyag 2011. évi CLXXXVII. tv. a szakképzésről OKJ-ról szóló 150/ Korm. rendelet SZVK-k és követelménymódosulásokról szóló rendeletek Felsőoktatási szakképzést szabályozó rendeletek
3
MKIK Programkövetelmény Bizottság feladata, küldetése, értékrendje
Feladat Programkövetelmények nyilvántartásba vétele Átmenet idején Akkreditált felnőttképzési, szakmai programok felülvizsgálata 2014. március 31-ig 2776 program Akkreditált program programkövetelménnyé alakítható db nem átalakítható db összesen: db Nem átalakíthatók megoszlása Programkövetelménnyé nem alakítható szakmai program 1024 db NEM szakmai program az új szabályozás alapján db Hatósági jellegű képzés db OKJ szerinti képzés db Programkövetelménnyé alakítható db
4
Szakmacsoportok minisztériumi hovatartozása
Szakmacsoport megjelölése és megnevezése BM (1 db) 22 Közszolgálat EMMI (4 db) 1 Egészségügy 3 Oktatás 2 Szociális szolgáltatások 4 Művészet, közművelődés, kommunikáció NFM (2 db) 7 Informatika 13 Közlekedés NGM (12 db) 5 Gépészet 12 Nyomdaipar 6 Elektrotechnika-elektronika 15 Közgazdaság 8 Vegyipar 16 Ügyvitel 9 Építészet 17 Kereskedelem-marketing, üzleti adminisztráció 10 Könnyűipar 18 Vendéglátás-turisztika 11 Faipar 19 Egyéb szolgáltatások VM (3 db) 14 Környezetvédelem-vízgazdálkodás 21 Élelmiszer 20 Mezőgazdaság
5
A Programbizottság tagjai
Dr. Markovszky György elnök Dr. Madarász Sándor tag Orosz György Gyula tag Tóth Gábor tag Minisztériumi küldöttek NGM – Bruckner László EMMI – Borosán Beáta BM – Rácz György NFM – Csóti Ferenc VM – Farkas Marianna MKIK Oktatási Főigazgatóság Dr. Szilágyi János Torma Gabriella Székelyné Bognár Júlia Horváth Edina
6
Előterjesztések, döntések 2014. március 31. után
Beérkezett programkövetelmény javaslatok ágazati besorolása elfogadása, hiánypótlása, elutasítása
9
A Programbizottság működési rendje
Fő szabály: Állandó napirendek: 3 hetente ülés Első döntés Második döntés hiánypótlásról Eljárásmód: Érintett minisztérium szakértői véleménye Szakértő véleménye, megállapításai Másodikként felkért szakértő véleménye, megállapításai Jogszabályi összhang és megfeleltetés OKJ átfedés Megnevezés nem lehet megtévesztő, félrevezető Bemeneti követelmények Vizsgálati szempont Részképesítést adó, egyéb szakmai képzés Ráépülést biztosító , egyéb szakmai képzés Típus vizsgálat Tartalmi vizsgálat A képzés során szerzett ismeretek leírása, bemutatásának színvonala, részletei OKJ átfedés egészben és modulonként Munkaerőpiaci relevancia Munkaterület, illetve az elvégezhető tevékenység bemutatásának mikéntje Programkövetelmények törlése állam által elismert szakképesítésbe kerülnek a kompetenciák hatósági képzési körbe kerül
10
A Szakértőktől elvárható közreműködés, morális feltételek
Szakértők megbízása, közreműködése Megbízási szerződés MKIK-val Összeférhetetlenség törvényi és morális vizsgálata Szakmai kompetenciák megléte, hiánya „kötelező visszautasítás esetei” További elvárások Azonosulás, attitűd a felnőttképzés jogi környezetével Bejelentés eseti összeférhetetlenség esetén Feddhetetlenség, titoktartás betartása „Szakértői” kritikák és megalapozottságuk Láthatatlan a Bizottság működése Értelmezhetetlenek a kamarai kiértékelések Kiváló programokat elutasítanak, az elfogadott programok nem felelnek meg sem tartalmi, sem formai követelményeknek Miért alkalmaznak szakértőt, amikor a szakértő véleményével ellentétes döntést hoznak
11
Leggyakoribb elutasítási okok, okcsoportok
Megnevezés „elrettentő” példái Képzés célja legyen világos - magyar nyelven legyen érthető - utaljon a megszerzett kompetenciákkal ellátható munkaterületre - munkaerőpiaci relevancia kikövetkeztethető legyen Ne tartalmazzon - cégnevet, márkanevet, bárki által felhasználható legyen regisztrációt követően (Audi, Bosch, Kürt) Kimeneti követelményekkel, kompetenciákkal szembeni követelmények - legyenek összhangban a megnevezéssel - ne legyen „ellentmondás”, főként feloldhatatlan ellentmondás „szakértő” általános isk. bemeneti követelményekkel, 60 órás képzéssel Legyenek logikailag egymásra épülők - a bemeneti követelmények - a képzés tartalma, időtartama, szerkezete, elért kompetenciák - a kimeneti követelmények ne „lógjanak a levegőben”, megalapozottak legyenek a képzés tartalmával - ne csak megszerezhető kompetenciákkal, hanem a bemutatott tanulási eredményekkel A benyújtott szakmai programkövetelmény javaslat - ne tartalmazzon törvényi elutasítási okot (OKJ átfedés, egyéb hatósági, felsőfokú vagy egyéb képzéssel 60% átfedést)
12
Leggyakoribb elutasítási okok, okcsoportok
Tartalmi hibák, hiányosságok - megszerezhető kompetenciák kifejtése hiányos (személyes, társas, módszer kompetenciák mindegyikét be kell mutatni - a kompetenciák tanulási eredmények szerinti bemutatása Elutasítási okok gyakoriság, súly és jellegük szerint - SZPK javaslatban szereplő kompetenciák 60%-nál nagyobb arányban szerepelnek OKJ képzésben rögzített kompetenciákkal (320-ból 86 elutasítás) - más képzési körbe tartozik a benyújtott javaslat (320-ból 14 elutasítás) - tartalmi, megnevezési, munkaerőpiaci indokok széles köre = a kifejtés alacsony színvonala = a kompetenciák részletezettsége hiányos = bemenet – tartalom – kimenet követelményeinek hiányzó összhangja = megnevezés = FEOR besorolás Tudás Képesség Attitűd Felelősség autonómia
13
Két szakértő igénybevételével folyt eljárások tapasztalatai
Szakértők az esetek nagy részében - nem elég alaposak - nem körültekintőek - önmagukkal ellentmondásba kerülnek (rész- és összegző megállapítások) Felkért 2. szakértő igen nagy arányban eltérő véleményt alkot - első szakértő megállapításai helyesek, de jogszabályhellyel nem alátámasztottak - első szakértő nem vizsgálta az OKJ átfedéseket, egyéb állami szakképzések átfedését MODULTÉRKÉP - első szakértő nem vizsgálta a munkaerőpiaci relevanciát, szakmai végzettséggel ellátható legjellemzőbb munkaterület, tevékenység egyértelmű meghatározását - első szakértő nem vizsgálta a bemeneti követelmények előírását, összhangját a képzés időtartamával megszerezhető kompetenciákkal - első szakértő „kényelmi” okokból a nyilvánvaló elutasítási okok ellenére hiánypótlást javasol Szakértői eltérések elfogadás elutasítás elfogadás hiánypótlás hiánypótlás elfogadás
14
Szakértői kérdések – „FSZOE” szakmai nap (2/1)
1. Szakértők köre leszűkült, hozzáértők kizárásának oka tanári szakképzettség kettős jellegének megítélése közismereti tárgyak oktatására feljogosítottak - oktatás szakmacsoportba sorolt képzéseknél lehetnek programszakértők - 289/2005. Korm. r. melléklete - „Műveltségi területek” szakterületi tárgyak oktatására feljogosítottak - 283/2012. Korm. r. melléklete - „Szakterületi besorolás” - OKJ szerinti szakmacsoportban szakértői területként megjelölhető 2. B és D képzések besorolása egyéb szakmai képzés - foglalkozás, munkakör, munkatevékenység betöltéséhez ellátásához szükséges kompetencia megszerzésére irányuló - állam által el nem ismert szakmai végzettséget biztosító képzés - önálló tevékenységre készít fel - kompetencia fejlesztésre irányul nem tekinthető egyéb szakmai képzésnek - nem foglalkozás vagy munkakör betöltésére irányuló - nem szakmaspecifikus, „általános” - szintentartásnak minősül - XXI. sz. kulcskompetenciái közé tartozik
15
Szakértői kérdések – „FSZOE” szakmai nap (2/2)
3. OKJ kompetenciákkal történő átfedés modulonként és együtt is vizsgálandó 4. MKIK szakmai ajánlása a 30% elmélet, 70% gyakorlat enged-e eltérési lehetőséget IGEN, de kismértékben szakmai indokoltság alátámasztása mellett 5. Egyéb szakmai képzések iskolai bemeneti követelményei tisztázandó érettségi gimnáziumi, szakközépiskolai szakközépiskolai szakmai rendeletmódosítási javaslat - iskolai végzettséghez nem kötött - alapfokú iskolai végzettség - középfokú iskolai végzettség érettségi nélkül - középfokú iskolai végzettség érettségivel - felsőfokú végzettséget biztosító iskolai végzettség
16
Kívánatos képzések típus besorolása
Kompetencia megszerzésére irányuló, állam által el nem ismert szakmai végzettség megszerzését biztosító képzés Önálló tevékenységre felkészítő képzés Nem kell OKJ szint Alapműveleti tudás, képesség (pl. kordonos uborkatermelő, járműipari szalag-operátor) A képzés ne akarjon többet adni, mint ami a megélhetéshez, elhelyezkedéshez szükséges Betanított és segédmunkás munkaköröknél több egyszerű szakmunka Foglalkozás, munkakör, munkatevékenység végzéséhez szükséges kompetencia fejlesztésére irányuló, állam által el nem ismert szakmai végzettséget biztosító képzés, továbbképzés Megszerzett többlet kompetenciák „képesség, készség, jártasság” Szakmai és személyes – társaság – módszer kompetenciák Tanulási eredmény alapú megközelítésben Tudás, képesség, attitűd, autonómia és felelősség Végeredmény Adott tevékenységet, munkakört magasabb szinten képes ellátni Előfeltétel bemeneti követelményeknél a meghaladni kívánt kompetenciák, végzettség, képességek meghatározása Pl. - szakmai továbbképzés - adott munkakör, munkatevékenység magasabb szintű ellátását biztosító képzés - új munkakör, tevékenység ellátását lehetővé tevő szakmai továbbképzés
17
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.